Web Analytics Made Easy - Statcounter

مواضع رسانه‌ها و مقامات امارات در برابر احتمال قریب‌الوقوع آشتی بین عربستان سعودی و قطر بعد از سه سال، بیانگر آن است که ابوظبی از دیکته‌های آمریکا در این موضوع ناخشنود است.

به گزارش مشرق، شبکه اسکای نیوز عربی که متعلق به امارات عربی متحده است، یک روز بعد از اعلام ثمربخش بودن مذاکرات و تلاش‌های کویت و آمریکا برای حل بحران قطر، برنامه‌ای علیه این کشور پخش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبکه در برنامه‌ای تحت عنوان اقنعة الخداع (نقاب‌های نیرنگ) اظهارات «اِلی آوی‌دار»، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) پخش کرد و گفت که حمد بن جاسم، نخست‌وزیر سابق قطر آدم دو رویی است، با آمریکایی‌ها طرح رفاقت می‌ریزد ولی به الجزیره (دهه ۹۰ میلادی) می‌گوید آن‌ها را تخریب کنید.

او گفت که بن جاسم دوست اسرائیل بود، با همه وزرای صهیونیست در خارج و در همایش‌ها دیدار می‌کرد. آن‌ها (قطری‌ها) می‌خواهند از هر دو طرف طناب را بگیرد (با همه باشند).

این عضو مصر الاصل کنست رژیم اسرائیل در ادامه تلاش کرد که حمد بن جاسم را همه کاره قطر معرفی کند. آویدار گفت: «او مخ بود، مخ در سیاست خارجی قطر. او با همه دیدار می‌کرد با آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و اروپایی‌ها. هرگاه حمد بن خلیفه (امیر وقت قطر) به خارج می‌رفت، حمد بن جاسم (وزیر خارجه وقت) نباید در کشور می‌ماند و می‌بایست یک روز قبل از آن قطر را ترک می‌کرد».

این اظهارات ضد قطری در حالی پخش می‌شود که بعد از بیانیه وزارت خارجه کویت در مورد ثمربخش بودن تلاش‌های برای حل بحران قطر، وزیران خارجه قطر، عربستان سعودی، عمان از این تلاش‌ها استقبال و نسبت به حل سریع بحران سه ساله ابراز امیدواری کردند.

با این حال، امارات، بحرین و مصر (سه کشور هم‌سو با عربستان در بحران قطر) در این باره موضعی اتخاذ نکرده و واکنشی نشان نداده‌ و سکوت اختیار کرده‌اند.

چرا دوستان عربستان سعودی سکوت کرده‌اند؟

هنوز دلایل این سکوت مشخص نیست ولی برای فهم موضع رسمی اماراتی‌ها باید سراغ منابع نزدیک به مقامات ابوظبی رفت.

«عبدالخالق عبدالله»، استاد دانشگاه و تحلیلگر اماراتی که زمانی مشاور ولی‌عهد ابوظبی بود و همچنان نیز جزو منابع نزدیک به مقامات امارات است و مواضع او با اندک اختلافی همان مواضع رسمی ابوظبی تلقی می‌شود.

او شنبه‌شب در توییتی مبهم نوشت: «[دیگر] زمان اینکه واشنگتن دستور دهد و پایتخت‌های خلیجی بله قربان بگویند،گذشت!»

این توییت مشاور سابق محمد بن زاید حکایت از آن دارد که: امارات از اینکه روابط بین قطر و عربستان سعودی و به تبع آن سه کشور یاد شده، عادی‌سازی شود، ناراحت است. احتمال به این دلیل است که بعد از سه سال تهدید و ارعاب، دوحه‌ی تنها در محاصره برادران عرب، ۱۳ شرط آن‌ها را پشت گوش انداخته و سربلند بدون اینکه یکی از آن‌ها اجرا شود، طرف مقابل را مجبور به آشتی می‌بیند.

دوم اینکه طرح آشتی‌ دادن قطر و محور عربستان سعودی، دیکته آمریکاست و این مسئله به وضوح از این توییت عبدالله نمایان است؛ چرا که داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ هفته گذشته به منطقه خلیج فارس سفر کرد.

جرد کوشنر که قرار بود با مقامات سعودی و قطری دیدار کند، بعد از دیدار با ولی‌عهد سعودی و امیر قطر با اماراتی‌ها نیز گفته می‌شود دیدار کرده است. لذا آشتی بین عربستان سعودی و قطر دیکته واشنگتن است و اینکه هدف از آن چیست تا این لحظه مشخص نشده است و وزیر خارجه قطر آن ارتباط داشتن آن به عادی‌سازی روابط با تل آویو را رد کرده است.

مشاور سابق محمد بن زاید، در توییت‌های بعدی مواضع کشورش را از این آشتی‌ قریب‌الوقوع واضحتر کرد.

او نوشت: «موارد زیر طی ۴۸ ساعت گذشته، اتفاق افتاده است:

یک) آرامش سرد و شکننده و نه آشتی کشورهای خلیج [فارس]

دو) اقدام پیش‌دستانه جهت رفع اختلافات کشورهای حاشیه خلیج [فارس] برای دوران پسا-ترامپ

سه) دستوراتی سخت به شبکه الجزیره داده شده که خط سیاست خبری خود را حفظ کند.

چهار) اعتراف همه به اینکه احدی از قطع روابط منتفع نمی‌شود و همه با آشتی پیروز می‌شوند با اینکه برخی عکس این مسئله ادعا کنند.

توییت‌های عبدالخالق

این سیاستمدار اماراتی همان کسی است که اسفند ۹۶ بعد از برکناری «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه وقت آمریکا توسط ترامپ در صفحه توییتر خود نوشته بود: «تاریخ به یاد خواهد داشت که کشوری خلیجی [اشاره به امارات] در بیرون انداختن وزیر خارجه کشوری بزرگ نقش داشته؛ این مشتی از خروار است».

او بی‌اطلاعی تیلرسون از برکناری خود را به باد تمسخر گرفته و گفته بود: «وزیر خارجه کشوری بزرگ هنگامی که از خواب بیدار می‌شود و قبل از آنکه سرکار برود، متوجه می‌شود که در توییتر تصمیم به برکناری او گرفته شده است».

امارات طی سه سال گذشته به شدت با هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با قطر مخالف بود و تلاش‌های زیادی برای اعمال فشار به دوحه داشت.

در همین ارتباط، «سعد الفقیه»، از مخالفان نظام سعودی و رئیس جنبش اسلامی «الاصلاح» گفت که محمد بن سلمان طی این مدت به دنبال صلح با قطر بود ولی امارات و ولی‌عهد آن (بن‌زاید) به او این اجازه را نمی‌داد.

او در گفت‌وگو با یک شبکه عربی اظهار داشت: «امارات و ولی‌عهد آن محمد بن زاید بر ولی‌عهد سعودی محمد بن سلمان سیطره و سیادت دارند».

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر به دنبال اولین سفر خارجی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۳۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) به ریاض و اتهام‌های چهار کشور یادشده علیه دوحه قطع است و تلاش‌های آمریکا و کویت طی این مدت برای حل این بحران به منظور اعمال فشار بیشتر به ایران راه به جایی نبرده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده عربستان سعودی قطر امارات رژیم صهیونیستی عربستان سعودی وزیر خارجه تلاش ها محمد بن ولی عهد بن جاسم بن زاید حمد بن سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای کانال عبری درباره نقش عربستان در مقابله با عملیات ایران

یک کانال عبری به نقل از یک منبع سعودی مدعی شد ریاض در مقابله با حمله ایران به اراضی اشغالی شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبعی در خاندان حاکم سعودی مدعی شد: ریاض در مقابله با حمله شامگاه شنبه ایران نقش داشت.

شنبه کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول سیاسی صهیونیست گفت: همکاری خوبی با تعدادی از کشورها در کنار آمریکا وجود دارد که از جمله آن‌ها فرانسه، انگلیس و کشورهای عربی مجاوری هستند که پیام‌هایی را ارسال کردند مبنی بر اینکه قصد دارند با تهدیدات هوایی که در مسیر اسرائیل است مقابله کنند.

اواسط فوریه رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: عربستان آماده قبول تعهدات سیاسی اسرائیل برای تشکیل کشور فلسطین در ازای عادی سازی روابط است. این تلاشی برای دستیابی به موافقت با معامله دفاعی با واشنگتن قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

دو منبع در منطقه در گفتگو با رویترز تأکید کردند: عربستان برای تقویت امنیت خود و مهار تهدیدات تلاش می‌کند تا بتواند چشم‌اندازهای خود را برای تغییر اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیش ببرد. به خاطر ایجاد فضایی برای تلاش در مذاکرات درباره به رسمیت شناختن اسرائیل و توافق با آمریکا مسئولان عربستانی به همتایان آمریکایی خود اعلام کردند ریاض بر این مسئله اصرار ندارد که اسرائیل گام‌های ملموسی را برای تشکیل کشور فلسطین اتخاذ کند و به جای آن تعهد سیاسی را درباره راه حل تشکیل دو دولت قبول خواهد کرد. مسئولان عربستانی محرمانه واشنگتن را ترغیب کردند تا بر اسرائیل برای پایان جنگ غزه و تعهد به یک افق سیاسی برای تشکیل کشور فلسطین فشار بیاورد. این مسئولان تأکید کردند ریاض پس از آن روند عادی سازی روابط و کمک به بازسازی غزه را آغاز خواهد کرد.

ژانویه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد ریاض از مذاکرات با رژیم صهیونیستی برای حل مسئله فلسطین و تحقق ثبات در منطقه استقبال می‌کند.

سایت آکسیوس پیشتر گزارش داد عربستان همچنان به توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بعد از پایان جنگ غزه توجه دارد. مذاکرات عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر و شروع جنگ غزه متوقف شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • ادعای کانال عبری درباره نقش عربستان در مقابله با عملیات ایران
  • ولایتی: فروپاشی رژیم صهیونیستی قریب‌الوقوع است
  • ولایتی : فروپاشی رژیم صهیونیستی قریب الوقوع است
  • ولایتی: فروپاشی رژیم صهیونیستی قریب الوقوع است