Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در حال حاضر فروش خودرو صفر به قیمت مصوب و دستوری از سمت شورای رقابت صورت می‌گیرد. مشکلات موجود در نحوه قیمت‌گذاری این نهاد، سبب زیان‌ده شدن بی‌سابقه خودروسازان شده است تا جایی که طبق گزارش ایران خودرو، در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹، حدود ۱۰,۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به این شرکت وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود نقدینگی ناشی از زیان‌ده بودن این صنعت مهم کشور، سبب کم شدن تولید خودرو در کشور شده و به همین دلیل، این کالای مصرفی، به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است به طوری‌که این محصولات در بازار آزاد، بعضاً تا دوبرابر قیمت مصوب، قیمت‌گذاری می‌شود.

طبق آمار منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۹۸، حدود ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که این آمار در مقایسه با تولیدات خودرو در سال ۹۶، حدوداً نصف شده است. در سال ۹۶ تولید خودرو بیش از ۱.۶ میلیون دستگاه بود که این موارد نشان از بروز مشکلی اساسی در مدیریت فرآیند تولید تا فروش خودرو است.

در همین رابطه، حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره طرح تحول صنعت و بازار خودرو گفت: کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو که یک مطالبه عمومی و مردمی است بعد از ۴ ماه کار کارشناسی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به کارهای کارشناسی که انجام شده است به این نتیجه رسیده‌ایم که طرح مذکور، ساماندهی بازار خودرو را به دنبال دارد. افزایش کیفیت تولید، ساماندهی عرضه و تقاضا، تعادل قیمت و … ازجمله مزایای طرح خودرویی مجلس است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه مدل‌های فعلی عرضه خودرو زمینه ساز رانت و فساد است، گفت: مدل‌های فعلی عرضه خودرو در بازار همچون قرعه‌کشی و ثبت نام بازخورد مثبت و خوبی نداشته‌اند و زمینه‌ساز مشکلاتی در بازار خودرو شده‌اند.

نماینده مردم فسا در مجلس درباره جزئیات طرح تحول بازار و صنعت خودرو گفت: هدف‌گذاری اصلی طرح تحول بازار و صنعت خودرو، عرضه خودروهای تولیدی کشور در بورس کالا است. به این صورت که خودروسازان محصولات تولیدی خود را با قیمت تمام شده و سود متعارف در بورس کالا عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت تعیین شده از سمت خودروسازان به عنوان قیمت کف در بورس است. در صورتی که خودرو با قیمت بیشتری در بورس معامله شود، عوائد حاصل از آن برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و مشوق‌های مالی به خودروسازان استفاده می‌شود.

فیروزی در پایان تصریح کرد: این موضوع از رانت، فساد و دلالی در بازار خودرو جلوگیری می‌کند. در مدل فعلی عرضه خودرو، دلالان با خرید کدملی و برنده شدن در قرعه کشی، سود زیادی را بدست می‌آورند.

در حال حاضر با توجه به دستوری بودن قیمت خودرو صفر و فاصله آن با قیمت واقعی خودرو، زمینه‌ای بسیار مناسب برای دلالان و واسطه‌گران برای خرید خودرو به قیمت مصوب و فروش آن با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از حد انتظار، به‌وجود آمده است. به طور مثال قیمت مصوب خودرو پارس در آذر ۹۹ در حدود ۱۲۰ میلیون تومان است در حالی که همین خودرو در بازار آزاد در حدود ۲۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این اختلاف قیمت که نزدیک به ۱۰۰ درصد تفاوت را نشان می‌دهد، همگی به جیب دلالان رفته و به این ترتیب، سودهایی کلان و بدون زحمت را راهی جیب این افراد خواهد کرد.

این اشکالات، بی‌نتیجه بودن روش قرعه‌کشی و عرضه خودرو با قیمت دستوری را نشان می‌دهد و مسئولین باید هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل، راه‌حلی را پیاده کنند. بنظر می‌رسد فروش خودرو در بورس کالا تا حدود زیادی جلوی زیان دهی بیشتر خودروسازان و جولان‌دهی دلالان را خواهد گرفت و سبب کشف قیمت واقعی خودرو توسط خود مردم خواهد شد. ضمناً با بندهایی که در این طرح وجود دارد، خودروسازان با افزایش تولید، کیفیت و ایمنی، مشمول دریافت پاداش می‌شوند که این می‌تواند انگیزه‌ای برای رشد این صنعت باشد.

پربیننده ترین آخرین اخبار سهام عدالت/ دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود سالیانه اقدام کنند سقوط آزاد ارزش پالایش یکم/ گرفتاری خریداران پالایش یکم در منجلاب ناهماهنگی‌ها آغاز فروش بلوکی سهام عدالت/ سود سهام عدالت چگونه واریز می‌شود؟ ارزش سهام عدالت من (۲۴ آبان ماه) فرصت خوب برای سهام‌داران عدالت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا بورس بازار سرمایه بازار سهام بازار خودرو وضعیت بورس امروز وضعیت بورس عرضه خودرو در بورس سهام عدالت بورس کالا بازار خودرو سهام عدالت عرضه خودرو قیمت مصوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۴۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای کارخانه بیواتانول باشت نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داریم و از طریق بورس عرضه شد و سرمایه گذار سه هزار میلیارد تومانی جذب کردیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سیدعلی احمدزاده در نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: به دلیل تخصصی بودن جلسات این شورا هر آنچه در این جلسات مصوب می‌شود در نشست شورای برنامه ریزی را مصوب شده بدانید تا جایگاه شورا ارتقاء یابد.

وی با اشاره به نگرش رهبری در شعار "جهش تولید با مشارکت مردم " افزود: نگرش مقام معظم رهبری مشارکت همه مردم در حوزه افتصاد و تولید است که قانون تجارت، راه را برای مشارکت مردم آسان کرده است.

احمدزاده با اشاره به تشکیل شرکت‌های سهامی عام و خاص، ابراز کرد: شرکت‌های سهامی عام می‌توانند زمینه ساز مشارکت مردم در بخش تولید باشند که توصیه می‌کنم شرکت‌های متعدد سهامی عام در استان تشکیل و فراخوان حضور مردم در این شرکت‌ها اعلام شود تا زمینه ساز تحول در معیشت و زندگی مردم باشد.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای کارخانه بیواتانول باشت نیاز به 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داریم و از طریق بورس عرضه شد و سرمایه گذار سه هزار میلیارد تومانی جذب کردیم.

احمدزاده با اشاره به اینکه باید برای سرمایه گذاری در استان فرش قرمز پهن کنیم، گفت: با مشکل جدی فرهنگی در خصوص سرمایه گذاری مواجه هستیم و اگر مردم در بخش‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در مشارکت‌ها همپای دولت باشند مشکلات در حوزه اقتصادی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ظرفیت استان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت خوبی در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی در استان وجود دارد و باید نسبت به جذب سرمایه گذار در این زمینه اقدام کنیم.

احمدزاده با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در زمینه احداث سردخانه از موارد اولویت دار برای حوزه سرمایه گذاری است، یادآور شد: تا قبل از دولت سیزدهم سردخانه‌های احداث شده زیر صفر و بالای صفر 12 هزار تن بود اما در کمتر از دو سال دولت آیت الله رئیسی 12 هزار تن سردخانه احداث شد و 24 هزار تن دیگر در دست احداث است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز جای کار در این حوزه وجود دارد و سرمایه گذاری در سردخانه‌ها برای نگهداری میوه سیب در مناطق سردسیری تا سه برابر و مرکبات در مناطق گرمسیری در اولویت است و بانک ها همکاری لازم را داشته باشند.

احمدزاده با بیان اینکه احداث سردخانه یکی از زیرساخت‌های مهم استان که مورد توجه نبوده، تصریح کرد: ظرفیت سردخانه ها تا 36 هزار تن لازم بوده با توجه به اینکه یک سردخانه 2هزار تنی زمینه ساز اشتغال برای 500 نفر است با احداث این میزان سردخانه زمینه اشتغال برای حدود 16 هزار نفر فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تولید مرغ و گوشت قرمز گفت: در ابتدای فعالیتم به عنوان استاندار به سراغ ظرفیت های مغفول مانده رفتیم که یکی از آنها سردخانه بود که با احداث این میزان سردخانه باعث شد تا تولید مرغ و گوشت از 200 تن به یکهزار و 300 تن افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در زمینه امنیت غذایی در استان تحول ایجاد کردیم، گفت با اقداماتی که انجام دادیم ذخیره مرغ و گوشت استان را از دو روز به یک ماه رساندیم.

احمدزاده با اشاره به احداث چندین طرح زنجیره تولید مرغ در شهرستان های استان افزود: با بهره برداری از این طرح ها نه تنها نیاز استان به طور کامل تامین می شود بلکه می توانیم محصولات را به سایر استان ها صادر کنیم.

وی با اشاره به تولید محصول گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری استان بر احداث کارخانه تولید رب گوجه تاکید کرد و گفت: احداث کارخانه رب گوجه فرنگی دومین مورد اولویت دار سرمایه گذاری در استان است و از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می شود.

احمدزاده در خصوص تولید زیتون در مناطق گرمسیری استان از جمله شهرستان چرام گفت: احداث کارخانه روغن زیتون سومین مورد اولویت دار برای سرمایه گذاری در استان است و حوزه اقتصادی استان طی نامه ای به وزارت صمت موارد اولویت دار برای حوزه سرمایه گذاری را اعلام کند.

احمدزاده بیان کرد: وزیر اقتصاد اردیبهشت ماه میهمان استان است که مواردی که قابلیت سرمایه گذاری دارند احصاء شوند تا از این سفر نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد