Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-20@02:16:37 GMT

شوکی که سینمای ایران را احیا می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۱۵۲۴

شوکی که سینمای ایران را احیا می‌کند

ایران اکونومیست-شب گذشته هشتاد و پنجمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت»، به بررسی جوانب مختلف برگزاری جشنواره فیلم فجر پرداخت.

میزگرد بررسی جایگاه و اهمیت جشنواره‌های سینمایی و بحران‌های آن در دوران کرونا در برنامه سینمایی هفت شبکه سه، با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و محسن برمهانی کارشناس سینمای بین‌الملل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه محمدحسین لطیفی مجری برنامه با اشاره به شرایط بحرانی موجود در سینمای ایران با توجه به شیوع کووید ۱۹، به این نکته اشاره کرد که نباید از نقش جشنواره‌ها در معرفی آثار و تشویق هنرمندان سینما و سیاستگذاری‌ها غافل بود و این که جشنواره‌ها می‌توانند محرک خوبی برای تداوم حیات سینما باشند.

هاشم میرزاخانی نیز در دفاع از برپایی جشنواره‌های سینمایی و به ویژه جشنواره فیلم فجر، گفت: حوزه فرهنگ و هنر جزو آسیب‌دیدگان جدی کرونا بوده است و سینمای ایران در کنار سایر زمینه‌های فرهنگی و هنری به‌شدت در حوزه اقتصاد و نیز در بحث اشاعه فرهنگی آسیب‌دید. اگر در این شرایط جشنواره‌ای که موتور محرکه مردم برای دیدن فیلم‌ها در سال بعد است و انگیزه‌ای برای رقابت بین فیلمسازان به وجود می‌آورد، تعطیل شود و در این جشنواره را ببندند، دیگر فیلمی تولید نخواهد شد. پس باید برای برپایی آن در بهمن ماه تدبیر کرد ضمن آن که هیچ سینماگری راضی به این نیست که یک نفر دچار آسیب شود.

لطیفی در بخشی دیگر از این برنامه گفت: تعداد فیلم‌های پشت خط اکران به قدری زیاد شده که اگر جشنواره هم برگزار نشود، در تولید یک سکته ایجاد می‌شود و در آینده کسی سمت تولید فیلم نمی‌رود، چون انگیزه‌ای وجود نخواهد داشت و اگر چنین شود، اولین ضررش را خانواده سینما خواهند دید. حق من به عنوان یک فیلمساز و کسی که درد بچه‌های سینما را می‌داند این است که این واقعیت را گوشزد کند. ضمن آن که مقایسه برپایی جشنواره‌ها در کشور‌های دیگر با ایران، با توجه به شرایط اشتغال و بیمه فعالان سینما و اعضای سندیکا‌های سینمایی در کشور‌های مختلف، منطقی نیست.

او افزود: باید به جای این که به برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر فکر کنیم به این بیندیشیم که چه کنیم این چرخه به این راحتی از حرکت باز نایستد؟ جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع خود، مثل اکسیژن عمل می‌کند.

میرزاخانی نیز در ادامه این صحبت با تأکید بر این که بیش‌تر به نظر می‌رسد که برپایی جشنواره فیلم فجر، مانند یک شوک برای احیای سینمای ایران خواهد بود، گفت: مصونیت از بیماری کرونا و سلامت مردم و سینماگران مهم است، اما ما باید ببینیم چه کاری به نفع جریان سینمای ایران است و آن را انجام بدهیم.

در بخش دیگری از این برنامه برمهانی درباره برپایی و اشکال مختلف اجرای جشنواره‌های بین‌المللی گزارشی ارائه داد و در ادامه، میرزاخانی با اشاره به این که برگزار شدن یا نشدن جشنواره‌های مختلف خارجی نمی‌تواند الگوی ما باشد، ادامه داد: ایرانی‌جماعت غالبا برای حل مشکلات خود کپی‌برداری نمی‌کند بلکه با فکر و تأمل راهکار خود را جستجو می‌کند. ضمن این که باید به این نکته هم توجه داشت که بخشی از حلاوت جشنواره فیلم فجر، برپایی آن در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی است و سال‌هاست که بروز شادی و شور مردم در سینما‌ها دیده شده و از سویی، جشنواره فجر، سال تحویل سینمای ایران است و همه منتظر برپایی آن هستند که در جای دیگری از دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

در ادامه برمهانی به فرضیه تغییر فضای سینما و جشنواره‌ها در دنیا و رونق سینما آنلاین در دنیا اشاره کرد که در این بخش میرزاخانی گفت: به نظر من چنین نخواهد بود و بعد از پایان کرونا، این پتانسیل همچون یک فنر جمع‌شده با یک جهش چند برابری خود را نشان خواهد داد و استقبال از سینما چندبرابر خواهد شد چرا که کل دنیا در حسرت پایان این دوران هستند.

او با اشاره به این که حتی با تمهیداتی می‌توان به برپایی جشنواره با حضور حداقلی مردم در سالن‌ها فکر کرد گفت: سینما یک آیین جمعی است و مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور می‌تواند با رعایت شیوه نامه بهداشتی برگزار شود.

لطیفی هم گفت: ما انتظار وقوع کرونا را نداشتیم و باید به این فکر کنیم که همانطور که کرونا شروع شد، ممکن است به این زودی‌ها هم تمام نشود یا یک اتفاق دیگری در دنیا رخ دهد و باید این آمادگی را داشته باشیم که جهان ممکن است هر روز به سمت شرایطی بدتر از این حرکت کند و در این شرایط، تعطیل‌کردن رویداد‌ها راهکار عقلانی نخواهد بود.

پژمان کریمی مجری و کارشناس میز رسانه هم در ابتدای صحبت‌های میز رسانه گفت: در هفته گذشته یکی از دانشمندان ایران ترور شد و اهالی سینما به این رویداد واکنش درخوری نشان دادند و سینماگران به گونه‌ای رفتار کردند که از مردم جدا نیستند و خیلی خوب به اتفاقات جامعه واکنش نشان می‌دهند.

هادی فیروزمندی هم نظر خود را درباره واکنش هنرمندان این گونه بیان کرد: به نظر من مطلب ابتدایی بیانیه حرف مهمی دارد. ما چقدر شهید را می‌شناختیم که بتوان انتظار داشت هنرمندان او را بشناسند و برای او کار بسازند. این بیانیه‌ها نشان می‌دهد هنرمندان زنده اند و این جای قدردانی و امیدواری دارد.

وی در ادامه افزود: خبر مهم دیگر هفته گذشته خبر برگزاری جشنواره فیلم فجر است. حیات سینما به اکران وابسته است. ده ماه سینما تعطیل بوده، اما جشنواره‌ها برگزار شده اند. تولید فیلم، اما وجود دارد. سوال این است که سینما در روز‌های عادی باید تعطیل باشد، اما به جشنواره که می‌رسیم می‌خواهیم آن را برگزار کنیم. من نمی‌گویم که جشنواره برگزار شود یا نه. فکر می‌کنم باید با یک منطق کلی سینمای ایران را مدیریت کنیم. فیلم‌های جشنواره پارسال چه سرنوشتی داشتند که حالا قصد برگزاری جشنواره جدید را داریم؟ چه تدبیری برای این موضوع وجود دارد. اقتصاد سینما در گرو نمایش فیلم هاست و باید برای اکران فکر کرد.

امیر حسین مکاریانی درباره برگزاری جشنواره فجر گفت: وقتی اصل چرخه سینما که اکران فیلم‌ها است دچار مشکل است، جشنواره هم تحت تاثیر خواهد بود. هنوز صحبتی در مورد جزئیات جشنواره نشده، اما سوال‌های زیادی وجود دارد. زمان برگزاری در فصل سرماست و هشدار‌هایی برای پیک بعدی بیماری وجود دارد و تولید آثار سینمایی شاید به اندازه نباشد، اما خبر‌های امیدوار کننده‌ای وجود دارد البته شاید بتوان جشنواره فجر را به تعویق انداخت.

میز انیمیشن این هفته هم به بحث و بررسی درباره پویانمایی «خورده شد» سپری شد و سید علیرضا گلپایگانی درباره این پویانمایی گفت: بر خلاف اسم ساده این فیلم، فیلم پیچیده‌ای است و مفهوم خاصی دارد. این فیلم یکی از فیلم‌های موفق انیمیشن کوتاه در عرصه‌های جهانی و در جشنواره‌های زیادی پذیرفته شده و حتی منتخب هم بوده است. این اثر برای کودکان هم جذاب بوده هر چند که مفهوم کودکانی ندارد.

محسن رضا پور در ادامه افزود: اسم اولیه فیلم خورده شده بود و قرار نبود اسم فیلم این باشد و بعضی می‌گفتند اسم فیلم را اوروبوروس بگذارید، اوروبوروس همان شخصیتی است که در انتهای فیلم حضور دارد، اما من دوست داشتم فیلم ساده باشد و برای مخاطب این سوال پیش نیاید که اوروبوروس چیست. این فیلم نگاه من به جهان است.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر برگزاری جشنواره برپایی جشنواره سینمای ایران جشنواره ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟

محمد حمزه ای کارگردان فیلم سینمایی «کاپیتان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اکران آنلاین این فیلم و اینکه چرا فیلم اکران فیزیکی نشد، توضیح داد: در مورد فیلم سینمایی «کاپیتان» با توجه به صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده داشتم و پیشتر نیز با مدیران بنیاد سینمایی فارابی در این مورد صحبت شده بود، بنا بود که در پاییز ۱۴۰۲ اکران شود و حتی با پخش‌کننده نیز در مورد اکران و زمان مناسب صحبت شده بود اما با توجه به شرایطی که پیش آمد و جابه‌جایی مدیران بنیاد فارابی، طبیعتاً خبری به ما ندادند جز اینکه از حضور در فستیوال‌های خارج از کشور مطلع بودیم، چون «کاپیتان» علیرغم محدودیت‌هایی که برای بخشی از سینمای ایران اعمال شده است، در پخش بین‌الملل بسیار خوب پیش می‌رفت.

اکران آنلاین در ایران مثل یک شوخی است

وی گفت: با توجه به فضای کلی سینما پیش بینی می‌کردیم که شرایط برای اکران «کاپیتان» در سینماها مناسب نیست و ممکن است فیلم‌هایی از این دست به زعم دوستان مورد اقبال مخاطب عام به مفهوم کلی قرار نگیرند، چراکه عمدتاً در شرایط فعلی ظاهراً کمدی‌ها خوب فروش می‌کنند. با این توصیف، تصور می‌کردیم اکران فیزیکی فیلم قدری به عقب افتاده که به ناگاه و در شب عید (۲۷ اسفند ماه) متوجه شدیم که قرار است فیلم اکران آنلاین شود!

حمزه‌ای تصریح کرد: اکران آنلاین مثل یک شوخی است و به نظرم می‌توان آن را یک قاچاق محترمانه دانست، چراکه فیلمی که ساخته می‌شود، اگر روی پرده نمایش داده نشود و در مقطعی به لحاظ فضای رسانه‌ای نتواند خودش را به مخاطبانش معرفی کند، موفقیتی کسب نمی‌کند. دوستان عملاً فیلم را در شرایطی قرار دادند که بیش از این در موردش صحبت نشود. از اینکه چرا این اتفاق برای «کاپیتان» افتاد، اطلاعی ندارم و به نظر می‌رسد باید توضیح فارابی را در مورد این موضوع شنید.

وی همچنین گفت: معتقدم فیلم باید برای مخاطبان در سالن سینما عرضه و نمایش داده شود چون در کشور ما بستر مناسبی برای اکران آنلاین وجود ندارد. فیلم «کاپیتان» هشتم فروردین ساعت هشت شب اکران آنلاین شد و ساعت ۸:۲۰ این فیلم در کانال‌های تلگرامی عرضه شد و فکر می‌کنم سه ساعت بعد هم از کانال‌های ماهواره‌ای پخش شد!

کارگردان «کاپیتان» اظهار کرد: وقتی ما تابع کپی‌رایت در ایران نیستیم، شرایط برای عرضه آثارمان به صورت برخط فراهم نیست و من فیلمساز کاری جز نظاره کردن نمی‌توانم بکنم!؟ وقتی با فیلمی که با خون دل و دقت و وسواس تولید کردیم تا اینکه یک اثر استاندارد در مدیوم سینما به مخاطبان عرضه شود، به این شکل برخورد می‌شود، چه کاری می‌توان انجام داد!

«کاپیتان» می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند

وی بیان کرد: خیلی خیلی دوست داشتم فیلمم در سالن‌های سینما نمایش داده شود. هیچ ادعایی بر فروش شگفت انگیز «کاپیتان» نداشتم اما برای اکران این نوع از فیلم‌ها، راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توانست به لحاظ زمانی و با سانس‌های کمتر اکران طولی داشته باشد. با این شیوه، می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند و ارتباط بگیرد اما الان هیچ اتفاقی جز این نیفتاده که محصول تولیدشده در چارچوب تولیدات سینمای ایران را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی که بخش عمده‌ای از محصولات سینمایی را قاچاق می‌کنند، قرار داده‌ایم!

حمزه‌ای تاکید کرد: به نظرم «کاپیتان» قربانی اختلاف سلیقه تعدادی از مدیران سینمایی شد که قصد داشتند با بستن پرونده این فیلم با هم تسویه حساب کنند که علت آن را متوجه نمی‌شوم چرا من و فیلمم در این کشمکش‌ها قرار گرفته‌ایم.

مخاطبان خاموش سینما «کاپیتان» را می‌بینند؟

وی در پاسخ به پرسشی درباره موثرتر بودن مخاطبان آنلاین با توجه به اینکه تعداد آنها به مراتب بیشتر از مخاطبان سینمارو نیز است، گفت: به هر صورت منِ فیلمساز باید از ارایه و نمایش فیلمم، بازخوردی بگیرم اما وقتی تبلیغی برای ارایه و معرفی فیلم صورت نمی‌گیرد و فیلم به شکل غیرقانونی عرضه می‌شود، آمار دقیقی از میزان مخاطبی که توانسته جذب کند، در دسترس نیست. قطعاً فیلم در اکران آنلاین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارتباط برقرار کند اگر پیش شرایطی برای اکران یا معرفی فیلم فراهم می‌شد. مخاطبان نسخه وی او دی فیلم‌ها، مخاطبان خاموش سینما هستند، چون شرایط عرضه، شرایط استاندارد و متعادلی نیست و من خیلی موافق این نیستم که فیلمی برای پرده سینما تولید می‌شود، به شکل ناگهانی سر از پلتفرم‌های نمایش فیلم در بیاورد. به اعتقاد من، نمایش آنلاین می‌توانست گزینه مکمل برای فیلم باشد نه گزینه اصلی! در این صورت می‌شد خیلی دقیق‌تر در مورد افزایش مخاطب یک فیلم صحبت کرد.

«کاپیتان» حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است

حمزه‌ای با بیان اینکه تلاش‌هایی را برای به تعویق انداختن تاریخ نمایش آنلاین داشته است، گفت: در این ارتباط، حتی با آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی صحبت کردم اما آقای زین العابدین مدیرعامل فارابی را نتوانستم ببینیم یا صحبت کنم و به هر کسی که در دسترسم بود، پیام دادم اما ظاهراً عزمی جزم شده بود که زودتر پرونده «کاپیتان» بسته شود! «کاپیتان» در حوزه بین‌المللی با توجه به محدودیت‌های سینمای ایران، خیلی خوب در حال دیده شدن بود و به گواه طیف محدودی از مخاطبان که پیشتر موفق به تماشای «کاپیتان» شده بودند اثری استاندارد، گرم و مناسب خانواده‌ها بود. مضامینی که در «کاپیتان» مطرح می‌شود، حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است؛ یعنی امید، عشق، رویا و تلاش برای زندگی در شرایط سخت. در شرایط فعلی امروز، که جامعه با آن‌ها دست به گریبان است، این موضوعات می‌تواند قابل توجه باشد.

چه فیلم‌هایی در سبد اکران جریان رسمی جا دارند؟

این کارگردان سینما بیان کرد: «کاپیتان» به هیچ وجه صرفاً یک فیلم کودک نیست و مخاطب آن، بزرگسالانی هستند که باید قصه امروز زندگی خود را از زبان کودکان بشنوند. به اعتقاد من، اینکه چه رویکرد و هدفی را در سینما دنبال می‌کنیم اهمیتی ندارد اما وقتی با فیلمی که از بیت المال با رویکردی خاص و برای ارتباط با خانواده‌ها به عنوان مخاطبان گمشده سینمای ایران تولیدشده، برخورد می‌کنیم به نظرم نه تنها سینماگر را سرخورده و پشیمان می‌کنیم، بلکه یک سوال بزرگ و جدی برای طیفی از سینماگران مطرح می‌شود؛ اینکه وقتی با فیلمی که در چارچوب جریان رسمی با مجوز و بودجه دولتی تولید می‌شود، اینگونه برخورد می‌شود و از اساس در سبد اکران جریان رسمی جایی ندارد! پس مجوز و پروانه ساخت و نظارت دیگر چه مفهومی می‌تواند داشته باشد!؟

به تعامل و دریافت پروانه کار از مدیران سینما خوش‌بین نیستم

حمزه‌ای در پایان گفت: منِ فیلمساز اگر بنا نیست با پروانه ساخت و پروانه نمایش هم فیلمم نمایش داده شود چرا باید نسبت به تعامل و دریافت پروانه ساخت فیلم از مدیران سینما خوش‌بین باشم. به نظرم رفتارهای بسته و یک طرفه با سینماگران جز اینکه به جریان سینمای زیرزمینی (به قول خود آقایان) رسمیت ببخشد و فیلمسازان را بیشتر از گذشته به این سمت هدایت کنند، هدف دیگری ندارد. امیدوارم دوستان و مدیران سینمایی پاسخ قابل توجه و منطقی را به ما بدهند، چراکه شرایط را غیرمنصفانه، ناعادلانه و شبهه برانگیز می‌دانم. با این برخورد دو گانه عملاً سینمای ایران را دچار رخوت و سکون و تبدیل به یک سینمای تک محصولی می‌کنند. تردیدی نیست وقتی من به عنوان فیلمسازی که شغل دیگری ندارم در این مخمصه قرار می‌گیرم، برای بقا چاره‌ای جز تن دادن به جریان حاکم بر اکران سینما نمی‌بینم.

کد خبر 6080150

دیگر خبرها

  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • کیومرث پوراحمد پرچمدار سینمای کودک بود
  • افخمی: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟