سم شام غیر ایرانی در شبکه نمایش خانگی
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۸۶۷۳
روزنامه جوان نوشت: کارشناسان و دلسوزان معتقدند تعارض فرهنگی برنامهسازی در فضای مجازی و ترویج سبک زندگی غیرایرانی در آنها لایههای پنهانی دارد که به مرور در سطح جامعه و سبک زندگی مردم دیده خواهد شد.
چند سالی است برخی سینماگران و فیلمسازان که اصالت سود و کسب انتفاع مالی برایشان از هر چیزی مهمتر است با کپیبرداری از برنامهها و سریالهای ماهوارهای سعی کردهاند ولو به قیمت تاراج سرمایه اجتماعی خانوادهها و حیازدایی و ساختارشکنی در بین مخاطبان، جیب خودشان را پر کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«شام ایرانی» از شبکه ماهوارهای تا نمایش خانگی
شام ایرانی نام مجموعهای ویدئویی است که سری اول آن به کارگردانی بیژن بیرنگ در زمستان سال ۱۳۹۰ ساخته و منتشر شد. ساخت و توزیع سری جدید این مجموعه از زمستان سال گذشته به کارگردانی سعید ابوطالب در شبکه نمایش خانگی آغاز شد. این برنامه الهام گرفته از مجموعه تلویزیونی به اسم «Come Dine with Me» است که نمونه فارسی آن چند سال پیش توسط شبکه ماهوارهای «من و تو» ساخته و پخش شد. این برنامه در فرم و محتوا و سبک زندگیای که ارائه میدهد، منطبق با سیاستهای ضد خانواده شبکه ماهوارهای «من و تو» طراحی و تولید شده است. اغلب کارشناسان حوزه خانواده و علوم اجتماعی متفقالقول هستند پیوستهای فرهنگی و اجتماعی این شام شوم و لایههای پنهانش با رویکرد و نوع نگاه ایرانیان نسبت به خانواده و ساختار و سطح روابط خانوادگی ما که بر پایه سبک زندگی و ریشههای تمدنی غنی و اصیل استوار است، کمترین تناسب و تشابهی ندارد.
وقتی نهادهای نظارتی خوابند
در قسمت اخیر مجموعه «شام ایرانی» به کارگردانی سعید ابوطالب، بهاره رهنما در واکنش به شهرزاد کمالزاده که درباره رسم گرفتن شیربها از سوی برخی خانوادهها حرف میزند با تمسخر و استهزا عنوان میکند که «ماشاءالله دخترای امروزی سر و وضعشان نیکول کیدمنه و طرز فکرشون لر». این جمله رهنما با واکنش طیفهای متنوعی از مخاطبان همراه شد. پس از وسعت واکنشها و بالا گرفتن مسئله در بین مردم، این بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار پستی در صفحه شخصی ایسنتاگرامش تلاش کرد با اتخاذ حربه کهنه فرار به جلو ضمن وصله پینه کردن جمله توهینآمیزش و طرح تئوری ارتباط گودرز و شقایق، موضوع را به اصطلاح مالهکشی کند.
پس از گذشت چند روز از این اتفاقات و وسیعتر شدن گستره اعتراضات مردمی در فضاهای رسانهای و مجازی به حرفهای سخیف و موهن بهاره رهنما بالاخره سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با انتشار اطلاعیهای نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و اعلام شد با دستور ساترا این بخش از همه رسانههای رسمی منتشرکننده حذف شد!
واقعیت ماجرا این است که اگر هموطنان لر به سخنان سخیف رهنما واکنش نشان نمیدادند، اساساً مرکز نظارتی، چون ساترا نیز ورودی به این برنامه نداشت چراکه ظاهراً تهیهکننده محترم خودی محسوب میشوند و خیال مدیران ناظر راحت است.
از سلبریتیها بیش از این انتظار نمیرود و رفتارهای این جماعت در فضای مجازی همواره نشان داده که فرهنگ برای ایشان اساساً اولویت نیست، اما روی صحبت با مدیران فرهنگی است که سر در زیر برف کردهاند و برنامهسازی و تهیهکنندگی را به دست اشخاص بیصلاحیتی، چون سعید ابوطالب دادهاند؛ کسی که پیش از این برنامههای دیگری، چون «رالی ایرانی» را با حضور سلبریتیها تولید و پخش کرده است و در این برنامههای پرهزینه تنها چیزی که مطرح نیست فرهنگ است. سعید ابوطالب البته این روزها برنامه اینترنتی با عنوان «مافیا» را نیز در حال پخش دارد که در آن نیز با توسل به پشتوانههای مالی و سلبریتیها قصد جذب مخاطب را دارد. جالب است که بیلبوردهای این برنامه تمام سطح شهر را هم در برگرفته است. اساساً برگزیدن عنوان مافیا برای این برنامه نشان میدهد که عوامل آن برای جذب مخاطب حاضرند به هر دستاویزی چنگ بزنند. اصالت سرگرمی و تجارت در فرهنگ البته محدود به فضای مجازی نمیشود و وقتی صداوسیما نیز سمت و سوی برنامهسازیهایش به این جهت رفته معلوم است که وضعیت در فضاهای دیگر دچار چه وضعیتی خواهد شد.
این فرهنگ است یا تجارت
علاج واقعه قبل از وقوع باید صورت بگیرد در غیر این صورت اگر قرار باشد تخلف یا تخطیای صورت بگیرد و نهادهای نظارتی و مسئولان که باید حکم چشم بیدار دستگاههای متولی حوزه فرهنگ و هنر را ایفا کنند، بعد از همهگیری و گسترش آن اتفاق ناخوشایند موهن و غیرقانونی در جامعه به آن واکنش نشان بدهند که اساساً با اصل وجودی شکلگیری و طراحی چنین ناظرانی در تضاد است. ممکن است واکنش لاکپشتگونه بخشهای مسئول و ناظر بر محتوا در جاهایی مثل برنامه زنده تا حدودی قابل رفع و رجوع و توجیه باشد، اما در مورد برنامههای تولیدی و به اصطلاح ضبطی که بعد از گذراندن مراحل مختلف زمانبری مانند تصویربرداری، تدوین، صداگذاری و دیگر اقدامات حرفهای کسی متوجه خبط مشمئزکنندهای مثل دیالوگ بهاره رهنما در شام ایرانی نشود، باید نسبت به ساختار و رفتار غیرمسئولانه آن تشکیلات بازنگری جدی و عملگرایانهای صورت بگیرد.
اگر قرار باشد یک اقدام یا اتفاق موهن در سطح وسیع و بین اقشار مردم توزیع شود و به دلیل حساسیت مردم نسبت به اصول اخلاقی و دینی منبعث از سابقه تمدنی و معرفتی با واکنشهای گسترده مواجه شود، پس این همه خدم و حشم و دکان و دستگاههای عریض و طویل پرطمطراق برای چه مواقعی ایجاد شدهاند؟ قطعاً هر اقدامی و واکنشی باید در سطح و تراز کنش باشد، اما این واکنش نباید به شکلی باشد که خاطی یا دیگر کسان جسارت تکرار چنین اشتباهاتی را به خود بدهند، به کلام بهتر اگر برخورد قانونی با این اتفاقات سخیف و مبتذل در اذهان آحاد جامعه بازدارندگی ایجاد نکند، احتمال تکرار و حتی پذیرش ریسک و تقبل پرداخت جریمه احتمالی را به خاطر کسب انتفاع مالی یا اثرات ادراکی آن تخلف در اذهان مخاطبان محتمل میکند.
برخورد و اجرای بدون تنازل ضوابط و چشاندن مُرّ قانون به متخلفین و متمردین امری پسندیده و امیدوارکننده است، اما به غیر از توجه به اصل تخلف و تخطی واقع شده، آن چیزی که اهمیت همترازی دارد، جریحهدار شدن روحیه و غرور اجتماعی است که در چنین موقعیتهایی باید به آن توجه ویژهای داشت.
منبع: الف
کلیدواژه: سعید ابوطالب فضای مجازی شام ایرانی ماهواره ای سبک زندگی برنامه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایش خانگی
محمدحسن خلعتبری در خصوص شیوههای تبلیغات حوزه نمایشخانگی و انتقاد کاربران به رفتار برخی پلتفرمها در پخش تبلیغهای چند ثانیهای در حین پخش سریالها و برنامهها توضیحاتی داد.
به گزارش تسنیم، اخیراً برخی کاربران شبکه نمایشخانگی با انتقاد از رفتار برخی پلتفرمها و سکوهای نمایش در vodها به خاطر پخش یک تبلیغ چند ثانیهای در حین پخش سریالها و برنامههای خانگی و اینترنتی انتقاداتی را از پلتفرمها و ساترا به عنوان نهاد ناظر این حوزه مطرح کردند.
چرا که امروز بعضاً دیده میشود حجم آگهیهای تبلیغاتی برخی پلتفرمهای ایرانی تولیدکننده فیلم و سریال بالاتر رفته است. حتی حامیان مالی در بیلبوردهای نمایشداده شده از شخصیتهای سریالها و برنامهها برای تبلیغات بهره میبرند و به نوعی استفاده ابزاری میکنند. در کنار این در هفتههای اخیر پلتفرمها از تبلیغات در ابتدای محصولات نمایشی که آن هم مورد انتقاد تماشاگران بود به اضافه کردن آگهی میان برنامه روی آوردند.
این انتقادات خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت که موضوع را از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا پیگیری کند.
این پیگیریها به اینجا رسید که نهاد تنظیمگر این حوزه دغدغه کافی برای رعایت حقوق کاربران دارد و حتی درگاه پرداخت یکی از سکوهای شبکه نمایشخانگی مدتی قبل موقتاً به دلیل عدم رعایت آییننامه تبلیغات نمایشخانگی با پیگیری ساترا از مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت مسدود شده است.
محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در خصوص شیوههای تبلیغات حوزه نمایشخانگی، گفت: تبلیغات بخش جدایی ناپذیر از بازار صوت و تصویر فراگیر است. استفاده از مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات در تمامی جهان مرسوم است و رویکردهای استفاده از این مدل به فراخور مدل کسب و کار رسانه متفاوت است.
وی افزود: رویکردهای متفاوت رسانههای نمایشخانگی در حوزه تبلیغات برای ایجاد مزیّت رقابتی برای رسانه پیشبینی شدهاند و هر رسانه در تلاش است تا ضریب نفوذ بالاتری در میان کاربران داشته باشد.
خلعتبری با اشاره به اینکه در ایران نیز از حوزه تبلیغات به عنوان یکی از اصلیترین مدلهای درآمدی استفاده میشود، خاطرنشان کرد: در زمان تنظیم دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا تلاش شد علاوه بر حفظ حقوق کاربران در زمان استفاده از سرویسها، به کسب و کار رسانهها نیز توجه شود. بدین منظور منعی برای تبلیغات در رسانههای اشتراکمحور دیده نشد. این روال در رسانههای دنیا نیز مرسوم بوده برخی رسانهها علیرغم دریافت اشتراک از کاربر، به کاربر تبلیغ نشان میدهند. آنچه که در دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا منع شده است تبلیغات در سرویسهای پریمیوم بوده که برای آن سرویسها نیز تعریف درنظر گرفته شده است. سرویسهای پریمیوم اشتراکمحورند، اما همه سرویسهای اشتراکمحور سرویس پریمیوم ارائه نمیکنند.
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا افزود: هرچند حسب احترام به حقوق کاربران در همان دستورالعمل محدودیتی برای تعداد نمایش تبلیغ، مدت زمان نمایش تبلیغ و قابلیت رد کردن تبلیغ قید شده است، اما متأسفانه در تعداد بسیار محدودی از سکوها (پلتفرمها) این دستورالعمل رعایت نمیشود که به خاطر احترام به رعایت حقوق کاربران تمامی موارد یاد شده در کمیته تخلفات ساترا پیگیری خواهد شد و حتی این تخلفات در مواردی منجر به قطع درگاه پرداخت برخی رسانههای نمایشخانگی نیز شده بود که با تمکین رسانههای یاد شده از قانون و رفع تخلف، این مورد نیز مرتفع شد؛ لذا از کاربران محترم نیز تقاضا میشود موانع نقض حقوق کاربران را به سامانه ساپرا گزارش کنند.
وی تأکید کرد: علاوه بر تعدد نمایش تبلیغ متأسفانه شاهد چالشهای جدّیتری در حوزه تبلیغات در سکوهای صوت و تصویر فراگیر هستیم که یکی از آنها عدم توجه به رده سنی کاربر است. قربانی اصلی این بیتوجهی نیز کودکان و نوجواناناند که تبلیغاتی برای آنها به نمایش گذاشته میشود که تناسبی با سن آنها ندارد. در سامانه ساپرا نیز کاربران شکایتهای متعددی نیز در این خصوص دارند. تبلیغات گمراهکننده از مصداقهای دیگر چالش در حوزه تبلیغات است.
خلعتبری در خاتمه افزود: ساترا به عنوان نهاد تنظیمگر تبلیغات در شبکه نمایشخانگی نظارت مستمر بر پخش تبلیغات سکوهای صوت و تصویر فراگیر داشته و در تلاش است ضمن به حداقل رساندن چالشهای تبلیغات، به بالندگی این فضای به شدت پویا کمک کند.