Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: یک تن لاشه پرندگان جمع‌آوری شده از تالاب میقان اراک با بالگرد به محل دفن منتقل شد که این امر تاثیر به سزابی در سرعت کار ایمن‌سازی منطقه دارد.

«رضا میرزایی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود:در پی بازدید استاندار مرکزی از تالاب میقان و هماهنگی‌های انجام شده با مدیریت بحران، اقدامات لازم در خصوص انتقال لاشه‌های جمع‌آوری شده در مرکز تالاب که با حاشیه  آن حدود پنج کیلومتر فاصله دارد ، بوسیله یک فروند بالگرد هلال احمر در کیسه‌های مخصوص انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه  لاشه‌ها به وسیله آهک‌پاشی دفن بهداشتی می‌شوند، اظهار داشت: در پی بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک ، در ۲ هفته اخیر یک‌هزار و ۱۲۱ لاشه تلف شده از سوی محیط زیست از سطح این زیستگاه طبیعی جمع‌آوری و دفن شده است.

میرزایی اظهار داشت: هر روز علاوه بر جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها، گشت، کنترل و پایش منطقه به صورت مشخص، منظم و مستمر در حال انجام است و این روند تا پاکسازی کامل منطقه ادامه دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: به دلیل جلوگیری از سرایت آنفلوآنزای حاد پرندگان در این منطقه، تردد به مناطق اطراف این تالاب همچنان ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار است شهروندان در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ عنوان  به آن دست نزنند و مراتب را برای پیگیری به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.

اولین موارد تلفات بر اثر آنفوآنزای فوق حاد پرندگان در اوایل آذرماه سال جاری در تالاب میقان اراک مشاهده شد و پس از آن اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش این بیماری و نیز جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف شده ، آغاز شد و همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی این تالاب  نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تالاب میقان اراک لاشه پرندگان محیط زیست جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: حالا اگر پرستویی نزدیک خانه‌ ما آشیانه‌ای ساخت یا لانه گنجشکی، سر راه ما سبز شد، با این همسایه‌های نازنین چه کنیم؟ چگونه هوای لانه همسایه جدید را داشته باشیم؟ چگونه مزاحمش نشویم و یا اگر او مزاحم رفت‌وآمد ماست، چگونه با آن، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم؟

بیش‌تر بخوانید: چند واقعیت شگفت‌انگیز درباره برخی حیوانات ریز و درشت طبیعت

چگونه لانه پرنده را تشخیص دهیم؟

با وجود اینکه پرندگان زیادی همسایه ما هستند، بی‌دلیل نیست که لانه آنها را نمی‌بینیم! پرندگان لانه‌هایشان را جایی می‌سازند که جلوی چشم ما نباشد؛ در واقع لانه‌های مخفی، تنها شانس در امان‌ماندن تخم‌ها، جوجه‌ها و والدین ریز و درشت پرندگان است.

پس اگر این روزها در نزدیکی محل سکونت‌تان، جیک‌جیک‌های فراوانی می‌شنوید، برای پیداکردن منبع صدا، تلاش نکنید و اجازه دهید لانه همسایه شما، همانطور مخفی بماند. حتی گاهی تقلا و توجه بیش‌از حد شما برای پیداکردن لانه پرندگان، توجه شکارچیان ناقلای دیگر را هم جلب خواهد کرد و کنجکاوی شما، یک لقمه لذیذ برای جناب گربه خواهد شد.

به غریزه‌ پرندگان اعتماد کنید

حالا فرض کنید نیروی غریزه همسایه شما، خوب کار نکرد و مثلاً جناب پرنده، لانه‌اش را درست جلوی چشم شما، بالای در ورودی پارکینگ یا کنار گلدان شمعدانی شما ساخت. حالا چه کنیم؟

لطفاً قبل از هر اقدامی، به این سؤال‌ها پاسخ دهید: آیا امکان دارد برای مدتی، درِ پارکینگ خانه خود را باز و بسته نکنید و اتومبیل خود را توی حیاط یا خیابان پارک کنید؟ آیا امکان دارد لااقل برای مدتی کوتاه، گل شمعدانی قشنگتان را آبیاری نکنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است که چه عالی! اما اگر جوابتان منفی است بدانید حتی اگر با احتیاط و با رعایت تمام جوانب ایمنی، لانه همسایه خود را جابه‌جا کردید، امکان دارد به همسایه بالدار شما بر بخورد و کلاً لانه خود را برای همیشه رها کند.

کاسه داغ‌تر از آش

گاهی از سر خیرخواهی، اطراف لانه پرنده خود را با مقوا یا کارتنی می‌پوشانید تا همسایه عزیزتان از آسیب گربه و کلاغ و مار و دیگر بچه‌محل‌ها، در امان بماند. بد نیست بدانید این مقوا یا کارتن اضافی، اتفاقا گاهی سکوی پرشی می‌شود برای گربه‌های محل تا با استفاده از آن به‌اصطلاح محافظ، خودشان را به راحتی به لانه پرنده بخت‌برگشته برسانند و تمام! پس لطفا کاسه داغ‌تر از آش نشوید و اعتمادتان را به طبیعت افزایش دهید.

نوپا یا نوزاد

اگر جوجه همسایه، جیک‌جیک‌کنان، کف حیاط یا جلوی راه‌پله‌های خانه شما سبز شد چه کنیم؟ اول اینکه باید بررسی کنید این جوجه بخت‌برگشته، نوپا است یا نوزاد؟ بدنی خیس، بدون پر، اغلب به رنگ صورتی، چشم‌هایی بسته و... اینها، نشانه‌های یک جوجه تازه متولدشده بی‌دفاع است که به دلایلی مثل باد یا...، از لانه روی درخت افتاده. پیشنهاد ما این است که نزدیکش نشوید و از راه دور، از او در مقابل گربه یا دیگر شکارچیان، مراقبت کنید.

اطمینان داشته باشید والدین این جوجه نوپا، همان اطراف هستند و چون رایحه شما را استشمام می‌کنند، به دلبندشان نزدیک نمی‌شوند.

اما اگر جوجه مورد نظر، نوزاد است و در حال بتدا لانه‌اش را پیدا کنید، سپس آن را به عقب، روی دستانتان قرار دهید و توی لانه‌اش بگذارید.

لانه‌های رها

گاهی پرندگان به دلایل امنیتی، آب و هوایی یا مواردی ناشناس، لانه خود را رها می‌کنند. پیشنهاد ما این است که در نخستین قدم، لانه‌هایشان را خراب نکنید. این احتمال وجود دارد که آنها در همان اطراف و راه دور، در حال بررسی شرایط هستند و تا اوضاع بسامان شد، به لانه خود بازمی‌گردند.

کد خبر 844992 برچسب‌ها خبر مهم باغ پرندگان حیوانات - پرندگان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • نوزاد بیمار در سیل جنوب سیستان و بلوچستان با بالگرد به بیمارستان کنارک منتقل شد
  • حذف لاشه گاو ۴۰۰ کیلوگرمی از چرخه مصرف انسانی
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در خرامه
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان