Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسیدن جشنواره سرود «یاد شهیدان» به مرحله داوری، پیام رئیس ستاد فهما برای روز دانشجو و کمک مومنانه مسجدی‌ها به کارگران فصلی ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱۶ آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،  آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در شانزدهمین روز از آذرماه:

 

جشنواره سرود «یاد شهیدان» در ایستگاه پایانی؛ برترین‌ها اوایل دی معرفی می‌شوند

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره روند برگزاری جشنواره سرود «یاد شهیدان»، اظهار کرد: این جشنواره با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران و به مناسبت هفته بسیج برگزار شد و برگزاری آن هفته قبل به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، تصریح کرد: پس از اعلام فرخوان عمومی به همه استان ها، نهایتاً گروه های سرود از 15 استان برای اجرا برگزیده شدند که طی هفت روز به اجرای سرودهای خیابانی، کاروانی و محیطی در مساجد و محله ها، معابر و چهارراه ها، حاشیه پیاده روها، پاساژها، یادمان های شهدای دفاع مقدس و قطعه شهدای گمنام و گلزارهای شهدا البته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی پرداختند، اجراهایی که با استقبال بالا مواجه شد.

 

وی با بیان اینکه این اجراها در بالاترین سطح و کیفیت انجام شد، گفت: در هفته آتی داوری این جشنواره با حضور استادان بزرگ سرود انجام و اختتامیه آن اوایل دی ماه با حضور برگزیدگان با رعایت همه پروتکل های بهداشتی اجرا می شود.

 

سعادتی درباره جوایز پیش بینی شده برای این جشنواره بیان کرد: به گروه اول سه میلیون تومان، گروه دوم دو میلیون و 500 هزار تومان و به گروه سوم دو میلیون تومان، به بهترین تک خوان یک میلیون تومان و برای تقدیر از تک خوانی نیز هدیه 500 هزار تومانی اعطاء می شود. البته برای هر 15 گروه نیز مبلغ نقدی به عنوان ورودیه در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به رونمایی از پوستر و آیین نامه جشنواره فیلم «طنین»، بیان کرد: این جشنواره در بخش آزاد، روستا و کانون که مختص بچه های کانون است، برگزار می شود، پوستر آن رونمایی و دو سایت برای اجرای آن در نظر گرفته شده است، یکی سامانه بچه های مسجد و دیگرtaninfilm.ir  که آثار ثبت شده در هر دوی اینها، داوری می شوند.

 

سعادتی با اشاره به آغاز اجرای این جشنواره از پنجم آذرماه، خاطرنشان کرد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره 25 بهمن ماه است و برترین ها همزمان با 18 اسفند ماه، سالروز تاسیس ستاد فهما و نیز تقدیر از برترین های طرح ملی «ایران قوی» معرفی و تجلیل می شوند.

 

دانشجو در نظام جمهوری اسلامی مظهر بالندگی و اقتدار علمی است

 

 

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، حجت الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت فرارسیدن رسیدن 16 آذر که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است پیامی صادر کرد. 

 

متن این پیام به شرح ذیل است:

 

شانزدهم آذر هر سال یادآور رشادت و ایثار دانشجویانی است که دربرابر رژیم ستم شاهی و حضور استعماری آمریکایی‌ها در ایران که چندی قبل از آن، با کودتایی ننگین، سلطه و ظلم پادشاهی را به کشور بازگردانده بودند، سکوت نکرده و خون پاک خویش را در راه مقابله با رژیم کودتاگرِ طاغوت و اربابانشان نثار کردند. 

 

امسال نیز درحالی به استقبال از شانزدهم آذرماه روز دانشجو می‌رویم که ایران اسلامی و جامعه علمی- دانشگاهی ما داغدار شهادت دانشمند فرزانه جناب آقای دکتر فخری زاده گشته است تا این عمل ننگین که بدست شقی‌ترین دشمنان این آب و خاک انجام گرفت ثابت نماید که دشمنان ایران اسلامی بر خلاف شعارهای ظاهریِ حقوق بشری که سر می‌دهند، دشمن پیشرفت و اعتلای ایرانیان در عرصه علمی هستند، اما شکی نیست که شهادت آن دانشمند فرزانه، همچون آب حیاتی خواهد بود که درخت تنومندِ علمی این کشور را آبیاری نموده و با حضور شما جوانانِ مومن و مسجدی که از سنگر دانشگاه علم اندوزی می‌کنید، خللی در توسعه علمی کشور پدید نخواهد آمد. 

 

بدون شک روز شانزدهم آذرماه روزدانشجو، روز علم‏دوستی و حقیقت‏پرسی، روز پاسداشت اندیشه‌های نوین و روزگسستگی جهل و نابخردی است. دانشجو در جمهوری اسلامی، مظهر علم و معرفت، اقتدار و بالندگی و نماد آزادگی و آزادی خواهی و هدف اصلی آن رسیدن به اوج قله‌های علمی و سرافرازی با تأسی به آموزه‌های دینی و انقلابی است؛ به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی): «مظهر شهامت و سرعت عملِ ملت ایران دانشجویان بودند؛ آن هم دانشجویانی که پیرو خطّ امام(ره) بودند، نه دانشجوی وابسته به فلان حزب سیاسی یا فلان تشکیلات گوناگون و بی‌ایمان؛ نه، دانشجویی که خطِّ امام(ره) را قبول داشت و به آن مؤمن بود.» روز دانشجو، روز تکریم علم و دانش و نمایانگر روح استقلال‌خواهی، استکبارستیزی،‌ آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی دانشجویان مومن و توانمد ایران در پرتو دین مبین اسلام است. اینجانب ضمن پاسداشت یاد و خاطر شهدای گرانقدرشانزدهم آذرماه، این روز را به تمامی دانشجویان، دانشگاهیان و اساتید عزیز دانشگاه‌ها، خصوصا دانشجویان و دانشگاهیان عزیز و مکرم خانواده بزرگ کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور تبریک و تهنیت عرض نموده ، ازخداوندمنان عزت،سربلندی و سلامتی برای همه دانشجویان، اساتید و همه دانشگاهیان گرامی مسئلت می نماییم. 

 

صلابت، نیک فرجامی و کسب مدارج رفیع علمی و دینی و همچنین سربلندی بیش از پیش شما عزیزان را از درگاه حضرت حق خواهانم. 

 

 

حبیب رضا ارزانی

مشاور وزیر و رئیس ستادهماهنگی

کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور

 

«معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» منتشر شد

 

 

 

 

هر ساله مجموعه فعالیت های ترویج کتابخوانی در قالب کتابی با عنوان معرفی برنامه های ترویج کتاب خوانی در ایران منتشر می شود و در اختیار علاقمندان به این حوزه قرار می گیرد. امسال نیز این فعالیت ها در قالب کتابی با همین نام که توسط روابط عمومی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب تهیه شده، منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .

 

این کتاب در چهار بخش به معرفی فعالیت های کتابخوانی که از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های گذشته و بخصوص ۱۳۹۸ برگزار شده، پرداخته است.

 

نحوه اجرا، اهداف، نهادها و سازمان های همکار، دستاوردها، شاخص های انتخاب و آمار و گزارش برگزاری هر برنامه در سال های مختلف در این کتاب به تفکیک اشاره شده است .

 

همچنین در دو بخش آخر این کتاب به معرفی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و شبکه های کتابخوانی این ستاد پرداخته و در بخش آخر کتاب نیز به معرفی پژوهش های انجام گرفته در این دفتر در حوزه کتابخوانی اشاره شده است .

 

«طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران»، «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، «تقدیر از افراد و گروه­های برگزیده در ترویج کتاب­خوانی» و «جام باشگاه­های کتابخوانی کودکان و نوجوانان» چهار فعالیت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به منظور گسترش عدالت فرهنگی، ایجاد امید و شور در جامعه، تمرکززدایی و توسعه فعالیت­های فرهنگی از سال ۱۳۹۳ به این سو طراحی و هر ساله اجرا می­ شود.

 

در برگزاری این چهار رویداد، نهادها و دستگاه­های دولتی و غیردولتی همکاری دارند که ازجمله می­توان به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه­های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، ستاد هماهنگی کانون­های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خانه کتاب و ادبیات داستانی ایران ، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان،انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شبکه­های ترویج کتابخوانی و نهادهای بین­المللی مانند کمیسیون ملی یونسکو، شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) شبکه شهرهای دوستدار کتاب، شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جمع زیادی از انجمن­ها، تشکل­ها و سازمان­های مردم ­نهاد اشاره کرد.

 

کمک مومنانه مسجدی‌ها به کارگران فصلی/ تهیه جهیزیه برای ۶ زوج کم‌بضاعت

 

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی رئوفی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه پایگاه بسیج مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا نیز طرح ولایت را با هدف جمع آوری کمک های مردمی برای تامین برخی از اقلام جهیزیه برای دختران خانواده های نیازمند را با جدیت دنبال کرد، اظهار کرد: الحمدالله با تلاش بسیجیان و مشارکت خیران و نمازگزاران این مسجد، شش مجموعه جهیزیه طی ۹ ماه اخیر میان این نیازمندان توزیع شد. هر بسته شامل لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی، سرویس چینی، سرویس قاشق و چنگال، ساعت دیواری و سینی است.

 

امام جماعت مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) (واقع در تهران، خیابان 17 شهریور، خیابان شهید قادری) در ادامه با اشاره به تداوم کمک مومنانه اهالی این مسجد در دستگیری از نیازمندان در ماه ربیع الثانی، گفت: جدیدترین دوره از کمک مومنانه اهالی مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به کارگران فصلی منطقه 12 شهر تهران اختصاص یافت که حداقل 130 کارگر را شامل می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت های مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا کاملا مطابق با دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می شود، افزود: بنای ما بر باز بودن حداکثری این مسجد است زیرا درست است که می توان از طریق مجازی و تبلیغات محیطی، کمک های مردمی برای دستگیری از نیازمندان را جمع آوری کرد، ولی تبلیغ چهره به چهره و سخنرانی بین دو نماز پس از اقامه نماز جماعت، کارایی خود را دارد.

 

رئوفی اضافه کرد: الحمدالله پایگاه بسیج مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اعم از خواهران و برادران با جدیت عمل به فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه را دنبال کرده اند و اکنون علاوه بر جمع آوری کمک ها و بسته بندی اقلام سبدهای ارزاق برای توزیع میان کارگران فصلی، تهیه سبد کالا برای 60 خانواده تحت پوشش این مسجد را نیز پیگیری می کنند که در آذرماه این کمک شامل گوشت و مرغ نیز می شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه مساجد محله ایران (محدوده بین خیابان 17 شهریور تا خیابان ایران) با همکاری یکدیگر برای تحقق چشم انداز محله مسجدمحور تلاش می کنند، خاطرنشان کرد: ان شاءالله به یاری مسجدی ها و مشارکت هیئتی ها و خیران و البته عموم نمازگزاران تلاش داریم محله ایران را که همیشه جزو محلات نمونه در سطح شهر تهران به ویژه منطقه 12 بوده، همچنان در مسیر خدمت رسانی به نیازمندان، نشر معارف دینی و سبک زندگی دینی موفق نگاه داریم.

 

توزیع ۱۰ هزار ماسک و ۱۵۰۰ بسته معیشتی به کمک مسجدی‌ها

 

مساجد در کنار بسترسازی برای ایجاد حرکت ‌های انقلابی در دیگر زمینه ‌ها نیز بسیار فعال ظاهر شده و با بسیج امکانات و نیروهای مردمی، سعی در رفع نیازها و کمک ‌رسانی در مواقع مورد نیاز به نیازمندان و آسیب‌ دیدگان داشته اند. یکی از اتفاقاتی که این روزها می ‌تواند بار دیگر کارکرد اجتماعی مساجد را بیش از گذشته نشان دهد، اقدامات مسجدی ها در مقابله با شیوع ویروس کرونا است، در روزگاری که فراگیری کرونا زندگی بسیار از جوامع را مختل و نظم عمومی زندگی بشر را برهم زده است، نقش مساجد و کارکردهای اجتماعی آن می ‌تواند تعیین ‌کننده باشد و به واسطه فعالیت مسجدی ها شاهد شکل گیری نهضت خدمت رسانی اجتماعی در سراسر ایران هستیم.

یکی از مساجد بسیار فعال در دوره کرونا، مسجد «حضرت رسول اکرم (ص)» (واقع در تهران، جنت‌ آباد شمالی، شهرک مبعث، خیابان بهارستان نهم) است که خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های این مسجد در این دوره، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی کدخدایی»، امام جماعت این مسجد داشته و مشروح آن در ادامه می آید:

 

اهالی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) از چه زمانی فعالیت های خود در مقابله با ویروس کرونا را آغاز کردند و در این راستا کدام نهادهای این مسجد فعال شدند؟

 

اهالی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) پس از شیوع ویروس کرونا به سرعت با محوریت بسیج این مسجد و بسیجیان منطقه جنت آباد شمالی و مرکز خیریه مسجد کار خود را در مقابله با شیوع ویروس کرونا آغاز کردند. ما برای انجام چندین کار به صورت همزمان و در چند مرحله، از ظرفیت مرکز خیریه این مسجد نیز در مقابله با ویروس کرونا استفاده کردیم. در اولین اقدام، کار ضدعفونی چهار محله اطراف مسجد را به صورت شبانه ‌روزی آغاز و بیشتر معابر و محله‌ های پر تردد را ضدعفونی کردیم.

در این میان لزوم سمپاشی برخی از منازل مسکونی نیز احساس شد که باتوجه به درخواستی که ساکنان آنها نیز داشتند کار ضدعفونی این مراکز نیز انجام شد. همچنین به منظور آگاهی بخشی به نمازگزاران و سایر گرو های مردم در سطح این محله فعالیت هایی از سوی پایگاه بسیج این مسجد صورت گرفت و دعوت از چند پزشک متخصص و ارائه مشاوره و ویزیت رایگان از جمله این فعالیت ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا بوده است.

 

مطلع شدیم اهالی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) در چند نوبت، ایستگاه صلواتی به منظور توزیع لوازم و اقدام بهداشتی راه اندازی کردند، لطفا در این باره توضیح دهید.

 

از جمله اقدامات دیگر اهالی این مسجد، خریداری و نصب یک تانکر 500 لیتری از مواد ضدعفونی ‌کننده در مقابل مسجد بود علاوه برنماگزاران مسجد حضرت رسول اکرم (ص)، همسایگان و سایر مردمی که در محدوده اطراف این خانه خدا رفت و آمد دارند بتوانند از این مواد بهداشتی استفاده کنند. برای توزیع بیشتر مواد ضدعفونی در اعیاد مختلف مذهبی نیز در قالب ایستگاه‌ های صلواتی که شما به آن اشاره کردید، مواد ضدعفونی‌ کننده و ماسک به مردم اهدا شد. همچنین نزدیک به 10 هزار ماسک رایگان نیز در قالب بسته‌ های بهداشتی در اختیار خانواده‌ های شهدا و سالمند قرار گرفت. در همین شرایط با مدیران ساختمان ‌های مسکونی و تجاری محله نیز مرتبط شدیم و به هر ساختمان یک بسته ماسک اهدا کردیم و با این کار در تلاش بودیم تا ارتباط خوبی بین اهالی محل و مسجد ایجاد کنیم که ان شاءالله به لطف خداوند در این کار موفق بودیم.

 

 

 

 

 

مهم ترین فعالیت های اهالی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه چه بوده است؟

 

نمازگزاران، هیئت امنا، بسیج و خیریه مسجد حضرت رسول اکرم (ص) بلافاصله پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسامی مبنی بر لزوم ارائه کمک مومنانه به نیازمندان، آستین های همت را بالا زدند به طوری که تاکنون به لطف خداوند و مشارکت سپاه و چند خیر توانستیم طی ۹ مرحله و در مجموع 1500 سبد کالا را میان نیازمندان توزیع کنیم. بخشی از این سبدها را میان نیازمندان محله جنت آباد و برخی را نیز میان نیازمندان در محدوده غرب، جنوب غرب و شرق تهران با همکاری چند گروه جهادی به دست نیازمندان رساندیم.

 

 

 

 

 

از مهم ترین اقدامات مساجد در حوزه خدمت رسانی اجتماعی، دستگیری از زوج های نیازمندی است که به دلیل عدم امکان در زمینه تهیه اقلام جهیزیه، نمی توانند زندگی مشترک خود را شروع کنند، اهالی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) در این زمینه چه کارهایی انجام داده اند؟

 

 

 

 

 

مسجد حضرت رسول اکرم (ص) پیش از شیوع ویروس کرونا نیز خدت رسانی به زوج ها را انجام می داد که در این دوره نیز ادامه یافت. تاکنون به همت هیئت امنا، خیریه و بسیجیان این مسجد، هشت مجموعه جهیزیه تهیه و به دست زوج های نیازمند رسید. تمام فعالیت هایی که به آنها اشاره شد از تهیه سبد ارزاق، اقلام بهداشتی و جهیزیه همچنان به همت فعالان مسجد حضرت رسول اکرم (ص) در حال انجام است. در واقع باید تاکید کنیم که سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کمک مومنانه، خونی تازه در کالبد کارکرد اجتماعی مساجد تزریق کرد.

 

مجموعه خدماتی که کارگزاران مسجد حضرت رسول اکرم (ص) انجام دادند چه تاثیری در تقویت پیوند مردم با این مسجد به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا داشته است؟

 

گروه های مختلف مردم به واسطه کارهای خدماتی که مسجد در سطح محله انجام داده است به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا، ارتباط بهتر و بیشتری با مسجد حضرت رسول اکرم (ص) پیدا کردند. با ذکر یک مثال، منظورم را بهتر بیان می کنم. یکی از همسایگان مسجد که کارخانه تولید دستکش یکبار مصرف داشت پس از مشاهده زحمات فعالان مسجد حضرت رسول اکرم (ص) در خدمات ‌دهی به مردم، به ما مراجعه کرد، و گفت که تصور نمی‌ کرد یک مسجد بتواند چنین خدماتی ارائه بدهد؛ از این رو تصمیم گرفت سه هزار دستکش یکبار مصرف در اختیار مسجد قرار دهد. همچنین تعدادی از همسایگان که فعالیت‌ اهالی مسجد حضرت رسول اکرم (ص) را مشاهده کرده بودند، چرخ خیاطی خود را برای تولید تولید ماسک در اختیار ما قرار دادند و بعضی نیز در منازل ماسک تولید می کردند و به ما تحویل می دادند.

در پایان از این فرصت استفاده و عرض کنم که ستاد ملی مقابله با کرونا تا آنجایی که می تواند باید با اعمال محدودیت ها، مانع از شیوع ویروس کرونا شود زیرا صرفا بسته بودن برخی از مراکز یا نماز جماعت در مساجد، نمی تواند در این زمینه معجزه کند. مثلا ما در مسجد حضرت رسول اکرم (ص) از تمام ظرفیت ها برای مقابله با این ویروس و حفظ سلامتی مردم استفاده کرده ایم و هیچ نوع ملاحظه ای را در این زمینه اعمال نکرده ایم. همه افراد موظف هستند با استفاده از ماسک و دستکش وارد مسجد شوند از وسائل شخصی همچون مُهر استفاده کنند.

 

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه بسته خبری سبک زندگی اسلامی مسجد حضرت علی بن موسی الرضا دوره شیوع ویروس کرونا مسجد حضرت رسول اکرم هماهنگی کانون کانون های مساجد هنری مساجد کشور ترویج کتاب ستاد هماهنگی کارگران فصلی دوستدار کتاب فرهنگی هنری کمک مومنانه روز دانشجو فعالیت ها مسجدی ها کمک ها زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه

آفتاب‌‌نیوز :

عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «مسجد به‌عنوان‌یک‌نهاد» در روزنامه اعتماد نوشت: اعلام اینکه شهرداری قصد دارد در پارک قیطریه مسجد بسازد، در حالی که نمازخانه‌ای هم دارد، و در اطراف آنجا نیز چند مسجد محلی وجود دارد موجب تعجب و اعتراض عمومی شد و برخی این اعتراضات را منتسب کردند به مخالفت با اقدامات دینی؟! در حالی که توجه ندارند، این‌ها ظاهرش دینی است و باطن و نتیجه آن دین‌زدایی از جامعه است.

این یادداشت درصدد پرداختن به مساله مسجد و نمازخانه و تفاوت این دو و تأکید بر نهادمند بودن مسجد است. به نظر می‌رسد که هنوز برخی افراد توجه لازم را به تفاوت میان مسجد و نمازخانه نکرده‌اند. نمازخانه محلی غیر رسمی و بدون آداب معینی برای آسایش نمازگزاران است.

محلی که به‌طور معمول کوچک است، نه وجود پیش‌نماز برای آن ضروری است و نه لزوما نماز را در رأس ساعت مقرر می‌خوانند. نه حتی برای مکان آن خطبه خاص فقهی خوانده می‌شود. به راحتی تغییر کاربری داده می‌شود و در اغلب موارد نیز می‌تواند موقتی باشد.

مخروبه شدن آن یا تعداد اندک نمازگزاران نیز مساله‌ای نیست. از ظهر تا آخر شب هر کس که فرصت نمازگزاردن دارد از آن استفاده می‌کند و صرفا برای نماز خواندن و اغلب به صورت فرادا است. در حالی که مسجد به کلی متفاوت است. مسجد بیش از اینکه محلی انحصاری برای نماز خواندن باشد، یک نهاد مهم شهری و روستایی است، به همین علت است که حتی در محله‌های روستایی و شهری اصرار می‌شود که هر کدام مسجد خود را داشته باشند.

مسجد را هر جایی نمی‌سازند. مسجد با وجود روحانی و پیش‌نماز و حتی متولی و خادم و هیأت امنای آن شناخته می‌شود. کارکرد آن در رسیدگی به امور دینی و غیر دینی مردم و جمع شدن اهل محل یا شهر در آنجا جزو جدایی‌ناپذیر از کارکرد عبادی و مذهبی آن است. مسجد جزیی از یک محله یا روستا است. به‌طور معمول با همیاری افراد محل و خیرین ساخته می‌شود. مخروبه شدن مسجد اعم از فضای مادی و ساختمان آن یا فضای عبادی و نمازگزاران یا فضای اجتماعی و عمومی آن، حامل پیام منفی مهمی است. آبادی مسجد به آبادی همه این اجزا مربوط می‌شود و به‌طور کلی رونق آن نشانه رونق دینداری است.

یکی از بزرگ‌ترین خطا‌هایی که پس از انقلاب صورت گرفت تحت‌الحمایگی قرار دادن مساجد از سوی دولت و ساختار رسمی بود. اعم از کمک‌های مالی یا تخفیف‌ها، ارایه امتیازات اداری و اقتصادی و رایگان کردن آب و برق و گاز و ... یا نصب ائمه جماعت از سوی صاحبان قدرت و حذف امامان جماعت نامقبول از سوی آنان.

اخیرا نیز توافقنامه کمک مالی ۸ میلیارد تومانی افشا شده که میان شهرداری تهران با مدیریت یک مسجد برای ساختن محل اجتماعات؟! منعقد شده که طبعا از این نوع پرداخت‌های شهرداری زیاد است. با مجموعه این کارها، هم‌زمان هم نهاد محلی و مدنی مسجد را از ریل استقلال خارج کردند و هم روحانیت و امام جماعت آن را وابسته به حکومت کردند.

با ورود نیرو‌های شبه نظامی و فعالیت‌های دولتی و حکومتی در مساجد، آن‌ها را از کارکرد واقعی خود خارج کرد و میان مسجد و روحانی آن با مردم و جامعه به مرور زمان فاصله انداخت و به جایی رسیده‌ایم که طبق گزارش رسمی رصد فرهنگی کشور، از کل ۵۸ هزار باب مسجد شیعی حدود ۳۴ هزار باب (۵۴٪) فاقد امام جماعت هستند، و در ۱۶ درصد از مساجد نماز جماعت اصلا برگزار نمی‌شود و در ۱۳درصد نیز فقط در برخی ایام سال نماز جماعت برگزار می‌شود.

کارکرد‌های غیر عبادی مسجد را اگر از آن بگیرند، این نهاد دچار اختلال می‌شود و کارکرد عبادی خود را نیز کم‌کم از دست می‌دهد؛ بنابراین مسجد را فقط براساس کارکرد عبادت بنا نمی‌کنند. به علت همین ویژگی‌های نهادی است که آمار شاید دقیقی از مساجد کشور داریم، ولی هیچ آماری از نمازخانه‌ها نداریم، چون در قالب نهادی شناخته نمی‌شوند.

کارکرد‌های مسجد آن اندازه مهم است که اگر در برابر کارکرد‌های سایر نهاد‌های جامعه قرار گیرد ضربه‌پذیر خواهد شد. اگر احداث مسجد به عنوان روشی برای مقابله با نهاد‌های دیگر در پیش گرفته شود، در نهایت به مسجد به منزله یک نهاد لطمه وارد خواهد شد. (یک نمونه آن مسجدی است که جنب تئاتر شهر و برای به حاشیه راندن آن ساخته شد). ساخت مسجد در بوستان فاقد کارکرد واقعی مسجد است و در حد نمازخانه باید باشد.

اصولا آنجا مردمی ساکن نیستند که مسجد لازم داشته باشند حتی اگر نمازگزار هم باشند. مردم به دلیل دیگری به پارک می‌روند. مثل اینکه در ورزشگاه آزادی هم مسجد ساخته شود. هدف اصلی این کار تغییر کارکرد نهاد پارک یا بوستان است و این موجب ضربه خوردن به نهاد مسجد خواهد شد. چندی پیش اواخر ماه رمضان، رفتم پارک محل، ظهر بود و صدای اذان آمد، رفتم ببینم وضع مسجد پارک چگونه است. دو نفر پشت امام جماعت در حال نماز بودند، یک کودک هم تکبیر می‌گفت.

امام جماعت که ظاهرا با شهرداری طرف قرارداد بود، سپس یک جوان که ظاهرا خادم مسجد بود و یک پیرمرد جمع نمازگزاران بودند (تصویر موجود است)، در حالی که می‌دیدم که در همان لحظه در پارک افراد زیادی بودند که به‌صورت متعارف اهل نماز بودند. از نگهبان پرسیدم غروب چقدر هستند؟ گفت این روز‌ها که افطاری مختصری می‌دهند قدری بیشتر است. این آباد کردن مساجد نیست. هنگامی که یک نهاد را جلوی نهاد‌های دیگر یا رقیب آن‌ها قرار می‌دهید، بیش از آنکه به نهاد‌های دیگر لطمه بزند، خودش لطمه می‌خورد. نهاد‌های جامعه با یکدیگر سر جنگ ندارند. پس از انقلاب تعداد مساجد ۳ برابر شده است. قطعا بخشی از این کار به علت حمایت‌های رسمی بوده و اتفاقا همین حمایت‌های رسمی نهاد مسجد را تضعیف نموده است.

شواهد پژوهشی و عینی فراوانی نشان می‌دهد که ساخت این تعداد مساجد تاثیری بر تقویت دینداری نگذاشته است. در حالی که مساجد زیادی ساخته شده، ولی تعداد مسجدرو‌ها زیاد نشده، و حتی بر اساس نتایج پیمایش رسمی که اخیراً منتشر شده، دینداری نیز کاهش یافته است. مسجد را در تقابل با نهاد‌های دیگر قرار دادن اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد. نهاد‌های اجتماعی مکمل و نه در تقابل با یکدیگرند.

پس این پرسش پیش می‌آید که چرا این سیاست غیرموثر به ویژه با آمدن دولت و شهرداری جدید اجرایی و مخالفت با آن به مخالفت با دین تعبیر می‌شود؟ این سوال مهمی است که در یادداشتی مستقل باید به آن پرداخت، اما در پایان این یادداشت خوب است به این نکته طرفداران این سیاست پرداخت که می‌گویند مخالفان با این سیاست با تقویت دین مخالفند.

در پاسخ باید گفت؛ اگر کسانی با دین مخالف باشند، به‌طور طبیعی باید از این سیاست‌ها دفاع یا حداقل در برابر آن سکوت کنند، زیرا به تجربه دریافته‌اند که اجرای این سیاست‌ها همان هدف آنان؛ یعنی ضعیف کردن دین را محقق می‌کند. پس اغلب منتقدان چنین سیاست‌هایی، در درجه اول نگران سرنوشت نهاد دین و کارکرد‌های اجتماعی آن هستند. این مطلب را برای مردم و افکار عمومی و مسوولان خیرخواه باید نوشت و الا آنان که دنبال این طرح‌ها هستند بهتر از هر کس می‌دانند که دغدغه‌های خودشان چیز‌های دیگری است.

دیگر خبرها

  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • تهیه جهیزیه، هدیه خیران یزدی به زوج‌های جوان
  • اهدا بیش از ۱۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند واجد شرایط بردسکن
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد