Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان: سیر تحولات جنبش دانشجویی در ایران و حرکت استکبارستیزی  از سال ۱۳۳۲ و شهادت دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران و مخالفت آنها با استبداد داخلی آغاز شد و اوج آن در تسخیر لانه جاسوسی به تجلی رسید.

جنبش دانشجویی دارای دو ویژگی مهم است، استکبارستیزی ویژگی ثابت جنبش دانشجویی بوده در کنار آن عدالتخواهی را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن ذکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در سراسر جنبش‌هایی که  علیه استکبار به پا خواسته، عدالتخواهی نقطه عطف این جنبش‌هاست، یک روز این ندای عدالتخواهی با ادبیات چپ مارکسیستی مطرح می‌شود و یک روز با ادبیات  انقلابی و دینی توده‌های مردم و توسط دانشجویان مبارز.

با فرا رسیدن 16 آذر که به‌نام روز دانشجو نامگذاری شده است،  میزگرد « جنبش هفتاد ساله» با حضور نمایندگان  تشکل‌های دانشجویی برگزار شد تا فراز و فرود جنبش‌های دانشجویی تحلیل و بررسی شود.

فراز و فرودهای جنبش دانشجویی

فراز و فرودهای جنبش دانشجویی از جمله مباحثی بود که توسط نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مورد بحث قرار گرفت.

علی مقتدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان در میزگرد جنبش هفتاد ساله دانشجویی گفت: مطالعات تاریخی نشان می‌دهد جنبش دانشجویی مهم‌ترین فعالیت دانشجویی بعد از انقلاب بوده و بیشترین شهدا را تقدیم انقلاب کرده است، شهدایی که مغز متفکر جنگ بودند، شهید حاج احمد متوسلیان و شهید حسن باقری از جمله شهدای دانشجو بودند  که عضو فعال جنبش دانشجویی نیز بودند و نخبگانی که جنگ را فرماندهی می‌کردند، بهترین دانشجویان علمی نیز بودند.

برخی از تشکل‌های دانشجویی به « پادوی سیاسی» تبدیل شده‌اند

وی با طرح این سوال که  چرا جنبش دانشجویی دچار فراز و فرودهایی شده است ؟ توضیح داد: متاسفانه طی سال‌های اخیر جنبش دانشجویی فراز و فرودهایی زیادی را پشت سر گذاشته است، برخی از تشکل‌های دانشجویی به « پادوی سیاسی» تبدیل شده‌اند، برخی از آنها از رسالت خود دور شده و به اصطلاح دچار استحاله  فرهنگی و سیاسی شده اند، چرایی و چگونگی استحاله شدن برخی افراد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، برخی افراد در حال حاضر با امپریالیسم جهانی دست دوستی و مودت داده و چنان دچار تغییر ماهیت شده‌اند که قابل باور نیست. تغییر و تحولات گفتمانی می‌تواند عبرت‌های خوبی در پی داشته باشد.

نسل فضای مجازی‌زده

وی ادامه داد: در اثر برخی سیاست‌ها تشکل‌های دانشجویی چنان سست و کم رنگ شده‌اند که حضور یا عدم حضور جنبش دانشجویی فرقی ندارد. ما با یک نسل فضای مجازی‌زده روبه رو هستیم، افرادی که در فضای مجازی سیر کرده و به فکر داشتن فالوورهای زیاد و جذب لایک‌های انبوه است، افرادی که ذائقه آنها عوض شده و آینده‌ای پر از ابهام برای خود تصور می‌کند، دانشجوی امروز وقتی جنبش دانشجویی را مطالعه می‌کند، می‌بیند دانشجویان در آن زمان برای پیروزی انقلاب به صحنه آمده و موج‌آفرین شده‌اند ولی همان دانشجویان در شرایط فعلی از اهداف و آرمان‌های انقلاب منحرف شده و دیگر مولفه استکبار ستیزی و عدالتخواهی ندارند.

از سوی دیگر برخی اساتید دانشگاهی نیز فضای سیاهی از جامعه فعلی به  دانشجویان القا می‌کنند و در کنار آن دغدغه اقتصادی دانشجویان برای تامین شهریه و دغدغه شغل و تشکیل خانواده و ... از دیگر معضلات و چالش‌هایی است که دانشجویان با آن روبه رو بوده و تمایلی برای حضور در تشکل‌های دانشگاهی ندارند و برخی اوقات خانواده‌ها نیز فرزندان خود را از ورود به تشکل‌های دانشجویی منع می‌کنند، چرا که آنها خودشان زمانی دانشجو بوده‌اند ولی اکنون سیاست محافظه‌کاری  در پیش گرفته و مانع از ورود فرزندان خود به تشکل‌ها و جنبش دانشجویی می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر جنبش دانشجویی دغدغه‌ها و مطالبات مردم را پیگیری کرده و آن را حل کند،  همان دانشجویان احساس مفید بودن در جامعه داشته و باری از دوش قشر مستضعف و آسیب‌پذیر جامعه بر می‌دارند.

ضرورت استقلال تشکل‌های دانشجویی

سید ابراهیم حسینی،  معاون علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) گفت: طبق فرمایش ایشان «دانشگاه مبداء همه  تحولات است» این تحولات می‌تواند از جنبه فردی  و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. تحولات اجتماعی از دانشگاه رخ می‌دهد، تحولات می‌تواند مثبت یا منفی باشد، وجود جنبش‌های دانشجویی گام اول برای این تحولات است. باید جنبش دانشجویی در دانشگاه وجود داشته باشد تا شاهد تحولات مثبت یا منفی در دانشگاه باشیم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد حضور بسیج دانشجویی در دانشگاه خاطرنشان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‌های انقلاب خود را نشان دهد.

بنابراین، بسیج دانشجویی به عنوان یک جنبش و تشکل دانشجویی موظف است در تمام تحولات جامعه حضور داشته باشد تا ارزش‌های انقلاب حفظ شود. تشکل دانشجویی باید به صورت مستقل فعالیت کند و وظایفی که بر عهده دارد، انجام دهد و ما نیز باید آن راه را ادامه دهیم. ولی متاسفانه وضعیت جنبش دانشجویی در حال حاضر در تراز انقلاب نیست.

دانشجویان ، دانش‌آموزان بزرگسال هستند

محمدحسین کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تبریز در میزگرد مشترک دانشجویی عوامل مختلفی را در استحاله فرهنگی و سیاسی دانشجویان دخیل دانست و معتقد است: دانشجویان، دانش‌آموزان بزرگسال هستند که در همان فضای مدرسه مانده‌اند، ذائقه نسل جدید عوض شده و همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا در فضای دانشگاه شاهد این باشیم که جنبش دانشجویی روبه افول است.

آشنا نبودن دانشجویان به رسالت‌های دانشجویی از دیگر موضوعات مهمی بود که  دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تبریز به آن اشاره کرد و افزود: عده کثیری از دانشجویان با رسالت دانشجویی خود آشنایی ندارند، یک عده از آنها دنبال کارهای تشکیلاتی هستند، عده بسیار کمی دنبال علم و کارهای تشکیلاتی هستند و این موضوع باعث می‌شود جنبش دانشجویی در جا بزند.

مطالبه‌گری را از خودمان شروع کنیم

 محمدحسین کاظمی در ادامه به دوستان خود نهیب زد که بیایید مطالبه گری را از خودمان شروع کنیم، از خود بپرسیم چرا نمی‌توانیم در دانشگاه اثرگذار باشیم، چرا سطح تحلیل دانشجویان کاهش پیدا کرده است، چرا آنها منبعی برای تغذیه فکری و استدلالی ندارند.

وی رسانه‌ها را نیز یکی از سه ضلع  تاثیرگذار جنبش دانشجویی ذکر کرد و بیان داشت: با وجودی که رسانه‌ها به شدت می‌توانند در پویایی جنبش دانشجویی نقش داشته باشند ولی مشاهده می‌شود، رسانه‌ها نیز تنها در ایام منتهی به 16 آذر و روز دانشجو پیگیر فعالیت‌های دانشجویی هستند.

جنبش دانشجویی در خواب  زمستانی

علی‌اصغر محرم‌زاده، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند به عنوان یک فعال دانشجویی با اشاره به  اقدام دانشجویان در روز 16 آذر متذکر شد: روز دانشجو با دو مولفه استکبارستیزی و عدالتخواهی معنا پیدا می‌کند. در آن روز دانشجویان مقابل استعمار و استکبار زمان ایستادند و شهید شدند و همیشه جنبش دانشجویی در تاریخ 70 ساله معاصر ایران اسلامی در نوک پیکان حرکت‌های دانشجویی بوده است.

محرم‌زاده معتقد است: در حال حاضر جنبش دانشجویی به معنای واقعی در کشور وجود ندارد، چرا که اگر وجود داشت اکنون دیگر دغدغه‌ای برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی نداشتیم.

 دانشجو خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود

متاسفانه جنبش دانشجویی و طیفی که خودشان را مدعی دولت جوان حزب‌اللهی می‌دانند خود را از مردم دور کرده  و همراه مردم نیستند، باید به جمله طلایی شهید دکتر بهشتی اشاره کنم که  گفته‌اند« دانشجو موذن جامعه است، خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود.» ولی متاسفانه دانشجو در تحولات و اتفاقات جامعه واکنشی نشان نمی‌دهد و این نشان می‌دهد تشکل‌های دانشجویی  ضعیف شده‌اند و ورودی هر تشکل هر سال کاهش پیدا می‌کند.

فعالیت‌هایی که به عنوان جنبش دانشجویی صورت می‌گیرد، حرکت هایی خیلی محدود است و بهتر است بگویم، جنبش دانشجویی به خواب عمیق زمستانی فرو رفته است، در یک دوره از خواب زمستانی بیدار شده و به ستادهای انتخاباتی تبدیل می‌شود.

جنبش دانشجویی باید در متن جامعه باشد، باید از خود دانشجویان شروع شده و به یک اتفاق در جامعه منجر شود. مخاطب اصلی ضعف‌ها تشکل.های دانشجویی هستند، باید  دو مولفه استکبارستیزی و عدالتخواهی در بدنه جنبش دانشجویی نهادینه شود و این موضوع به یک حرکت در جامعه منجر شود.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری بعد از ترور شهید فخری‌زاده  تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این پیام به دو موضوع مهم « پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و پیگیری تلاش علمی و فنی شهید فخری‌زاده» تاکید کرده‌اند، بنابراین جنبش دانشجویی در این زمینه باید بسیار موثر باشد و به سوی قوی شدن حرکت کند، اگر چنین نباشد و سستی نشان دهد، نشانه این است که دانشجویان تحول‌خواه نیستند.

محرم‌زاده ادامه داد: ارتباط صحیح  با دانشجویان و ورودی‌های جدید نیز می‌تواند به رشد و ارتباط‌گیری دانشجویان با همدیگر کمک کند، گاهی وقت‌ها خودمان نمی.توانیم با دانشجویان ارتباط برقرار کنیم. ما تشکل‌های دانشجویی باید در کف دانشگاه مطالبات دانشگاه و جامعه را پیگیری کرده و آن را به گفتمان عمومی دانشجویی تبدیل کنیم.

نگاه  کلان به جنبش دانشجویی/ ضرورت توجه به تمدن‌سازی نوین اسلامی

بسیج دانشجویی به عنوان یکی از تشکل‌های دانشجویی در بدنه دانشگاه‌ها فعال است که محمد ساجدی،  به عنوان مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز  در این میزگرد خواستار نگاه کلان به مباحث جنبش دانشجویی است.

وی با اشاره به رسالت بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها یادآور شد:  از سوی مقام معظم رهبری رسالت‌هایی برای بسیج دانشجویی مطرح و تعیین شده است، در این رسالت‌ها به چشم‌اندازها و مسیر آینده بسیج دانشجویی اشاره شده است.

ساجدی با بیان اینکه برای تربیت نیرو در تراز انقلاب مشکلاتی وجود دارد تصریح کرد: مقام معظم رهبری در صحبت‌های متعدد خود در مورد « تمدن‌سازی نوین اسلامی » تاکید کرده‌اند ولی ما اکنون برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی  در بحث تربیت نیرو در تراز انقلاب مشکل داریم.

اگر تربیت نیرو با مولفه‌هایی همچون « بصیرت، تشکیلات و معنویت» که مقام معظم رهبری فرموده‌اند همراه باشد، به افراد دیگری نیاز نیست، چرا که این مولفه‌ها از همدیگر جدا نیستند و همه این موارد اگر در کف میدان باشیم ایجاد می‌شود.

کارکرد تشکل‌های دانشجویی نگاه مردم را نسبت به عملکرد آنها عوض می‌کند

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز  در ادامه صحبت‌های خود تاکید می‌کند: کارکرد تشکل‌های دانشجویی نگاه مردم را نسبت به عملکرد آنها عوض می‌کند هر چقدر تشکل‌های دانشجویی در کف میدان بوده و خود را باز تعریف کرده و مشکلی از مشکلات و دغدغه‌های مردم را حل کنند آن وقت می‌توان از حالت انفعال خارج شد و هر چقدر رویکردها بهتر شود دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی می شوند.

انتهای پیام/60020/س

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری دانشجو جنبش دانشجویی دانشگاهیان خبرگزاری فارس فارس تبریز شهدای دانشجو تبریز دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تبریز استحاله فرهنگی محمد ساجدی سید ابراهیم حسینی بسیج دانشجویی خانواده شهریه حسن باقری امپریالیسم سیاسی ادبیات علی مقتدی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان محمدحسین کاظمی تشکل های دانشجویی جنبش دانشجویی مقام معظم رهبری بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز روز دانشجو تشکل ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غزه چگونه دانشگاه‌های آمریکا را تغییر می‌دهد؟

پس از آغاز جنگ غزه، فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا به طرفداری از مردم غزه و فلسطین، دانشگاه‌ها را به محیطی برای بحث و یادگیری تبدیل کرده و فشار را برای تغییرات سیاسی افزایش داده است. 

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، اکنون بیش از ۶ ماه است که دانشجویان در سراسر آمریکا در حمایت از فلسطینی‌ها برخواسته‌اند.آنها با نسل کشی مردم غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی مخالف هستند و علیه این اقدامات تظاهرات می‌کنند. 

"بسیج شدن کار ساده ای نیست." دانشجویان حامی آزادی فلسطین توسط نیروهای حامی اشغالگر اسرائیل، مورد ضربات چاقو، تیراندازی، زیر گرفتن و اسپری مواد شیمیایی قرار گرفته‌اند. تعلیق، دستگیر و تنبیه شده‌اند. این دانشجویان مجبور شده‌اند به نیروی کار خود و بودجه محدودی که توانسته‌اند برای اقدامات اعتراضی خود جمع آوری کنند، تکیه کنند.

در مقابل، دانشجویان طرفدار اسرائیل شبکه‌های کمک مالی مشخصی دارند و مورد حمایت رسانه‌های اصلی هستند تا شکایت خود را مبنی بر ادعاهای ضدیهودی بودن فعالیت‌های طرفداران فلسطین ابراز کنند. 

در این میان، مدیران دانشگاه‌ها که نگران پول‌های اهدایی هستند، به دنبال خشنود کردن افراد و گروه‌های قدرتمندی هستند که فعالیت‌های طرفداران فلسطین را محکوم می‌کنند.

برخی سازماندهی ها قبلاً ثمره ای به بار آورده است. در سیستم دانشگاه کالیفرنیا، موفقیت های قابل توجهی وجود داشته است. در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، مبارزات انتخاباتی حامی فلسطین منجر به رای گیری تاریخی تیم دانشجویی در ۱۵ فوریه برای توجه به فراخوان بایکوت، سلب سرمایه و تحریم‌ها (BDS) شد. در نتیجه، بدنه دانشجویی از صرف بودجه ۲۰ میلیون دلاری خود برای هر شرکتی در لیست BDS خودداری خواهد کرد.

در همان روز، انجمن دانشجویان فارغ التحصیل در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) خواستار قطع ارتباط با اسرائیل شد. در ۲۰ فوریه، تیم دانشجویی UCLA به اتفاق آرا از دانشگاه خواست تا شهریه دانشجویان را از «آپارتاید، پاکسازی قومی، و نسل‌کشی» حذف کند.

در ۲۹ فوریه، دانشجویان وابسته دانشگاه یو سی ریورساید نیز قطعنامه‌ای برای کنار گذاشتن کامل شرکت‌های همدست در نسل‌کشی فلسطینیان توسط اسرائیل در غزه تصویب کردند. در ۶ مارس، دانشجویان وابسته سن‌دیگو نیز به لایحه واگذاری رای مثبت دادند.

اما در دانشگاه‌های دیگر، نتایج و اقدامات متفاوت بود. در دانشگاه استنفورد که من در آنجا تدریس میکنم( نویسنده این یادداشت) دانشجویان توانستند به مدت ۱۲۰ روز تحصن شبانه‌روزی داشته باشند و از دانشگاه خواستند آپارتاید و نسل‌کشی مردم غزه را محکوم کند، از دانشجویان فلسطینی حمایت کند، سوگیری‌های ضد فلسطینی را در تدریس و تحقیق شناسایی کند و اجرا کند. 

در زمان جنگ ویتنام، هرگز ندیدم که ده‌ها و ده‌ها پرچم ویتنام در محوطه دانشگاه‌ها به اهتزاز درآید، یا سایر نمادهای ملی که امروزه توسط دانشجویان به نمایش گذاشته شده است، در آن زمان به نمایش درنمی‌آمد. دانشجویان و دیگر معترضان با پرچم‌ها و دیگر نمادهای فلسطینی، فلسطین را به شیوه‌های بسیار تکان‌دهنده و قدرتمندی تجسم می‌کنند.

فراتر از عواقبی که نسل کشی در غزه ممکن است برای خود مردم فلسطین داشته باشد، دانشجویان آمریکایی همبستگی، همدلی و مراقبت بی سابقه‌ای را نسبت به مردم فلسطین ابراز می‌کنند و از اینکه آمریکا به این نسل‌کشی کمک می‌کند، خشم خود را ابراز می‌کنند.

از نظر گفتمان دانشگاهی در مورد فلسطین هیچ بازگشتی وجود ندارد و حمایت‌ها از فلسطین قطعی است. ویژگی‌های مبارزه علیه نسل‌کشی و آپارتاید در فلسطین به این دلیل است که حساسیت‌هایی که از دوران ویتنام در ایالات متحده و کشورهای دیگر در مورد نژادپرستی، خشونت پلیس، دولت و سایر اشکال تبعیض و ظلم ایجاد شده بود، تقویت شده است. 

در هر صورت، شور، انرژی و تعهد جوانان امروزی روحیه فعال سیاسی را احیا کرده و اتحادهای بین نسلی را به عنوان یک هنجار جدید ایجاد کرده است. 

این تغییرات و جنبش‌های دانشجویی بدون شک در کل جامعه تاثیر می‌گذارد. با وجود اینکه سرعت بروز این تغییرات کند است، ولی وقوع آن قطعی است.‌

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دانشجویان دانشگاه آزاد از دیدار صمیمی با رهبر انقلاب می‌گویند
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد
  • خبر خوب برای دانشجو معلمان
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان لغو شد
  • غزه چگونه دانشگاه‌های آمریکا را تغییر می‌دهد؟
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان
  • اعزام ۲۵۰ دانشجو به اردوی جهادی سروآباد
  • دانشجو و دانشگاه باید دارای هوش و تحلیل سیاسی باشد
  • سنبلی: تشکل باید دانشگاه را یک جامعه کوچک در نظر بگیرد/ آقا نسبت به باقی دیدارها صریح‌تر با جریان دانشجویی صحبت کردند +فیلم