Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه اکونومیست ممکن است که نحوه مواجهه تیم ترامپ با ایران مورد پذیرش دولت جدید آمریکا نباشد ولی رژیم تحریمی گسترده‌ای را برای آنان به ارث گذاشته است. بازگشت سریع بایدن به توافق هسته‌ای، به معنای لغو شدیدترین تحریم‌ها و کنارگذاشتن بسیاری از اهرم‌های فشار است. این کار اشتباه است (!)

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ پایگاه خبری وابسته به نشریه اکونومیست (The Economist) انگلستان که خاندان «روچیلد»، زرسالار مشهور یهودی از سهامداران آن است، در گزارشی تحت عنوان «پیش بسوی توافقی بهتر - بایدن باید توافق سخت‌گیرانه‌ای نسبت به ایران منعقد کند» نوشت: دشمنان خاورمیانه‌ای ایران طی چهار سال گذشته دوستی در کاخ سفید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ ایران را مسئول مشکلات منطقه خطاب کرد(!) به اسرائیل و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس سلاح فروخت و دولت آمریکا را از توافقی خارج کرد که [طبق آن مقرّر بود] در ازای محدودکردن برنامه هسته‌ای و قبول بازرسی از تاسیسات اتمی توسط ایران، تحریم‌های بین‌المللی برچیده شود.

این نشریه انگلیسی در ادامه نوشت: ترامپ در ماه نوامبر/ آذر خبری از ترور (شهید) «محسن فخری زاده» معمار برنامه هسته‌ای ایران ریتوئیت کرد. به نظر می‌رسد که ترور کار اسرائیل باشد که سابقه‌ هدف‌ قراردادن  دانشمندان هسته‌ای ایران را دارد. درحالیکه شمارش معکوس پایان دولت ترامپ شروع شده، امکان دارد [این قبیل اقدامات] تلاشی در جهت تحویل زمینی سوخته [به دولت بعدی واشنگتن] قبل از تصدّی سمت ریاست‌جمهوری توسط بایدن باشد. بایدن قول داده در صورتی که ایران پایبند به تعهدات خود باشد، به توافق هسته‌ای با ایران برگردد.

 

«جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پیش از انتخابات (۲۳ شهریور/۱۳ سپتامبر) در پایگاه خبری شبکه CNN در مقاله‌ای تحت عنوان "راه هوشمندانه‌تری برای سخت‌گیری نسبت به ایران وجود دارد" نوشت: «اگر ایران به تعهدات خود بازگردد، ایالات متحده به توافقنامه هسته‌ای به عنوان نقطه شروع مذاکرات آتی جهت گسترش مفاد آن(!) می‌پیوندد.»

"دیپلماسی" طبعاً بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت. ایران اکنون از آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به بمب نزدیک‌تر است. اگرچه ممکن است عملیات‌های مخفی برنامه هسته‌ای ایران را به عقب براند، امّا مذاکره نویدبخش راه‌حل پایدارتری است. «جو بایدن» پیش از عقبگرد به توافق هسته‌ای، باید این نکته را درنظر بگیرد که از زمان امضاء توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اوضاع تغییر کرده است.

نشریه اکونومیست در ادامه ضمن اعلام این ادّعا که "سلسله حملات ایران(!) نظیر حمله موشکی بازدارندگی آمریکا را با تردید روبه‌رو کرده است" عنوان کرد که عدم پرداخت به به برنامه موشکی و پروژه منطقه‌ای ایران یک نقص در توافق هسته‌ای است. این نشریه در ادامه بدون اشاره به سرازیرشدن سیل تسلیحات بلوک غرب به کشور‌های جنوب خلیج فارس نوشت که قدرت موشکی ایران موجب نگرانی مشترک اسرائیل و شیوخ خلیج فارس شده است! این در حالی است که فقط در یک نمونه، پادشاهی عربستان بزرگترین قرارداد نظامی تاریخ جهان را به ارزش ۴۶۰ میلیارد دلار با ایالات متحده آمریکا منعقد کرده است.[۱] کشور امارات هم طی قراردادی ۵۰ جنگنده F-۳۵ را از واشنگتن خریداری کرد که از این حیث، بعد از اسرائیل دوّمین کشور دارنده این جنگنده در غرب آسیا خواهد بود.[۲]

نشریه اکونومیست در ادامه نوشت: هرچه آخوندها فعّالیت هسته‌ای خود را جلو می‌برند، محور ضد ایرانی [عربی-عبری] جسورتر می‌شود. [بر همین اساس] احتمال دارد که اسرائیل پشت پرده چندین عملیات پنهانی در خاک ایران بوده باشد. اوضاع در ایران نیز متفاوت است. تیم اوباما پنج سال پیش با یک دولت عملگرا مواجه بود. امّا دولت [فعلی] با شکست توافق هسته‌ای در کسب منافع اقتصادی بی‌اعتبار شده است.

نشریه اکونومیست با اشاره به پیروزی مخالفان دولت در کسب اکثریت پارلمان نوشت که نحوه پاسخ ایران به ترور شهید «فخری‌زاده» کشمکش بین جناح‌های داخلی ایران آشکار شد. این انگلیسی نوشت: مجلس ایران طرحی را مبنی بر فاصله‌گیری بیشتر از توافق هسته‌ای و اخراج بازرسان خارجی تصویب کرده است. حسن روحانی مخالف این لایحه است.

نشریه اکونومیست ممکن است که نحوه مواجهه تیم ترامپ با ایران مورد پذیرش دولت جدید آمریکا نباشد ولی رژیم تحریمی گسترده‌ای را برای آنان به ارث گذاشته است. اگرچه نخبگان حاکم در ایران راهی برای دورزدن تحریم‌ها یافته‌اند ولی مردم عادی درحال صدمه دیدن هستند. بازگشت سریع بایدن به توافق هسته‌ای، به معنای لغو شدیدترین تحریم‌ها و کنارگذاشتن بسیاری از اهرم‌های فشار است. این کار اشتباه است.

بیشتر بخوانید:

واشنگتن پست - The Washington Post؛ تنها راه توقف برنامه هسته‌ای ایران یک توافق جدید است!

 

اکونومیست در ادامه تاکید کرد که «بایدن» باید از اهرم‌های در اختیار خود در جهت اعمال فشار سنگین بر ایران استفاده کند. این نشریه آورده است: اولویت «بایدن» باید گسترش اصل توافق هسته‌ای باشد(!) این نشریه انگلیسی بدون توجه به این مساله که برجام یک توافق هسته‌ای بود که در ازای آن تحریم‌های بین المللی باید رفع می‌شد، عنوان کرد که پس از بحث پیرامون قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران فشار اقتصادی کاهش یابد: «رهبران ایران تمایل کمی به بحث درباره [قدرت] موشکی ندارند. [قدرتی] که توان اصلی بازدارندگی ایران است. امّا بایدن باید خواستار این باشد که ایران از پرتاپ/آزمایش موشک برد بلند و انتقال به نیروهای نیابتی دست بکشد. در عوض می‌تواند به تدریج(!) کام اقتصاد ایران را با ایجاد دسترسی به دلار شیرین کند(!)»

نشریه اکونومیست در پایان نوشت:  گام‌هایی نظیر لغو تحریم‌های نمادین ترامپ وجود دارد که بایدن می‌تواند در جهت کاهش تنش با ایران بردارد. امّا باید توافق سخت‌گیرانه‌ای نسبت به [ایران] منعقد کند. بایدن در موقعیتی است که می‌تواند مذاکره‌ای در سطح وسیع‌تر بزرگتر و پایداتر با ایران انجام دهد. بایدن از این موقعیت بهره برداری کند. 

 

ترجمه: ایلیا فروزش

[۱]https://www.cnbc.com/2017/05/20/us-saudi-arabia-seal-weapons-deal-worth-nearly-110-billion-as-trump-begins-visit.html

[۲]https://www.cnbc.com/2020/11/12/uae-set-to-get-its-first-reaper-drones-clinch-f-35-deal-as-trump-administration-pushes-through-final-arms-sales-.html

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران آمریکا توافق هسته ای نشریه اکونومیست توافق هسته ای برنامه هسته ای هسته ای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای برجام در میانه بحران؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت؛ پای کار سیستان و بلوچستان» نوشت: در کمتر از دو ماه، این دومین سیلابی است که در جنوب شرق کشور رخ داده است؛ نشانه‌ای از این واقعیت که سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه‌ای برای عبور از جایگاه و وضعیت فعلی است. همین ضرورت بود که توجه ویژه دولت سیزدهم به استان سیستان‌وبلوچستان را توجیه می‌کرد. در قیاس با قاطبه استان‌های کشور، سیستان‌وبلوچستان در دولت سیزدهم شاهد بیشترین حضور و سفر رئیس‌جمهور، معاون اول و سایر ارکان دولت بوده است. اما سفر، تنها کاری نبود که دولت برای توسعه این استان و رفع محرومیت‌های آن در پیش گرفت. طرح‌های توسعه‌ای بسیاری، از جمله در حوزه راه، راه‌آهن، انرژی و احداث خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه بنادر، تأمین آب و ساماندهی حاشیه‌نشینی و مسکن برای این استان تعریف شد. فقط به عنوان یک نمونه از این فرایند، در ابتدای اسفندماه سال گذشته، سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان‌وبلوچستان به تصویب رسید. در تصویب این سند که با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور صورت گرفت، اجرای ۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد. محمد مخبر در این نشست تأکید کرد که با اجرای سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان‌وبلوچستان طی ۴ سال آینده شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر و همه‌جانبه این استان خواهیم بود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۲۰ روز فرماندهی مقتدرانه در میدان دیپلماسی» نوشت: حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین‌ماه، آغازگر یکی از حساس‌ترین و چالشی‌ترین دوره‌ها در تاریخ سیاست خارجی ایران و همچنین محور مقاومت شد. در این برهه حساس، وزارت امور خارجه و شخص دکتر حسین امیرعبداللهیان‌، در کنار پیگیری و تاکید بر مجازات رژیم صهیونیستی در سطح مجامع و نهادهای بین‌المللی، با دیپلماسی فعال و پر جنب و جوش و با رویکردی قابل تقدیر، اجماع‌سازی ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان را خنثی ساخته و باعث حمایت بسیاری از کشورهای جهان بالاخص قدرت‌های بزرگی همچون روسیه و چین از کشورمان در برابر نقشه‌ها و طرح‌های غرب در شورای امنیت و سازمان ملل شدند.

وزارت امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با تبیین حقوق قانونی ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی و با یادآوری جنایات بی‌شمار رژیم صهیونیستی در جریان گفت‌وگوها و رایزنی‌های متعدد با همتایان خود در سرتاسر جهان، موجی از حمایت‌های بین‌المللی از ایران در این موضوع را ایجاد کرد. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران طی ۲۰ روز گذشته، در اوج هماهنگی با نهادهای عملیاتی دخیل در حوزه سیاست خارجی، با استفاده از رویکرد دینی و اسلامی، علاوه‌بر استفاده سازنده از ظرفیت‌های قانونی بین‌المللی و همچنین فرصت حضور و بیان نظر در نشست‌های مختلف نهادهایی همچون سازمان ملل متحد و شورای امنیت، با رایزنی‌های بی‌شمار و همچنین رویکرد مقتدرانه در مقابل تهدیدات رژیم اشغالگر قدس، علاوه‌بر دفاع از حق قانونی ایران در مقابل حمله اسرائیل، موجب محکومیت بین‌المللی این عنصر جعلی از سوی بسیاری از کشورها و همچنین هشدار و بازداشتن رژیم صهیونیستی از ماجراجویی‌های جدید شد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گیرپاچ گرانی خودرو در سراشیبی بنزین ارزان!» به واکاوی الزامات پارادایم شیفت حکمرانی بنزین و خودرو پرداخت و نوشت: «دوردور» دیگر بیهوده و بی‌مقصد راه‌رفتن و گز کردن خیابان نیست بلکه پدیده‌ای فرهنگی در برخی طبقات اجتماعی است که با خودرو معنا پیدا می‌کند، تشریح و تأویل و تفسیر چنین خرده‌فرهنگی حتماً تک‌خطی نیست و ابعاد مختلفی دارد، اما از منظر حکمرانی اقتصادی نیز می‌شود به آن نگریست؛ اینکه غالباً افرادی دور «دوردور» می‌چرخند که از تمکن مالی برخوردار هستند، البته موضوع فراتر از این نیز رفته و به قول رئیس پلیس سابق پایتخت، برخی حتی تن به اجاره ساعتی خودرو می‌دهند تا از گردونه «دوردور» دور نمانند. در کشوری که به دست آوردن خودرو اینچنین سخت و هدر دادن سوخت اینچنین سهل است، چرا نباید هم اینچنین شود؟! برای حل چنین عارضه‌ای که از یک سو سوزاندن بنزین برای متمول‌ها مثل آب خوردن و پیداکردن خودرو برای عموم مردم، عبور از هفت‌خان رستم است، چه باید کرد؟ راهکار چیست که هم مصرف بنزین قاعده‌مند و هم دسترسی عموم برای خودرو تسهیل شود؟ پاسخ خبرگان یک جمله است: مصرف بنزین را سخت و دسترسی به خودرو را سهل کنید. حتماً منظور «مدیریت مصرف» بنزین است نه گران‌کردن آن.

متأسفانه مسئله بنزین و خودرو دو رویکرد غلط در کشور ما داشته است. بیش از سه دهه است تولید خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف در کنار بنزین یارانه‌ای دو معضلی است که به مصرف بالای بنزین و دوردورهای ایرانی‌ها دامن زده است. صاحبنظران معتقدند دولت باید طی برنامه‌ای مدون با افزایش کیفیت و کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، قیمت بنزین را به تدریج واقعی کند. تا هم سرمایه‌های ملی حفظ شود و هم اینکه فرهنگ غلط و نادرست دوردور برچیده شود، از طرفی نیز دسترسی به خودروهای باکیفیت و ارزان‌قیمت را تسهیل کند.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دانشگاه پادگانی» به سرکوب نظام‌مند حامیان فلسطین در آمریکا؛ از کنگره تا دانشگاه‌ها پرداخت و نوشت: در دور جدید سرکوب حامیان فلسطین در آمریکا، هفته گذشته شاهد برخوردهایی باورنکردنی از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری و دانشگاه‌ها بودیم. مجموعه‌هایی که به خاطر وابستگی تنگاتنگ اعتبارشان به افکار عمومی جهان تلاش می‌کردند محتاطانه با مساله فلسطین کنار بیایند، حالا علناً به سرکوب نظام‌مند به نفع صهیونیست‌ها پیوسته‌اند. پس از رسوایی جهانی غول سایبری گوگل با اخراج کارمندان حامی فلسطین، حالا دانشگاه کلمبیا نیز به خاطر گشودن درهای خود به روی نظامیان برای سرکوب و دستگیری دانشجویان، دست به نوعی انتحار سیاسی زده است. این اقدام به موج اعتراضی گسترده‌ای در میان دانشجویان معتبرترین دانشگاه‌های شمال شرق ایالات متحده انجامیده و به منزله ادامه روند مخدوش‌سازی اعتبار علمی دانشگاه‌های بزرگ ینگه دنیاست که از پاییز پارسال با محاکمه رؤسای ۳ دانشگاه بزرگ هاروارد، ام‌آی‌تی و پنسیلوانیا توسط نمایندگان حامی دولت بایدن در کنگره آغاز شده بود.

پنجشنبه گذشته به دنبال درخواست ریاست دانشگاه کلمبیای نیویورک از پلیس، نیروهای مسلح برای سرکوب تحصن دانشجویان وارد عمل شده و دست کم ۱۰۸ نفر را در محوطه این مجموعه علمی خصوصی ۲۷۰ ساله بازداشت کردند. دانشجویان دانشگاه کلمبیا ماه‌ها بود در بخشی از محوطه آن یک کمپ ویژه حامیان فلسطین ایجاد کرده بودند و در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار می‌کردند. از سه‌شنبه گذشته این تظاهرات با اعتراض به برنامه تبادل دانشجو با دانشگاه دولتی تل‌آویو در فلسطین اشغالی وارد مرحله جدیدی شد. پنجشنبه در سومین روز این تظاهرات ضداسرائیلی، بیش از ۲۰۰ دانشجو در کمپی که با اهتزاز پرچم‌های فلسطین در محوطه فضای سبز دانشگاه کلمبیا ایجاد کرده بودند شعارهایی مبنی بر جلوگیری از نسل‌کشی در غزه و تحریم همه فعالیت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در این مجموعه علمی سر دادند. در چنین شرایطی رئیس مصری‌تبار دانشگاه در خیانتی آشکار به آرمان فلسطین، برای حفظ کرسی خود زیر فشارهای سیاسی کنگره و لابی آیپک، دستور برچیده شدن کمپ اعتراضی دانشجویان به بهانه یهودستیزی (آنتی‌سمیتیسم) را صادر کرد و سپس مجوز ورود نیروهای مسلح به داخل محوطه دانشگاه را داد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «احیای برجام در میانه بحران؟» را برگزید و نوشت: تقریباً در هشت ماهی که از آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل می‌گذرد، بسیاری از موضوعات کلان سیاست خارجی و حتی سیاست داخلی به حاشیه رفته است. یکی از این موضوعات به پرونده فعالیت‌های هسته‌ای و آینده برجام بازمی‌گردد. اگرچه در این مدت شاهد برگزاری دو نشست فصلی شورای حکام بودیم، اما مشخصاً دولت بایدن در این دو نشست سعی بر آن داشت که از بغرنج‌ترکردن پرونده هسته‌ای ایران و به دنبال آن واداشتن تهران به اقدامات و تصمیمات جدی‌تر جلوگیری کند؛ چراکه بحران هسته‌ای به موازات تداوم جنگ در غزه به‌هیچ‌وجه سناریوی ایدئال واشنگتن نبوده و نخواهد بود. از این‌رو سعی شد هم در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل این نهاد (آژانس) و هم در روند برگزاری نشست فصلی شورای حکام، عملاً از تنش‌زایی در قالب صدور قطع‌نامه یا ارجاع پرونده به شورای امنیت خودداری شود. هرچند در این مدت رافائل گروسی به دفعات ناخشنودی و همچنین نگرانی خود را از به حاشیه رفتن اختلاف‌های آژانس و تهران به دلیل تحولات ناشی از جنگ حماس و اسرائیل ابراز کرده است.

اکنون که بیش از سه هفته از مناقشه مستقیم ایران و اسرائیل پس از حمله ۱۳ فروردین تل‌آویو به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و در پی آن، وقوع سلسله کنش‌ها و واکنش‌های دو طرف می‌گذرد، مجدداً اخبار و گزارش‌هایی دال بر مطرح‌شدن مجدد پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آینده برجام منتشر شده است. از سویی با وجود آنکه غالب تحلیلگران و ناظران اذعان دارند غربی‌ها با محوریت آمریکا، نه توان و نه تمایلی برای احیای برجام دارند، اما برخی گزارش‌ها حکایت از تلاش برای این منظور (احیای برجام) ذیل مذاکرات چراغ‌خاموش در عمان دارد. در مقابل نیز برخی گزاره فعال‌شدن مکانیسم ماشه را پس از ادعاهای واهی دوشنبه گذشته گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، پررنگ‌تر می‌دانند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصر پهپادها در معادلات جهانی جنگ» نوشت: درحالی‌که پهپادهای انفجاری یا کامیکازه در میدان نبرد شهرت پیدا می‌کنند، گفته می‌شود که حتی تانک‌های قدرتمند آبرامز آمریکایی هم آسیب‌پذیر شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نبرد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین که جنگ مدرن را متحول می‌کند، شروع به تحمیل تلفات مرگبار بر یکی از قدرتمندترین نمادهای قدرت نظامی آمریکا -تانک- کرده است و اساس آن را کامل تهدید می‌کند و حالا این سوال مطرح می‌شود که قرار است در درگیری‌های آینده چگونه از آنها استفاده شود. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «طی دو ماه گذشته، نیروهای روسیه پنج تانک از ۳۱ تانک ام ۱ آبرامز ساخت آمریکا را که پنتاگون در پاییز گذشته به اوکراین فرستاد، خارج کرده‌اند.»

سرهنگ مارکوس رایسنر، یک مربی نظامی اتریشی که از نزدیک نحوه استفاده - و از بین رفتن – سلاح‌ها در جنگ اوکراین را دنبال می‌کند، گفت که حداقل سه تانک دیگر از زمان ارسال تانک‌ها به خطوط مقدم در اوایل امسال آسیب متوسطی دیده‌اند. به گفته اوریکس، یک سایت تجزیه و تحلیل نظامی که تلفات را بر اساس شواهد بصری شمارش می‌کند، ۷۹۶ تانک اوکراینی در میدان جنگ، از فوریه سال ۲۰۲۲، نابود، گرفته‌شده یا به حال خود رها شده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق آنها تانک‌های دوران شوروی، روسیه یا ساخت اوکراین هستند. تنها حدود ۱۴۰ عراده از تانک‌هایی که در میدان جنگ بودند، مربوط به کشورهای ناتو بودند.

کد خبر 746211

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • احیای برجام در میانه بحران؟