Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاندمی "کووید-۱۹" دانشجویان کشور را با مقوله "آموزش آنلاین" آشنا کرد، موضوعی که تا پیش از شیوع کرونا به صورت جدی مورد توجه دانشجویان و حتی مسئولان دانشگاه ها و دست اندرکاران آموزش عالی قرار نگرفته بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از تیتریک، پاندمی "کووید-۱۹" دانشجویان کشور را با مقوله "آموزش آنلاین" آشنا کرد، موضوعی که تا پیش از شیوع کرونا به صورت جدی مورد توجه دانشجویان و حتی مسئولان دانشگاه ها و دست اندرکاران آموزش عالی قرار نگرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شیوه نوین آموزشی مزایا و معایبی به همراه داشته و هرکدام از دانشجویان با توجه به شرایط زندگی و تحصیلی خود دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آموزش مجازی دارند.

به طبع تداوم این تعطیلی‌ها،امسال دانشجویان روز دانشجوی متفاوتی را تجربه خواهند کرد و عملا شاهد برگزاری جشن‌ برای بزرگداشت این روز نخواهند بود.

دانشجویان جدید الورودی که تلاش کردند قول کنکور را بشکنند ولی هنوز طعم دانشجو بودن را مزه نکردند و صرفا در فضای مجازی آموزش می بینند.

در میان سال های مختلف این تنها روز دانشجوی است که اینقدر در دانشگاه ها خلوت است و دانشجوها در مظلومیت و سکوت به سر می برنند.

خبرنگار ما در جمع دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج رفت و پای درد و دل این دانشجویان از آموزش روزهای کرونایی، فضای مجازی جویا شد.

اینترنت؛ در صدر مشکلات آموزش آنلاین قرار دارد

زهرا کریمی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در ابتدا با مشکلات سخت‌افزاری و اینترنت مواجه بودیم که البته هنوز هم وجود دارد. ولی بحث مهمی که در مورد کلاس‌های مجازی وجود دارد، حجم زیاد و بالای دروس است و ما مجبوریم تمام ساعات روز برای کلاس و درس خواندن پای سیستم باشیم.

وی ادامه داد: بعضا بیشتر اوقات به دلیل قطع و وصل شدن اینترنت ما صدای استاد را نداریم و از برخی از مباحث عقب می مانیم و بعد از کلاس هم با گوش دادن ویس چیزی متوجه نمی شویم.

این دانشجو تصریح کرد: زیرساخت های آموزش آنلاین در کشور ما اصلا فراهم نیست و این هم به دانشجو و هم به دانشگاه آسیب می زند، برخی از دوستان من دو ترمی است مرخصی گرفته اند چون واقعا از آموزش آنلاین به شدت آسیب دیده اند.

زیرساخت های آموزش آنلاین در کشور فراهم نیست

دانشجوی رشته ریاضی محض دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: آموزش آنلاین به شدت افت تحصیلی برای دانشجویان دارد، شاید بعضا نمره ما در درسی خوب شود اما متاسفانه ما آن درس را یاد نگرفته ایم.

علی رحیمی ادامه داد: برای دروس عملی و حل کردنی که به شدت احتیاج به کلاس حضوری است ما باید آموزش ها را از طریق فضای آنلاین دریافت کنیم و این باعث می شود بیشتر مباحث را متوجه نشویم.

وی افزود: درس و کلاس ما در گوشی و تبلت و کامپیوتر خلاصه شده است و این به شدت مخرب است و گاهی وقتها صرف گوش دادن ویس و دیدن فیلم بازدهی و راندمان دانشجو پایین می آید.

این دانشجو البرزی در خاتمه خاطر نشان کرد: ترم گذشته که اصلا زیرساخت فراهم نبود و ما دروس را به شدت سطحی گذراندیم این ترم هم دانشگاه ها پنل هایی برای آموزش خریده اند ولی به هیچ عنوان قابلیت و گیرایی کلاس حضوری را ندارد.

وقتی آموزش آنلاین؛ دانشجویان را بی سواد می کند/ مرخصی تحصیلی؛ پاک کردن صورت مسئله است

دانشجوی رشته معماری دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: دروس ما که بیشتر عملی، طراحی نقشه و .. است را ما اصلا از آموزش آنلاین متوجه نمی شویم و من و خیلی از دوستانم در کلاس های حضوری آزاد ثبت نام کردیم تا بعضا این دروس را یاد بگیریم.

حسنی عسگری ادامه داد: وقتی من برای یادگیری درسم به آموزشگاه آزاد مراجعه می کنم چرا دانشگاه تدابیری برای برگزاری کلاس های عملی انجام نمی دهد ، در صورتی که می شود با نصف ظرفیت برای کلاس های عملی کلاس برگزار کرد.

وی افزود: واقعا کرونا به سیستم آموزشی کشور به شدت آسیب زد و دانشجویان در این یک سال به شدت بی سواد بالا آمده اند، در مدارس که هیچ نمی گویم خواهر من کلاس اول است و واقعا مهم ترین پایه را با بی سوادی گذراندند.

این دانشجو تاکید کرد: وقتی زیر ساخت فراهم نیست چرا مسئولان اصرار دارند که آموزش آنلاین برگزار شوند حداقل برخی از کلاس های عملی را تدابیرش را فراهم کنند که حضوری برگزار شود، مرخصی تحصیلی فقط پاک کردن صورت مسئله است.

چرا دانشگاه ها برای برگزاری کلاس حضوری دروس علمی تدابیری نمی اندیشند؟/میزان تقلب در امتحان آنلاین به شدت بالاست

دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با "تیتریک" گفت: ما مباحث عملی به شدت سختی را در دروس مان داریم که حتما باید در کارگاه برگزار شود و دانشجو آن قطعه یا لوازم را ببیند و بعد متوجه شود الان در این فضا ما به سختی و دست و پا شکسته مطالب را یاد می گیریم.

پارسا زکی زاده ادامه داد: تجربه شخصی من این امر را ثابت کرد که در کلاس مجازی، مشارکت دانشجویان خیلی کمتر از کلاس‌های حضوری است و بیشتر استاد صحبت می‌کند. کیفیت این شیوه برگزاری کلاس‌ها خیلی پایین‌تر از کلاس حضوری است و مطالب آموزشی کمتر به چالش کشیده می‌شود و استاد مطلبی را ارائه می‌دهد و تمام.

وی با اشاره به اینکه استرس امتحانات مجازی بیشتر است افزود: امتحانات مجازی یک سری قواعد خاص خود را داشت که همه ما نگران نحوه امتحان دادن خود بودیم. مثلا اینکه شاید سامانه دچار اختلال شود. البته نتیجه امتحانات هم مانند امتحانات حضوری واقعی نبود و میزان تقلب،بیشتر از امتحان حضوری است.

آموزش آنلاین اصلا قابل قیاس با آموزش حضوری نیست

دانشجوی دیگری که مشغول تحصیل در رشته مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی است راجع به تجربه خود از آموزش مجازی اظهار کرد: در آموزش مجازی ابتدا انرژی بچه‌ها بیشتر بود ولی به مرور زمان کلاس‌ها را جدی نگرفتند چون حضور و غیاب در کلاس‌های مجازی چندان جدی نیست.

وی عمده مشکلات زیرساختی در آموزش مجازی را مشکل اینترت دانست و گفت: اینترنت مداما با قطعی همراه است و یا صدای استاد قطع می‌شود و ما هم نمی‌توانیم صحبت چندانی در کلاس داشته باشیم.

این دانشجو ادامه داد: کیفیت آموزش در این شیوه اصلا با آموزش حضوری یکسان نیست. مخصوصا در دوران کارشناسی ارشد که دانشجو باید تعامل بیشتری با استاد داشته باشد و راجع به موضوعاتی چون پایان نامه و سمینار با استاد در ارتباط باشد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های حضوری را به مجازی ترجیح می‌دهم، اضافه کرد: ارتباط ما با مسئولان آموزش به شدت سخت شده است و ایمیل و تلفن را به زور جواب می‌دهند و دانشگاه هم کار خاصی نکرده است و دست دانشجو به جایی بند نیست.

سایه اعتراضات شهریه‌ای و هزینه اینترنت بر ترم های غیر حضوری کرونایی

یک دانشجوی رشته مترجمی فرانسه در مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه با توجه به ناگهانی بودن شرایط ، اساتید توانستد خوب شرایط را مدیریت کنند، گفت: یک ترم طول کشید تا توانستیم به این شرایط عادت کنیم اما بازدهی به شدت کاهش یافته است.

وی مشکل بزرگ آموزش مجازی را اینترنت دانست و ادامه داد: در کلاس‌های معمولی هم اینترنت با اختلال مواجه می‌شود و به یک باره از کلاس خارج می‌شویم ولی این شرایط در امتحانات سخت‌تر است.

این دانشجو افزود: آموزش مجازی اصلا با آموزش حضوری قابل مقایسه نیست.چون هرچه‌قدر که در کلاس‌های مجازی حضور پیدا کنیم، کیفیت و بازده کلاس‌های حضوری را ندارد. در کلاس حضوری یک سری تمرینات سر کلاس حل می‌شود و میتوان از استاد سوال پرسید. ولی در آموزش مجازی تمرینات را خود دانشجو حل می‌کند و گاهی اوقات زمان برای سوال پرسیدن وجود ندارد.

مریم طهماسبی گفت: هزینه اینترنت دانشجویان را هنوز بعد از دو ترم تحصیلی کرونایی دانشجو تقبل می کند و هزینه ها بالاست و از طرفی شهریه دانشگاه برای ظرفیت شبانه کاهش که نیافته، افزایش نیز یافته است این واقعا جای سوالی است که هیچ مسئولی پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: قول هایی برای هزینه اینترنت داده شده که برای برخی دانشجویان محقق شده ولی برای برخی دیگر محقق نشده است و ما همچنان در این شرایط اقتصادی هزینه شهریه دانشگاه راکه می دهیم، هزینه اینترنت را نیز از جیب می دهیم.

این دانشجو در خاتمه خاطر نشان کرد: رویه تعامل و کارگروهی در آموزش آنلاین به شدت کم است و دانشجویان بیشتر فرد محور شده اند و این خوب مخرب است.

با توجه به نقطه‌ نظرهای دانشجویان رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف که برخی از آنها در این گزارش ذکر شد، مشکلات زیرساختی همچنان برای دانشجویان آزار دهنده ادامه دار است و پاندمی "کووید-۱۹" سبب شده عده‌ای از دانشجویان، آموزش در شرایط فعلی را چندان جدی تلقی نکنند. با این تفاسیر باید دید که مسئولان آموزش عالی کشور، با توجه به تجارب پشت سرگذاشتن دو ترم کرونایی در صورت تداوم شرایط ، در ترم آتی چه تمهیداتی را برای عدم افت کیفیت آموزش دانشجویان در نظر خواهند گرفت.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه خوارزمی کلاس های حضوری هزینه اینترنت آنلاین به شدت آموزش آنلاین دانشجوی رشته آموزش مجازی کلاس حضوری دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۸۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی

کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر ادامه تظاهرات‌های ضداسرائیلی مجازی شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» اعلام کرد کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر ادامه تظاهرات‌های ضداسرائیلی مجازی شده است.

 منابع رسانه‌ای اعلام کردند تظاهراتی گسترده مقابل دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده که خواستار توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه بودند، برگزار شده است.

 خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آمریکا اعلام کرد که 133 نفر از دانشجویان معترض به جنگ علیه غزه در داخل دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند.

چرایی اعتراض به اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا؛ ظلم را ببین!تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزهتجمع بزرگ حمایت از فلسطین مقابل دانشگاه یِیل آمریکا

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • جنگ غزه کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا را مجازی کرد
  • تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • تحصیل در خارج از کشور، مطمئن‌ترین روش مهاجرت
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد
  • 13 هزار دانش آموز امسال به کلاس های درس بازگشتند
  • ضعف قوانین، پاشنه آشیل تعاونی‌ها در اقتصاد ایران
  • بازطراحی سامانه نماد برای کاهش بازماندگی از تحصیل
  • پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۷ درصد است