Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ورزش در بعد همگانی از ارکان مهم سلامتی جامعه و در بعد حرفه ای، بستر قهرمان پروری و کسب اعتبار منطقه ای و جهانی است. اکنون اما در یک سالگی شیوع کرونا در جهان، این بیماری، دنیای ورزش را هم تحت تاثیر خود قرار داده و آسیب‌های جسمی و مالی زیادی را به‌دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
شاید بتوان گفت ورزش این روزها جز مسابقات حرفه ای تر کشوری در رده های پایین تر از جمله رقابت های استانی به تعطیلی کشیده شده است. بیشتر بخوانید: باشگاه‌های ورزشی در یک قدمی سقوط ۱۶ باشگاه ورزشی در اصفهان از محدودیت کرونایی تخطی کردند   به‌جز مسابقات استانی، تمام مسابقات پابرجاست   سید محمد طباطبایی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، در خصوص فعالیت‌های ورزشی استان در شرایط کرونا و محدودیت‌ها اظهار داشت: براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت‌تمام باشگاه‌های ورزشی روباز و سرپوشیده در وضع قرمز، تعطیل است اما ورزش‌کاران حرفه‌ای حاضر در لیگ های برتر مانند فوتبال و والیبال همچنان به تمرین و مسابقات ادامه می‌دهند.
او ادامه داد: ۲۳ ورزشکار اصفهانی در رشته‌های مختلف برای انتخابی المپیک می‌جنگند و چون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی با وجود شیوع کرونا نیز ادامه دارد، مجوز فعالیت چند باشگاه را برای تمرینات ورزشکاران در این شرایط خاص دریافت کرده‌ایم.       تکلیف وام چه شد؟ مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان درباره وام در نظر گرفته شده برای جبران خسارات مالی باشگاه‌های ورزشی گفت: ۲۲۰ باشگاه ورزشی، ۱۰۰ استخر و ۱۰۵۰ مربی برای دریافت این وام ثبت نام کرده‌اند و به‌زودی خبر خوبی در این زمینه خواهیم داشت.
طباطبایی با اشاره به وضع باشگاه‌ها پس از پایان محدودیت‌های کرونایی گفت: باتوجه به اینکه معتقد هستیم ورزش به طور مستقیم با سلامت جامعه مرتبط است، امیدواریم پس از پایان یا کاهش محدودیت‌ها، باشگاه‌های ورزشی با رعایت شیوه نامه‌ها، فعالیتشان را از سر بگیرند.
او در پاسخ به این سوال که تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، در کنار خسارت‌های مالی چه آسیب‌هایی برای جامعه داشته عنوان کرد: اولین خسارتی که کرونا به ورزش جامعه وارد کرد مسائل روحی و جسمانی بود؛ به‌خصوص اینکه باشگاه‌های ورزشی جزو اولین مکان‌هایی بود که فعالیت آن دچار رکود شد.   ترس، عامل ورزش نکردن   احمد باقری مقدم، دبیر هیئت پزشکی-ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی تاثیر منفی زیادی بر جامعه ورزشی به خصوص در اصفهان گذاشته است، آن‌ها را مکان امن و تعطیلی آن‌ها را عاملی برای معضلات جدید دانست.
او با اشاره به معضلات ناشی از ویروس کرونا اظهار کرد: باشگاه‌های ورزشی از نظر اقتصادی دچار آسیب‌های جدی شده‌ و متقاضیان فعالیت‌های ورزشی به‌شدت کاهش یافته است و از طرفی با توجه تعطیلی‌های مکرر، اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود.
او در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت در باشگاه‌های ورزشی، سلامت مردم را به‌خطر می‌اندازد یا خیر گفت: اعتقاد ما بر این است که باتوجه به تنوع گوناگون رشته‌های ورزشی، مانند سایرمشاغل به دسته‌بندی نیاز دارد؛ چون تعدادی از فعالیت‌های ورزشی ممکن است برای شرایط کرونایی خطرناک باشد؛ اما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و ظرفیت محدود، امکان برگزاری بسیاری از فعالیت های ورزشی بدون نگرانی وجود دارد.   دبیر هیئت پزشکی-ورزشی استان اصفهان گفت: از ورزش می‌توان برای شکست کرونا استفاده کرد؛ زیرا ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش نشاط و کاهش اضطراب می‌شود؛ بنابراین باید تا حد امکان با رعایت موازین بهداشتی برنامه‌های ورزشی را در جامعه زنده نگه داریم.
باقری مقدم با بیان اینکه حتی در وضع قرمز نیز می‌توان برخی از فعالیت‌های ورزشی را ادامه داد، گفت: بسیاری از مشاغل نظیر حمل و نقل عمومی، رستوران یا کافی‌شاپ‌ها به مراتب خطر بیشتری از باشگاه‌های ورزشی دارند. فعالیت در باشگاه‌هایی که موازین بهداشتی از جمله ضدعفونی مکرر و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند نگران‌کننده نیست.
او بیان کرد: بهترین حالت مشخص کردن باشگاه‌های تایید شده است تا اجازه فعالیت به بگیرند. به مردم نیز اطمینان خاطر می‌دهیم باشگاه‌های کنترل‌شده خطر چندانی ندارند. ما موظفیم براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا اقدام کنیم؛ اما انتظارمان این است که ستاد نیز، نظرات کارشناسان ورزشی را درباره فعالیت‌های ورزشی جویا شود و سپس تصمیم‌گیری کند.  
ماجرای باشگاه‌های زیرزمینی چیست؟ در ماه‌های اخیر افرادی از شرایط حساس ناشی از شیوع کرونا سوءاستفاده کرده و در سالن‌ها یا خانه‌ها مخفیانه و بدون مجوز به فعالیت‌های ورزشی پرداخته‌اند.
دبیر هیئت پزشکی-ورزشی استان اصفهان در این خصوص عنوان کرد: گزارش‌هایی درخصوص فعالیت باشگاه‌های بدون مجوز خانگی به دست ما رسیده و چون خارج از دایره نظارت ما و پنهانی، دایر هستند بسیار نگران‌کننده‌تر است و این یکی از پیامدهای تعطیلی باشگاه‌هاست.
باقری مقدم با تاکید بر اینکه با بازگشایی مراکز استاندارد ورزشی، می‌توان در مقابل این فعالیت‌های غیرقانونی ایستاد گفت: هیئت پزشکی-ورزشی فقط می‌تواند بابت چنین تخلقاتی هشدار دهد، پس از آن دستگاه های قضایی و انتظامی هستند که باید به‌صورت جدی با متخلفان برخورد کنند.   ورزش، در مسیر فراموشی   محمد سلطانی، قهرمان سابق تیم ملی و مربی کاراته با اشاره به برپایی باشگاه‌های بدون مجوز اظهار داشت: به آسانی می‌توان تعداد زیادی از این باشگاه ها را مشاهده کرد که بدون مجوز فعالیت و عضوگیری می‌کنند؛ درحالی که اماکن ورزشی دارای مجوز، با انواع و اقسام هزینه‌ها دچار خسارات شدیدی شده‌اند و این مسئله به‌ طرزی وحشتناک به بدنه ورزش جامعه ضربه وارد می‌کند.
او ادامه داد: با اینکه همه از فعالیت باشگاه های غیرمجاز اطلاع دارند هیچ‌کس به این مسئله نپرداخته است، همین مسئله سبب می‌شود حق کارشناسان ورزشی و تحصیل‌کرده ضایع شود و حتی بسیاری از باشگاه‌های ورزشی، به آن سمت کشیده شوند تا بتوانند خود را سرپا نگه‌دارند.
قهرمان سابقه کاراته درباره آسیب‌های ناشی از تعطیل شدن باشگاه‌ها گفت: پس از همه‌گیری ویروس کرونا باشگاه‌داران هیچ درآمدی نداشتند. پس از بازگشایی نیز تبلیغات منفی سبب شده مردم از ترس مبتلا شدن به کرونا به باشگاه‌های مراجعه نکنند.
سلطانی با اشاره به اینکه ۷۰درصد از مردم اصفهان دچار دیابت، چاقی و اضافه وزن هستند گفت: شیوع کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی، بهانه‌ای برای ورزش نکردن مردم شده است.
او در ادامه بیان کرد: باشگاه‌های ورزشی یکی پس از دیگری در حال فروپاشی هستند، اگر سری به فضای مجازی بزنید ملاحظه می‌کنید که باشگاه‌های ورزشی با قیمت‌های بسیار پایین در لیست فروش رفته اند.   قهرمان سابق کاراته آسیا افزود: باشگاه‌های ورزشی فلج شده‌اند؛ اقساط ناشی از تهیه وسایل ورزشی، حقوق افراد و سنگینی اجاره‌ها باعث از دست رفتن سرمایه‌ها شده است.   سلطانی با اشاره بر قول‌هایی مبنی بر پرداخت وام به باشگاه‌های ورزشی گفت: رایزنی‌هایی از طرف هیئت بدنسازی برای پرداخت وام ۵۰میلیون تومانی شده است؛ اما چنین مبالغی با وجود اجاره‌های سنگین و دیگر مسائل فقط یک مُسَکِن است اما دردی را دوا نمی‌کند. نیاز است ستاد مقابله با کرونا به ما نیز مانند سایر مشاغل وامی را بدهد تا بتوانیم کمی از این مشکلات را حل کنیم.

باید دید در شرایط کنونی جامعه، که کرونا فعالیت باشگاه‌ها و ورزشکاران را تحت تاثیر قرار داده است، مسئولان برای حفظ ورزش همگانی، نشاط جامعه و افتخارآفرینی ورزشکاران چگونه تصمیم می گیرند و عمل می کنند. ورزش اصفهان، این روزها بیشتر از همیشه به توجه و رسیدگی نیاز دارد تا یک معامله برد-برد بین اداره کل ورزش و جوانان، هیئت‌ها و باشگاه‌های ورزشی و ورزشکاران شکل بگیرد.
گزارش از علی کریمی
انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: باشگاه های ورزشی ویروس کرونا ورزشکاران ایرانی هیئت پزشکی ورزشی باشگاه های ورزشی فعالیت های ورزشی استان اصفهان ورزشی استان شیوع کرونا بدون مجوز باشگاه ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۲۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای کشتی ابراهیم هادی با قهرمان جهان | هدایت گنده لات‌ها به هیئت و زورخانه

همشهری آنلاین - مهناز عباسیان: طبق مصوبه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اول اردیبهشت سالروز تولد شهید ابراهیم هادی در تقویم رسمی کشور به عنوان روز «شهدای ورزشکار» نامگذاری شده است. این روز بهانه به دست ما داد تا یادی کنیم از این شهید قهرمان.

شروع با ورزش باستانی

ابراهیم هادی در اول اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در محله شهید آیت الله سعیدی حوالی میدان خراسان متولد شد؛ او چهارمین فرزند خانواده بود با این حال پدرش، مشهدی محمدحسین، به او علاقه خاصی داشت. او نیز منزلت پدر خویش را به درستی شناخته بود پدری که با شغل بقالی توانسته بود فرزندانش را به بهترین نحو تربیت کند. ابراهیم نوجوان بود که طعم تلخ یتیمی را چشید؛ از آنجا بود که همچون مردان بزرگ، زندگی را به پیش برد. او دوران دبستان را به مدرسه طالقانی رفت و دبیرستان را نیز در مدارس ابوریحان و کریم خان زند پشت سر گذاشت. در نهایت در سال ۱۳۵۵ دیپلم گرفت. او به شدت اهل ورزش بود و با ورزش پهلوانی یعنی ورزش باستانی شروع کرد؛ البته در والیبال و کشتی هم بی‌نظیر بود، هرگز در هیچ میدانی پا پس نکشید و مردانه می‌ایستاد. مردانگی او را می‌توان در ارتفاعات سر به فلک کشیده بازی دراز و گیلان‌غرب تا دشت‌های سوزان جنوب مشاهده کرد. حماسه‌های او در این مناطق هنوز در اذهان یاران قدیمی جنگ ماندگار شده است. در والفجر مقدماتی، ۵ روز به همراه بچه‌های گردان‌های «کمیل» و «حنظله» در کانال‌های فکه مقاومت کردند، اما تسلیم نشدند. سرانجام در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۱ بعد از فرستادن بچه‌های باقی مانده به عقب، تنهای تنها با خدا همراه شد و دیگر کسی او را ندید.

هدایت گنده لات‌ها به هیئت و زورخانه

در کتاب «سلام بر ابراهیم» یکی از دوستان شهید ابراهیم هادی در خاطره‌ای از او می‌گوید: «بارها می‌دیدم ابراهیم با بچه‌هایی که نه ظاهر مذهبی داشتند و نه به دنبال مسائل دینی بودند، رفیق می‌شد. آنها را جذب ورزش می‌کرد و به مرور به مسجد و هیئت می‌کشاند. یکی از آنها خیلی از بقیه بدتر بود؛ همیشه از خوردن مشروب و کارهای خلافش می‌گفت! اصلاً چیزی از دین نمی‌دانست؛ نه نماز و نه روزه. به هیچ چیز هم اهمیت نمی‌داد. حتی می‌گفت تا حالا هیچ جلسه مذهبی یا هیئت نرفته‌ام. به ابراهیم گفتم: آقا ابراهیم، اینها کی هستند دنبال خودت میاری؟ با تعجب پرسید: چطور؟ چی شده؟ گفتم: دیشب این پسر پشت سر شما وارد هیئت شد؛ بعد هم آمد و کنار من نشست. حاج آقا صحبت می‌کرد از مظلومیت امام حسین و کارهای یزید می‌گفت و این پسر هم خیره خیره و با عصبانیت گوش می‌کرد. وقتی چراغ‌ها خاموش شد، به جای این که اشک بریزد مرتب فحش‌های ناجور به یزید می‌داد. ابراهیم داشت با تعجب گوش می‌کرد و یک دفعه زد زیر خنده. بعد هم گفت: «عیبی نداره! این پسر تا حالا هیئت نرفته و گریه نکرده، مطمئن باش با امام حسین علیه السلام که رفیق بشه تغییر می‌کنه؛ ما هم اگر این بچه‌ها را مذهبی کنیم هنر کردیم.» دوستی ابراهیم با این پسر به جایی رسید که همه کارهای اشتباهش را کنار گذاشت، یکی از بچه‌های خوب ورزشکار شد، چند ماه بعد و در یکی از روزهای عید همان پسر را دیدم که بعد از ورزش جعبه شیرینی خرید و پخش کرد و گفت: رفقا! من مدیون همه شما و مدیون آقای ابراهیم هستم. از خدا خیلی ممنونم؛ من اگر با شما آشنا نشده بود معلوم نبود الان کجا بودم؟ ما هم با تعجب نگاهش می‌کردیم؛ با بچه‌ها آمدیم بیرون، توی راه به کارهای ابراهیم دقت می‌کردم. چقدر زیبا یکی یکی بچه‌ها را جذب ورزش می‌کرد و بعد هم آنها را به مسجد و هیئت می‌کشاند و به قول خودش «می‌انداخت تو دامن امام حسین.» یاد حدیث پیامبر به امیرالمومنین افتادم که فرمود: «یا علی اگر یک نفر به واسطه تو هدایت شود از آنچه آفتاب بر آن می‌تابد بالاتر است.»

ماجرای کشتی با قهرمان جهان

در همین کتاب حسین الله کرم دوست شهید در خاطره‌ای از شهید ابراهیم هادی می‌گوید: «سیدحسین طحامی، کشتی‌گیر قهرمان جهان، به زورخانه ما آمده بود و با بچه‌ها ورزش می‌کرد، هر چند مدتی بود که سید به مسابقات قهرمانی نمی‌رفت، اما هنوز بدنی بسیار ورزیده و قوی داشت. بعد از پایان ورزش رو کرد به حاج حسن و گفت: «حاجی کسی هست با من کشتی بگیرد؟ حاج حسن نگاهی به بچه‌ها کرد و گفت: ابراهیم. بعد هم اشاره کرد برو وسط. معمولاً در کشتی پهلوانی حریفی که زمین بخورد یا خاک شود، می‌بازد. کشتی شروع شد همه ما تماشا می‌کردیم. مدتی طولانی دو کشتی‌گیر درگیر بودند اما هیچ‌کدام زمین نخوردند؛ فشار زیادی به هر دو نفرشان آمد، اما هیچ‌کدام نتوانست حریفش را مغلوب کند، این کشتی پیروز نداشت. بعد از کشتی سیدحسین بلند بلند می‌گفت: بارک الله، بارک الله، چه جوان شجاعی، ماشاءالله پهلوان.»

۵۱۳۵ شهید ورزشکار در کشور

«مهدی میرجلیلی» رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور با بیان اینکه جامعه ورزشی در عرصه‌های سخت مانند ۸ سال دفاع‌مقدس و عرصه‌های جنگ نرم و مسئولیت‌های اجتماعی ایفای نقش کردند، تأکید می کند: «وجود بیش از ۵ هزار شهید ورزشکار در دوران دفاع‌مقدس نشان از بصیرت، معرفت و عرق ملی جامعه ورزشی کشور است که سکو و مدال قهرمانی را رها کردند و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کرده و مدال آنها پلاک‌شان شد. باتوجه به وجود ۵۱۳۵ شهید ورزشکار در کشور، سالروز تولد شهید ابراهیم هادی، روز شهدای ورزشکار نام‌گذاری شده است. در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی همچون دیدار و تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکار، عطرافشانی گلزار شهدا، یادآوره‌های خانوادگی و شهرستانی شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی از وصیت‌نامه و دلنوشته‌های شهدا، برگزاری مسابقات و همایش‌ها و جشنواره‌های ورزشی به نام شهدای ورزشکار و پویش اهدای مدال قهرمانی به خانواده شهدا در نظر گرفته شد. هم چنین در بهشت زهرا و در کنار یادمان شهید ابراهیم هادی، مراسمی با حضور خانواده این شهید بزرگوار و چند تن خانواده‌های شهدا با محوریت و فعالیت کمیت ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و بسیج ورزشکاران برگزار شد و امیدوارم بتوانیم با برگزاری این یادآوره‌ها و معرفی شهدا، سیره و منش شهدا و غیرت ملی و مردم‌داری‌شان را در جامعه ورزش جاری کنیم.» وی با اشاره به اینکه جامعه ورزشی کشور بیش از ۱۳۵ شهید مدافع حرم دارد، گفت: «امروز جامعه ورزش به این قهرمانان و پهلوانان واقعی افتخار می‌کند. شهدای ورزشکار در ۲ میدان جنگیدند؛ یک میدان جنگ سخت چه در دفاع‌مقدس و چه در دفاع از حرم و یک میدان هم جهاداکبر بود؛ چراکه آنها می‌توانستند برای دستیابی به مدال و شهرت، به میدان جنگ سخت نروند.»

کد خبر 846063 برچسب‌ها ویژه ورزشی دفاع مقدس شهید ورزش

دیگر خبرها

  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • پلمب ۵ مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل
  • ۳۰ طرح ورزشی استان زنجان در دست احداث است
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۳ اردیبهشت
  • اصفهان سرآمد در ورزش رزمی موی تای
  • آغاز فعالیت‌های تفریحی ورزشی در ایستگاه‌های تندرستی
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین
  • ورزش کرمانشاه میزبان حداقل ۴ رویداد بین المللی در سال‌جاری
  • ماجرای کشتی ابراهیم هادی با قهرمان جهان | هدایت گنده لات‌ها به هیئت و زورخانه