Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - سرپرست هلدینگ انرژی سپهر گفت: بیشتر تجهیزات مورد نیاز راه‌اندازی سه طرح پتروشیمی سبلان، دنا و سیراف با توان متخصصان داخلی تولید و نصب می‌شوند.
به گزارش شانا به نقل از هلدینگ انرژی سپهر، بهروز عباسی امروز (دوشنبه، 17 آذرماه) در بازدید از شرکت سرمایه‌گذاری سیراف انرژی گفت: پس از سنگین‌تر شدن سایه تحریم‌های ظالمانه و تمرکز آمریکا بر صنعت ارزآور پتروشیمی به عنوان یکی از گلوگاه‌های اصلی اقتصاد کشور، تصور جامعه جهانی آن بود که این صنعت در ایران زمین‌گیر می‌شود اما باور ملی در اتکا به توانمندی‌های داخلی نشان داد که شرکت‌های ایرانی نه تنها توان بومی‌سازی این صنعت را دارند بلکه قادر به ایده‌پردازی و نوآوری نیز هستند؛ پتروشیمی سبلان با حدود 97 درصد پیشرفت که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد ماحصل همین باور به توان داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال‌های اخیر حول محور تولید ملی و حمایت از آن، راهبرد کمیته بومی‌سازی شرکت را در هیئت مدیره تدوین شده و با بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسان داخلی شکل گرفته است که رسالت و هدف آن ﺣﻤﺎﻳﺖ از تولیدگران داﺧلی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان افق کلان در دوران تحریم معین شده است، افزود: استمرار توسعه در صنعت پتروشیمی، در بومی‌سازی نهفته شده اما این مهم را تنها به داخلی‌سازی محدود نمی‌دانیم بلکه جهانی شدن را هدف نهایی این مسیر در نظر گرفته‌ایم؛ بدان معنا که باید با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی، توان نوآوری و حتی صدور اندیشه را میسر کنیم زیرا مشخص است تا زمانی که به این مهم دست نیابیم ابزار رقابت جهانی را نخواهیم داشت از این رو می‌توان اذعان داشت در برهه‌ای از زمان قرار داریم که اقتدار ملی در گرو حمایت از تولید ملی قرار گرفته است.
سرپرست هلدینگ انرژی سپهر با بیان اینکه خوشبختانه اکنون شرکت‌های توانمندی چون ماشین‌سازی اراک و فاتح صنعت کیمیا در پروژه‌های این هلدینگ و به خصوص پتروشیمی سیراف در حال پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده هستند و شاهد پیشرفت قابل قبول در پروژه‌ها هستیم، ادامه داد: در عین حال ذیل کمیته بومی‌سازی، همکاری، نشست و انتقال اندیشه با 62 شرکت داخلی برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز را عملیاتی کرده و اکنون نیز بعضی از این شرکت‌ها در سه پتروشیمی سبلان، دنا و سیراف مشغول فعالیت هستند. پیش‌بینی می‌شود که بیش از 60 عنوان از تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی این سه پتروشیمی با توان همین شرکت‌ها تولید و نصب می‌شوند.
وی با اشاره به دستاوردهای کمیته بومی‌سازی هلدینگ اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، داخلی‌سازی سه نوع از کاتالیست‌های واحدهای پتروشیمی متانول سبلان ازسوی شرکت‌های پژوهش و فناوری پتروشیمی، نفت و گاز سرو و گسترش فناوری خوارزمی انجام گرفت و بدین طریق مانع خروج مبالغ قابل توجهه‌ای ارز از کشور شدیم.
پتروشیمی سیراف در شهرستان دَیر استان بوشهر قرار گرفته است که پس از بهره‌برداری 650 شغل مستقیم و 1900 شغل غیر مستقیم در این منطقه محروم ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هلدینگ انرژی سپهر بومی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۱۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شگفتی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این شرکت بزرگ ترین تولید کننده کود سوپر فسفات تریپل در کشور است، اظهار داشت: این کود فسفاته، جامد بوده و برای تولید آن از واکنش اسید فسفریک و خاک فسفات استفاده می شود. به جهت سهولت استفاده، تریپل سوپر فسفات عمدتا به صورت گرانولی GTSP)) تولید می شود.

وی در خصوص روش تولید کود تربیل سوپر فسفات، افزود: ساخت تریپل سوپر فسفات طی دو مرحله انجام می شود؛ در مرحله نخست از واکنش اسید سولفوریک با آپاتیت خاک فسفات اسید فسفریک به دست می آید و در مرحله دوم اسید فسفریک را از گچ جدا کرده و پس از تغلیظ مجددا آن را روی آپاتیت خاک فسفات می ریزند؛ بدین ترتیب تریپل سوپر فسفات حاصل می شود.

شگفتی درباره مزایای کود تریپل سوپر فسفات تولیدی شرکت کیمیاداران کویر گفت: کود تریپل سوپر فسفات، بیشترین غلظت فسفات را در بین کودهای فسفاته دارد به گونه ای که میزان P۲۰۵ در دسترس آن بیش از ۴۶ درصد است. همچنین از آنجا که حدود ۹۰ درصد از فسفر موجود در ساختار آن محلول است به راحتی در دسترس گیاه قرار می گیرد.

به گفته او، از دیگر مزایای کود سوپر فسفات تریپل، برخورداری آن از عناصر میکرو و ماکرو مغذی برای گیاه کلسیم به میزان ۱۵ درصد سولفات به میزان دو درصد آهن به میزان یک درصد و سایر عناصر است. فسفات موجود در این کود تنه گیاهان را تقویت کرده و مقاومت آنها را در برابر بیماریها و آفات افزایش میدهد.

شگفتی همچنین تاکید کرد: کود سوپر فسفات تریپل تولیدی این شرکت در مقایسه با کودهای وارداتی که دارای میزان فلزات سنگین بخصوص کادمیوم بالا هستند عاری از کادمیوم و سایر فلزات سنگین است.

وی با بیان اینکه این کود برای تمام محصولات باغی و زراعی و صیفی مناسب است، افزود: برای استفاده از این کود، نخست بر اساس آنالیز خاک، میزان فقر فسفر مشخص شده سپس طبق آنالیز آن میزان استفاده مشخص می شود.

وی در خصوص روش مصرف کود سوپر فسفات تربیل توضیح داد:روش مصرف کود، بر اساس پخش یکنواخت است. در این روش قبل از کشت کود بطور یکنواخت پخش شده و با خاک مخلوط می شود. این روش در خاک هایی که سطح فسفر آنها پایین یا متوسط باشد. کارانی کمتری نسبت به روش نواری دارد و بنابراین میزان مصرف کود در روش پخش کردن و مخلوط کردن با خاک باید دو تا چهار برابر باشد تا بتوان محصولی مساوی با روش نواری بدست آورد. بنابر این روش پخش کردن و مخلوط کردن با خاک هنگامی که مقدار زیادی فسفر برای افزایش محصول مورد نیاز باشد، اقتصادی و عملی نیست.

شگفتی، روش نواری را مدل دیگر استفاده از این نوع کود ها دانست و در خصوص نحوه اجرایی کردن این مدل گفت: در روش نواری، فسفر هنگام عملیات کاشت بصورت نواری در نزدیک بذر قرار داده می شود. این کود معمولاً ۲.۵-۵cm در کنار و زیر ردیف بذر قرار داده می شود.

به گفته او، کودهای فسفاتی حتما باید قبل از زمان کاشت و به صورت جای‌گذاری عمقی مصرف و ترجیحا با استفاده از دستگاه کودکار بذرکار در زیر بذور جای‌گذاری شود. معمولا این ترکیب برای انواع خاک با دامنه pH اسیدی و قلیایی ملایم مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان کود پاییزه شناخته می شود.

شگفتی، همچنین مزیت این محصول را نسبت به نمونه های مشابه خارجی، درصد پائین عناصر سنگین در این نوع از کودها دانست و گفت: در نمونه های مشابه خارجی، درصد عناصر سنگین اعم از آرسنیک و کادمیوم بسیار بالا است ولی با سرمایه گذاری ای که در حوزه تحقیق و توسعه انجام دادیم، موفق شدیم تا در نسخه بومی سازیani میزان و درصد این عناصر سنگین را کاهش دهیم.

به گفته او، این شرکت طبق پروانه چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن در سال تیراژ تولید دارد که تا ۲۰۰ هزار تن در سال هم قابل افزایش است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ۲۵۰ هزار تن در سال کود وارد می کند و ما در شرکت کیمیاداران کویر با انجام طرح های تحقیق و توسعه و بومی سازی این کود توانسته ایم کشور را از واردات آن بی نیاز کنیم و با بومی سازی این محصول ۳۷ میلیون دلار سالانه صرفه جویی ارزی را رقم بزنیم.

کد خبر 6085266 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • چرا از هلدینگ خلیج فارس سهمی به بچه‌های خلیج فارس نرسد؟
  • اولین پیام رسمی مالک جدید استقلال به آبی‌پوشان!
  • اولین واکنش پتروشیمی خلیج فارس به خرید استقلال
  • بومی‌سازی کود «تریپل سوپر فسفات» توسط متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • عکس| استوری معنادار هلدینگ خلیج فارس درباره مالکیت استقلال
  • بومی‌سازی تجهیزات آب و هواشناسی + فیلم
  • بومی سازی بیش از ۴ هزار قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس