Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سراب‌کلان از روستاهای شهرستان سیروان واقع در استان ایلام است و در دل این روستا شهری تاریخی با قدمت ۱۴۰۰ ساله مدفون شده. این محوطه تاریخی یکی از آثار دوره ساسانی- اسلامی است که در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۱۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. مردم این روستا از حدود یک قرن پیش تاکنون در این محل ساکن هستند که همین موضوع به این آثار تاریخی صدمات بسیاری وارد کرده، زیرا مردم از سازه‌ها و اتاق‌های این شهر تاریخی و باستانی به‌عنوان کاهدان و گاهی خانه استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت سال‌ها از پیدا شدن شهر تاریخی سیروان، هنوز هیچ برنامه‌ای برای این گنجینه عظیم طراحی نشده است و نه‌تنها این شهر تاریخی هنوز هویدا نشده، بلکه مردم نیز اذیت شده‌اند، چراکه در روستای سراب‌کلان به علت داشتن آثار باستانی، هیچ گونه کار عمرانی صورت نمی‌گیرد و این موضوع ساکنان این منطقه را نگران کرده است.

ساخت و ساز ممنوع است

منصور رحیمی، از ساکنان قدیم روستای سراب‌کلان گفت: من ۷ سال است که از روستای سراب‌کلان به لومار آمده‌ام؛ به این خاطر که ساخت و ساز در این روستا به علت اینکه در محدوده شهر تاریخی قرار دارد ممنوع شده و من مجبور شدم برای خرید خانه به لومار بروم. مسئولین به ما گفتند برای جابه‌جایی روستا به منطقه جدیدی که در نظر گرفته شده است فقط به جوانان و کسانی که به‌تازگی تشکیل خانواده می‌دهند زمین می‌فروشند تا آنجا ساخت و ساز کنند، ولی مردم و ساکنان روستا توقع دارند که زمین‌ها به رایگان در اختیار اهالی قرار بگیرد.

سال‌هاست می‌خواهند روستا را جابه‌جا کنند

حجت ملکی، یکی دیگر از اهالی روستای سراب‌کلان گفت: از آنجا که در روستای ما اثر تاریخی وجود دارد، چندین سال است که تصمیم گرفته شده که روستا جابه‌جاشود، ولی هنوز هیچ اقدامی نشده و اصلا نمی‌دانیم که چه کاری می‌خواهند انجام دهند. سازمان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی توجه خاصی ندارد. سال گذشته کارشناسان مربوطه آمدند، قسمتی از آن را کاوش کردند و رفتند و دیگر تا الان خبری از آنها نشده است.

فعلا جابه‌جایی ممکن نیست

عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و آثار تاریخی هم گفت: جابه‌جایی روستای سراب‌کلان در این زمان به چند دلیل شدنی نیست. ما هنوز برای منطقه‌ای که بخواهیم مردم روستا را به آنجا انتقال بدهیم به اجماع نرسیده‌ایم. یک منطقه را در نظر گرفتیم و حتی کلنگ‌زنی نیز شد، اما مردم استقبال نکردند. مشکل دیگر این است که انتقال شبکه‌های آب، برق و گاز به آن منطقه دشوار است و با توجه به شرایط کنونی بودجه دولت نمی‌توانیم تمام امکانات انتقال را فراهم کنیم.

وی افزود: تا سال گذشته، تمام برنامه‌ریزی‌های ما فقط انتقال روستا بود، اما با توجه به مشکلاتی که گفته شد، متوجه شدیم که نمی‌توانیم به طور کامل روستا را انتقال بدهیم. به همین دلیل، ۳ طرح مطالعاتی داریم. بنیاد مسکن طرح هادی را انجام می‌دهد که در این طرح روستا بسته و از رشد آن جلوگیری می‌شود. میراث فرهنگی نیز مطالعاتی را شروع کرده که در صدر آن تبدیل روستا به روستای گردشگری است، با طراحی سنتی خیابان‌ها و کوچه‌ها و خانه‌ها، با هدف جذب گردشگر.

شنبه‌زاده تصریح کرد: هدف ما این است که به صورت همزمان هم کارهای مرمت و بازسازی را انجام دهیم و هم اینکه در این مدت مردم روستا در خانه‌هایشان بمانند و ما به صورت مرحله‌ای تمام خانه‌ها را تملک و کاوش کنیم. در واقع، آثار تاریخی را شناسایی و آنها را اولویت‌بندی می‌کنیم. خانه‌هایی را که روی آثار شاخص ما ساخته شده‌اند تملک می‌کنیم. با توجه به اعتبار می‌توانیم سالانه یک یا دو خانه را تملک کنیم و آثار مدفون‌شده را مرمت و کاوش کنیم. اعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان از سازمان اعتبارات به این امر تعلق گرفته و در روزهای آینده کارهای کاوش صورت می‌گیرد.

وی افزود: برای ارائه خدمات به اهالی این روستا در نشست شورای اداری مقرر شد شرکت گاز با نظارت میراث فرهنگی و گردشگری کار حفاری و گازرسانی به این شهر تاریخی را انجام دهد. دو مسیر مشخص شده است که آن قسمت توسط کارشناسان کاوش و حفاری می‌شود و سپس در اختیار شرکت گاز قرار می‌گیرد.

کد خبر 570261 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی روستا استان ایلام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی روستا استان ایلام روستای سراب کلان میراث فرهنگی شهر تاریخی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۲۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر

روستای انارک از توابع شهرستان چوار استان ایلام است. این روستا طبیعت کوهستانی دارد و اغلب در طول سال با بارش‌های برف و باران همراه است. این بارش‌ها موجب گشته در فصل بهار و تابستان از طبیعت سرسبزی برخوردار شود.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم طبیعت بهاری این روستا را به نمایش درآورد.

منبع: شهروند خبرنگار - ایلام

بیشتر بخوانید:

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • تاکید برلزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • ۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد