Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: مدت زیادی از آشفتگی بازار فروش خودرو صفر در کشور می‌گذرد. مشکلات ناشی از کمبود عرضه خودرو، سبب ایجاد فضای سوداگرانه در بازار خودروی کشور شده است. برای رفع این مشکل مجلس طرحی را برای جبران این اشکالات با فروش خودرو صفر در بورس کالا پیشنهاد داده است.
خودرو، کالایی مصرفی و نیازی برای رفت و آمد مردم در هر جامعه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل پر استفاده بودن این محصول و ضرورت آن برای جابجایی افراد، تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول برای هر کشوری، اهمیت ویژه‌ دارد. در بسیاری از کشورها مردم با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت و اقساط بلندمدت صاحب خودرو می‌شوند یا درآمد آن‌ها نسبت به قیمت خودرو، طوری است که با مدیریت آن، می‌توانند در کوتاه مدت صاحب خودرو گردند.

 

*بخت آزمایشی برای خودروی صفر

در ایران اما مدتی است که کمبود عرضه خودرو، تعادل بازار را برهم زده و سبب ایجاد حباب‌های قیمتی سنگینی شده است.
این درحالی است که خودروهای صفر تحویلی از کارخانه، با قیمت‌هایی حتی تا نزدیک 2 برابر قیمت مصوب، توسط دلالان و واسطه‌گران خودرو در بازار آزاد قیمت‌گذاری شده و سود کلانی را به جیب این افراد ریخته است. این اتفاقات در شرایطی است که روش آخر وزارت صمت یعنی فروش خودرو صفر با قرعه‌کشی نیز عملا هیچ مشکلی را برطرف نساخته و در واقع تنها یک رویداد بخت‌آزمایی برای به دست آوردن خودرو با قیمتی سرکوب شده را راه‌اندازی نموده است.

*طرحی که بازار را به تعادل می رساند 

به دلیل ایجاد این مشکلات و به هم ریختگی بازار، مجلس شورای اسلامی طرحی را برای اجرا در نظر دارد که طبق آن فروش خودرو صفر در بورس کالا صورت گرفته و با ساختاری که برای فروش خودرو در این بستر فراهم آورده شده است می‌توان گفت در مدتی کوتاه، عرضه و تقاضای خودرو به تعادل رسیده و هم‌چنین از منابع مالی به دست آمده از این طریق، هم خودروسازان از زیان‌دهی خارج شده و هم ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی می‌شوند.


* سود کلان دلالان از اختلاف قیمت خودرو 

 

در همین رابطه، روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، ری و شمیرنات و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتگو با فارس گفت: در حال حاضر اصلاحات نهایی طرح در دست بررسی است و به احتمال زیاد به زودی طرح در دستور جلسه کمیسیون قرار گرفته و پس از تایید، ان‌شاالله به صحن ارائه می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح فروش خودرو صفر در بورس کالا مزایای بسیاری دارد، گفت: قیمت‌های مصوب فعلی تفاوت زیادی با قیمت بازار آزاد دارد و این ایراد سبب ایجاد سودهایی کلان برای عده‌ای خاص شده است و به نفع مردم نیست، هدف اول ما در مجلس این است که در ابتدا این سوداگری در حوزه فروش خودرو از بین برود.
در ادامه نماینده مردم تهران افزود: در حال حاضر، به دلیل اختلاف قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد، رانت تولید و عرضه همچنان پابرجاست. برای رفع این مشکل دولت بیشتر سناریوی آزادسازی قیمت‌ها را دنبال می‌کند و طبق آن خودروساز اختیار دارد خودرو را با قیمت بازار آزاد به فروش رساند و سپس اختلاف قیمت مصوب و قیمت فروش را به خزانه واریز کند. اما پیشنهاد ما این بود که عادلانه‌تر این است که قیمت پایه وضع گردد و سپس با استفاده از بستر بورس کالا، مردم قیمت نهایی را با انتخاب خود، تعیین کنند.
 

*با فروش بورس کالا مصرف کننده واقعی  صاحب خودرو می شود 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در بورس کالا می‌توان خرید خودرو توسط متقاضیان را نیز کنترل کرد و هر فردی که واقعا احتیاج به خودرو دارد و صاحب خودرو نیست، بتواند یک خودرو داشته باشد، از طرف دیگر هم فروش خودرو صفر توسط متقاضیان تا سه سال شامل مالیات سنگین می‌شود تا کسی به قصد فروش خودرو، اقدام به خرید از بورس کالا نکند. 
ایزدخواه افزود: برای اختلاف قیمت ایجاد شده مکانیزمی طراحی شده است تا اصل این اختلاف قیمت برای توسعه حمل و نقل عمومی و جایگاه‌های سوخت به کار گرفته شود. قسمتی دیگری که در گردش است نیز برای تسهیلات ارزان قیمت کوتاه مدت برای توسعه محصولات و فناوری به خودروسازان در نظر گرفته شده و همچنین پیشنهادی نیز برای ایجاد تسهیلات تامین خودرو اقشار ضعیف و زوج‌های جوان مطرح است.
* فقط خودروهایی که نقش اساسی در نوسان قیمت بازار دارند در بورس فقط یه جاهایی که نقش اساسی در نوسان قیمت بازار دارند وارد بورس می شوند
وی در ادامه گفت: ضمنا برای خودروسازانی که عرضه مستمر و افزایشی داشته باشند تسهیلات یک درصد کمی درنظر گرفته شده تا خودروسازان برای دریافت این مزایا، تولید و عرضه خود را افزایش دهند. البته این طرح برای مدیریت عرضه و تقاضا است و قرار نیست تمام خودروهای موجود در بازار از طریق بورس کالا به فروش رود. طبق صحبت‌های صورت گرفته در کمیسیون قرار بر این شده تا شورای رقابت خودروهایی که در نوسان قیمت بازار نقش عمده‌ای دارند را تعیین نموده و این خودروها از طریق بورس کالا به فروش برسد. در نتیجه خودروهایی که سهم کمی در بازار دارند یا در مصارف خاصی استفاده می‌شوند از ورود به این طرح معاف هستند. 
ایزدخواه در پایان سخنان خود، گفت: تعیین قیمت پایه برای ورود به بورس کالا به عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. این سازمان باید با گرفتن اطلاعات قیمتی از خودروسازان از جمله قیمت تمام شده هر خودرو، نسبت به پیاده‌سازی قیمت فروش طبق فرمول قیمت‌گذاری تعیین شده نسبت به اعلام قیمت پایه اقدام نماید.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خودرو مجلس شورای اسلامی بورس بازار فروش خودرو صفر خودرو صفر در بورس بورس کالا اختلاف قیمت بازار آزاد صاحب خودرو قیمت بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۱۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ روند کاهشی در پیش گرفته اما شدت افت قیمت در محصولات ایران خودرو به نسبت دیگر شرکت‌ها بیشتر است.

ساینا دنده‌ای S دوگانه‌سوز از معدود خودروهای دوگانه‌سوز بازار، امروز با پنج میلیون تومان افت قیمت و به نرخ ۴۶۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

کوییک اتوماتیک R یکی از اقتصادی‌ترین محصولات دنده اتومات بازار ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با نرخ ۵۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک سدان محبوب بازار داخلی نیز پنج میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته شده و به کانال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

تارا اتوماتیک V۲ محصول لوکس ایران خودرو با افت ۱۵ میلیون تومانی و نرخ ۹۹۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بر این اساس در گروه محصولات ایران‌خودرو وانت آریسان با قیمت ۴۴۵ میلیون تومان، سورن پلاس (فول) با قیمت ۷۵۵ میلیون تومان، سورن پلاس موتور XU۷P با قیمت ۶۵۴ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه‌سوز ۸۱۷ میلیون تومان، دنا پلاس (تیپ ۱) با قیمت ۸۳۴ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقا) یک میلیارد و ۸۷ میلیون تومان، پژو پارس ۶۷۹ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی ۷۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳( ارتقا) با قیمت ۶۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما (ارتقا) ۸۳۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک (ارتقا) ۹۳۷ میلیون تومان، رانا پلاس (ارتقا) ۶۳۹ میلیون تومان، تارا دستی (ارتقا) ۸۱۹ میلیون تومان، تارا اتوماتیک V2 به قیمت ۹۸۵ میلیون تومان، هایما اس ۷ (S۷) با قیمت یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان، هایما ۷X با قیمت یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در محصولات سایپا نیز ساینا S با قیمت ۴۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا S دوگانه‌سوز ۴۶۵ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۲۸ میلیون تومان، کوییک S استاندارد ۴۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۵۱ با قیمت ۳۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، وانت زامیاد (رادیال) با قیمت ۵۶۹ میلیون تومان، پیکاپ کارون ۸۴۵ میلیون تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۲ با قیمت یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان مبادله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

در بازار خودروهای مونتاژی نوسان قیمت به مراتب کمتر از خودروهای داخلی است.

جک J۴ آپشنال یکی از معدود محصولات مونتاژی ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با نرخ ۸۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

هایما S5 اتوماتیک ۶ سرعته، کراس‌اوور مونتاژی ایران خودرو با افت پنج میلیون تومانی نسبت به دیروز، به قیمت یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دیگنیتی پرایم که یکی از محبوب‌ترین و لوکس‌ترین محصولات بهمن موتور به شمار می‌رود، امروز ۲۵ میلیون تومان ارزان‌تر شد و با دو میلیارد و ۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

بر این اساس X۲۲ پرو دستی با قیمت ۹۷۰ میلیون تومان، X۳۳ کراس (دستی) با قیمت یک میلیارد و ۸۸ میلیون تومان، آریزو ۵ اسپورت با قیمت یک میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو پرمیوم ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو (هیبرید) ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، فونیکس FX (۱.۶) با قیمت دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان، جک J۴ با قیمت ۸۶۲ میلیون تومان، جک S۳ با قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، کی‌ام‌سی T۸ با قیمت یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان، کی‌ام‌سی J۷ با قیمت یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان، رسپکت ۲ به قیمت یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان، فیدلیتی (پنج‌نفره) یک میلیارد و ۹۴۵ میلیون تومان، دیگنیتی پرایم دو میلیارد و ۴۳ میلیون تومان و دیگنیتی پرستیژ با قیمت دو میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 746299

دیگر خبرها

  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • ۳۰ دستگاه کامیون کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • تورم‏‏‌سنجی در فایل‏‏‌های آپارتمانی
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روز سیمانی‌ها