Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@21:31:12 GMT

هنجارشکنی‌های برخی کوهنوردنماها در آبیدر

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۳۸۰۹

هنجارشکنی‌های برخی کوهنوردنماها در آبیدر

کوهنوردی رشته ورزشی پاک، سبب انسان سازی و خودشناسی است و شایسته نیست که این عرصه سالم با حرکات غیراصولی برخی افراد خدشه‌دار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در دیار ما کوهنوردی در طول این سالها در‌سایه فعالیت و تلاش گروه ها و باشگاه‌های فعال و حضور قهرمانان ملی این رشته در کردستان رشدی فراوان و به نوعی به میان خانواده ها نیز رسوخ نموده و  مشتاقان و علاقه مندان بسیاری جذب این رشته ورزشی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به موازات این تلاشها و استقبال بخشی از جامعه و همچنین پتانسیل و زیر ساخت طبیعی موجود در طول چند سال گذشته بسیاری از کوهنوردان سنندجی علاوه بر روزهای تعطیل و جمعه ها معمولا روزهایی در هفته به مانند یکشنبه و سه شنبه را نیز برای کوهنوردی و تمرین و آمادگی بدنی و لذت از طبیعت موجود به کوه ابیدر صعود می کنند. 

طی یکسال اخیر بعضا روزهای میان هفته ( سه شنبه ها ) روزی شلوغ برای آبیدر و پناهگاه بوده این استقبال فی نفسه خوب و قابل  توجه است اما در کمال تاسف نباید از برخی هنجار شکنی ها و رفتارهای سبک که در قاموس و واژه یک کوهنورد نمی گنجد در قله آبیدر و اطراف پناهگاه چشم پوشی کرد و غافل شویم.  

برخی افراد به ظاهر و اصطلاح کوه رو اصلا توجهی به قداست و پاکی کوهستان نداشته و کوه را با یک باغ و یا هر  محل عمومی دیگر  اشتباه گرفته اند.

حاصل این نوع برخوردها و رفتارهای سبک معدود افرادی کوه‌رونما سبب سرخوردگی و لطمه به باور پاک و نوع نگاه خانواده ها به کوه وکوهنوردان می شود.

از آن تاسف بارتر  به جاگذاشتن و رها سازی زباله های انسانی در قله و حوالی پناهگاه و روشن نمودن آتش و سیاه شدن دیوارهای پناهگاه  توسط همین کوه رو  نماها هستیم البته این نوع ناهنجاری فقط مختص به دیار ما نیست و در استان‌ها و شهر های دیگر نیز بسیاری نالان و منتقد وضع موجود هستند باید همه تلاش کنیم که قداست و پاکی و طبیعت کوهستان را عاری از هر سهو وخطا نماییم چون رشد و تفکر لمپنیسم کوهنوردی زنگ خطری جدی برای همه دوستداران کوهستان و محیط پاک و بی آلایش آن است و باید گفت همه ما به نوعی در قبال وضعیت موجود مسئولیم و نباید بی تفاوت از کنار آن بگذریم.

یادداشت از عباد زینبی

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۳۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظره زیبا و بهاری دریاچه گهر+ فیلم

 دریاچه گهر با طبیعت بکر خود و آن آب زلال و شفافش، هر گردشگری را جذب خود می‌کند؛ به‌خصوص که یکی از بهترین مکان‌ها برای صید قزل‌آلا به حساب می‌آید. اگر هم به کوهنوردی علاقه‌مند هستید، امکان صعود به قله‌های اشترانکوه در اطراف دریاچه نیز وجود دارد که می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد تا با یک تیر دو نشان بزنید و هم از دریاچه دیدن کنید و هم یک کوهنوردی مفصل داشته باشید. از آنجا که این سفر یک نوع طبیعت‌گردی محسوب می‌شود، باید در کنار تجهیزاتی مثل لباس گرم، غذای کافی، کفش مناسب و... آمادگی بدنی چهار تا پنج ساعت پیاده‌روی را نیز داشته باشید و سفرتان را حداقل برای سه روز برنامه‌ریزی کنید تا دو روز را به رفت‌وبرگشت و رفع خستگی و یک روز را به گردش اختصاص دهید.

دریاچه گهر که به‌عنوان نگین اشترانکوه و زاگرس شناخته می‌شود، به‌خاطر نداشتن راه ماشین‌رو، تا حد زیادی بکر و دست‌نخورده باقی مانده است و به‌خصوص در فصل بهار و تابستان، طبیعتی بسیار دیدنی دارد. این دریاچه به‌لطف وجود درختان تنومند بید، انواع بوته‌ها، گل‌های زیبا و... مثل یک پارک طبیعی حیرت‌انگیز است که هر طبیعت‌گردی برای دیدن آن وسوسه می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • «کُر کوهستان » روی آنتن شبکه دو می‌رود
  • «کُر کوهستان» روی آنتن شبکه دو می‌رود/ روز‌های نفسگیر در چهارمحال و بختیاری
  • منظره زیبا و بهاری دریاچه گهر+ فیلم
  • پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد
  • فرار ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه‌ها در شمال اراضی اشغالی
  • حمله پهپادی گسترده حزب الله/ ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه رفتند
  • معرفی رکابزنان اعزامی به مسابقات کوهستان قهرمانی آسیا
  • پیروزی روحیه بخش آبیدر سنندج در خانه