Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجو قشری است که در هر برهه ای از زمان فارغ از جهت گیری های سیاسی، حق طلبانه جبهه گیری می کند. از دانشجویی که در سال ۱۳۳۲ برای استقلال کشور و عدم وابستگی به خارج به خاک و خون کشیده می شود تا دانش آموختگانی که تا حال حاضر به جرم خدمت به کشور و تلاش در راه استقلال و علم ترور می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ به جرأت می‌توان ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ را خودجوش‌ترین اقدام جنبش دانشجویی مسلمان علیه نظام شاهنشاهی و نماد استکبار ستیزی این جریان دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام دانش جویان فارغ از هر گروه و حزب سیاسی که خود را در برپایی کودتای ۲۸ مرداد دخیل می دانستند تنها برای مبازره با استکبار جهانی و ابراز اعتراض به بها دادن دولت طاغوت به مظهر استکبارآن روز ها بود.

روز سوم آذرماه سال ۱۳۳۲ محاکمه دکتر مصدق و سرتیپ ریاحی در دادگاه نظامی خاتمه یافت. ورود «سردنیس رایت»، کاردار موقت سفارت انگلیس به تهران در این روز و متعاقب آن چند روز بعد صدور اعلامیه رسمی مشترک میان دو دولت درباره برقراری مجدد و رسمی روابط ایران و انگلیس به شدت اعتراض ها افزوده شد.

در همین روز بود که دربار شاهنشاهی اعلامیه‌ای مبنی بر مسافرت «نیکسون»، معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران در ۱۸آذرماه صادر کرد. ۱۵ آذر ماه روزی بود که دانشجویان دامنه اعتراضات خود را گسترده کرده و به خارج از دانشگاه هم کشاندند اتفاقات این روز هراس نیرو های امنیتی و متعاقب آن بازداشت و مجروح شدن چند دانشجو اتفاق افتاد روز ۱۶ آذر آتشین تر از روز قبل آماده مقالبه با ورود نیکسون و و از سر گیری روابط با بیریتانیا که مظهر اصلی استکبار آن روز ها بود دانشجویان را از کلاس به خیابان ها کشید.

سربازان و نیروهای امنیتی هم بعد از هجوم به دانشگاه اقدام به بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان کردند عده ی زیادی را مجروح و سه تن از دانشجویان را مظلومانه به شهادت رساندند و حتی اجازه یاری به مجروحان را هم ندادند.

روز بعد نیکسون وارد تهران شد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران را دریافت کرد.

با گذشت۶۷ سال از آن آذر ماه خونین یادآوری جنایت پهلوی در سرکوب مظلومانه پویا ترین قشر جامعه، به خاک و خون کشیدن صد ها دانشجو، حتی جلوگیری از کمک به مجروحان و آسیب دیدگان این جنایت و بزرگداشت نام احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا بهانه بزرگداشت ۱۶ آذر هر سال است.

وارث حکوتی که حدود ۲۰ سال قبل از انقلاب اسلامی به بهانه حضور معاون رئیس جمهور آمریکا پاسخ کوچک ترین تحرک قشر فعال جامعه را با شکلیک گلوله و به خاک و خون کشیدن جوانان دغدغه مند جامعه داد اکنون سخن از آزادی بیان و دفاع از حقوق شهروندی به میان می آورد.

دانشجو قشری است که در هر برهه ای از زمان فارغ از جهت گیری های سیاسی، حق طلبانه جبهه گیری می کند. از دانشجویی که در سال ۱۳۳۲ برای استقلال کشور و عدم وابستگی به خارج به خاک و خون کشیده می شود تا دانش آموختگانی که تا حال حاضر به جرم خدمت به کشور و تلاش در راه استقلال و علم ترور می شوند.

دانشجویان امروز، دانشجویان گام دوم انقلاب هستند

شنیدن حرف دل دانشجویان بسیجی و آرمان های فعالان دانشجویی همیشه تحسین برانگیز و باعث مباهات، وجد و روحیه در دل شنونده آن است. نظر امیر حسین روز بهانی، معاون پژوهش و فن آوری بسیج دانشگاه فرهنگیان همدان به عنوان عضوی از قشر پویای دانشجو در جامعه، شنیدنیست.

معاون بسیج دانشگاه فرهنگیان همدان بر پایه سخن شهید بهشتی که می فرمایند:”دانشجو معلم جامعه است” اعتقاد دارد اگر دانشجو در جامعه خواب باشد طبیعتا جامعه بر ساختاری که باید پیش نمی رود. دانشجو به دلیل ماهیت جوانی که دارد و به دلیل اینکه در یک جو تعاملی با سایر دانشجویان و اساتید در دانشگاه است می تواند پویا باشد و محور تحرکات باشد.

او می گوید: موضوع کوشا و پویا بودن قشر جوان جامعه همیشگی است چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب این خصیصه ی دانشجو است و ما در طی سالها شاهد این واقعیت بودیم.

این فعال دانشجویی با ابراز خوشحالی از بالا رفتن آمار چند سال اخیر دانشجویان مسئله محور می گوید: دانشجویان بسیار در حوزه بسیج پویا تر ظاهر می شوند.

روز بهانی معتقد است بعد از تاسیس دوباره دانشگاه فرهنگیان رکود علمی و فرهنگی از این دانشگاه رخت بر بسته و جان تازه ای به آن دمیده شده است. دانشجویانی که معلمان آینده مدارس ایران خواهند بود افرادی بسیار کنش گر، دغدغه مند و دارای مطالبات از جامعه و مسئولان هستند.

این جوان بسیجی دانشجو را یک عنصر فعال در جدول تناوبی عناصر جامعه می داند و فکر می کند دانشجو با ذات جوان و ذهن فعالی که دارد در چهارچوب خودش می تواند در راستای اهداف و آرمان های انقلاب و همگام با مسئولین بسیار پیش برنده و مثمرثمر باشد و مخصوصا در طی این چند سال اخیر به خوبی ظرفیت و توانایی های خود را در جهت حل مشکلات نمایش داده است.

روز بهانی می گوید: در همین چند روز اخیر و با ریخته شدن خون پاک شهید فخری زاده جمعی از دانشجویان دغدغه مند به نشانه اعتراض نسبت به این جنایت اقدام به تظاهرات در محیط دانشگاه کردند. هوشیاری و ذکاوت دانشجویان امروز خبرر از ورود قشر جوان به گام دوم انقلاب و فعالیت در این مرحله از انقلاب اسلامی می دهد.

او خوشحال است که دانشجویان به دلیل پیگری ها و دغدغه ای که دارند چه بسا از مسئولان هم پیگیر تر به جلو می روند و با گسترش فضای ارتباطی و رسانه و امثالهم و تقویت ارتباطات تشکیلاتی که در این زمینه فعال است به مرحله ای از شناخت رسیده اند که با قدرت زیادی در زمینه مبارزه با استکبار وارد شده، پیش می روند و نتایج بسیار خوبی حاصل می کنند.

به گزارش عصر همدان، همانطور که گفته شد و پیداست زمینه فرهنگی و مخصوصا فضای مجازی حوزه بسیار مهم و کلیدی فعالیت امروز دانشجویان است رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند:  یکی از اقشار و نیروهای تأثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی در نقاط مختلف جهان دانشجویان بوده و هستند.

در کشور ما نیز دانشجویان نقش به سزلایی در پیشبرد انقلاب و نقاط عطف آن داشته‌اند و به همین دلیل ۱۶ آذر ۱۳۳۲ روز دانشجو نام گرفته است، زیرا در این روز قشر دانشجو بود که در اعتراض به دخالت و نقش آمریکا در کودتای علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق وارد صحنه شد و سه شهید تقدیم جریان مبارزه علیه استبداد و استعمار کرد.

این نقش اثرگذار تا پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت و دانشجویان همواره نقش پیشرو را در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب ایفا کردند.قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است.

امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می برند.

انتهای پیام /

منبع: دانا

کلیدواژه: خاک و خون فضای مجازی سال ۱۳۳۲ ۱۶ آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی مطهری : همگی درگیر نوروز هستیم و غزه را فراموش کردیم

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه اکثر کشورهای اسلامی این موضوع غزه را فراموش کردند و در ایران هم که همه‌مان در این ایام درگیر نوروز هستیم و به‌طور کلی همه موضوع غزه را فراموش کردند و به نظرم به خاطر ظلمی که به مردم غزه شده ما اصلا نباید عید می‌داشتیم.

  علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنایت‌های ادامه رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین و غزه، خاطرنشان کرد: جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در بیمارستان شفا جنایت خیلی بزرگی بوده و باید دنیای اسلام و مجمامع بین‌المللی را تکان دهد. 

به گزارش فارس، وی در ادامه، گفت: اما متأسفانه می‌بینیم هیچ حرکتی صورت نمی‌گیرد و فقط در این بین، کشور یمن تحرکاتی انجام می‌دهد؛ کشورهای جهان و مجامع حقوق بشری سکوت کرده‌اند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، افزود: مصر و اردن که هم‌مرز با فلسطین هستند نیز فقط نظاره‌گر هستند، البته که از مجامع بین‌المللی انتظاری نیست، چراکه دست‌نشانده آمریکا و صهیونیست‌ها هستند، اما کشورهای اسلامی باید اقدامی انجام دهند.

مطهری تصریح کرد: متأسفانه اکثر کشورهای اسلامی این موضوع غزه را فراموش کردند و در ایران هم که همه‌مان در این ایام درگیر نوروز هستیم و به‌طور کلی همه موضوع غزه را فراموش کردند و به نظرم به خاطر ظلمی که به مردم غزه شده ما اصلا نباید عید می‌داشتیم.

وی ادامه داد: جبران این جنایت‌های غیر انسانی جبران خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید و مجروح و مفقود و افراد زیر آوار امکان‌پذیر نیست و تنها راه جبران آن نابودی رژیم صهیونیستی است.

مطهری تأکید کرد: این جنایتی که اخیرا در بیمارستان شفا انجام شده، واقعا بی‌شرمانه و غیرانسانی است و واقعا تنها جبران آن نابودی اسرائیل است.

نایب رئیس سابق مجلس، گفت: صهیونیست‌ها باید کامل فلسطین را تخلیه کنند و فلسطین به دست مردم فلسطین بیفتد.

وی افزود: انشاءالله فلسطینی‌ها بعد از این همه شهید راه هم وطنان شهید خود را را ادامه خواهند داد و بقیه مسلمانان هم همراهی خواهند تا شاهد آزادی قدس شریف باشیم.

مطهری در ادامه تصریح کرد: این جنایت بیمارستان شفا و تجاوز به زنان، مقاومت اسلامی را در منطقه مصمم‌تر و جدی‌تر می‌کند و شاید طوری بشود که کم‌کم توده‌های مسلمان برخیزند چرا که هنوز مردم مسلمان برخی از کشورهای اسلامی عمق فاجعه و اهمیت این موضوع را درک نکرده‌اند.

وی افزود: یک دلیل اینکه برخی عمق فاجعه را درک نکرده‌اند این است که حاکمان این کشورهای اسلامی تحت سلطه غرب هستند و اجازه قیام مردم مسلمان را نمی‌دهند و اگر راه را باز بگذارند مردم مسلمانان قیام خواهد کرد.

مطهری در پایان خاطرنشان کرد: بالاخره این جنایت اثر خودش را در یمن و ایران جبهه مقاومت خواهد داشت و انشاءالله که ببینیم که انتقام مردم فلسطین گرفته شود.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کامبک‌های فراموش‌نشدنی در دنیای فوتبال / فیلم
  • انجام پایان‌نامه‌های ارزان‌قیمت و مشکلات دانشجویان
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • اردوی جهادی نوروزی با بیش از ۹۰ دانشجو + تصاویر
  • علی مطهری: درگیر نوروز هستیم و موضوع غزه را فراموش کردیم
  • تجمع جوانان دانشجو و طلبه قم در محکومیت جنایات اسرائیل
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • علی مطهری : همگی درگیر نوروز هستیم و غزه را فراموش کردیم
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲