Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@12:06:46 GMT

ماجرای نامه جنجالی افخمی به وزیر بهداشت

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۵۲۴۷

ماجرای نامه جنجالی افخمی به وزیر بهداشت

   

خبرگزاری مهر: به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، بهروز افخمی کارگردان سینما ومحسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، میهمان «نمای نقره ای» رادیو نمایش شدند.

در ابتدای این برنامه محمدرضا مقدسیان مجری برنامه و محمد صابری کارشناس برنامه درباره نامه های اخیر بهروز افخمی به وزیر بهداشت و مصطفی جلالی فخر پزشک و منتقد سخن گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صابری در این باره اظهار کرد: نامه بهروز افخمی خیلی بلند است و خیلی مشروح و از سر درد دل مبتنی بر آمار است و مدعی است که آمار جهانی را استخراج کرده است و به این نتایج رسیده است. خلاصه موضع بهروز افخمی در نامه خطاب به وزیر بهداشت این است که چرا دارید ایجاد وحشت در دل مردم می کنید و اینکه این مدل محدودیت اعمال کردن از هراس کرونا می تواند معایب و مضراتی داشته باشد که می تواند سنگین تر از ابتلا به کرونا باشد. کما اینکه بیماری کرونا را بارها در نامه تاکید می کند که جزو بیماری های ویرووسی است و طبق آماری که به آن استناد می کند می گوید که خطر مرگ در آن پایین است.

ماجرای نامه جنجالی افخمی به وزیر بهداشت

افخمی در این برنامه در پاسخ به پرسشی درباره نامه خود بیان کرد: در این نامه چکیده آمار worldometer، دانشگاه هاپکینز و سازمان بهداشت جهان را که در حدود ۳ الی ۴ ماه اخیر بررسی کردم. کمتر از ۱ درصد سالمندانی که مبتلا به کرونا می شوند می میرند و بقیه یعنی بیشتر از ۹۹ درصد بیماران با علائم های شدید بهبود میابند. این را من از روی آمار امریکا می گویم که فکر می کنم آمار قابل اعتمادی است به این دلیل که در آن جا دموکرات ها سعی می کردند که از کشته های کرونا علیه ترامپ استفاده کنند و نمی گذاشتند هیچ جسدی از قلم بیافتد و اگر شما در آن جا آمار را بررسی کنید متوجه می شوید که در فصل تابستان و زمستان البته فرق می کند، آخرین روز کشته ها به حدود ۳ هزار نفر رسیده است بیش از ۲۰۰ هزار نفر با علائم شدید تشخیص داده شدند بنابراین حتی امروز هم کشته از یک و نیم درصد کمتر است و البته کسانی که امروز کشته شدند برای بستری های یک هفته یا ۱۰ روز گذشته اند. ولی آن آمار را مقایسه کنید با تاخیر ده روزه متوجه خواهید شد که چه تعدادی هر روز تشخیص با علائم شدید می شوند و چه تعدادی می میرند. در پزشکی امریکا در تابستان حدود نیم درصد کسانی بودند که علائم شدید داشتند و الان که موج دوم کرونا است و فصل سرد است کمتر از یک و نیم درصد است و مجموعا می توان گفت که کمتر از ۱ درصد سالمندانی که مبتلا به کرونا می شوند می میرند و بقیه یعنی بیش از ۹۹ درصد اشخاصی که اغلب سالمند هستند بهبود پیدا می کنند.

وی در ادامه درباره خطر کرونا عنوان کرد: کرونا یک آنفولانزایی است که احتمال خطر مرگ در آن کمتر از سایر آنفولانزاها است یعنی اگر شما آنفولانزا مرس را در نظر بگیرید، یک سوم کسانی که مرس می گیرند می میرند. ۱۲ درصد کسانی که سارس می گیرند می میرند و آنفولانزاهای دیگر نیز ۲ تا ۴ درصد خطر مرگ دارند اما کرونا کمتر از ۱ درصد خطر مرگ دارد و به این معنا واقعی است و یک آنفولانزا است. البته به آن معنا که سرعت شیوع آن خیلی زیاد است یعنی اینکه هر کاری می خواهد بکند در طول حداکثر  ۲ فصل سرد انجام می دهد و این را از آن آمارها می شود تخمین زد. در حالی که سایر آنفولانزها که بیشتر از کرونا می توانند کشته داشته باشند هر کدام در طول ۱۰ سال یا ۵ سال به دلیل سرعت کم شیوع، تلفاتی بیشتر از کرونا به بار آورند.

برای ما یک فوتی هم زیاد است

فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در سخنانی بیان کرد: خوشبختانه آمار مرگ و میر ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس ها کمتر است ولی گیرایی آن خیلی بیشتر است به طوری که آخرین بررسی هایی که نشان داده شده اگر شما در کناریک فرد مبتلا به کووید ۱۹ قرار گیرید پانزده دقیقه زمان لازم است تا شما حتما مبتلا شوید  که آن مبتلا شدن نیز پارامترهای مختلفی دارد. درست است که ما می گوییم مرگ و میر کمتری دارد ولی ما در کشوری قرار داریم که بیمارستان ها و داروهای ما مشخص است، به اضافه اینکه شاید در بعضی از قسمتها رعایت فاصله گذاری ها و مسائل مربوط به بهداشت فردی و زدن ماسکمان از خیلی از کشورهای دیگر بهتر باشد و در برخی از پارامترهای دیگر شاید کمبودهایی را داریم. من نمی خواهم از موضع آقای افخمی صحبت کنم بلکه از موضع وزارت بهداشت صحبت می کنم، در موضع وزارت بهداشت حتی اگر ما یک نفر مرگ و میر داشته باشیم باز هم برای ما زیاد است، خصوصا اگر آن فرد سالمند باشد، چون از نظر فرهنگی ما کشوری نیستیم که سالمندان خودمان را به سرای سالمندان ببریم و آنها را بیرون از خانواده نگه داریم، ضمن اینکه در همین مدتی که ما درگیر کووید ۱۹ در کشور بودیم افراد ارزشمندی را از دست دادیم که سالمند و جزء اساتید دانشگاه بودند، از طیف هنرمندان خودمان شادروان پرویز پورحسینی که یکی از هنرمندان بسیار با ارزش ما بود را از دست دادیم و من فکر می کنم همین پارامترها کافی است که ما ویرووس کرونا را جدی بگیریم و پیشگیری کنیم تا راهمان به بیمارستان نیفتد.

افخمی در ادامه با اشاره به نامه اول خود یاداور شد: من نامه اول را به دکتر نمکی نوشتم و موضوع آن این بود که در ۶ ماه اول شروع کرونا سیاست های شما درست بوده و تمام کارهایی که کردید را باید می کردید چون با یک بیماری ناشناخته مواجه بودیم و این آماری که الان در اختیار من است اصلا نبود و اصلا نمی شد از آن آمار نتیجه گیری کرد که سرعت شیوع چقدر است یا شیوع کامل چه زمانی اتفاق می افتد، هیچ نتیجه گیری روشن و با تخمین درستی نمی شد انجام داد اما الان ۳ ماه است که بیماری بالا و پایین خودش را نشان داده و نشان داده که قابل جلوگیری نیست و الان بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران کرونا گرفته اند و رد کرده اند و ایمنی دارند و این افسانه ایمنی موقت هم دروغ بود و برای این پخش شده بود که مردم را وحشت زده کند و الان چون واکسن آن آماده شده است دیگر فراموش شده است چون اگر قرار باشد ایمنی کرونا موقت باشد طبیعتا هیچ آدمی به دنبال ساخت واکسن نمی رفت چون ایمنی واکسن نسبت به ایمنی خود بیماری کوتاه مدت تر است.

 خانه سینما فقط می خواهد ببیند چقدر می تواند کرونا را سیاسی کند

وی در بخش دیگر در پاسخ به پرسشی درباره موضع خود نسبت به سینما و مسائل صنفی سینما عنوان کرد: زمانی که من می بینم سیاست های کلی دارد به همه مردم صدمه می زند(خصوصا در چند ماه اخیر)، اگر بخواهم در مورد صنف خودم صحبت کنم یکجوری صنفی و جناحی عمل کرده ام و نمی خواهم این کار را کنم، این وظیفه خانه سینما است و وظیفه کسانی است که اتفاقا می خواستند همه را بیکار کنند آن هم به قیمت اینکه مثلا یک پیرمردی در یک پروژه ای که بیماری های زمینه ای هم داشته فوت کرده است، لذا دائما درخواست می کردند که همه کارها تعطیل شود که البته آنها باید پاسخگوی اعمال خودشان باشند. من نمی خواهم وظایفی که خانه سینما انجام نمی دهد را انجام دهم.

افخمی اضافه کرد: خانه سینما مثل حزبی عمل می کند که فقط می خواهد ببیند چقدر می تواند کرونا را سیاسی کند و از آن سوءاستفاده کند. ما اینجا با یک سیاست های کلی مواجه هستیم که مربوط به وزارت بهداشت است و همانطور که گفتم من در ۶ الی ۷ ماه اول یعنی از اسفند تا شهریور ماه هیچ نقدی ندارم چون خودم هم نمی توانستم با آن اطلاعاتی که آن موقع در دست بود کار دیگری کنم و می ترسیدم که بگویم مثلا ایمنی جمعی باید اتفاق بیفتد یا می ترسیدم سیاست های سوئد را توصیه کنم تا اعمال شود.

وی درباره سریال خود و اینکه چقدر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است توضیح داد: ما هیچ وقت خودمان نخواستیم که ملاحظات را اینگونه اعمال کنیم البته بخاطر اینکه تلوزیون صلاح نمی دید کار ما ۳ ماه تعطیل شد، یعنی از عید تا آخر بهار کار نکردیم. من می خواهم بگویم که به تشخیص شخص خودم فهمیدم که کرونا در تابستان خیلی کم اثرتر است و در همان تابستان هم خودم کرونا گرفتم و رد کردم. من الان بیماری را می شناسم و تجربه شحصی دارم ولی نمی توانم بگویم خوب بود وزرات بهداشت همان موقع می گفت الان هرکسی که می تواند بیماری را بگیرد چون بهتر است و ویروس ضعیف است. من نمی خواهم کسی را به خاطر کارهایی که سیاستمداران خیلی محتاطانه تر باید در مورد آن تصمیم بگیرند سرزنش کنم اما الان ۳ الی ۴ ماه است که می شود فهمید که از نیمه شیوع کرونا گذشته و به شیوع کامل نزدیک شده است. این واکسن ها هم مسائل مشکوکی است که معلوم نیست می خواستند از آن پول در آورند یا یک جنجال و هیاهوی جهانی بوده یا خیر! من فکر می کنم اگر قرار است در مورد این موضوع دقیق تر صحبت شود اول دکتر فرهادی باید آن نامه ۸ صفحه ای و بعد نامه دوم که فشرده همان نامه ۸ صفحه ای است را بخوانند و بعد من در خدمت شما هستم.

منبع: فردا

کلیدواژه: افخمی وزیر بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواست تا بودجه ۲۰۰ میلیارد ریالی فنس کشی در جاده میامی- سبزوار را تعیین تکلیف کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه - طی نامه ای به مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی- نوشت: طابق مصوبه جلسه مشترک مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ مقرر شده بود که مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای فنس کشی در این جاده اختصاص یابد.

همچنین در این نامه اشاره شده است که با توجه به نظر سازمان راهدای مبنی بر انتقال این اعتبار به سازمان محیط زیست یا استانداری سمنان جهت انجام این پروژه همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در پایان این نامه آمده است: به دلیل رسانه ای شدن این موضوع و مطالبات مردمی و سمن‌ها به عنوان یکی از وعده‌های تحقق نشده آن وزارتخانه و این سازمان، لازم است این مساله در مدت زمان کوتاه تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • ماجرای حضور جنجالی زنان در بازی سایپا - خیبر
  • آغاز مهارت افزایی دانشجویان داروسازی با همکاری صنایع سلامت محور
  • ماجرای تأخیر ارسال مرسولات پستی در ایام عید چه بود؟
  • نامه رئیس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس‌کشی جاده مرگ یوز
  • نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت پرستاری و مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت
  • ماجرای نامه گلایه آمیز مرندی به رئیس جمهور/ موازی کاری وزارت بهداشت در برنامه سلامت خانواده
  • ماجرای استعفای ۲۰ پرستار بیمارستانی در مازندران | واکنش سخنگوی وزارت بهداشت | فرماندار چالوس: مطلبی که از قول من منتشر شد واقعیت ندارد
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز شنبه ۲۵ فروردین؛ ۵۷ فوتی و ۳ هزار ابتلای جدید