Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-20@04:03:10 GMT

حدف دامنه نوسان چه کمکی به بورس می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۱۳۷۶

حدف دامنه نوسان چه کمکی به بورس می‌کند؟

مدت‌ها است که حذف دامنه بورس در خبر‌ها مطرح می‌شود و در این میان موافقان ومخالفانی دارد، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا حذف نوسان گیری چه کمکی به بورس می‌کند؟ به گزارش پول نیوز، بورس در بیش از پنجاه سال فعالیت خود همچنان به کودکی می‌ماند که از بدیهی‌ترین پیش‌شرط‌های بلوغ بی‌بهره مانده است. همین امر سبب شده است تا در تمام سال‌های گذشته بیش از آنکه شاهد توسعه این بازار باشیم، تنها شاهد افزایش رقم‌های شاخص کل و رشد تعداد فعالان بازار سهام بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقر سازوکار‌های مسنجم و همزمان با آن محدودیت‌های خودساخته‌ای، چون دامنه نوسان سبب شده است تا زمینه شکل‌گیری ابرنوسان‌ها چه در مسیر صعودی و چه نزولی فراهم شود در چند هفته اخیر خبری که همواره مطرح می‌شود حذف دامنه از معاملات بازار سهام است، اما این امر چه کمکی به بازار سرمایه خواهد کرد در این گزارش قصد داریم نگاهی گذار بر نوسان بورس و روند هفته گذشته کنیم برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

بازار سرمایه در هفته گذشته شاخص کل در مجموع ۱۰۳ هزار واحد بالا آمد. شاخص کل از ابتدای هفته روندی صعودی داشت و در سه روز ابتدایی ۹۸ هزار واحد رشد کرد. اما در روز سه‌شنبه از شتاب آن کاسته شد و تنها ۷ هزار واحد بالا آمد. در نهایت تنها در روز چهارشنبه شاخص بورس افت کرد، افت اندک ۲ هزار واحدی که در مقایسه با رقم یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحدی شاخص، رقم ناچیزی به شمار می‌رود.
حمید رضاپور کارشناس بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد خوشبختانه بازار سرمایه راه خود را پیدا کرده است به طوری که برای سومین هفته متوالی پس از اصلاح طولانی، متعادل دنبال شود. اتفاق خوب این روز‌ها نگاه و توجه سهامداران به سمت سهم‌های کوچک است که باعث شده شاخص هم وزن این روز‌ها حال و روز خوبی داشته باشد.
اتفاق خوب هفته گذشته چه بود؟

بازگشایی نماد پالایش یکم نیز از اتفاقات خوب آخرین روز‌های معاملاتی هفته گذشته بود که خبر بازگشایی قربب الوقوع آن، توجه سهامداران را به گروه پالایشی و نفتی جلب کرد، اگرچه برای دولت بازگشایی باشکوه و مثبت مهم بود، اما بعد از آن شاید انگیزه‌ای برای مثبت نگاه داشتن وجود نداشنه باشد.

وی در ادامه افزود: احتمالا در هفته پیش رو، اصلاح کوتاه مدتی در شاخص کل داشته باشیم که با توجه به امن بودن سود سهامداران و نیز فعالیت نوسان گیران چندان غیر طبیعی نخواهد بود.

رضاپور ادامه داد: نکته‌ای که نگاه ویژه مسئولان و تصمیم گیران بورس را می‌طلبد، بررسی و تجدید نظر در برخی قوانین بازاز سرمایه است. بعضی از قوانین در شرایط خاص وضع شده اند، اما در این وضعیت نیازی به وجودشان احساس نمی‌شود و در برخی دیگر نیز می‌توان تعدیل‌هایی صورت داد.
حذف نوسان خوب یا بد؟

این کارشناس بورس به عنوان نمونه تعدیل قوانین مربوط به نوسان‌های ۲۰ درصد و ۵۰ درصدی را مثال زد و در ادامه بیان کرد: باید این موارد را حداقل تا مدت زمانی بردارند تا اندکی سرمایه مردم به رشد خوبی برسد. در عین حال سوال جدی این است که اگر سهمی ۲۰ درصد و یا ۵۰ درصد نوسان در شرایط مثبت داشته است چگونه بلافاصله معاملاتش متوقف می‌شود، اما این همه سهم که ماه‌ها منفی خورد، در ۲۰ و ۵۰ درصد متوقف نشدند تا اندکی جلوی افت شدید قیمت‌ها گرفته شود. اگر قرار است قوانینی وضع و اجرا شوند باید به نفع سهامداران جز باشد در غیر این صورت اجرا نشود بهتر است.
درگیر هیجان نشویم

وی ادامه داد: اگرچه موافق حدف کلی دامنه نوسان نیستم چرا که حداقل جلوی ضرر‌های شدید را می‌گیرد، اما در شرایط فعلی دامنه نوسان تمام سهم‌ها چه بنیادی و کلیدی و چه سهام کوچک باید بیشتر شود تا ضرر‌های سهامداران زودتر جبران شود و امید و اعتماد به بازار برگردد.

رضاپور در پایان پیش بینی اش از هفته جاری را اینچنین بیان کرد: این هفته ظاهرا تفاوت چندانی با هفنه قبل ندارد و معملات متعادل دنبال می‌شود البته بحث بررسی بودجه ۱۴۰۰ که در اواخر هفته به مجلس ارائه شد و نگاه دولت در بودجه به بورس نیز می‌تواند تاثیری بر بازار سهام داشته باشد.

حالا که بورس در هفته‌های اخیر مثبت شده است، موردی که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که ریزش هاس سنگین را از یاد نبرند و تمام سرمایه‌ها را یکجا و بدون تجربه به بورس نیاوریم. تا جایی که مجبور باشیم برای نقد کردن پول ها، سهام مان را حتی با ضرر تقدیم نوسان گیران حرفه‌ای کنیم. باید علم و آگاهی مان را گسترش دهیم و درگیر هیجان نشویم و در خرید هایمان دقت کافی را لحاظ کنیم.

مسعود میرزاباقری دیگر کارشناس بورس درباره روند بازار سهام اظهار کرد: هفته گذشته سومین هفته مثبت بازار سهام پس از آغاز ریزش‌ها بود.

«اصلاح فراگیر و عمیق و رسیدن به قیمت‌های جذاب برای خرید، حفظ کانال ۲۴ هزار تومانی برای دلار در بازار آزاد و افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها از پلیمر و سوخت تا فلزات اساسی» از جمله دلایل این صعود سه هفته‌ای بود.

آمار بسیار خوبی از فروش شرکت‌ها در مهر و آبان وجود داشته که البته باید توجه داشت که در نیمه دوم آبان و ابتدای آذر ماه تنور بورس کالا به داغی انتهای تابستان نیست و می‌تواند کاهش حجم فروش شرکت‌ها را رقم بزند.

وی در ادامه افزود: قیمت‌ها حدودا ۳۰ درصد از ریزش‌های آخر را اصلاح کردند و همین دلیل باعث می‌شود تا هفته آینده برای خیلی از سهامداران فرصت برای ذخیره سود و کاهش ریسک ایجاد شود.

این کارشناس بورس در ادامه بیان کرد: بازار به نظر برای بالاتر رفتن نیاز به دلایل جدی‌تر خواهد داشت و هر چه به سقف تاریخی نزدیک شویم این دلایل باید قوی‌تر و بنیادی‌تر باشد تا خریداران زخم خورده مرداد ماه را مجاب به خرید در قیمت‌های بالاتر نماید.

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: شاید بازار باید توجه بیشتری به قیمت‌های جهانی داشته باشد و صعود امیدوار کننده کامودیتی‌ها باعث ثبت چهارمین هفته مثبت پیاپی باشد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت دامنه نوسان هفته گذشته بازار سهام شاخص کل قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت سکه روی دور تند؟؛ رقابت تنگاتنگ طلا با خاورمیانه

سکه بازان در معاملات نقدی دیروز شاهد نوسان صعودی قیمت سکه امامی بودند. معامله گران از لیدر شدن اونس طلا در بازار سکه گفتند. امروز کف و سقف قیمت سکه چقدر پیش‌بینی شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، نگاهی به بازار سکه تهران در معاملات نقدی دیروز (سه شنبه ۲۸ فروردین ماه) حکایت از نوسان صعودی قیمت سکه امامی دارد.

قیمت سکه با گپ مثبت بیش از ۸۰۰ هزار تومانی آغاز به کار کرد و بر روی ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت، اما در همان ساعات اولیه تا حدودی کاهشی شد و در واپسین ساعات معاملات با ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بسته شد. حباب سکه هم در روز سه‌شنبه به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلای آبشده هم که روز گذشته کانال ۱۶ میلیون را از دست داده بود در معاملات پشت خطی با یک نوسان تا میانه‌های کانال ۱۶ میلیون بالا رفت.

البته قیمت طلای جهانی روز گذشته نوسان قابل ملاحظه را ثبت کرد و با رشد ۲۳ دلاری به سطح ۲۳۸۱ دلار رسیده بود. بر همین اساس عده‌ای از معامله گران معتقد بودند که اونس طلا لیدر بازار سکه شده بود.

نوسان رفت و برگشتی سکه امامی در شرایطی است که به نظر می‌رسد بازار در حال فاصله گرفتن از روز‌های هیجانی خود (به شرط عدم انتشار سیگنال منفی جدید) است. البته برخی از فعالان بازار معتقدند با انتشار نخستین اخبار منفی شرایط بازار مجددا هیجانی خواهد شد.

در شرایط کنونی برخی‌ها باور دارند که کف قیمت سکه در محدوده ۴۰ میلیون تومان است و سقف در مرز ۴۶ میلیون تومان قرار دارد که در هفته گذشته با تشدید تنش‌های خاورمیانه سکه یکبار به نزدیک آن رسیده است.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند در شرایط کنونی جناح افزایشی بازار دو مرز ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پس از آن ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد. اما اگر کاهشی‌ها قدرت را به دست بگیرند احتمال عقب نشینی سکه بازان از کانال ۴۳ میلیون تومان وجود دارد.

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۰۹:۳۰
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • بازگشت سکه روی دور تند؟؛ رقابت تنگاتنگ طلا با خاورمیانه
  • بورس در پی جبران سریع
  • ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟