Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا هرساله با آغاز فصل سرما به‌منظور اولویت بخشی استفاده گاز در مصارف خانگی این حامل انرژی با محدودیت‌هایی در اختیار صنایع و همچنین صنعت سیمان استان خوزستان قرار می‌گیرد و در همین راستا کارخانجات تولید سیمان در زمان قطع گاز مجاز به مصرف مازوت طبق نرخ دولتی برابر با هرلیتر سه هزار ریال هستند و به منظور جلوگیری از استفاده خودرسانه این فرآورده نفتی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز به ازای هر لیتر ۶۰ هزار ریال ضمانتنامه بانکی از شرکت‌های تولید سیمان دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با بیان اینکه در محل خطوط تولید این شرکت امکان ذخیره ۱۱ میلیون مترمکعب مازوت وجود دارد گفت: میزان مصرف کارخانه سیمان خوزستان باتوجه به ظرفیت تولید فعلی، روزانه ۹۵۰ هزار لیتر از این فرآورده نفتی است.

محمد حاج نایب به الزامات شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز برای استفاده از مازوت تنها در ایام قطع گاز اشاره کرد و گفت: به منظور رعایت این الزام، شرکت سیمان خوزستان باید برای دریافت سهمیه مازوت به نرخ یارانه ای ۶۶۰ میلیارد ریال ضمانتنامه بانکی ارائه دهد که این امر دشورای های برای شرکت سیمان خوزستان ایجاد کرده است.

وی یکی مشکلات اساسی صنعت سیمان خوزستان را در حوزه هزینه‌های حمل و نقل دانست و افزود: هزینه حمل سوخت جایگزین از دیگر استان‌های کشور موضوعی است که برای کارخانجات سیمان در خوزستان نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان تصریح‌کرد: بر اساس دستورالعمل‌های داخلی شرکت پخش فرآوده‌های نفتی، شرکت‌های سیمان در استان بعد از دریافت مجوزها و سهمیه‌های سوخت مازوت باید نسبت به جابجایی آن از استان‌هایی مانند اصفهان، فارس و یا مرکزی اقدام کنند.

امکان تامین مازوت در خوزستان وجود دارد

حاج نایب ادامه‌داد: حمل و جابجایی این فرآورده نفتی در حالی هزینه‌های بسیار سنگینی برای صنعت سیمان رقم زده که استان خوزستان از ذخایر زیاد سوخت مازوت برخوردار است.

وی با بیان اینکه کارخانجات سیمان در استان‌هایی مانند اصفهان، فارس و مرکزی که محل تامین مازوت در مجاورت آنها قرار دارد بابت حمل هر لیتر مازوت ۷۰۰ ریال پرداخت می‌کنند، بیان داشت: این درحالی است که شرکت‌های سیمان در خوزستان برای جابجایی این فرآورده نفتی باید مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ ریال بابت هر لیتر از آن پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان به گمانه زنی‌ها مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی هزینه حمل در آینده نزدیک اشاره‌کرد و گفت: در صورتی که این موضوع محقق گردد، بخش قابل توجهی از صنعت سیمان در استان خوزستان برای تامین هزینه‌های تولید خود با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

حاج نایب تامین سوخت مازوت در داخل استان را موضوعی حیاتی برای صنعت سیمان عنوان‌کرد و گفت: امیدواریم در صورت تعامل و همکاری با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، امکان تامین این سوخت از پایانه‌های صادراتی آبادان و ماهشهر میسر خواهد بود.

وی به پیگیری‌های سال گذشته این شرکت برای بهره‌مندی از سوخت موجود در این پایانه‌ها و صدور مجوزهای لازم برای آن اشاره‌کرد و گفت: این مجوز سال گذشته در حالی صادر شد که فصل سرما به پایان رسیده بود و مشکل قطع گاز برطرف شد اما برای مجوز دوباره در سال جاری لازم است مجددا پیگیری‌های تازه‌ای صورت گیرد.

وی تصریح‌کرد: باتوجه به آغاز فصل سرما، انتظار می‌رود تا حد امکان از قطع گاز کارخانجات سیمان پیشگیری شود و در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد درخواست می‌شود تا به منظور جلوگیری از هزینه‌های مازاد در قالب کرایه حمل، امکان تهیه مازوت از داخل استان فراهم گردد.

وابستگی مستمر کارخانه سیمان بهبهان به مازوت

مدیر کارخانه سیمان بهبهان از وابستگی ۱۰ درصدی خطوط تولید این کارخانه به سوخت مازوت باتوجه به تکنولوژی پایه در فرآیند تولید خبر داد و گفت: کارخانه سیمان بهبهان از سال ۱۹۷۵ میلادی بنا شد و طی سال‌های متمادی با تغییراتی که صورت گرفت (modify) حدود ۹۰ درصد از سیستم سیمان‌پزی کارخانه با استفاده از گاز انجام می‌شود.

هادی عبدالهی اضافه کرد: باتوجه به تکنولوژی پایه این کارخانه به‌دلیل محدود بودن حجم محفظه احتراق استفاده از گاز برای انجام فرآیندهای سیمان‌پزی جوابگوی درجه حرارت مورد نیاز نیست.

وی بیان‌داشت: برای اینکه بتوان از شرایط لازم جهت تولید مستمر سیمان در این کارخانه پشتیبانی گردد، باید سوخت مازوت به اندازه نیاز در اختیار ما قرار بگیرد که این امر با حمایت استاندار خوزستان طی مکاتبه‌ای که با وزارت نفت صورت گرفته در حال انجام است.

مدیرکارخانه سیمان بهبهان با اشاره به اینکه یکی از خواسته‌های این واحد تولیدی تامین مازوت از داخل استان است بیان داشت: لازم است تا اختصاص سهمیه به این کارخانه علاوه بر فصل سرما در دیگر ایام سال بر اساس قیمت یارانه‌ای صورت بگیرد.

مدیرکارخانه سیمان بهبهان یادآورشد: در صورتی که این سوخت بر اساس نرخ یارانه‌ای به سیمان بهبهان اختصاص یابد از تحمیل هزینه‌ها و افزایش قیمت تولید محصول تاحدودی جلوگیری می‌شود.

عبدالهی در حال حاضر بازار سیمان در کشور و استان را همراه با کمبود محصول عنوان‌کرد و گفت: در صورتی که مشکلات صنعت سیمان در حوزه‌های حمل و نقل و همچنین قیمت مواد اولیه کنترل شود، امکان جبران بخش قابل توجهی از کمبود موجود در بازار فراهم می‌گردد.

محدودیتی برای تامین سهمیه سوخت جایگزین صنایع وجود ندارد

مسئول واحد مهندسی فرآورده ها در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز فرآیند تخصیص سهمیه سوخت مازوت ویژه ایام قطعی گاز به صنایع را بدون محدودیت دانست و افزود: قیمت سوخت مازوت  با نرخ هر لیتر حدود ۶۰ هزار ریال بر اساس مصوبه هیئت دولت از ابتدای امسال به صورت آزاد عرضه می‌شود اما برای اختصاص این سوخت با قیمت یارانه‌ای به مصارف ضروری از جمله صنایعی که در فصل سرما دچار قطع گاز هستند یک گارگروه تشکیل شده تا تقاضاهای صنایع مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

علیرضا ظهوری‌فر با بیان اینکه واحدهای تولیدی برخوردار از گاز طبیعی که دارای مشکل فنی داخلی هستند اجازه استفاده از سوخت مازوت با نرخ یارانه‌ای را ندارند گفت: چنین واحدهایی اگر نتوانند نسبت به رفع مشکل فنی خود اقدام کنند باید به صورت آزاد سوخت مازوت مورد نیاز را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه سالانه سوخت مازوت برای ۸۰۰ واحد صنعتی بزرگ استان تامین می‌شود ادامه‌داد: یکی از الزامات مهم برای اختصاص سهمیه سوخت مازوت با قیمت یارانه‌ای ویژه صنایع استان بررسی زمان قطع گاز این واحدها در فصل سرما نسبت به میزان مصرف سوخت ذخیره شده مازوت موجود در محل کارخانجات خواهد بود.

مسئول واحد مهندسی فرآورده‌ها در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز یادآورشد: برای جلوگیری از استفاده همزمان گاز و سوخت مازوت در کارخانجات این بررسی‌ها در جهت صحت سنجی عملکرد استفاده صنایع از سوخت جایگزین ضروری است و اگر واحد صنعتی دارای انشعاب گاز به جز موارد قطع گاز اقدام به استفاده از سوخت ذخیره شده یارانه‌ای کنند، برابر با دستورالعمل‌های شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید ضمانتنامه‌های اخذ شده به اجرا گذاشته شوند.

ظهوری‌فر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را متولی حوزه سوخت و تابع تصمیمات و مصوبات بالا دستی دانست و گفت: در خصوص تامین سوخت مازوت از پایانه‌های صادراتی استان نیز باید پیگیری‌های لازم از ستاد مرکزی این شرکت صورت بگیرد.

وی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز را متولی بررسی مصارف واحدهای صنعتی دانست و ادامه‌داد: تعیین مبدا تامین سوخت مازوت در ستاد مرکزی انجام می‌شود.

 نبودن صرفه اقتصادی در استفاده از سوخت مازوت

معاون مالی و اداری شرکت سیمان کارون با تاکید بر اینکه استفاده از سوخت مازوت با وجود یارانه‌ای بودن آن در صنعت سیمان صرفه اقتصادی ندارد گفت: باوجود بالا بودن قیمت خرید مازوت، هزینه حمل این فرآورده نفتی بیش از پیش فاقد توجیه اقتصادی است.

ابراهیم محمدزاده بیان‌داشت: تنها عاملی که شرکت‌های تولید سیمان در استان را برای تامین این سوخت ترغیب کرده، جلوگیری از خاموشی کوره‌های سیمان‌پزی کارخانجات در هنگام قطع گاز است.

وی با بیان اینکه اخیرا و پیش از شروع فصل سرما و قطع گاز صنایع به‌دلیل تعمیرات در شبکه انتقال گاز، کارخانه سیمان کارون دچار قطع گاز شد گفت: این اقدام برغم نبود ذخیره مازوت در محل کارخانه باعث خاموشی کوره سیمان‌پز شد و فعالیت مجدد آن هزینه‌های سنگینی را برای شرکت درپی داشت.

وزیر معین خوزستان به مشکلات صنایع استان توجه کند

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه واحدهای تولیدی متعددی در استان خوزستان با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند گفت: این موضوع نیز به واسطه مشکلات تامین مازوت شامل صنعت سیمان در استان خوزستان شده است.

شهلا عموری شرایط موجود تامین سوخت مازوت ویژه کارخانجات سیمان استان را عاملی برای افزایش قیمت تمام شده تولید محصول دانست و گفت: واحدهای تولیدی استان با مشکلات متعددی روبه رو هستند که رفع آنها با همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی ممکن خواهد بود.

وی روند افزایش قیمت تمام شده تولید کالا در استان را نگران کننده دانست و افزود: برهمین اساس باید توجه داشت که هزینه حمل محصول در صنعت سیمان بسیار بالا  است.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته کشور عراق مهمترین مقصد محصولات کارخانجات سیمان کشور و استان خوزستان بود افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده به ویژه در زمینه حمل بار، صادرات سیمان به  عراق رو به کاهش است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تصریح‌کرد: به منظور کاهش هزینه‌های تحمیلی به تولید سیمان در استان به واسطه هزینه بالای حمل مازوت از دیگر استانهای کشور به مقصد کارخانجات خوزستان، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز می‌بایست شرایط لازم برای تامین مازوت مورد نیاز این کارخانجات از داخل استان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه دولت در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌های کشور طرح انتخاب وزیر معین برای هر یک از استان‌های کشور را اجرایی کرده است گفت: باتوجه به تعیین وزیر نفت به عنوان وزیر معین استان باید یادآورشد که بخش مهمی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنایع پایین دست خوزستان بخصوص در حوزه تامین مواد اولیه مربوط به وزارت نفت است.

برچسب‌ها وزارت نفت خوزستان سیمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت نفت خوزستان سیمان وزارت نفت خوزستان سیمان اخبار کنکور شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز کارخانه سیمان بهبهان شرکت سیمان خوزستان فرآورده نفتی تامین سوخت مازوت کارخانجات سیمان استفاده از سوخت واحدهای تولیدی تولید سیمان سیمان در استان استان خوزستان سوخت مازوت سوخت جایگزین تامین مازوت صنعت سیمان برای تامین داخل استان هزینه حمل یارانه ای شرکت پخش هزینه ها فصل سرما بر اساس قطع گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان

عبدالله افرازه شهاوند معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در نشست شورای فرهنگ عمومی در سالن جلسات حوزه استاندار گفت: دغدغه‌های زیادی در خصوص تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی خوزستان وجود داشت زیرا اقدامات فرهنگی جزیره‌ای توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد ولی فقدان سند بالادستی احساس می‌شد.

 او می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر خوبی برای برش سند مهندسی فرهنگی کشور اتخاذ کرد که در چند استان انجام و در شهریور ۱۴۰۲ پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایی شد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی کشور از منابع و از ظرفیت‌های مختلف دانشگاهی، میدانی و پژوهشگاه‌ها برای تدوین این سند استفاده کرد تا به چالش‌های فرهنگی پرداخته شود.

شهاوند گفت: چالش‌های فرهنگی شهرستان‌ها مطالبه، نمونه کارهای ۱۲ استان بررسی و از تمام دستگاه‌های فرهنگی دخیل نیز نظرخواهی شد تا هشت مساله در سه نوبت در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شد.

این مقام مسئول ادامه داد: تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی، تضعیف فرهنگی عفاف و حجاب، تضعیف باورهای دینی، تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری مراجع فرهنگی، چالش‌های فرهنگی ناشی از حاشیه‌نشینی از جمله مسائلی هستند که در این سند متناسب با چالش‌های خوزستان احصا شدند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه ۲۴ اقدام ملی در این راستا مناسب تشخیص داده شده و ۱۹۷ برنامه در راستای این اقدامات تعریف شدند و ۳۴۱ همکار برنامه نیز برای این موضوع در سند تعیین شدند که امیدواریم خروجی خوبی داشته باشند

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با استفاده از خودروهای برقی
  • کدام کشورها در طول جنگ برای صهیونیست‌ها نفت و گاز تامین کردند؟
  • کمبودی در تامین سوخت جایگاه‌های استان سمنان نداریم
  • سند برش استان خوزستان رونمایی شد
  • تامین آب پایدار به یکی از چالش‌های اساسی کشور تبدیل شده است
  • رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان
  • سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان رونمایی شد
  • رونمایی سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان
  • مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شده است
  • هشدار سرمازدگی و یخبندان در باغات کشاورزی