Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌ها حاکی از آن است که باوجود کاهش نسبی نرخ ارز و تعطیلی ۲ هفته‌ای، بازار موبایل با تغییر چندانی نسبت به قبل از تعطیلات ۲ هفته‌ای مواجه نبوده است.

به گزارش مشرق، بازگشایی فروشگاه‌های عرضه موبایل بعد از تعطیلی ۲ هفته‌ای انتظار فروشندگان برای افزایش نسبی تقاضا و تأثیرپذیری بازار از تثبیت و کاهش نرخ دلار را برآورده نکرد؛ فعالان صنفی، کمبود گوشی و افت قدرت خرید مشتریان را عامل کسادی بازار می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: تقابل ایرانسل با وزیر ارتباطات بر سر قیمت اینترنت!

«گوشی موبایل کم و خریدار و فروشنده در بازار کمتر شده است» این تکیه‌کلام اغلب فروشندگان گوشی تلفن همراه در توصیف احوال این روزهای بازار پس از تعطیلی ۲ هفته‌ای و بازگشایی کسب‌وکارشان است. فروشندگانی که تصور می‌کردند با بالا کشیدن کرکره مغازه‌های خود و ثبات و سیر نزولی نرخ ارز، اقبال مشتریان به خرید گوشی تلفن همراه بیشتر و یخ بازار آب خواهد شد، اما عرضه قطره‌چکانی و مقاومت واردکنندگان و عرضه‌کنندگان در برابرکاهش قیمت‌ها و از سوی دیگر کاهش تقاضا، ناشی از افت قدرت خرید، موجب شده تا هنوز هم مشتری چندانی، به‌خصوص برای گوشی‌های گران‌قیمت چندده‌میلیون تومانی، وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: آخرین قیمت‌ها در بازار موبایل/ نوسان قیمت شدت گرفت

فعالان صنفی از کمبود گوشی در بازار گلایه دارند و واردکنندگان از اتمام موجودی گوشی در انبارهایشان به‌دلیل مشکلات تامین و تخصیص ارز و تداوم دپوی گوشی‌های وارداتی در گمرک خبر می‌دهند. این شرایط موجب بالاماندن قیمت انواع گوشی تلفن همراه و مقاومت فروشندگان و خریداران برای انجام معاملات شده است. فعالان صنفی می‌گویند هرچند تعداد خرید و فروش روزانه گوشی موبایل در برخی واحدهای صنفی به یک تا ۳ دستگاه کاهش یافته، اما هیچ چشم‌انداز روشنی برای واقعی‌شدن یا کاهش قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه وجود ندارد.

قیمت‌ها همچنان بالا ماند

مشاهدات حاکی از آن است که باوجود کاهش نسبی نرخ ارز و تعطیلی ۲ هفته‌ای، بازار موبایل با تغییر چندانی نسبت به قبل از تعطیلات ۲ هفته‌ای مواجه نبوده است. قبل از تعطیلات اخیر، قیمت‌ها در بازار موبایل سیر نزولی داشت، این روند نرخ گوشی A۵۱ سامسونگ را از محدوده بالاتر از ۸ میلیون تومان به کانال ۷ میلیون تومان، سامسونگ مدل A۷۱ از ۱۱میلیون‌و۱۰۰هزار به ۱۰میلیون‌و ۷۹۰ هزار تومان کاهش داده بود و قیمت مدل A۸۰ این گوشی را از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار به ۹میلیون‌و ۹۹۰ هزار تومان رسانده بود این کاهش نرخ در برخی انواع گوشی برندهای مشهور به چند میلیون تومان نیز می‌رسید به‌نحوی که قیمت آیفون۱۲ پرومکس با رم۲۵۶ از ۵۵ میلیون به ۵۳میلیون‌و۸۹۹هزار و آیفون‌اس‌ای۲۰۲۰ با ظرفیت ۶۴گیگابایت از ۱۴میلیون‌و۷۹۰هزار به ۱۴میلیون‌و۷۸۰هزار تومان رسیده بود. اما مغازه‌دارها می‌گویند واردکنندگان با عرضه قطره‌چکانی گوشی به ترس فروشندگان و مشتریان از نوسان شدید و افزایشی قیمت‌ها دامن زده و جلوی روند افت قیمت‌ها را در بازار گرفته است.

کمیاب شدن گوشی و مشتری

برخی فروشندگان فعال گوشی تلفن همراه در پاساژ علاءالدین، از تغییر نکردن شرایط و قیمت فروش این کالا با آغاز به‌کار خود پس از تعطیلی ۲ هفته‌ای خبر می‌دهند. میثم عبداللهی با بیان اینکه قیمت فروش گوشی‌های آیفون از روز شنبه هفته جاری همان قیمت‌های قبل از تعطیلی ۲ هفته است، گفت: فعلا کسی گوشی موبایل نمی‌فروشد و کسی هم نمی‌خرد. شرایط بازار بسیار خراب است و گوشی نیز در بازار بسیار کم است.

او افزود: تعداد خرید و فروش روزانه گوشی در واحدهای صنفی به یک تا ۳ عدد کاهش یافته و فروشگاه‌هایی که تعداد اندکی گوشی دارند نیز به‌دلیل نگرانی از تغییر قیمت‌ها به فروش تمایل چندانی ندارند. به گفته این فروشنده، کاهش قدرت خرید هم موجب شده تا این روزها مشتری چندانی برای خرید گوشی وجود نداشته باشد و تنها افرادی که به دلایل مختلف مانند آموزش مجازی به خرید گوشی ناچار هستند تلاش می‌کنند تا گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت‌تر را حتی بدون گارانتی و ضمانت معتبر خریداری کنند. عبداللهی، شرایط بازار گوشی‌های گران‌قیمت سامسونگ و اپل را نسبت به سایر برندهای گوشی بدتر توصیف کرد و افزود: فروشندگان تعداد محدودی از گوشی‌های جدید اپل با قیمت بیش از ۴۰‌تا۶۰ میلیون تومان را دارند و حتی گوشی‌های مدل پایین‌تر این برند نیز در بازار موجود نیست.

به‌گفته او، مشکلات واردات گوشی موجب شده است تا عرضه گوشی توسط شرکت‌های واردکننده کمتر شده و فروشندگان نیز نگران هستند که درصورت فروش گوشی آیا قادر به تامین و جایگزین آن با قیمت مناسب هستند یا خیر؟

رشد واردات و کمبود گوشی موبایل

طبق آمار ۷ هزار واحد صنفی عرضه‌کننده تحت پوشش اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه و برخی واحدهای فاقد پروانه کسب در بازار گوشی موبایل فعالند. ۲۳۸ واردکننده رسمی هم واردات گوشی موبایل را برعهده دارند. اما با وجود این طیف گسترده از کاسبان بازار موبایل؛ رضا قربانی، رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید: کالای موجود در بازار، کفاف نیاز مشتریان تا ۲۰آذر و نهایتا تا اوایل دی‌ماه را می‌دهد و درصورت تامین نشدن ارز برای واردات در دی‌ماه بازار موبایل با مشکل عرضه روبه‌رو می‌شود.

به گفته او، تا زمانی که شاهد تخصیص ارز با نرخ کاهشی برای واردات موبایل نباشیم، نرخ روز ارز، ملاک قیمت‌گذاری گوشی موبایل نخواهد بود.

به‌گفته واردکنندگان ۲۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در انبار گمرک وجود دارد که نیازمند تخصیص ارز است. آخرین آمار گمرک ایران از میزان واردات گوشی موبایل در ۸‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد تعداد و ارزش واردات این کالا حکایت دارد.

به گفته روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، در ۸‌ماه امسال ۷میلیون‌و۸۰۰هزار دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده که در مقایسه با پارسال، از لحاظ تعداد ۳۷درصد و از نظر ارزش ۸۵ درصد رشد نشان می‌دهد. میزان واردات گوشی تلفن همراه در ۸‌ماه امسال ۵‌میلیون‌و۶۶۲هزار دستگاه و به ارزش یک‌میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار بوده است.

معمای قیمت تمام‌شده واردات گوشی موبایل

در این شرایط تعیین نرخ تمام‌شده واردات و فروش گوشی موبایل به مناقشه‌ای بین واردکنندگان و فروشندگان با دستگاه‌های نظارتی تبدیل شده است. دبیر انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه نرخ‌های محاسبه قیمت تمام‌شده برای موبایل بسیار متغیر است، گفت: با اجرایی شدن طرح افق که قیمت کالا از فروشنده تا خریدار در سامانه ثبت می‌شود، می‌توان در بازار موبایل شفافیت ایجاد کرد.

امیر اسحاقی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته تخصیص ارز مناسبی از بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده موبایل صورت گرفته، افزود: البته هنوز بسیاری از شرکت‌ها ارز نگرفته‌اند، اما طبق آمار، همین میزان تخصیص عدد قابل‌توجهی است و پیش‌بینی می‌کنیم با بهبود واردات، در هفته‌های آینده شاهد افزایش عرضه گوشی باشیم. هرچه کالای بیشتری توزیع شود، قیمت در بازار متعادل‌تر و به‌نفع مشتریان خواهد بود.

واردکنندگان مانع ارزانی گوشی

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی هم با بیان اینکه قیمت ارز بر نرخ تلفن همراه تأثیر دارد، گفت: درصورتی که واردکنندگان، گوشی‌های تلفن همراه را به میزان کافی عرضه کنند، قیمت این کالا در بازار کاهش می‌یابد.

ابراهیم درستی با بیان اینکه اصناف گرانفروش نیستند، افزود: واردکنندگان نباید این کالا را پیش خود نگه دارند بلکه باید آن را به موقع بین اصناف توزیع کنند. همچنین با توجه به شیوع کرونا و نوسان قیمت دلار، بیشتر اصناف کالاهای صوتی، تصویری و الکتریکی در حالت ورشکستی قرار گرفته‌اند، اما اگر کالا به میزان کافی در بازار توزیع شود، قیمت پایین می‌آید و وضعیت فروش نیز بهتر می‌شود.

درستی با بیان اینکه بیشتر مغازه‌های فعالان این صنف استیجاری است و برخی از آن‌ها باید ماهانه ١۵میلیون تومان به صاحب مغازه اجاره پرداخت کنند، افزود: ویترین مغازه‌ها بیشتر با ماکت گوشی تزیین شده که این نشان می‌دهد موجودی کالا زیاد نیست. به‌گفته او، مغازه‌داران بیش از متقاضیان تمایل دارند تا کالای خود را فروخته تا بتوانند وجه چک‌هایشان را بپردازند و امرارمعاش کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی افزود: ٩٠درصد از گوشی‌های تلفن همراه در بازار وارداتی است و بیشتر آن‌ها با قیمت بالای ۳ میلیون تومان به فروش می‌رود. اکنون بازار در رکود به‌سر می‌برد و امیدواریم با تثبیت قیمت ارز، واردکنندگان نیز گوشی‌های تلفن همراه وارداتی را به نرخ روز در اختیار اصناف قرار داده و قیمت‌ها کاهش یابد.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید محسن فخری زاده بازار تلفن همراه دستگاه عابربانک گمرک ایران بانک مرکزی اتحادیه فروشندگان بازار موبایل گوشی موبایل موبایل گوشی تلفن همراه گوشی تلفن همراه تعطیلی ۲ هفته تعطیلی ۲ هفته ای بازار موبایل میلیون تومان تلفن همراه واردات گوشی گوشی موبایل تخصیص ارز قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۷۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت روز انواع تلفن همراه در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آخرین قیمت موبایل و تلفن همراه در بیست و نهم فروردین ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

قیمت
(تومان)
SAMSUNG مدل گوشی سامسونگ
۸,۲۰۰,۰۰۰

Samsung Galaxy A۲۴

سامسونگ گلکسی آ۲۴ ۱۲۸گیگ

۶,۱۴۰,۰۰۰

Samsung Galaxy A۱۳

سامسونگ گلکسی آ ۱۳ - ۶۴ گیگ

۵.۹۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy A۱۴

سامسونگ گلکسی آ۱۴- ۶۴ گیگ

۱۵.۶۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy A۵۴ ۲۵۶G

سامسونگ گلکسی آ۵۴- ۲۵۶ گیگ

۱۷,۵۰۰,۰۰۰

Samsung Galaxy A۷۳

سامسونگ گلکسی آ۷۳

۱۰.۸۰۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy A۳۴

سامسونگ گلکسی آ۳۴- ۱۲۸گیگ

۱۰,۴۰۰,۰۰۰

Samsung Galaxy A۷۱

سامسونگ گلکسی آ۷۱- ۱۲۸گیگ

۱۲.۸۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy A۵۳-۲۵۶

سامسونگ گلکسی آ۵۳- ۲۵۶

۶.۵۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy A۲۳-۱۲۸

سامسونگ گلکسی آ۲۳- ۱۲۸ گیگ

۱۶.۲۰۰.۰۰۰

Samsung Galaxy S۲۰ FE - ۱۲۸

سامسونگ گلکسی اس ۲۰اف ای-۱۲۸

۱۹.۰۹۰.۰۰۰

Samsung Galaxy S۲۱ - ۲۵۶

سامسونگ گلکسی اس ۲۱ -۲۵۶

۴۴,۵۰۰,۰۰۰

Samsung Galaxy S۲۳ - ۲۵۶

سامسونگ گلکسی اس ۲۳ یولترا- ۲۵۶

قیمت APPLE مدل گوشی آیفون

۳۶.۹۰۰.۰۰۰

Apple iPhone ۱۳CH -۱۲۸

آیفون ۱۳ سی اچ-۱۲۸

۶۹.۵۰۰.۰۰۰

Apple iPhone ۱۳ PRO-۱۲۸

آیفون ۱۳ پرو -۱۲۸

۸۶.۴۰۰.۰۰۰

Apple iPhone ۱۳ Pro- ۲۵۶

آیفون ۱۳- پرو ۲۵۶

۴۲,۱۰۰,۰۰۰

Apple iPhone ۱۳ mini- ۱۲۸

آیفون ۱۳ مینی- ۱۲۸

۲۷.۴۰۰,۰۰۰

Apple iPhone SE ۲۰۲۲-۱۲۸

آیفون اس ای ۱۲۸-۲۰۲۲

قیمت HUAWEI مدل گوشی هواوی
۱۳,۵۰۰,۰۰۰

Huawei nova ۱۰ SE

هواوی نوا ۱۰ اس ای

۱۰,۴۰۰,۰۰۰

Huawei nova ۹

هواوی نوا ۹

۹,۲۰۰,۰۰۰

Huawei nova ۸i

هواوی نوا ۸ آی

۵.۹۰۰.۰۰۰

Huawei Y۷۰ A

هواوی وای ۷۰ ای - ۲۰۱۹

۵,۵۰۰,۰۰

Huawei Y۶۰ A

هواوی وای۶۰ ای

قیمت Nokia مدل گوشی نوکیا

۲.۸۵۰.۰۰۰

Nokia ۳۳۱۰

نوکیا ۳۳۱۰

۹۵۰.۰۰۰

Nokia TA۱۱۷۴

نوکیا تی ای ۱۱۷۴

۱.۹۰۰.۰۰۰

Nokia C۱

نوکیا سی وان ۲۰۲۱

۳.۹۹۰.۰۰۰

Nokia C۳۰

نوکیا سی ۳۰

قیمت

xiaomi

مدل گوشی شیائومی

۷,۵۰۰,۰۰۰

Mi note ۱۰ pro ۶۴GB

می نوت ۱۰ پرو شیائومی

۸,۵۹۰,۰۰۰

Redmi note ۱۱ S-۱۲۸ GB

ردمی نوت ۱۱ اس شیائومی

۴,۸۵۰,۰۰۰

Red POCO c۴۰ ۲۵۶GB

ردمی پوکو سی ۴۰ - شیائومی

۱۲,۹۰۰,۰۰۰

Red POCO X۵ ۲۵۶GB

ردمی پوکو ایکس ۵ پرو - شیائومی

۹,۱۰۰,۰۰۰

Redmi ۱۲ -۲۵۶ GB

ردمی نوت ۱۲ شیائومی

۳,۳۰۰,۰۰۰

Redmi ۹A ۶۴ GB

ردمی ۹ ای شیائومی

منبع: بازار

tags # قیمت موبایل سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • تراکنش‌های بانکی با برنامک‌های هوشمند تلفن همراه بدون نیاز به کارت بانکی
  • از کجا بفهمیم گوشی هک شده است؟
  • حذف کارت بانکی آغاز شد / خرید با موبایل!
  • قیمت روز انواع تلفن همراه در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت در ۶ بانک
  • چگونه موبایل جایگزین کارت‌های بانکی می شود؟ | جزئیات اجرایی شدن طرح کهربا در۶ بانک
  • آغاز کهربا در ۶ بانک/ خرید با موبایل و بدون کارت اجرایی شد
  • هزینه تعمیرات موبایل در تهران
  • قیمت روز انواع تلفن همراه در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، تیبا، سمند، شاهین و کوییک + جدول