Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از فیروزکوه: به مناسبت روز جهانی معلولان در نشستی با حضور تعدادی از معلولان شهرستان فیروزکوه مشکلات و دردل‌های خود را بیان کردند.

علی اصغر عموزاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه در ابتدای جلسه ضمن خوش‌آمدگویی و تبریک روز معلول اظهار کرد: ما سعی داریم این روز را نه برای نمایش بلکه به جامعه بزرگی که در آن زندگی می‌کنیم بگوییم در کشور افرادی هستند که معلولند اما معلولیت را محدودیت نمی‌دانند و مثل افراد دیگر جامعه و بلکه قوی‌تر زندگی می‌کنند و نیاز به ترحم ندارند و چیزی از افراد دیگر جامعه کم ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه بیان کرد: به خاطر بیماری منحوس کرونا ما نمی‌توانیم آن مراسمی که شایسته و بایسته است برای معلولان برگزار کنیم اما امروز نمایندگانی از هر گروه معلولیت از گروه های ذهنی، جسمی حرکتی، ناشنوا و روشندل، اوتیسم و ام‌اس  را در این نشست داریم تا اگر خواسته و یا انتقادی دارند بتوانند مطرح کنند تا این جلسه مقدمه‌ و بهانه‌ای باشد برای حل مسائل مشکلاتی که برای معلولان وجود دارد.وی گفت: معلولان روش زندگی خود را بلد هستند و خداوند در همه مراحل زندگی به آن‌ها کمک می‌کند و اگر محدودیتی در جسم معلولان ایجاد شده همچنان در حال سپری کردن زندگی خود هستند.

در ابتدا خانم قدیریان صحبت‌های خود را شروع کرد که فرزندش آناهیتا قدیریان معلول ذهنی بوده و جزو خانواده‌هایی که صفر تا صد برای فرزند معلول خود ازخودگذشتگی کردند در صورتی ‌که می‌توانستند دختر خود را به مراکز نگهداری واگذار کنند اما این کار را نکردند و با توجه به معلولیت شدید ذهنی دخترشان از بدو تولد هم‌چنان به عنوان مادر در کنار فرزند خود ایستاد و فرزند با استعداد خود را به جایی رساندند که آناهیتا امروز اشعار حافظ و آیات قرآن را از حفظ می‌خواند.

دولت یارانه معلولان را نمی‌دهد

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه اغلب مددجویان از خانواده‌های کم درآمد هستند، مستمری که به مددجویان پرداخت می‌شود در مقایسه با هزینه درمان و دارو و تغذیه بسیار ناچیز است و فقدان مکان و فضای آموزشی که باعث عاطل و باطل ماندن این مددجویان می‌شود چرا که دولت یارانه معلولان نمی‌دهد و در صورت اخذ وام پرداخت آن بسیار مشکل است.

وی افزود: از جمله کمبودها در زمینه نابینایان شهرستان فیروزکوه، آموزش خط بریل مخصوص نابینایان است که باید مربی از استان تهران معرفی شود تا بتواند این خط را آموزش دهند تا معلولان از محرومیت در بیایند.

 اگر پیگیری نکنیم مساعدت‌های ناچیز هم به ما داده نخواهد شد

خانم قدیریان اضافه کرد: بهتر است در مورد معلولان باید اولویت‌بندی شود که کدام معلول واجب‌تر است؛ معلولی که نیازمند دارو و مراحل درمانی پرهزینه است جزو اولویت محسوب می‌شود که برای کنترل بیماری باید هزینه بیشتری بپردازد و مشکل دیگری که وجود دارد این است که اگر خودمان پیگیری نکنیم در مورد مساعدت‌های ناچیز از طرف دولت یا خیران این مقدار اندک هم به ما داده نخواهد شد. 

وی عنوان کرد: می‌توان از کارشناس و مشاوران روانشناسی مددجویان استفاده کرد تا بتوان مشکلات روحی روانی مددجو و خانواده مددجو را تا حدودی کاهش و التیام بخشید و با برگزاری اردو از جاذبه‌های طبیعی و مذهبی شهرستان متناسب با شرایط مددجو و با کمک اداره ارشاد مددجویان را نسبت به فیلم و تئاتر راغب کرد.

خانم قدیریان در پایان صحبت‌های خود گفت: اولیای مددجویان نباید فقط به کمک‌های مالی بیاندیشند بلکه مساعدت‌های روحی و روانی بسیار با ارزش است.

هزینه حمل‌ونقل یک بیمار ام‌اس برای مراجعه به دکتر حداقل  ۲۱۰ هزار تومان 

در ادامه ابراهیم اعرابی که به خاطر بیماری ام‌اس از معلولان جسمی حرکتی است اما از جوانان بسیار توانمند که روال زندگی نرمال را پی گرفتند و از هیچ تلاش و کوششی برای زندگی ناامید نشدند، ابراز کرد: بیماری چیزی نیست که تمام قدرت انسان را بگیرد یعنی من مبتلا به بیماری ام‌اس دلیلی بر افسردگی و گوشه‌نشینی من نیست و این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید و بهزیستی از نظر مالی و روحی بسیار کمک حال معلولان شده چرا که ام‌اس بیشتر بیماری روحی روانی است و بیمار مبتلا به این بیماری نیاز دارد که بتواند خودش را با صحبت تخلیه روانی بکند.

وی ادامه داد: من از خیران شهرستان فیروزکوه بسیار ناراحت هستم چرا که ما در فیروزکوه کم بیمار نداریم و مثلاً من زمانی که می‌خواهم به مطب دکتر مراجعه کنم فقط هزینه حمل و نقل در آخرین مراجعه ۲۱۰ هزار تومان منهای هزینه دارو و مطب شد و زمانی که آدم می‌تواند آسوده خاطر بوده که از نظر مالی حمایت شده باشد.

این بیمار مبتلا به ام‌اس بیان کرد: فیروزکوه ۴۵ بیمار ام‌اس دارد که فقط ۲۵ نفر از آن‌ها زیر نظر بهزیستی آمدند و خیلی از بیماران از بیان این مسئله خجالت می‌کشند و فکر می‌کنند چون معلول هستند حق زندگی ندارند در حالی که معلولیت نیز می‌تواند نعمت باشد.

محیط ورزشی هرچند بسیار کوچک برای ما درنظر بگیرند

سپس کامبیز فخرآور معلول ضایعه نخاعی که به جرأت می‌توان گفت اگر خودش را رها می‌کرد امروز با پای خودش نمی‌توانست در این نشست باشد و با تلاش و امید به زندگی به همراه ۲ فرزند با خودرویی که برای وی مناسب‌سازی شده مشغول فعالیت در جامعه هستند، گفت: من دچار درد فانتوم پین هستم و امیدوارم هیچ‌کس این درد را تجربه نکند چرا که این درد درمانی در جامعه پزشکی ندارد و برای کم کردن درد نیازمند یک سری داروهای مقدماتی بوده چرا که داروهای اعصاب و هزینه‌های پانسمان مشمول داروهایی که هزینه‌اش را بهزیستی می‌دهد، نیست.

وی افزود: گاهی به خاطر هزینه‌ای که برای بیماری‌ام می‌کنم از روی بچه‌های خود خجالت می‌کشم و از درد به خود می‌پیچم اما به خاطر هزینه به دنبال دارو نمی‌روم چرا که منبع درآمدم بسیار کم است زیرا من اگر دو روز کار کنم یک هفته باید در خانه درد بکشم و نمی‌توانم در خانه بشینم و از دیگران طلب کمک کنم چرا که فرزندان من حداقل باید حس کنند پدر دارند اما بهزیستی تا جایی که در توانش است مشکلات من را رفع می‌کند و من بسیار از آن‌ها سپاسگزاری می‌کنم.

فخرآور عنوان کرد: درخواست من این است که اگر یک محیط ورزشی هرچند بسیار کوچک که اشخاصی مثل من بتوانند در آن مکان فعالیت کنند و برای حتی لحظه‌ای که شده درد را فراموش کنند ایجاد شود بسیار کمک حال معلولان شهرستان است.

خانواده‌ای با ۴ اعضای معلول و روشن‌دل در طبقه سوم یک آپارتمان بدون آسانسور مستأجر هستند

خانواده بهبودی دارای ۴ اعضای معلول و روشن‌دل هستند و با توفیق حفظ قرآن در مسابقات استانی و کشوری مقام دارند. یکی از اعضای این خانواده گفت: ما سه خواهر روشن‌دل به همراه یک پدر معلول حرکتی در طبقه سوم یک آپارتمان بدون آسانسور مستأجر هستیم و اگر کاری داشته باشیم مجبور هستیم پدرمان را با شرایط سخت سه طبقه با طی کردن پله‌ها جابه‌جا کنیم.

یکی دیگر از اعضای خانواده بهبودی افزود: بهزیستی بسیار به ما کمک کرده است اما اینکه بخواهد جوابگوی نیازهای ما باشد این طور نیست؛ ما نیازمندیم تا خانه‌ای برای خود داشته باشیم که بتوانیم حداقل در آن با آرامش و آسایش زندگی کنیم.

خانه‌ای که صَرف مخارج سنگین زندگی شد

در آخر محمدجعفر منبری که با سه فرزند در حال اداره زندگی است، گفت: بهزیستی به ما خیلی رسیدگی می‌کند و ما همه جور از بهزیستی سپاسگزاریم اما با توجه به هزینه‌های زندگی امروز به هیچ وجه کفاف زندگی را نمی‌دهد من با ماشین کار می‌کنم اما هر آنچه که درآمد دارم باید به علاوه مبلغی برای ماشین هزینه کنم.

وی اضافه کرد: علاوه بر من همسرم نیز مشکل ریه دارد و من با توجه به اینکه پاهایم مشکل دارد حتی یک کفش طبی نیز نمی‌توانم برای خودم درست کنم چرا که اگر به تهران مراجعه کنم و برگردم نمی‌توانم هزینه‌اش را بدهم.

منبری یادآور شد: اداره بهزیستی نیز به ما خانه‌ای را اعطا کرد اما به خاطر هزینه‌های زندگی مجبور به فروش آن شدیم چرا که خرج ۵ نفر خانوار با این شرایط بسیار زیاد است.

وی ابراز کرد: اگر من می‌توانستم ماشینم را دوگانه‌سوز کنم یا پسر بزرگم را از خدمت سربازی معاف کنم یا اگر حداقل بانک‌ها برای وام‌هایی که به اداره بهزیستی ما را معرفی می‌کند در مورد ضامن با ما همراهی می‌کردند خیلی در زندگی به من کمک می‌شد.

معرفی ۷۳ مورد از جامعه هدف خود برای خانه‌دار شدن

علی اصغر عموزاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه در ادامه این نشست گفت: ساز و کاری برای معافیت فرزند معلولان وجود دارد که ما حتماً کار شما را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: خداروشکر رئیس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان فیروزکوه نگاه ویژه‌ای به معلولان دارند و در جلسات اخیری که با هم داشتیم پای کار آمدند و مقرر شده که به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد که تا به حال موفق به دریافت زمین شهری نشدند زمین شهری تعلق گیرد؛ ما نیز ۷۳ مورد از جامعه هدف خود را که هیچ‌گونه زمین و خانه نداشتند را معرفی کردیم و منتظریم تا اقدام لازم انجام شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: در مورد خانواده‌های ۳ معلولی نیز در استان خبرهای خوبی در جریان بوده و اولویت با این عزیزان است.

عموزاده بیان کرد: بهزیستی یک ارگان غیرسیاسی مردمی و برای مردم است و در بهزیستی حزب و گروه جایی ندارد و سازمانی است که مسؤولیت اجتماعی دارد و ما هر روز از نزدیک با مردم و جامعه هدف در ارتباط هستیم.

افزایش عجیب قیمت پوشینه مشکلات خانواده‌های درگیر با معلولیت را افزوده است

عموزاده در خصوص مشکلات بیماران حرکتی به پوشینه اشاره و بیان کرد: ما در گذشته این پوشینه‌ها را به کمک خیران به شکل عمده تهیه می‌کردیم و در اختیار گروه‌های هدف قرار می‌دادیم اما امروز دست ما به شدت خالی است و از خیران خواهش می‌کنم در این حوزه ورود پیدا کنند چرا که ما خانواده‌هایی را داریم که هفته‌ای ۳ تا ۴ بسته پوشینه استفاده می‌کنند و امروز مبلغ این پوشینه‌ها مبلغ عجیبی شده و برای خانواده‌هایی که درگیر معلولیت هستند تهیه پوشینه خیلی سخت است و اگر مردم می‌خواهند خیری بکنند انسان دوستانه‌ترین حرکتی که الان می‌شود انجام داد تهیه پوشینه است.

وی در پایان گفت: اقشاری که ما با آن‌ها مواجه هستیم جزوو مظلوم‌ترین اقشاری هستند که باید به ایشان کمک شود و امیدواریم این درد و دل‌ها را مسؤولان بالادست ما بشنوند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: معلولان درد فیروزکوه بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان بهزیستی برای احداث پردیس توانمندسازی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی محمد قادری ­رئیس سازمان بهزیستی کشور در دویست و بیست و هفتمین نشست شورای اسلامی شهر تهران گفت: از مدیریت شهری می‌خواهیم پارک یا پردیسی در تهران ایجاد کند تا علاوه بر استفاده شهروندان عادی از آن، خانواده‌های دارای فرزندان معلول در آن از بازی‌های مهارتی بهره‌مند شوند. رئیس سازمان بهزیستی همچنین از مدیریت شهری خواست تمهیداتی بیندیشد تا شمار بیشتری از معلولان از خدمات تاکسی‌های اینترنتی و سکو‌های مجازی بهره بگیرند. علی محمد قادری همچنین بر مناسب سازی هرچه بیشتر پایتخت برای معلولان و دسترس پذیری خدمات تاکیدکرد و افزود: مناسب سازی برای این قشر از جامعه باید با جدیت بیشتری دنبال شود. رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به وجود چهار هزار نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی در بین معلولان پایتخت گفت: کانون استعدادیابی و نخبگان نیاز به کنسرسیوم مشترک بین سازمان بهزیستی و نهاد‌های مختلف به ویژه مدیریت شهری دارد و این رویداد‌ها می‌تواند جریان سازی و الگونمایی کند.

دیگر خبرها

  • بهسازی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برای تسهیل ورود معلولان
  • شرایط طلبگی کفاف زندگی حداقلی طلاب را نمی‌دهد
  • پلاک‌قرمز‌ها برای معتادان ناامن شدند
  • احداث دو ورزشگاه برای معلولان در دست اقدام است
  • ساخت دو ورزشگاه برای معلولان در سال جدید
  • دستمزدی که کفاف زندگی را نمی‌دهد/ رزیدنتی و قوانین اجرا نشده
  • دستمزدی که کفاف زندگی را نمی‌دهد/ رزیدنتی و قوانین اجرانشده
  • دستمزدی که کفاف زندگی نمی‌دهد/ رزیدنتی و قوانین اجرانشده
  • واکنش اعضای شورا به گزارش رئیس سازمان بهزیستی
  • درخواست سازمان بهزیستی برای احداث پردیس توانمندسازی در پایتخت