Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بازار مسکن این روزها همچنان راکد است و البته میزان معاملات گویا اندکی بیشتر شده هرچند که برخی نیز این باور را ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، این روزها با آرام شدن قیمت ارز و کاهش قیمت طلا در بازارهای ایران؛ بازار مسکن نیز با وجود نزدیک شدن به ماههای آخر سال برخلاف هرساله به سمت رکود گام برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افت فاحش خرید  و فروش مسکن و ثابت ماندن قیمت‌هایی که در ماه‌های گذشته سیر صعودی جدی را از سر گذراندند این روزها بازار مسکن را بیش از پیش خلوت و خالی از معامله کرده است.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه 1399 بالغ بر 27 میلیون و 100 هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به مهر ماه 1.8 درصد و نسبت به آبان ماه  سال  قبل 118 درصد رشد نشان می‌دهد.  این در حالی است که این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از اردیبهشت سال جاری تاکنون بوده است.

کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن

مصطفی قلی خسروی؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک در واکنش به وضعیت این روزهای بازار  ملک می‌گوید:  برای ما ملاک انجام معاملات است و نه قیمت گذاری‌ها در سایت‌ها، فضای مجازی و دفاتر مشاور املاک.

بررسی‌های سامانه‌های ما از کاهش 10 تا 15 درصدی معامله ملک در کل کشور حکایت دارد هرچند به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت به دلیل هیجانات قبل از انتخابات دیگر در هفته‌های قبل خریداری برای ملک وجود نداشته است. یعنی صرفا قیمت‌گذاری انجام می‌شد ولی معامله‌ای صورت نمی‌گرفت. در حال حاضر نیز با افزایش فروشنده‌ها مسکن به سمت افت قیمت حرکت خواهد کرد هرچند این افت قیمت شدید و سریع نخواهد بود.

پیشنهاد ابزار جدید مالی برای خانه‌دار شدن کم درآمدها/ دولت بزرگ‌ترین محتکر مسکن استمشارکت بنیاد مستضعفان در تامین مسکن خانوارهای دارای معلول سیستان و بلوچستان46 واحد مسکن به معلولان و مددجویان بهزیستی استان کردستان واگذار شد

قلی خسروی در واکنش به این موضوع که بسیاری مشاوران املاک و بازارگرمی آن‌ها را دلیل اصلی عدم کاهش قیمت‌ها می‌دانند؛ می‌گوید: بارها این سوال را از من پرسیده‌اند و من هم  مجددا تاکید می‌کنم املاکی ها تنها  دلالت کننده هستند و قیمت ملک را مالکان تعیین می کنند. در حال حاضر رکود معاملات به گونه‌ای است اتفاقا بسیاری املاکی‌ها برای به اصلاح جوش خوردن معامله تمام تلاش خود را در جهت کاهش قیمت می‌کنند زیرا همان‌طور که قبل‌تر گفتم خریداران توان خرید ندارند و ممکن است چندصد هزار تومان بالاتر رفتن قیمت ملک؛ معامله را منتفی کند

روندی کاهشی محدود به رسانه‌ها و نه کف بازار

محمد علیزاده؛ کارشناس حوزه مسکن هم در واکنش به وضعیت کنین بازار مسکن معتقد است: مدتی است در اکثر سایت‌ها و خبرگزاری‌ها صحبت از کاهش قیمت مسکن است، در صورتی که در کف بازار و روند معاملات واقعی نه تنها چنین اتفاقی روی نداده، بلکه در مناطق بالانشین شهرهای بزرگ بویژه مشهد روند صعودی افزایش قیمت هم داشته‌ایم. به طور کلی سیستم معاملات در  بازار مسکن با بازارهای موازی مانند دلار و سکه متفاوت است و زمانی که رکود نسبی به ‌وجود می‌آید ما نباید توقع کاهش قیمت ناگهانی داشته باشیم.

این اقتصاددان می‌افزاید: زمانی رکود می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد که سالانه و طولانی مدت باشد. حتی نمی‌توانیم توقف‌های یک تا دو سال را هم رکود به‌حساب آورد. در حال حاضر، شرایط پیش آمده را هم نمی‌توان به تاثیر از نوسانات قیمت دلار و سکه دانست، البته تا‌ حدودی نقدینگی در دست مردم کم شده، چرا که در یک بازه کوتاه مدت شاهد نوسانات صعودی عجیبی که بیشتر ناشی از تحولات سیاسی بود، در بازار بودیم و هر روز معاملات مختلف با قیمت‌های متفاوتی انجام می‌شد.

در معاملات ارزی  حتی برخی از صرافی‌ها تا بعدازظهر هم مشغول به‌کار بودند. اما با آرام گرفتن اوضاع و توقف معاملات، دیگر سرمایه‌ای در دست افراد نبود که خرید‌ و فروش و معامله‌ای صورت بگیرد. بدون‌شک آن‌هایی هم که نقدینگی داردند، منتظر‌اند تا بازار به یک ثبات نسبی برسد.

علیزاده ادامه می‌دهد: پیرامون  بازار مسکن علت اصلی رکود می‌تواند به این دلیل باشد که معمولا در اوایل فصل سرما، به‌ویژه پاییز شاهد رکود بازار مسکن هستیم و کارهای ساختمان سازی به‌سختی و به‌کُندی پیش می‌رود. از طرفی اقبال عمومی مردم به خریدن باغ، ویلا زمین‌های خارج از شهر برای ساخت‌وساز کم‌تر می‌شود.

ما هر ساله شاهد این اتفاق هستیم، اما امسال مصادف شد با نوسانات بازار دلار و سکه و تهاجمی بالا رفتن قیمت‌ها و... در نتیجه مجموع این اتفاقات سبب ایجاد رکود نسبی در بازار مسکن شد.

خریداران در انتظار کاهش قیمت بیشتر هستند

نایب رییس انجمن انبوه سازان ساختمان نیز یکی از مهمترین دلایل کرود در معاملات مسکن را کاهش محسوس قدرت خریداران دانسته و می‌گوید: مردم در واقع با پس انداز نمی‌تواند خانه مورد نیاز خود را خریداری کنند. از طرف دیگر بازار در حالت انتظار قرار دارد و متقاضیان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

ایرج رهبر می‌افزاید: راه اندازی بورس املاک و مستغلات ضربه جدی به بازار مسکن خواهد زد و در واقع به معنای تایید رسمی دلالی و سفته‌بازی در بازار ملک است. مادامی که دولت نگاه سودجویانه با بازار مسکن داشته باشد شما نمی‌توانید از بخش خصوصی توقع دیگری داشته باشید.

رهبر بیان می‌کند: برای مثال وقتی قیمت هر کیلو میلگرد از حدود 4000 تومان در اواخر سال گذشته به بیش از 14 هزار تومان رسیده و دلیل اصلی آن صادرات و عرضه در بورس است. مسلم است که تولیدکننده ترجیح دهد کالایش را در بورس عرضه کند و به واقع به ریال هزینه کند و به دلار بفروشد. در این وضعیت تنها کسانی که از این شرایط متضرر خواهند شد سازندگان مسکن هستند که قیمت‌های تمام شده ساخت وساز برایشان روز به روز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/282/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار مسکن کاهش قیمت قیمت مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت سکه و طلا

بررسی بازار سکه و طلای داخلی نشان می‌دهد که طی کمتر از ۲۴ ساعت گذشته، سکه و طلا در بازار با کاهش قیمت قابل توجهی روبرو شده است؛ به گونه‌ای که سکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۳ هزار تومان کاهش بها داشته است.

به گزارش ایسنا، بررسی آخرین معاملات صورت گرفته تا لحظه انتشار این گزارش (۱۳ و ۴۰ دقیقه) سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز گذشته (یکشنبه) نشان می‌دهد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت اخیر انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

 بر اساس آخرین آمار ارائه شده از بازار سکه و طلا تا این لحظه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات امروز (دوشنبه) به ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

سکه‌های تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

در قطعات کوچکتر سکه، نیم سکه نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. در لحظه انتشار این گزارش به‌ترتیب نیم سکه ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۷۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افت بها پیدا کرده است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۹۳ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته که رقم قابل توجهی است، در آخرین معاملات سه میلیون و ۶۷۲ هزار تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.

گفتنی است، مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

کاهش قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار، در حالی است که اونس جهانی طلا امروز تا ۲۳۵۱ دلار هم رفته و نسبت به روز آخرین قیمت پیش از تعطیلی بازارهای جهانی، هشت دلار افزایش را تجربه کرده است.

دیگر خبرها

  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / سکه بهار کاهشی شد
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تتر کاهشی شد
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز
  • پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه 28 فروردین  1403/ سکه بهار پرچمدار کاهش قیمت شد
  • ریزش قیمت سکه و طلا
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه ادامه دارد/ کاهش تقاضا برای خرید طلا در بازار
  • اوردر بلاک چیست؟ انواع اوردر بلاک