Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-قدرت روایت پردازی بر کسی پوشیده نیست و می‌توان با روایتگری مطالب را به مخاطب منتقل کرد، اما مطالب نباید مفهوم زده باشند و این مورد در آثار رضوی مشاهده می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، رضا وحید متولد 1365 در شهر ورامین است. وی دارای دیپلم ریاضی و تحصیلات مقطع سطح دو حوزه علمیه خراسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی رتبه‌های اول مسابقات متعدد هنری را در رشته فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌نویسی و فیلم کوتاه کسب کرده است و از سال 1388 دبیر حلقه تبلیغی داستان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بوده است.

داستان کوتاه «اسفند» با موضوع زندگی حضرت رضا (ع) و داستان «بانوی نیایش» مربوط به حضرت معصومه (س) و نحوه تولد امام رضا (ع) از آثار رضوی این داستان نویس است.

وی معتقد است که در آثار رضوی دچار مفهوم زدگی شده‌ایم به طوری که نویسنده هر کاری می‌کند تا به مخاطب مفهوم را منتقل کند این در حالی است که در اثر داستانی باید مخاطب همراه روایت گام بردارد و طبق تجربه شخصیت داستان تجربه کسب کند و به یک روشنگری و آگاهی برسد و متاسفانه این روند در آثار رضوی خیلی کم به چشم می‌خورد یعنی بدون مقدمه چینی بحث شفا و حاجت گرفتن را مطرح می‌کند بدون آنکه به دنبال ارتباط فرد شفا گرفته با امام رضا (ع) و وصف حال او در این زمان باشد.

وحید می‌افزاید: قدرت روایت پردازی بر کسی پوشیده نیست و می‌توان با روایتگری مطالب را به مخاطب منتقل کرد، اما مطالب نباید مفهوم زده باشند و این مورد در آثار رضوی مشاهده می‌شود.

مرهمی بر دلتنگی زائران/ زیرساخت‌های ارتباط مجازی با حرم رضوی گسترش یافتبیمارانی که چشم به پنجره فولاد حرم رضوی دوخته‌اند/دل‌هایی که از فضای مجازی روانه ‌بارگاه شمس‌الشموس می‌شوند+فیلمطواف پیکر دانشمند هسته‌ای در حرم رضوی/آخرین زیارت شهید فخری‌زاده در حرم امام رضا (ع) + فیلم

وی تاکید کرد: ما هرچقدر به دنبال متن‌ها و داستان‌های برویم که آسیب کمتری داشته باشند بهتر نتیجه می‌گیریم و رفع این مشکل تقریبا مدت‌ها زمان خواهد برد.

این نویسنده داستان کوتاه اسفند عنوان داشت: جشنواره باید از فراخوان عمومی به سمت فراخوان سفارشی قدم بردارد تا به نتایج مطلوب تری دست یابد و از شرکت‌کنندگانی که در جشنواره‌های قبل حضور داشتند و آثار آنان برگزیده شده است استفاده کنند تا بدین گونه جشنواره هدفمند شود.

وی ادامه داد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) هم اگر این راه را در پیش بگیرد قطعا شاهد دریافت آثار رضوی فاخری خواهد بود، اما اگر فراخوان صرفا عمومی باشد سطح کار پایین می‌آید و رشدی نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مقوله داستان‌های رضوی شاهد شعار هستیم افزود: معمولا در داستان‌های رضوی بحث شفا و حاجت را خیلی مطرح می‌کنند؛ مثلا طرف ناگهان دچار مشکل شده به یاد امام رضا (ع) می‌افتد سریع شفا می‌گیرد و یا حاجت روا می‌شود و این موضوعات را بیان می‌کنیم، اما بعد از آن داستانی نداریم که ارتباط فرد شفایافته یا فردی که مشکلش حل شده با امام (ع) به چگونه و سبک زندگی شخص چگونه و چطور شده است.

وحید افزود: در جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) به داستان‌ها توجه ویژه‌ای شود به ویژه وقتی که اثری را ارزیابی می‌کنند و به آن امتیاز می‌دهند و به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود دیگر در سال‌های بعد نویسندگان دیگر برای کسب مقام به دنبال کپی برداری از این داستان نباشند بلکه به ابعاد دیگری از سیره رضوی بپردازند.

این داستان نویش برجسته کشورمان با بیان اینکه بسیاری از جشنواره به جای اینکه در سال‌های بعد ترقی پیدا کنند رو به افول می‌روند، تاکید کرد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) افق بلندمدتی برای خود ترسیم کند و برگزیدگان هر دوره از جشنواره را کنار نگذارند بلکه روی آنان سرمایه گذاری نمایند و از طرفی به آثار جدید در سبک و سیره رضوی که کاربردی است توجه کنند.

وی در پایان گفت: نکات زیادی درباره زندگی امام رضا (ع) وجود دارد که به آن توجهی نشده است از جمله بحث سفر ایشان، دوستداران حضرت رضا (ع) در ایران و شبهات وارده در مباحث تاریخی و موارد دیگری که کمتر روایت شده و از طرفی رمان‌های امام رضایی در حوزه کودکان و نوجوانان بسیار ضعیف و اندک است.

انتهای پیام/282/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آثار رضوی امام رضا داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مرحله اول داوری بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، مهدی بابایی مجرد دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با اعلام پایان مرحله اول داوری این بخش از جشنواره، گفت: مرحله اول داوری این جشنواره با حضور ۹ داور برجسته در شهر تهران به انجام رسیده است. این جشنواره، که هر ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور ما شناخته می‌شود، امسال نیز شاهد حضور پرشور هنرمندان و استادان خوشنویسی از سراسر ایران بود.

وی گفت: در این دوره، دبیرخانه جشنواره شاهد دریافت ۳۵۰ اثر فاخر بود که هر یک به نوبه خود نمایانگر عمق فرهنگی و هنری این مرز و بوم است. از این تعداد، ۷۵ اثر در بخش نستعلیق، ۲۲ اثر در بخش نسخ، ۷ اثر در اقلام سته و ۲۰ اثر در بخش شکسته نستعلیق به مرحله بعدی راه یافته‌اند. این آثار که با دقت و ظرافت خاصی توسط داوران مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان‌دهنده تلاش و پشتکار هنرمندانی است که با عشق و علاقه به این هنر دست به قلم شده‌اند.

بابایی بیان کرد: اسامی هنرمندان برگزیده بر روی وب‌سایت شمس منتشر شده و آن‌ها از ۳ تا ۱۲ اردیبهشت فرصت دارند تا آثار خود را به دفتر دبیرخانه تهران بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ارسال کنند.

دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی تصریح کرد: از برگزیدگان مراسم اختتامیه که اواخر اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، تقدیر خواهند شد.

کد خبر 6085182

دیگر خبرها

  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • ۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد
  • خوشنویسان کشور ۳۵۰ اثر به جشنواره رضوی فرستادند
  • پایان مرحله اول داوری بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی 
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟