Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پایانه مرزی دوغارون روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این برای عبور ناوگان حمل و نقل کالا از گمرک مرزی دوغارون به افغانستان سه خروجی در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، بازارچه مرزی دوغارون و پایانه مرزی دوغارون در نظر گرفته شده بود که با اجرای طرح مدیریت واحد در پایانه مرزی دوغارون خروجی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بسته شد و ناوگان حمل و نقل کالا در این منطقه به سوی پایانه مرزی دوغارون تغییر مسیر یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم نوایی نظامی افزود: با این اقدام استقبال تجار و صاحبان کالا از تخلیه و بارگیری اقلام مورد نیاز کشور افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

وی ادامه داد: با تغییر مسیر حرکت ناوگان حمل و نقل از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، طی سه روز گذشته از سوی افغانستان نیز کامیون خالی برای بارگیری وارد این منطقه اقتصادی نشده که در روند تردد کامیونهای حامل انواع بار، تخلیه و بارگیری کالا مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

مدیر پایانه مرزی دوغارون گفت: یکی از امتیازات منطقه ویژه اقتصادی دوغارون نزدیک بودن آن به شهر هرات افغانستان به عنوان دومین بازار اقتصادی این کشور است که ۱۲۰ کیلومتر با دوغارون فاصله دارد.

وی افزود: با هدف توسعه تجارت و رونق صادرات در گمرک مرزی دوغارون عوارض ناوگان حمل و نقل در پایانه مرزی دوغارون از ۲۴۵ دلار به ۱۲۰ دلار کاهش یافته است.

نوایی نظامی افزود: روزانه ۴۵۰ دستگاه کامیون حامل انواع کالاهای ترانزیتی و صادراتی از خراسان رضوی به سوی کشور افغانستان حرکت می‌کنند که باتوجه به ظرفیتهای موجود در پایانه مرزی دوغارون در صورت همکاری متقابل گمرک اسلام قلعه در افغانستان این تعداد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر خروج کالا از گمرک مرزی دوغارون از طریق ۲ خروجی از سمت پایانه مرزی دوغارون و بازارچه مرزی دوغارون انجام می‌شود.

مرز دوغارون یکی از گذرگاههای رسمی برای ورود اتباع خارجی به داخل ایران است و سالانه بیش از یک میلیون نفر از طریق این گذرگاه در حال رفت و آمد به ایران و افغانستان هستند.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

دوغارون مهمترین مرز صادراتی ایران و مهمترین معبر برای کشور افغانستان به منظور ارتباط با دنیای خارج به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی جهان است.

گمرک دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شوند.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها تایباد مرز دوغارون افغانستان کالای اساسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تایباد مرز دوغارون افغانستان کالای اساسی تایباد مرز دوغارون افغانستان کالای اساسی اخبار کنکور منطقه ویژه اقتصادی دوغارون پایانه مرزی دوغارون گمرک مرزی دوغارون ناوگان حمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد بیش از ۱۴۲ هزار مسافر در پایانه‌های مرزی خوزستان

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، به نقل از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان؛ از ۲۴ اسفند پارسال تا هشتم فروردین امسال ۱۴۲ هزار و ۹۷۸ مسافر در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در استان خوزستان تردد کردند که سهم پایانه مرزی شلمچه ۱۲۹ هزار و ۳۷۶ نفر و سهم پایانه مرزی چذابه ۱۳ هزار و ۶۰۲ نفر بوده است.   در این مدت ورود ۴۱ هزار و ۸۹۶ مسافر ایرانی و ۱۸ هزار و ۸۷۲ مسافر خارجی از طریق پایانه بین المللی شلمچه به کشور ثبت شده است و ۴۸ هزار و ۳۹۱ مسافر ایرانی و ۲۰ هزار و ۲۱۷ مسافر خارجی از کشور خارج شدند.   در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا هشتم فروردین امسال ۳ هزار و ۵۶۲ مسافر ایرانی و ۳ هزار و ۹۹ مسافر خارجی از طریق پایانه مرزی چذابه وارد کشور شدند و خروج ۳ هزار و ۴۳۷ مسافر ایرانی و ۳ هزار و ۵۰۴ مسافر خارجی ثبت شده است.   گفتنی است؛ مقایسه آمار‌های تردد امسال با پارسال کاهش ۱۲ درصدی تردد از پایانه بین المللی شلمچه و کاهش ۲۷ درصدی تردد از پایانه بین المللی چذابه است.   پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در استان خوزستان از گذرگاه‌های بین المللی مهم در ایام راهپیمایی بزرگ و میلیونی اربعین حسینی محسوب می‌شوند.

دیگر خبرها

  • تردد بیش از ۱۴۲ هزار مسافر در پایانه‌های مرزی خوزستان
  • ثبت بیش از ۸ میلیون تردد در محورهای آذربایجان‌غربی
  • بازگشایی گمرک مرزی افغانستان و ایران در استان نیمروز
  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • واردات انواع تجهیزات و قطعات راهبردی به مجتمع بندری امام خمینی
  • تردد ۲۷ هزار مسافر در مرز دوغارون
  • رفت و آمد ۲۷ هزار مسافر از گذرگاه مرزی دوغارون خراسان رضوی
  • بازدیداستاندار آذربایجان شرقی از انبار‌های اموال تملیکی استان
  • طرح «باک پُر» در مرز زمینی دوغارون به اجرا در آمد
  • ورود انواع تجهیزات استراتژیک و فرعی به ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام