Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@07:41:58 GMT

آیا می‌توان خدا را کامل شناخت؟ +صوت

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۴۴۵۲

آیا می‌توان خدا را کامل شناخت؟ +صوت

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والایی درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَىٰ بَشَرٍ مِنْ شَیْءٍ ۗ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْکِتَابَ الَّذِی جَاءَ بِهِ مُوسَىٰ نُورًا وَهُدًى لِلنَّاسِ ۖ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِیسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ کَثِیرًا ۖ وَعُلِّمْتُمْ مَا لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَلَا آبَاؤُکُمْ ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ

و آن‌ها خدا را آن گونه که باید، نشناختند که گفتند: خدا بر هیچ کس از بشر کتابی نفرستاده. بگو: کتاب توراتی را که موسی آورد و در آن نور (علم) و هدایت خلق بود چه کسی بر او فرستاد که شما آیات آن را در اوراق نگاشته، بعضی را آشکار می‌نمایید و بسیاری را پنهان می‌دارید و آنچه را شما و پدرانتان نمی‌دانستید به شما آموختند؟ بگو: خداست (که رسول و کتاب فرستد)، سپس آن‌ها را بگذار تا به بازیچه خود فرو روند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۹۱ سوره انعام

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۹۱ سوره انعام

امام صادق (ع) می‌فرمایند: کسی که گمان کند خدا را می‌شناسد، از راه خیال‌بافی در دلش مشرک است. کسی که پندارد خدا را به نام و بدون معنی شناخته، به نقص خدا اقرار کرده؛ زیرا اسم پدیده است (و دوام و بقایی ندارد).

هر کس که پندارد نام و معنی را می‌پرستد، برای خدا شریک قرار داده است. هر کس پندارد که معنا را می‌پرستد، به وصفی که آن را درک نمی‌کند، چیزی را اراده کرده که از ذهن او غایب است. هر کس پندارد که صفت و موصوف را می‌پرستد، توحید را نابود ساخته؛ زیرا صفت غیر موصوف است.

بیشتر بخوانید

ماندگاری حق و نابودی باطل؛ یک قانون و سنت الهی است +صوت

هر کس که پندارد موصوف را به صفت نسبت می‌دهد، بزرگ را کوچک ساخته و چنانچه بایست، اندازه و میزان خدا را رعایت نکرده است
گروهی از یهود با این که به نزول وحی بر حضرت موسی (ع) عقیده داشتند، امّا از سر لجاجت می‌گفتند:خداوند بر هیچ پیامبری کتابی نازل نکرده است.

این آیه می‌فرماید:حرف شما با عقیده شما تناقض دارد. اگر خداوند بر هیچکس وحی نمی‌فرستد، پس تورات را که به آن عقیده دارید چه کسی نازل کرده است؟

پیام‌های آیه ۹۱ سوره انعام

۱-فرستادن پیامبران و کتب آسمانی، لطفی از سوی خدا به بندگان است. کسانی که آنان را انکار می‌کنند، در واقع منکر لطف، رحمت و حکمت الهی اند. «ما قَدَرُوا اللّهَ»

۲-به شبهاتی که القا می‌شود، باید پاسخ داد. «قالُوا ... قُلْ»

۳-تورات اصلی، نور و هدایت بوده است. «نُوراً وَ هُدیً»

۴-در تورات مطالبی بوده که علمای یهود آن‌ها را کتمان کرده اند. «تُخْفُونَ کَثِیراً»

۵-مبلّغان دینی باید بدون مصلحت اندیشی بی مورد، معارف و حقایق مکتب را برای مردم بیان کنند. «ما قَدَرُوا اللّهَ ... تُخْفُونَ کَثِیراً»

۶-بدون وحی، دست انسان از معارف بسیاری کوتاه است. «عُلِّمْتُمْ ما لَمْ تَعْلَمُوا»

۷-وظیفه‌ی انبیا، ابلاغ است، نه اجبار. «قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ»

۸-احتجاج باید به قدر ضرورت باشد نه بیشتر. این آیه که خود نوعی احتجاج است می‌فرماید:اکنون که نمی‌پذیرند آنان را رها کن. «ذَرْهُمْ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۴۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناصر آبشلی درگذشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابوالفضل مقدم یکی از دوستان و اعضا صنف دستیاران فیلمبردار با تایید این خبر به ایسنا گفت: این هنرمند که یکی از اعضاء دستیاران فیلمبردار سینمای ایران بود و از جمله کارهایش می‌توان به فیلم سینمایی «ساحره» داود میرباقری اشاره کرد به دلیل سرطان معده از دنیا رفته است.

به گفته‌ی او؛ قرار است این فعال عرصه سینما، فردا ۳ اردیبهشت ماه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

ناصر آبشلی متولد ۱۳۴۳ بود و از جمله فیلم‌هایش که به عنوان دستیار فعالیت کرده است، به «لژیون»، «گنج»، «یک روز گرم»، «میثاق خون» و.... می‌توان اشاره کرد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897959

دیگر خبرها

  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • احداث سد و نیروگاه اومااویا با توان مهندسی ایران
  • مارسل دسایی و انتخاب ویژگی های یک بازیکن کامل / فیلم
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • ببینید | با چالش ٢١ روزه حذف قند، می‌توان لاغر شد؟
  • تماشای ماه صورتی آوریل را از دست ندهید
  • تربیت حافظان قرآن در موسسه بیت‌الاحزان قم
  • سهمیه کشتی فرنگی در المپیک کامل شد
  • ناصر آبشلی درگذشت
  • محفل انس با قرآن در آبادان