Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آئین افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، حیات الغیب مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، حجت الاسلام  فیروزجایی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در امور زندان‌ها و دیگر مقامات و مسئولین قضایی صبح امروز شنبه مورخ ۱۵/۹/۱۳۹۹ در محل ندامتگاه تهران بزرگ واقع در بخش فشافویه استان تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که به دلیل رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا با یک سوم ظرفیت سالن برگزار شد، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن مجید توسط قاری بین المللی قرآن کریم و نواخته شدن سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران مدیر روابط عمومی شورای حل اختلاف استان تهران ضمن عرض سلام تشریف فرمایی تمامی مدعوین گرانقدر را یکایک خیر مقدم عرض نمود.

در ادامه برنامه  حیات الغیب طی سخنانی با تقدیر از مساعدت‌های رئیس کل دادگستری استان تهران و ریاست سازمان زندان‌ها برای رفع مشکلات زیر ساختی ندامتگاه تهران بزرگ گفت؛ از کل زندانیان استان تهران ۲۵ درصد متهمین و ۷۵ درصد را محکومین تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۹۷ درصد از زندانیان مرد و ۳ درصد زن هستند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مرتبط با رسیدگی به امورات زندانیان که مورد تأکید ریاست محترم قوه قضائیه و همچنین ریاست محترم سازمان [زندان ها]است مقوله شورا‌های حل اختلاف می‌باشد که زمینه بسیار خوبی برای کاهش پرونده‌های قضایی، کاهش ورودی پرونده‌ها و حتی جمعیت کیفری در زندان محسوب می‌شود و به جرأت می‌توان گفت یکی از بارزترین نماد‌های صلح و سازش مربوط به شورا‌های حل اختلاف داخل زندان است که در صورت حمایت همه جانبه می‌تواند موجب کاهش اطاعه دادرسی، سرعت بخشیدن به رسیدگی و حتی کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی در داخل زندان داشته باشد.

مقوله بعدی آن است که بسیاری از زندانیان با عنوان رد مال جزیی در حبس به سر می‌برند که با پیگیری واحد مددکاری زندان و شورای حل اختلاف می‌توان در رابطه با آزادسازی زندانی یا تخفیف و کسب رضایت از شکات زمینه استخلاص این زندان را فراهم کرد.

 حیات الغیب  افزود :اگر بخواهیم زندانی را به خارج از زندان اعزام کنیم علاوه بر تبعات امنیتی ممکن است آسیب‌ها و مشکلات زیادی متوجه زندان و شخص زندانی شود که با وجود شعب شورای حل اختلاف در داخل زندان این مشکلات بر طرف می‌شود.

وی بیان کرد : در زندان‌های قزل حصار، رجایی شهر، دماوند، زنان و کانون اصلاح و تربیت در مجموع ۵ شعبه شورای حل اختلاف فعال وجود دارد که با تلاش‌ها و پیگیری‌های برادر عزیزمان  مهدوی و آقای قربانیان امروز با حضور ریاست مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور ۳ شعبه در ندامتگاه تهران بزرگ کارش را آغاز می‌کند و امیدواریم با همکاری خوبی که بین اداره کل زندان‌های استان تهران و شورای حل اختلاف استان وجود دارد در سایر زندان‌ها نیز در آینده نزدیکی شعب سازشی راه اندازی گردد.

مدیر کل زندان‌های استان تهران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۰۰ پرونده در شعب فعال شورای حل اختلاف داخل زندان‌ها رسیدگی شده گفت: خوشبختانه ۲۳۶ فقره از آن‌ها منجر به صلح و سازش شده که با توجه به این که اکثر این پرونده‌ها پرونده‌های قتل و مجازات قصاص بود، دارای ارزش و اعتبار بسیار بالایی است که توانسته اند محکوم را از چوبه دار نجات دهند. همچنین بیش از ۵۰ پرونده مفتوح دیگر در حال رسیدگی است که ان شاء الله در آینده نزدیک منجر به نتیجه خواهد شد.

وی در ادامه یکی دیگر از موضوعات مرتبط با شعب شورای حل اختلاف مستقر در زندان را موضوع زمان فعالیت این شعب برشمرد و گفت: با توجه به جمعیت کیفری بالای زندان‌ها و موقعیت جغرافیایی آن‌ها که غالبا خارج از شهر‌ها قرار دارند این شعب در ساعات اداری و در تمام روز‌های هفته فعال باشند تا خروجی بهتری داشته باشد.

وی  در پایان صحبت هایش از حضور همه مدعوین علی الخصوص حجت الاسلام والمسلمین  صادقی، مهدوی و حجت الاسلام والمسلمین فیروزجایی به جهت پیگیری‌ها و مساعدت‌های بسیار تقدیر و تشکر نمود.

در ادامه  مهدوی طی سخنان مبسوطی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مسئولین گفت: ایشان چند کلید واژه را تعریف می‌کنند.مسئولین باید جهادی و انقلابی و بسیجی عمل کنند. تفکری که مقام معظم رهبری در خصوص جهادی و انقلابی کار کردن و بسیجی فکر کردن و کار کردن می‌فرمائید سه شاخصه دارد: بصیرت، اخلاص و جالب اینکه عمل به هنگام و به اندازه را فرمودند. در زمانی که ما پارسال خدمت عزیزان رسیدیم یک سلسله نارسایی‌هایی بود و از نظر ساختاری مشکلاتی داشتیم. اساسا می‌دانید که فلسفه تأسیس شورا‌های حل اختلاف بر مبنای صلح و سازش است. حالا فقه ما، شریعت ما خود قانون شورای ما بر این تأکید داشته و معنویات ریاست معزز قوه قضائیه بر همین مبنا استوار است.

وی ادامه داد: زمانی که آیت الله رئیسی بخشنامه‌ای در مرداد ماه سال گذشته در این زمینه صادر فرمود ،منبعث از ماده ۱۱ و ۸ قانون شورا تصریح فرمود که شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف در دادسرا‌ها و زندان‌ها و سایر مراجع ذیربط استقرار یابد. ما هم بخشنامه معظم له را سر لوحه کار خودمان قرار دادیم.

وی بیان کرد:در حالیکه قبل از این بخشنامه متأسفانه آمار صلح و سازش در استان تهران ۴۲/۹ درصد بود و همواره ما رتبه ۳۱ یعنی آخرین رتبه کشور را داشتیم. به جهت مسائل مختلفی که در سطح استان تهران است و ما با اقداماتی که با همان کلیدواژه سخنان مقام معظم رهبری انجام دادیم مبنی بر کار جهادی و انقلابی با همتی که صورت گرفت، در حال حاضر ۲۶ شعبه در ۱۹ دادسرای تهران مستقر شده و به علاوه در اتحادیه‌های صنعتی، شهرک‌های صنعتی و حتی یکی از امام زادگان در شهر تهران ۵۹ شعبه ویژه صلح و سازش علاوه بر شعبی که در زندان‌ها هستند و ۵۰ شعبه صلح و سازش در شهر‌های تابعه استان تهران مستقر است و با تعاملی که با مرکز توسعه حل اختلاف و آقای صادقی داشتیم که انصافا مدیریتی که داشتند و دستورات راهگشایی که می‌گویند،ما تا آخر مهر ماه به ازاء هر ۹۰ فقره پرونده به یک شعبه سازشی سازش ما ۵۶% شد. در آبان ماه ۷۰ درصد سازش داشته ایم.

مهدوی اظهار کرد: در گذشته مجتمع ۳۰ که ویژه زندان بود تقریبا هیچ شعبه‌ای را در داخل زندان مستقر نکرده بود و مجتمع منفعلی بود. این مجتمع هر ماه ۹۰ فقره وارده هم نداشت. ما سعی کردیم این شعب را به داخل زندان منتقل کنیم که این کار صورت گرفت و در خصوص زندان تهران بزرگ به جهت بعد مصافتی که بود و اعضاء شورا نمی‌توانستند از تهران بیایند با توجه به اینکه ندامتگاه تهران بزرگ ،بزرگترین زندان سطح کشور و بیشترین تعداد زندانیان استان تهران را دارد. با بررسی‌هایی که به عمل آوردیم با تلاش‌های  آقای فیروزجایی از خود شهر قم از روحانیون عزیز دعوت کردند برای عضویت در این سه شعبه و با مساعدت آقای صادقی ابلاغ آن‌ها صادر شد و در مدت ۲ هفته‌ای که با ابلاغ داخلی فعالیت می‌کردند زمینه آزادی قریب ۵۵ نفر از زندانیان را فراهم کردند  و از آقای دکتر حیات الغیب به جهت تامین وسایل ایاب و ذهاب این عزیزان تقدیر و تشکر دارم.

وی افزود: در حال حاضر با احتساب شعب ویژه سازشی و ۶۰ مجتمع سطح استان تهران با توجه به آن که ۶۰ هزار فقره وارده شورا‌های حل اختلاف استان تهران است که حدود یک پنجم وارده کل کشور را تشکیل می‌دهد، ما سخن ریاست معزز قوه را نصب العین قرار داده ایم که اساس را به صلح و سازش بگذاریم و با یک سلسله اقدامات اساسی از آمار سازش ۴۲/۹ درصد در حال حاضر در همان مجتمع‌ها به حدود ۲۶ درصد رسیدیم و ما می‌خواهیم که حتما به بالاتر از میانگین کشوری که ۲/۳۰ درصد است برسیم و امیدواریم که تا پایان همین امسال به این نتیجه برسیم.

وی گفت: در این مدت حدود ۴۱ نفر توسط خیرین آزاد شده اند و قریب ۹۷۰ میلیون تومان پول داده اند و یک میلیارد و اندی از شکات تخفیف گرفته شده است که برخی از زندانیان ۱۰ سال در زندان بوده اند و در همین جلسه از آقای حیات الغیب می‌خواهم که زندانیان محکوم مالی مثل مهریه و بدهی مالی که توسط شورای حل اختلاف بازداشت شده اند که ۶۰ نفر خاص شورا است فهرست آن‌ها را بدهند تا توسط همین همکاران سه شعبه آزادی آن‌ها فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص قصاص در تلاش هستیم با درایت آقای دکتر صادقی با کمک ستاد صبر و همیاران صلح و توسط همکار عزیزمان آقای قربانیان رضایت اولیاء دم اخذ شود. البته در همین امسال در زندان رجایی شهر ۸ نفر از محکومین قصاص با تلاش شورای حل اختلاف و گذشت اولیاء دم آزاد شدند و امیدواریم با همکاری همه دوستان فرهنگ صلح و سازش را در سطح جامعه گسترش بدهیم .

در پایان صحبت هایشان از تشریف فرمایی حجت الاسلام والمسلمین صادقی و مدیر کل نظارت و ارزشیابی آقای شمس تقدیر و تشکر کردند.

در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون محترم قوه قضائیه ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت دانشمند هسته‌ای دکتر فخری زاده و بیان خاطراتی از مباحثاتی که با ایشان در باب فلسفه علم داشته اند با ذکر آنکه مجازات زندان جز در حداقل موارد جزء مجازات‌های اسلامی نیست گفت:" مجبور هستیم در برخی موارد در برابر افراد خطرناک برای جامعه از آن استفاده کنیم. 

وی با بیان این که حبس مجازات خوبی نیست با ذکر نظرات متفکران جرم شناس و مجازات شناس در نقد زندان گفت: اصل مجازات با کرامت انسانی منافات دارد. از کوچکترین مجازات که اخم کردن است تا بی اعتنایی که یکی از مجازات‌های سنگین است تا پرخاشگری و تند زبانی و قهر کردن و کتک زدن و مجازات بدنی حالا فکر کنید فردی را بخواهیم حبس کنیم. پس نتیجه می‌گیریم هر نوع مجازاتی با کرامت انسانی در تضاد است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف  ادامه  داد: برخی مجازات‌ها درد جسمانی دارند مانند کتک زدن و شلاق زدن و برخی درد‌های روحانی مانند زندان که اختیار آدم که جزء ارکان شخصیت انسان است را از او سلب می‌کند. اصلی‌ترین رکن شخصیت انسانی که آزادی اراده اوست را از او می‌گیرید. مجازات زندان خیلی مجازات محدود کننده عجیب و غریبی است و بسیار بد است که او را تحت امر قرار می‌دهد. زندان از ابتدا که زندانی وارد آن می‌شود او را خرد می‌کند و باعث تحقیر او می‌شود. چه زندان بان خوب باشد چه بد زندان شرایطش این است و این باعث می‌شود کرامت انسانی زندانی از بین رفته و باعث می‌شود که زندان دانشگاه جرم و جنایت باشد.

وی افزود: هر آدمی را که یک روز زودتر از زندان خلاص کنید خدمت بزرگی است به جامعه به زندانی به زندان بان و خود آن فرد زندانی و خانواده او. بیرون کشیدن آدمی از زندان مثل نجات غریق است. کسی که در شورای حل اختلاف زندان کار می‌کند کارش خیلی بزرگ است که نجات بخش انسان‌ها می‌شود از زندان. نجات حیات است، نجات انسانیت است. آن مقدمات را گفتم که اهمیت این کار معلوم شود. درست است که این زندانیان گناهکار هستند، ولی باید دست آن‌ها را گرفت و سعی کنیم آن‌ها را نجات دهیم. باید سعی کنیم دست گیری کنیم از این گرفتاران.

وی ادامه داد: بالاخره در هر پرونده هم به متشکی عنه و هم به شاکی توجه کنید و جامعه و هم خود مردم و میانجی گران و هم شورای حل اختلاف این مسأله چند وجهی را حل کنند و به همه ابعاد مسأله توجه کنند تا مسائل زندانی حل شود. مثلا اگر اساس مشکل از بی کاری زندانی بوده است با کمک خیرین، کار آفرینان برای زندانی کار فراهم شود تا بتواند در آینده بدهی اش را پرداخت کند و امثالهم که این روحیه جهادی می‌خواهد. حقیقا کار اداری در این بحث حلال مشکل نیست.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در ادامه صحبت هایش از همکاران سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی به ویژه از ریاست سازمان و مدیران و تمامی همکارانی که سعی دارند تا افرادی که ظرفیت آزادسازی دارند، آزاد شوند تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: لازم است تعداد زیادی نیرو در اینجا به کمک بیایند تا این مسأله هرچه سریعتر حل شود و آقای مهدوی و  فیروزجایی تلاش خوبی کردند تا این کار به نتیجه برسد با کمک خیرین و نیکوکاران زندانیان آزاد شوند. تا روزی هیچکس نباشد که امکان آزادی اش بوده و آزاد نشده باشد. من به آقای مهدوی عرض می‌کنم اگر دیدید این سه شعبه کار می‌کنند لکن آمار پرونده‌ها از ۹۰ به ۱۲۰ پرونده رفته یک شعبه دیگر تأسیس کنند. دست شما در این کار باز است. من از زحمات شما و تمام همکاران سازمان زندان‌های کل کشور و شورا‌های حل اختلاف استان تهران تقدیر و تشکر دارم.

بعد از پایان مراسم حجت الاسلام والمسلمین صادقی و هیأت همراه از بخش‌های مختلف ندامتگاه تهران بزرگ بازدید کردند.

بیشتر بخوانید

طراحی نرم‌افزار هوشمند برای افزایش کنترل زندان‌ها طی ۶ ماه به اندازه ۴۰ سال سند قدیمی به الکترونیکی تبدیل شد/ دستگاه‌های دولتی زمین‌هایشان را حدنگاری کنند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زندان قوه قضاییه مجازات حجت الاسلام والمسلمین صادقی حل اختلاف استان تهران مرکز توسعه حل اختلاف ندامتگاه تهران بزرگ شورا های حل اختلاف شورای حل اختلاف تقدیر و تشکر حیات الغیب قوه قضائیه داخل زندان صلح و سازش زندان ها پرونده ها کل زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۷۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه با دعوت مهدی چمران و با حضور اکثریت اعضا صبح امروز برگزار شد.

وی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی تصریح کرد: موضوعات داخلی در جلسه امروز مطرح شد و درباره کلیات برنامه‌ها و اقدامات شورا تا یک سال و نیم عمر این شورا نکاتی مطرح شد تا بتوانیم بر مبنای همدلی، همبستگی اقدامات را پیگیری و دنبال کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره شکایت دیوان عدالت اداری از شورای شهر تهران در رابطه با یکی از مصوبات شورا تصریح کرد: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم و از ریاست شورای شهر تهران پیگیری بکند.

نادعلی در رابطه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال جاری تصریح کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال در مصلی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه پرمخاطب از جمله نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار نمی‌شود، گفت: تاکید شورا بر این است که چنین نمایشگاه‌هایی در محل شهر آفتاب برگزار شود، اما مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال نیز در محل مصلی برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب اعلام کردند که مشکلی برای تامین مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ندارند، گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد ملی و بین‌المللی است و قاعدتا در برگزاری این نمایشگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و همچنین در نهایت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم می‌گیرد و امیدواریم ان‌شاءالله سال آینده، سال آخر این دوره از مدیریت شهری، سرانجام نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب برگزار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • مصالحه بیش از ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • ۸۵ پرونده قصاص در سراسر کشور منجر به سازش شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول