Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: هفته آینده شرکت واگن پارس اراک به صورت رسمی به گروه صنعتی مپنا تحویل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی از واگذاری قطعی شرکت واگن پارس به مجموعه مپنا در هفته آینده خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی روز گذشته طی نشستی در سازمان گسترش و با حضور تمامی مسئولان مربوطه وزارت دفاع، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نمایندگان معاونت اقتصادی معاون اول ریاست جمهوری، مپنا، مدیرعامل واگن پارس و تعدادی از نمایندگان شورای کارگری آخرین تأییدیه واگذاری واگن پارس اراک به شرکت مپنا انجام شد.

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ با مشارکت ۶۰ درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و ۴۰ درصدی راه‌آهن آغاز به کار کرد و کارگاه‌های تولیدی این شرکت در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شد.

شرکت واگن پارس به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل‌ونقل ریلی ایران است اما در سال‌های اخیر برخی ناملایمات باعث شد تا نتواند در حد و اندازه نام و آوازه خود در این عرصه ورود کند.

گفتنی است در سال ۸۵ بنا به دلایلی همچون بحث خصوصی‌سازی سازمان گسترش موظف به فروش این شرکت شد و مالکیت سهام عمده واگن پارس به یکی از تعاونی‌های وزارت دفاع انتقال یافت اما مسائل و مشکلاتی دست‌به‌دست هم داد و روند تولید در این مجموعه با کاهش مواجه شد.

سرانجام در سال ۹۵ تصمیماتی برای بازگشت این شرکت به وزارت صمت گرفته شد و سازمان گسترش طی تهاتری با وزارت دفاع مجدداً سهام واگن پارس را در اختیار گرفت درحالی‌که برخی مسائل و به گفته مسئولین استانی اختلاف حساب‌های مالی بین این دو مجموعه باعث شد واگن پارس در وضعیت نامعلوم مالکیتی قرار گیرد.

همین مسئله منجر به این شد که شرکت واگن پارس بعضاً در زمینه عقد قراردادهای کاری، دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی و پرداخت بدهی‌های خود با مشکلاتی مواجه شود.

درنهایت اما شهریورماه سال ۹۸ موضوع انتقال مالکیت واگن پارس به گروه صنعتی مپنا مطرح شد اما با گذشت بیش از یک سال و اظهارنظرهای مقطعی برخی مسئولین مبنی بر قطعی شدن این واگذاری، تحقق این تصمیم کماکان نافرجام ماند تا جایی که استاندار مرکزی چهارم آذرماه سال جاری در آئین رونمایی از نخستین لوکوموتیو پارس ۳۳ به‌عنوان جدیدترین محصول شرکت واگن پارس اراک از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد به موضوع واگذاری شرکت واگن پارس به مپنا و رفع موانع ایجادشده در این امر در حوزه وزارت دفاع ورود کند.

حالا اما خبر انتقال قطعی سهام واگن پارس به گروه صنعتی مپنا در هفته آینده شنیده می‌شود و امید است با توجه به اینکه تعیین تکلیف وضعیت این شرکت به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران نیز مطرح است بالاخره این امر محقق شده و واگن پارس را در ریل رونق قرار دهد.

 ۸۰ درصد محصولات ریلی کشور در واگن پارس تولید می‌شود اما در حالی که کشور ظرفیت تولید واگن را دارد در سال‌های اخیر تصمیم به ورود واگن خارجی و حتی دست دوم گرفته شد، هر چند این شرکت مادر تخصصی با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و مشکلات تأمین مواد اولیه نیز مواجه است که حمایت جدی دولت را می طلبد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: گروه صنعتی مپنا شرکت واگن پارس واگن پارس اراک سازمان گسترش واگن پارس وزارت دفاع هفته آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۳۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه فروآلیاژ پارس دامغان افتتاح شد

فازهای ۱ و ۲ مجموعه صنعتی بزرگ فروآلیاژپارس پارس دامغان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه رسما افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دامغان، دیار زرخیز دامغان که تاکنون تنها با پسته مرغوب و تاریخ هفت هزارساله خود شناخته می‌شد، امروز باید به عنوان بهشت معادن ایران با روایت جهادگرانه صنایعی همچون فروآلیاژ پارس  معرفی شود.

اشتغال بخش صنعت و سرمایه گذاری و بالندگی شهرستان دامغان در این بخش طی یکی دو دهه گذشته با چشم پوشی بر استثنائات موفق و انگشت شماری همچون پروژه فولاد کویر با چالش‌ها و داستان‌های پیچیده و گاه بی‌سرانجامی روبه‌رو بوده است.

اما در این بین، سال 1400 شاهد برزمین زده شدن کلنگ آغاز ساخت کارخانه‌ای در دامغان بودیم که با تلاش مجاهدانه سرمایه‌گذار و دست‌اندرکاران آن و پیگیری مسئولان ارشد شهرستان اکنون دو فاز از آن به بهره برداری رسیده است.

تاکنون قریب به 400 نیرو در 2 فاز " مجموعه صنعتی فرو آلیاژ پارس دامغان مشغول به کار شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل چهار فاز این کارخانه قریب به یکهزار نفر اشتغال مستقیم در این مجموعه صنعتی ایجاد شود.

گفتنی است، حجم تولید این واحد صنعتی سالانه 55 هزار تن است که بیش از 60 درصد تولیدات آن به کشورهای ایتالیا، بلغارستان، ترکیه، پاکستان، عراق و رومانی صادر می‌شود و 100 درصد غبار تولیدی غبارگیرهای پیشرفته فروآلیاژ پارس دامغان نیز به عنوان محصولی ارز آور به کشورهای عربی صادر می‌شود.

انتهای پیام/362/

دیگر خبرها

  • فروش فوری ایران خودرو با تحویل ۳ ماهه + جزئیات و جدول
  • دام ایران خودرو برای متقاضیان پژوپارس / ۱۵۰ میلیون بیشتر بپردازید!
  • جنگنده‌های «سوخو ۳۵» در راه تهران
  • تحویل یک جنگنده روسی سوخو ۳۵ به ایران در چند روز آینده؟
  • اولین محموله جنگنده‌های سوخو ۳۵ در راه تهران
  • دام ایران خودرو برای متقاضیان پژوپارس/ ۱۵۰ میلیون بیشتر بپردازید!
  • بررسی نقش هولدینگ های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری
  • گران فروشی و افزایش قیمت خلاف عدالت خودرو پژو پارس
  • کارخانه فروآلیاژ پارس دامغان افتتاح شد
  • نقش هولدینگ‌های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری بررسی می‌شود