Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-18@03:59:44 GMT

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۸۴۷۷

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال بعد از شیوع موج سوم بیماری کرونا بار دیگر تعطیلی طولانی مدت را تجربه می‌کنند. خبرگزاری میزان - سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال بعد از شیوع موج سوم بیماری کرونا بار دیگر تعطیلی طولانی مدت را تجربه می کنند.    سینما، اما از تیر ماه ۹۹ با بازگشایی سالن‌ها روبرو شد، اتفاقی که توانست در بدو امر امید تازه‌ای به علاقمندان به این هنر ببخشد، اما در نهایت با موج سوم بیماری بار دیگر هنر هفتم با افت در عرصه تولید و نمایش روبرو شد. بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

میزبانی سروش صحت از نیما جاویدی در «کتاب باز»

امشب شنبه ۱۵ آذرماه، نیما جاویدی فیلمنامه‌نویس و کارگردان با حضور در استودیوی برنامه‌ تلویزیونی «کتاب‌باز» از روند فیلمنامه‌نویس شدنش از کودکی تا امروز می گوید.

کارگردان فیلم‌های سینمایی «ملبورن» و «سرخپوست» در گفتگو با سروش صحت، از کتاب‌خوانی‌هایش تا تاثیر مطالعه‌ آثار جلال آل‌احمد و دیگر نویسندگان معاصر در روند فیلمنامه‌نویسی‌اش می‌گوید.

او که به عنوان نویسنده‌ فیلمنامه‌ فیلم سینمایی «خورشید» در اسکار ۲۰۲۱ شرکت خواهد کرد، در «کتاب‌باز» به معرفی کتاب‌های تخصصی این حوزه می پردازد.

همچنین در قسمت دوم برنامه‌ تلویزیونی «کتاب‌باز» رشید کاکاوند به خوانش شعر «قصه‌ شهر سنگستان» از دفتر «از این اوستا» می‌پردازد و از روند نگارش این قطعه توسط مهدی اخوان ثالث خواهد گفت.

برنامه‌ تلویزیونی «کتاب‌باز» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رضائیان و با اجرای سروش صحت، هر هفته شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۹ در شبکه‌ نسیم پخش و روز بعد در ساعات ۱، ۸ و ۱۴ بازپخش می‌شود.

کمپانی آمریکایی حق پخش «خورشید» مجید مجیدی را خرید

شرکت «استرند ریلیزینگ» حق پخش فیلم «خورشید» مجید مجیدی در آمریکا را خرید. این فیلم در جشنواره ونیز امسال حضور داشت و به عنوان فیلم منتخب ایران برای شرکت در رقابت بخش بین‌المللی اسکار ۲۰۲۱ معرفی شده است.

این فیلم که توسط شرکت «سلولوئید دریمز» متعلق به هنگامه پناهی در بازارهای بین‌المللی ارایه شده در فستیوال‌های جهانی با نظر مثبت منتقدان روبه‌رو و موفق به کسب جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر نوظهور برای بازی روح‌الله زمانی در نقش اصلی فیلم شده است. این فیلم جایزه بهترین فیلم بلند را از جشنواره فیلم اجیال دوحه نیز کسب کرده است.

«خورشید» را امیر بنان و مجید مجیدی تهیه کرده‌اند.

پیش از این مجیدی با ساخت فیلم «بچه‌های آسمان» به عنوان نخستین فیلم ایرانی موفق شد تا نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی را در سال ۱۹۹۸ کسب کند. فیلم‌های وی در فستیوال‌های مختلف از جمله برلین، ونیز و لندن به نمایش درآمده‌اند. وی اولین فیلمش را سال ۱۹۹۲ با عنوان «بدوک» ساخت.

هنگامه پناهی درباره توزیع این فیلم توسط «استرند ریلیزینگ» به همکاری مجدد با این شرکت اشاره کرد و گفت سابقه همکاری با این شرکت را دارند و شرکت آنها در توزیع فیلم «از راه دور» برنده شیر طلای ونیز ساخته لورنزو ویگاس که از سوی ونزوئلا به اسکار معرفی شد همکاری کرده بود.

وی همچنین یادآوری کرد که این شرکت پخش‌کننده فیلم نامزد اسکار «تصویر گمشده» ریتی پان و فیلم «فلیسیتی» الن گومز که به فهرست کوتاه راه یافتند و فیلم‌های دیگری چون «نیزار وحشی»، «عمو بونمی کسی که می‌تواند زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد آورد»، «لبه بهشت»، «شوالیه» و «آدم» بوده است.

مارکوس هو رییس استرند ریلیزینگ نیز گفت: این شبیه یک تور دو فرانس است؛ اینکه بتوانی فیلمی که شبیه آثار دیکنز است را به نمایش درآوری. بسیار هیجان‌زده هستیم که می‌توانیم این فیلم را به مخاطبان آمریکایی ارایه کنیم.

مجیدی هم به ورایتی گفت بسیار مفتخر است که مخاطبان آمریکایی و منتقدان به فیلم‌های قبلی وی پاسخ مثبت داده‌اند و بسیار هیجان زده است که فیلم جدیدش هم با نسل جدید سینماروهای آمریکایی به ویژه با مخاطبان جوان که علاقه خاصی برای بچه‌ها قایل هستند ارتباط برقرار می‌کند.

نمایش اولین انیمیشن وی آر استودیو «هورخش» در سیگراف آسیا

انیمیشن کوتاه «اچ ۲ هوپ»، اولین انیمیشن وی آر استودیو «هورخش» در سیگراف آسیا نمایش داده می‌شود.

انیمیشن کوتاه «اچ ۲ هوپ»، اولین انیمیشن سه بعدی وی آر (واقعیت مجازی) استودیو «هورخش» به کارگردانی مشترک اشکان رهگذر و نگین خواجه‌ای در بخش وی آر سیزدهمین دوره نمایشگاه و کنفرانس سیگراف آسیا که در این دوره در کشور کره جنوبی برگزار می‌شود، به نمایش در می‌آید.

طلا پربها پدیدآورنده این انیمیشن کوتاه است که با مشارکت ۲۰ کودک و نوجوان ۵ تا ۱۴ سال قصه‌ای درباره اهمیت آب روایت می‌کنند.

عوامل اصلی این انیمیشن عبارتند از پدیدآورنده: طلا پربها، کارگردان: اشکان رهگذر و نگین خواجه‌ای، مشارکت‌کنندگان: الها بردایی، روژین تنباکوچی مقدم، پارسا جهانگانی، دانا جهانگانی، نقره محبوب، ویسا حریری‌نیا، ارشک دولت آبادی، سوشیانس رزاقی، آوین انصاری، نیکی ساشا جوادی، سبا حاجی قاسمعلی، سام گلابیان، رسا اسلامی، یاس طباطبایی، موگه عاملی موسوی، سام بختیار سنجابی، رادین مؤمنی، تارا معروف سقاخانه، باران اسماعیلی پویا، آلما آینه‌ساز، طراحی صدا و موسیقی: مانی مزکی و جهانیار قربانی، سوپروایزر سه بعدی: مهدی شرکت معصوم، کامپوزیت: نگار صدری، مشاور رسانه‌ای: زهرا نجفی، تولید شده در استودیو هورخش.

سیگرف یکی از سازمان‌های معتبر علمی تحت نظر ACM است که با محوریت گرافیک کامپیوتری و هنرهای دیجیتال (هم در بخش فنی و هم هنری) از سال ۱۹۶۹ فعالیتش را آغاز کرده و در قالب کنفرانس‌های علمی و نمایشگاه‌های تخصصی گرافیک کامپیوتری سالانه در یکی از شهرهای آمریکا، کانادا و یکی از کشورهای منطقه آسیا در حال فعالیت و گردش است.

سیزدهمین رویداد سالانه سیگراف آسیا ۲۰۲۰ از ۱۴ تا ۲۳ آذر مصادف با ۴ تا ۱۳ دسامبر در کشور کره برگزار می‌شود.

پوستر مستند سینمایی «۲۲/۲۲» منتشر شد

همزمان با پذیرش مستند بلند «۲۲/۲۲» کاری از گروه مستند روایت فتح در جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، پوستر این فیلم مستند منتشر شد.

طی نشستی با حضور چند تن از عوامل فیلم مستند «۲۲/۲۲» به کارگردانی فرود عوض پور و با رعایت پروتکل های بهداشتی، پوستر این اثر که طراحی آن را حسین گلستان بر عهده داشته است، رونمایی شد.

این ‌پوستر علاوه بر نشان و اسامی عوامل اصلی فیلم، دربرگیرنده تصویری مفهومی از فیلم با حضور ۳ تن از اعضای گروه ۲۲ نفره شهرستان بندرگز است که در فیلم به همراه سایر دوستان خویش، روایات مختلفی از شکل گیری و فعالیت های خاص این گروه را مطرح می کنند.

مستند سینمایی «۲۲/۲۲» که از سوی هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» در بخش شهید آوینی پذیرفته و طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه امسال به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد، به کارگردانی فرود عوض پور و تهیه کنندگی سعید الهی در گروه مستند «روایت فتح» تولید شده است.

در این فیلم علاوه بر پژمان لشکری پور به عنوان مشاور پروژه، مهدی ایل بیگی مدیریت تصویربرداری، ماهک منصوریان تدوین، ایمان ترابی صدابرداری، سیدرضا گدازگر صداگذاری، رضا محبی اصلاح رنگ و سعید جهانشاهی به همراه فاطمه محمدی گویندگی آن را بر عهده داشته اند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سینما سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا سینما سینمای ایران سینمای ایران بین المللی طولانی مدت روبرو شد کتاب باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۸۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟

محمد حمزه ای کارگردان فیلم سینمایی «کاپیتان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اکران آنلاین این فیلم و اینکه چرا فیلم اکران فیزیکی نشد، توضیح داد: در مورد فیلم سینمایی «کاپیتان» با توجه به صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده داشتم و پیشتر نیز با مدیران بنیاد سینمایی فارابی در این مورد صحبت شده بود، بنا بود که در پاییز ۱۴۰۲ اکران شود و حتی با پخش‌کننده نیز در مورد اکران و زمان مناسب صحبت شده بود اما با توجه به شرایطی که پیش آمد و جابه‌جایی مدیران بنیاد فارابی، طبیعتاً خبری به ما ندادند جز اینکه از حضور در فستیوال‌های خارج از کشور مطلع بودیم، چون «کاپیتان» علیرغم محدودیت‌هایی که برای بخشی از سینمای ایران اعمال شده است، در پخش بین‌الملل بسیار خوب پیش می‌رفت.

اکران آنلاین در ایران مثل یک شوخی است

وی گفت: با توجه به فضای کلی سینما پیش بینی می‌کردیم که شرایط برای اکران «کاپیتان» در سینماها مناسب نیست و ممکن است فیلم‌هایی از این دست به زعم دوستان مورد اقبال مخاطب عام به مفهوم کلی قرار نگیرند، چراکه عمدتاً در شرایط فعلی ظاهراً کمدی‌ها خوب فروش می‌کنند. با این توصیف، تصور می‌کردیم اکران فیزیکی فیلم قدری به عقب افتاده که به ناگاه و در شب عید (۲۷ اسفند ماه) متوجه شدیم که قرار است فیلم اکران آنلاین شود!

حمزه‌ای تصریح کرد: اکران آنلاین مثل یک شوخی است و به نظرم می‌توان آن را یک قاچاق محترمانه دانست، چراکه فیلمی که ساخته می‌شود، اگر روی پرده نمایش داده نشود و در مقطعی به لحاظ فضای رسانه‌ای نتواند خودش را به مخاطبانش معرفی کند، موفقیتی کسب نمی‌کند. دوستان عملاً فیلم را در شرایطی قرار دادند که بیش از این در موردش صحبت نشود. از اینکه چرا این اتفاق برای «کاپیتان» افتاد، اطلاعی ندارم و به نظر می‌رسد باید توضیح فارابی را در مورد این موضوع شنید.

وی همچنین گفت: معتقدم فیلم باید برای مخاطبان در سالن سینما عرضه و نمایش داده شود چون در کشور ما بستر مناسبی برای اکران آنلاین وجود ندارد. فیلم «کاپیتان» هشتم فروردین ساعت هشت شب اکران آنلاین شد و ساعت ۸:۲۰ این فیلم در کانال‌های تلگرامی عرضه شد و فکر می‌کنم سه ساعت بعد هم از کانال‌های ماهواره‌ای پخش شد!

کارگردان «کاپیتان» اظهار کرد: وقتی ما تابع کپی‌رایت در ایران نیستیم، شرایط برای عرضه آثارمان به صورت برخط فراهم نیست و من فیلمساز کاری جز نظاره کردن نمی‌توانم بکنم!؟ وقتی با فیلمی که با خون دل و دقت و وسواس تولید کردیم تا اینکه یک اثر استاندارد در مدیوم سینما به مخاطبان عرضه شود، به این شکل برخورد می‌شود، چه کاری می‌توان انجام داد!

«کاپیتان» می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند

وی بیان کرد: خیلی خیلی دوست داشتم فیلمم در سالن‌های سینما نمایش داده شود. هیچ ادعایی بر فروش شگفت انگیز «کاپیتان» نداشتم اما برای اکران این نوع از فیلم‌ها، راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توانست به لحاظ زمانی و با سانس‌های کمتر اکران طولی داشته باشد. با این شیوه، می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند و ارتباط بگیرد اما الان هیچ اتفاقی جز این نیفتاده که محصول تولیدشده در چارچوب تولیدات سینمای ایران را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی که بخش عمده‌ای از محصولات سینمایی را قاچاق می‌کنند، قرار داده‌ایم!

حمزه‌ای تاکید کرد: به نظرم «کاپیتان» قربانی اختلاف سلیقه تعدادی از مدیران سینمایی شد که قصد داشتند با بستن پرونده این فیلم با هم تسویه حساب کنند که علت آن را متوجه نمی‌شوم چرا من و فیلمم در این کشمکش‌ها قرار گرفته‌ایم.

مخاطبان خاموش سینما «کاپیتان» را می‌بینند؟

وی در پاسخ به پرسشی درباره موثرتر بودن مخاطبان آنلاین با توجه به اینکه تعداد آنها به مراتب بیشتر از مخاطبان سینمارو نیز است، گفت: به هر صورت منِ فیلمساز باید از ارایه و نمایش فیلمم، بازخوردی بگیرم اما وقتی تبلیغی برای ارایه و معرفی فیلم صورت نمی‌گیرد و فیلم به شکل غیرقانونی عرضه می‌شود، آمار دقیقی از میزان مخاطبی که توانسته جذب کند، در دسترس نیست. قطعاً فیلم در اکران آنلاین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارتباط برقرار کند اگر پیش شرایطی برای اکران یا معرفی فیلم فراهم می‌شد. مخاطبان نسخه وی او دی فیلم‌ها، مخاطبان خاموش سینما هستند، چون شرایط عرضه، شرایط استاندارد و متعادلی نیست و من خیلی موافق این نیستم که فیلمی برای پرده سینما تولید می‌شود، به شکل ناگهانی سر از پلتفرم‌های نمایش فیلم در بیاورد. به اعتقاد من، نمایش آنلاین می‌توانست گزینه مکمل برای فیلم باشد نه گزینه اصلی! در این صورت می‌شد خیلی دقیق‌تر در مورد افزایش مخاطب یک فیلم صحبت کرد.

«کاپیتان» حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است

حمزه‌ای با بیان اینکه تلاش‌هایی را برای به تعویق انداختن تاریخ نمایش آنلاین داشته است، گفت: در این ارتباط، حتی با آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی صحبت کردم اما آقای زین العابدین مدیرعامل فارابی را نتوانستم ببینیم یا صحبت کنم و به هر کسی که در دسترسم بود، پیام دادم اما ظاهراً عزمی جزم شده بود که زودتر پرونده «کاپیتان» بسته شود! «کاپیتان» در حوزه بین‌المللی با توجه به محدودیت‌های سینمای ایران، خیلی خوب در حال دیده شدن بود و به گواه طیف محدودی از مخاطبان که پیشتر موفق به تماشای «کاپیتان» شده بودند اثری استاندارد، گرم و مناسب خانواده‌ها بود. مضامینی که در «کاپیتان» مطرح می‌شود، حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است؛ یعنی امید، عشق، رویا و تلاش برای زندگی در شرایط سخت. در شرایط فعلی امروز، که جامعه با آن‌ها دست به گریبان است، این موضوعات می‌تواند قابل توجه باشد.

چه فیلم‌هایی در سبد اکران جریان رسمی جا دارند؟

این کارگردان سینما بیان کرد: «کاپیتان» به هیچ وجه صرفاً یک فیلم کودک نیست و مخاطب آن، بزرگسالانی هستند که باید قصه امروز زندگی خود را از زبان کودکان بشنوند. به اعتقاد من، اینکه چه رویکرد و هدفی را در سینما دنبال می‌کنیم اهمیتی ندارد اما وقتی با فیلمی که از بیت المال با رویکردی خاص و برای ارتباط با خانواده‌ها به عنوان مخاطبان گمشده سینمای ایران تولیدشده، برخورد می‌کنیم به نظرم نه تنها سینماگر را سرخورده و پشیمان می‌کنیم، بلکه یک سوال بزرگ و جدی برای طیفی از سینماگران مطرح می‌شود؛ اینکه وقتی با فیلمی که در چارچوب جریان رسمی با مجوز و بودجه دولتی تولید می‌شود، اینگونه برخورد می‌شود و از اساس در سبد اکران جریان رسمی جایی ندارد! پس مجوز و پروانه ساخت و نظارت دیگر چه مفهومی می‌تواند داشته باشد!؟

به تعامل و دریافت پروانه کار از مدیران سینما خوش‌بین نیستم

حمزه‌ای در پایان گفت: منِ فیلمساز اگر بنا نیست با پروانه ساخت و پروانه نمایش هم فیلمم نمایش داده شود چرا باید نسبت به تعامل و دریافت پروانه ساخت فیلم از مدیران سینما خوش‌بین باشم. به نظرم رفتارهای بسته و یک طرفه با سینماگران جز اینکه به جریان سینمای زیرزمینی (به قول خود آقایان) رسمیت ببخشد و فیلمسازان را بیشتر از گذشته به این سمت هدایت کنند، هدف دیگری ندارد. امیدوارم دوستان و مدیران سینمایی پاسخ قابل توجه و منطقی را به ما بدهند، چراکه شرایط را غیرمنصفانه، ناعادلانه و شبهه برانگیز می‌دانم. با این برخورد دو گانه عملاً سینمای ایران را دچار رخوت و سکون و تبدیل به یک سینمای تک محصولی می‌کنند. تردیدی نیست وقتی من به عنوان فیلمسازی که شغل دیگری ندارم در این مخمصه قرار می‌گیرم، برای بقا چاره‌ای جز تن دادن به جریان حاکم بر اکران سینما نمی‌بینم.

کد خبر 6080150

دیگر خبرها

  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • رقابت برای رام کردن اژدهای سینما
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
  • فیلم‌های ماندگار کانون پرورش تماشایی شد/ «پریسان» به پرتغال رفت
  • فیلم «آنیتا، گمشده در اخبار» واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد
  • این انیمیشن ایرانی به اسکار راه یافت
  • «آنیتا ...» بهترین کلیولند شد/ «رد پا» در ایتالیا
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار