Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دکتری در نامه‌ای به مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان خواستار رسیدگی به اعتراضات و مشکلات خود شدند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دکتری که در چند هفته اخیر به دلیل مشکلات اخذ مدرک از سازمان امور دانشجویان اعتراض کردند در نامه ای به مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان خواستار رسیدگی به اعتراضات و مشکلات خود شدند که متن کامل نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر مجتبی صدیقی

ریاست محترم سازمان امور دانشجویان

با سلام

ضمن بزرگداشت روز دانشجو، که گویا تنها نامی از آن در تقویم ها باقی مانده است، سوالاتی ذهن جویای حقیقت دانشجویان، دانش آموختگان و خانواده ایشان را به خود مشغول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
‌ای کاش می توانستیم همچون سالهایی که پاسخ هر سوالی را مو به مو و خط به خط می‌دهیم، از شما هم پاسخی دقیق، روشن و منطقی نسبت به هر سوال بشنویم. یادمان می‌آید زمانی که پاسخ سوالی را اشتباه می‌نوشتیم، معلم عزیزی این حق را به خود می‌داد که یک خط قرمز روی آن بکشد و نمره اش را کم نماید. ولی فهمیدیم که از جایی به بعد، معلمی نیست که دیگر این کار را بکند.

پس از سال ها فرمودید که " در زمینه هزینه آزادسازی و تعهدات دانشجویانی که به فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعزام شده اند، موضوع به شکل واقعی و دقیق مطرح نشده است. "

آیا مسئله ای که هنوز به شکل واقعی و دقیق مطرح نشده است، می تواند باعث متوقف شدن رویه ی قانونی آزادسازی دانشنامه شود؟ اگر خودتان را جای ما بگذارید در خصوص اجرای بند‌هایی که هنوز خود، تکلیف آن را نمی دانید، چه فکری می کنید؟! بهتر نیست پیش از اجرای این گونه بخشنامه ها تمام احتمالات، اشکالات، ابهامات و نارسایی های قانونی آن را در نظر بگیرید؟! که کمترین آسیب به قشر تحصیل کرده ای برسد که مدتها است به واسطه وضع و اجرای برخی از قوانین سازمان زخم خورده است.   اساسا اگر سازمان در صدد اصلاح تعهد نامه و یا عملکرد خود باشد، این مسئله شامل دانش آموختگان متعهد به تعهدنامه و دستورالعمل های قبلی نخواهد شد و مطابق اصل ۱۶۹ قانون اساسی و ماده ۴ قانون مدنی، هیچ قانون و دستورالعملی به جهت وجود حقوق مکتسب افراد عطف به ماسبق نمی شود و نمی تواند حقوق مکتسبه را به موجب قوانین سابق از آن‌ها ضایع کند. بدیهی است که اجرای آن برای این دسته از دانشجویان و دانش آموختگان نیز خلاف قانون است.

یا در جایی دیگر ذکر کرده اید " هنوز برای لغو سایر تعهدها ضابطه مشخصی وجود ندارد".

آیا اجرای چنین قوانینی که هنوز ساز و کار صحیح و مناسبی برای آن مشخص نشده است و هیچ آینده نگری هم در آن لحاظ نگردیده است، منطقی است؟! آیا صرف تذکر یک نهاد نظارتی باید قانون نامشخصی را اجرا کنید در صورتیکه پیش از آن، رویه ای کاملاً متفاوت داشتید؟! اگر پیش از این، فعل شما خلاف قانون بوده است که مراجع قانونی باید ورود نمایند که چرا دریافتی صورت نمی گرفت. اکنون هم آیا این روال قانونی است که از دانش آموختگان هزینه آن را دریافت نمایید، در صورتی که این موضوع هم برای شما و هم برای تیم جنابعالی ناملموس است. دانش آموختگانی که در هیچ یک از مفاد تعهدنامه آن‌ها به برگشت هزینه دوره به نرخ روز اشاره ای نشده است، مگر اینکه به چشم یک متخلف به آنها نگاه شود. متخلفی که از قوانین نانوشته و مبهم سازمان تخطی کرده است.

در جایی فرمودید «تسهیلات فرصت مطالعاتی جز آموزش رایگان نیست.»

معاون محترم وزیر علوم، اگر این تسهیلات جز آموزش رایگان نیست پس چرا مدرک دانشگاهی را گرو نگه داشته-اید؟! چرا در مدرک موقت ارائه شده مدت تعهد را به یکدیگر پیوند داده اید؟! شما برای فرصت مطالعاتی، تعهدنامه ای محضری دریافت نموده اید. دو ضامن با شرایط خاص آن را امضا نموده اند و همان زمان هم دو برابر پولی که به ریال داده اید، ضمانت دادیم و هنوز آن ضمانت نامه را پس از بازگشت برنگردانده اید.

کاش می‌توانستیم دلیل این تناقض را هم بدانیم.

در جایی عنوان نمودید که  ارز را به نرخ روز عودت دهید.

در بند ۱ تعهدنامه محضری ذکر شده است که در قبال اعطای مزایا و تسهیلات موضوع «شیوه نامه اجرایی فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت در داخل و خارج کشور و شرکت در کنفرانس های علمی» در محل و مدت تعیین شده در این سند صرفاً به امر تحقیقات علمی اشتغال داشته و کلیه دستورات و مقررات مربوط را رعایت نماید.

آیا پژوهش های صورت گرفته که بعضا کاربرد‌های صنعتی داخلی هم دارد، وارد کردن دانش از کشور‌های دیگر به ایران به همراه مقالاتی که در ژورنال هایی با ضریب تاثیر بالا چاپ شده اند، هیچ سودی برای تراز علمی کشور نداشته است؟ و جالب است همه این موارد امروز از دست آورد‌های این سازمان محسوب می شود؛ بنابراین دانشجویان در قبال اعطای ۶۵ درصد کمک هزینه دوره فرصت مطالعاتی وظیفه و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام داده اند.

بگذارید با جنابعالی کمی راحت صحبت کنیم. آقای صدیقی! فرض کنید که کار متناسب وجود داشته باشد، مگر ما به دلار پول می گیریم که به دلار این کمک هزینه را برگردانیم؟! مگر ما وارد کننده یا صادرکننده هستیم که دلار را چند برابر کرده و عودت دهیم؟! کمک هزینه‌ای که داده اید، همان چند ماه

اول صرف هزینه تحقیق و پژوهش شده است. حال شما بگویید از کجا بیاوریم به شما دلار برگردانیم. در ضمن، ما با نامه کاریابی به شما مراجعه کرده ایم؛ این بدان معنا است که کاری نبوده، حقوقی نبوده. چرا این موارد را نظر نمی گیرید؟! یا اگر در نظر گرفتهاید، چرا اینگونه رفتار می کنید؟!

در جایی فرمودید که "همه از این تسهیلات استفاده نمی کنند".

این حرف شما مانند این است که بگوییم همه در دانشگاه های دولتی پذیرفته نشده اند. آیا این گفته شما منطقی است؟!

شما یک سهمیه ای به دانشگاه های مختلف داده اید و دانشجویان با یکدیگر رقابت می کنند و کسی که رزومه بهتری دارد، از آن تسهیلات استفاده می کند. درکنکور وروری دانشگاه هم همین روال است، کسی که بیشتر تلاش کرده، می‌تواند از آموزش رایگان استفاده نماید.

از شما درخواست داریم یا اجرای این رویه جدید را متوقف نمایید، یا ماشین زمانی بسازید که یک دانش آموخته دکترا را به چند سال قبل و پیش از پذیرش در مقطع دکترا بازگرداند، تا تصمیم دیگری برای زندگی بگیرد. این تصمیم صد در صد ادامه تحصیل در مقطع دکترا نخواهد بود.

بگذارید حرف دلمان را هم بزنیم.

اکنون به این نتیجه رسیده ایم که ما " بردگان علمی " بودیم در تفکر برده داری نوین، محکوم به قوانین نانوشته‌ای شدیم که موارد زیر گوشه ای از آن است.

انجام پژوهش، حضور تمام وقت در دانشگاه آن هم بدون هیچ گونه حقوقی، نوشتن مقالات، ترجمه و یا تالیف کتب، برقراری ارتباط میان دانشگاه های ایران با دانشگاه های رده اول جهان و ارتقای سطح علمی کشور که نتیجه اش شده است پیشتازی ایران در دیپلماسی علمی دنیا.

از خودت، جوانی ات، خانواده ات و زندگی ات بزن، ولی حق هیچ استفاده ای نخواهی داشت. به سراغ کار می‌روی، ولی کاری نیست.

قصد داری مدرکت را طبق حقوق قانونی خود بگیری، ولی نمی دهند و به چشم یک متخلف نگاه می کنند. اعتراض می-کنی و محکوم به مهاجرت کردن می شوی!

آیا ما یک  «برده علمی نیستیم؟! »

والسلام علی من اتبع الهدی

جمعی از دانش آموختگان و دانشجویان دکترا

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان امور دانشجویان دانش آموختگان دکتری روز دانشجو فرصت مطالعاتی سازمان امور دانشجویان دانش آموختگان فرصت مطالعاتی کمک هزینه داده اید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار مهر، از تعداد ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب رشته از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، تا ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود حداکثر ۵۰ کدرشته ‌محل در صورت وجود با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، اقدام کنند.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه منتشر می‌شود، اقدام کنند. کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه سنجش درج شده است.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

کد خبر 6087362

دیگر خبرها

  • فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • واکنش نماینده ایران به کشف گور‌های جمعی در خان یونس
  • اگر این جنایات دهشتناک فورا متوقف نشود...| واکنش تند ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • امشب؛ آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • تنوع فرصت‌های شغلی برای جوانان شرط مهم حضور سازمان‌ها در نمایشگاه بازار کار