Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@14:16:49 GMT

انقلاب صنعتی رشت در انتظار تدابیر مسؤولان/ورود مافیا ممنوع

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۴۹۱۶

انقلاب صنعتی رشت در انتظار تدابیر مسؤولان/ورود مافیا ممنوع

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، این روزها که خبر احیای برخی از کارخانه‌های سراسر کشور باهمت قوه قضاییه به گوش می‌رسد، بارقه امید بار دیگر میهمان دلِ گیلانیان شده، کارخانه پوشش بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه مدت‌ها است به خرابه‌ای تبدیل شده، خرابه‌ای که گویا مقامات دولتی استان با واگذاری نادرست مسؤولیت را از سرخود وا کرده و کارگران زحمتکش این کارخانه را به حال خود سپردند و بخش خصوصی به طمع‌ورزی زمینی با این وسعت رها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی رغم گزارشهای متمادی کار شده در باره کارخانه پوشش از سوی رسانه ها و واکنشهای مقامات استانی هنوزاستاندار گیلان به صورت مستقیم از کارخانه بازدید نکرده است.

 

برای احیای هویت صنعتی گیلان قدم بردارید

مدیر کارخانه پوشش در جمع خبرنگاران و از عدم‌حمایت دولتی‌ها گلایه و از حمایت نیروهای دلسوز گیلانی ازجمله دادستان قدردانی و اظهار کرد: حمایت آقایان فلاح میری، خلیلی و مسرور چنان قوت قلبی برای ما شد که با خود عهد گردیم تا احیای دوباره هویت صنعت گیلان دست از کار نکشیده و تا پای جان از این هویت صنعت استان دفاع کنیم.

رحیم صابر از طمع بخش خصوصی این کارخانه که به‌صورت غیرتخصصی و در یک مزایده غیرتخصصی و با پرداخت رقمی ناچیز و غیرواقعی خود را صاحب این سرمایه عمومی و بیت‌المال کشور کرده برای ما سخن گفت و افزود: این کارخانه باید احیا شود این کارخانه ثمره تلاش دستان کارگرانی است که روز و شب برای اقتصاد این کشور سال‌ها تلاش کردند و حتی تا پای جان در مقابل ناجوانمردی‌های بخش خصوصی ایستادگی کردند.

صابر می‌گوید، برف ۸۳ بهانه‌ای شد برای تخریب کارخانه و برای رسیدن به سود و منفعت زمینی که باید زمینه صنعت کشور باشد نه ثروت برخی ازمابهتران.

او از همه دلسوزان از اهالی رسانه از مسؤولان و از گیلان دوستان عاجزانه خواهش کرد که بداد هویتِ صنعت استان برسند و اجازه ندهند بخش خصوصی نااهل، اموال عمومی گیله مردان و گیله زنان را به تاراج ببرند این خواسته زیادی نیست، حتی اگر می‌خواهید به بخش خصوصی بسپارید باید به بخشی بسپارید که اهلیت داشته باشد نه اینکه از روی طمع‌ورزی کارخانه را تصاحب کنند.

مدیر کارخانه پوشش از همراهی شرکت آتیه دماوند نیز سخن گفت که در این سال‌ها برای کارگران از کار بیکار شده این کارخانه تلاش کرد و حتی به‌اندازه میخی از این کارخانه برای خودش فروشی نکرده است، حالا همه ما منتظریم تا مالکیت  نااهل بخش خصوصی به بخش اهلیت دار انتقال داده شود تا با احیای دوباره این کارخانه، انقلاب صنعتی دیگری در رشت اتفاق بیفتد.

 

ماجرای تکراری مافیا و پشت پرده واگذاری‌ها

نماینده مردم شهرستان رشت نیز از پشت پرده واگذاری‌ها در گیلان سخن گفت و اظهار کرد: نزدیک به ۲۰ سال است که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد و طمع بخش خصوصی  و مشابهت سرنوشت آن  با کارخانه‌های دیگر استان، نشان از  معامله‌ای کاملاً باندی و مافیایی است.

سید علی آقازاده نیز برف ۸۳ را بهانه‌ای بر سرنوشت غمبار کارخانه پوشش دانست و بیان کرد: ما در دوران جنگ شاهد خرابی بمباران موشکی صدام بودیم که چگونه خرمشهر را به خرابه‌ای تبدیل کرد اما این چند سال اخیر بدخواهان داخلی نیز کارخانه بزرگ و هویت صنعتی استان گیلان را به خرابه‌ای تبدیل کردند و همچون بمباران جنگی خرابی به بار آورده‌اند.

وی از مافیای فساد سخن گفت و افزود: کارخانه‌ای که روزی سه هزار و ۵۰۰ نفر در آن کار می‌کردند تخریب و اموال کارخانه را غارت کردند این مافیا هنوز هم در حال پیگیری‌اند، گوشت کارخانه را که خورده‌اند منتظرند تا استخوان آن را نیز خودشان صاحب شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از ناکارآمدی مسؤولانی که تاراج بخش خصوصی نااهل را دیدند و سکوت کردند گفت: امروز به برکت مدیریت قوه قضاییه،  مسئولین قضایی جدید استان، قطعاً  مانع بزرگی بر طمع ورزان خواهند بود تا عبرتی شود برای همه بدخواهان این ملت غیور و قدرتمند.

وی با انتقاد از گزارش پخش شده از رسانه ملی درباره مشکلات کارخانه پوشش گفت: ما به مافیا اجازه زیاده‌خواهی را نخواهیم داد، آن‌ها بدانند که  چشم طمع از زمین پوشش را از آن‌ها خواهیم گرفت و از شرکت  آتیه دماوند و همه دوستانی که از حقوق کارخانه و بیت‌المال دفاع کردند تقدیر و تشکر  می‌کنیم.

اجازه به تاراج رفتن بیت‌المال را نخواهیم داد

دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز تأسف از وضعیت این کارخانه اظهار کرد: برای مسؤولینی که ناظر بر بیکاری کارگران این کارخانه و از بین رفتن صنعت استان بودند تأسف می‌خورم و تأکیددارم که بیش از این اجازه به تاراج رفتن بیت‌المال را نخواهیم داد.

محمدرضا احمدی با اشاره به فرآیند واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی و فردی که اهلیت آن را نداشته و با پرداخت مبلغ صوری خود را صاحب این کارخانه دانسته گفت: ما تا آخر، پای‌کار خواهیم ماند و اجازه نخواهیم داد که این اموال عمومی به دست افراد نااهل به بهانه بخش خصوصی بیفتد.

وی با بیان اینکه فعلیت کارخانه ناامیدکننده است و بخش خصوصی برف را بهانه کرده و آن را تخریب کردند، افزود: برف سنگین در کارخانه‌ای که تعطیل بوده قطعاً منجر به تخریب می‌شود، پس  آن را بهانه کرده و به دنبال طرح‌های خاص خود بودند.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از قوه قضاییه اهلیت بخش خصوصی را مطالبه کرده و درصدد جبران ضرر زیان توسط بخش خصوصی نااهل هستیم، بیان کرد: خائنین به استان باید به جزای اعمال خود برسند و قوه قضاییه با مشخص کردن مالکیت زمین زمینه احیای کارخانه را فراهم کند به امید خدا در آینده خبرهای خوبی اتفاق خواهد افتاد.

 

 

سرگذشت حیرت‌آور قربانیان بخش خصوصی

سال‌هاست که غصه پردرد و پرفرازونشیب برخی از کارخانه‌های خوش‌نام استان گیلان، قلب و جان اهل‌فن را رنجور کرده و سرگذشت حیرت‌آور هریک از آن‌ها، خاطر دغدغه مندان اقتصادی استان را مکدر می‌کند، کارخانه‌هایی که روزی برای خود حرفی برای گفتن داشتند و چرخش چرخ‌هایشان، سفره‌های زیادی را رنگین نگاه می‌داشت، کارخانه‌هایی که روزی مادر اقتصاد کشور بودند و در پی برخی بی‌تدبیری‌ها در راستای خصوصی‌سازی قربانی ناکارآمدی و منفعت‌طلبی برخی ازمابهتران شدند که مرور هرکدام از آن‌ها انگشت حیرت بر دهان اهل نظر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: قوه قضاییه کارخانه بخش خصوصی مجلس شورای اسلامی کارخانه پوشش قوه قضاییه بخش خصوصی بیت المال هویت صنعت خرابه ای سخن گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۴۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل

ایسنا/مازندران بخشدار بابلکنار با اشاره به اینکه صنعت نوغانداری با مشکلات عدیده مواجه است، گفت: ورود تکنولوژی به این صنعت نیازمند جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

عیسی نصرالهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  ۲۸ روستا از ۴۲ روستای بخش بابلکنار در صنعت نوغانداری فعالیت دارند که بیشتر شامل روستاهای بالادست منطقه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۲ دوره آموزشی در سطح بخش بابلکنار افزود: به منظور رونق و بهبود کیفیت تولید پیله ابریشم جهاد کشاورزی در حوزه قلمه زنی نهال توت، کلیات پرورش نوغان و نخ ریسی پیله‌ها با ما در برگزاری کلاس آموزشی همکاری داشتند.

وی از حمایت مالی ۱۰۵ پروژه احداث و تجهیز تلنبار نوغانداری و کارگاه تولید نخ ابریشم خانگی با جذب اعتبار بیش از ۶۷ هزار میلیون ریال با همکاری صندوق کارآفرینی امید، بنیاد برکت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی چند سال اخیر در این حوزه خبر داد.

وی از توزیع ۷۰۰ جعبه بین پرورش دهندگان منطقه بابلکنار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: ۲۰ تن پیله در این طرح جمع آوری شد.

وی یکی از مشکلات تولیدکنندگان را عدم توزیع نهال به موقع برای کاشت برشمرد و گفت: توزیع نهال بی کیفیت و بی‌هنگام سبب خشک شدن این نهال‌ها شده و یا بازدهی لازم را ندارد.

بخشدار بابلکنار با اشاره به اینکه درصدد رایزنی برای جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه جهت اجرای مراحل خشک کردن پیله و نخ ریسی هستیم، گفت: برای این مهم قول مساعد برای همکاری جهت مهیا کردن سوله سه هزار متری مناسب برای این امر هم داده شد.

وی افزود: سرمایه گذار عنوان کرده برای احداث چنین کارخانه‌ای نیازمند ۱۰۰ تن پیله در سال است که با این امر نیز موافقت شد زیرا این ظرفیت وجود دارد از بخش لفور، بابلکنار و بندپی شرق  وغرب این میزان را فراهم کنیم منتهی سرمایه گذار به دنبال تضمین بانکی برای تحقق این امر است که در حال حاضر مذاکرات ما به بن‌بست خورده است.

وی ادامه داد: اگر فرماندار بابل و استانداری مازندران در این حوزه به ما کمک کنند و رایزنی لازم انجام شود؛ ما نیز قول آماده کردن این میزان پیله را خواهیم داد.

نصرالهی گفت: این سرمایه گذار که خود در صنعت فرش فعالیت داشته و از فرزندان این منطقه است عنوان کرده که آمادگی دارد در صورت قبول تضمین بانکی چندین میلیارد تومان هزینه کرده و کارخانه را به دستگاه خشک کن و نخ ریسی بدون درخواست ریالی از دولت تجهیز کند منتهی این اقدام وی به تدریج و در چند مرحله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر این صنایع تبدیلی در همین استان و این منطقه فعال شود؛ می‌تواند از کل مازندران و گیلان و گلستان آورده داشته و پرورش دهندگان دیگر مجبور نمی‌شوند پیله را با قیمت کمتر به‌واسطه‌ها بفروشند.

بخشداربابلکنار یادآور شد: این صنعت گذشته از کاربرد در حوزه صنعت فرش کاربرد مهمی در تولید پارچه‌های ابریشمی دارد با توجه با اینکه با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ارتباط داریم کارهای ابریشمی تقاضای زیادی دارند و عربها خریداران خوبی برای پارچه‌های ابریشمی هستند.

وی افزود: تقاضا هست اما بازار در استان وجود ندارد لذا  فرآوری آن به استان‌های دیگر می‌رود.

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی که منطقه بابلکنار در این صنعت دارد اگر چنین ظرفیتی باشد مردم به این صنعت دوباره رجوع می‌کنند. اگر اقتصاد خوب باشد این حوزه کمک درآمد خانوار خواهد شد؛ امروزه چون امکانات و حمایت مناسب نیست؛ استقبال کم است.

وی خاطرنشان کرد: مصوب دولت برای قیمت گذاری پیله ۲۲۰ تومان است درحالیکه قیمت نرمال آن که به صرفه باشد بیش از ۴۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به چالش‌های این حوزه یادآور شد: در حوزه نوغان داری باید با کشورهایی از جمله چین رقابت کنیم، درصورتی که کیفیت تخم نوغان افزایش یابد تقاضا نیز افزایش یافته و صنعت این حوزه تقویت می‌شود.

وی نبود برگ و درخت توت را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: منابع طبیعی از کاشت درخت توت ممانعت می‌کند و بالادستی‌ها برای پرورش نوغانداری و افزایش تولید به برگ توت نیاز دارند امیدواریم در مناطقی که امکان کاشت نهال توت است در قالب نهالستان توت اقدام شود.

وی نبود رقابت لازم در این حوزه را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد : در این منطقه تنها دو تاجر انحصاری داریم که برای خرید با هم رقابت دارند و پیله می‌خرند اگر بتوان بازار رقابتی را در این منطقه ایجاد کرد و تجار مختلفی وارد عرصه شوند حتما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی یادآور شد: نبود صنایع تبدیلی در این حوزه از چالش‌های مهم تولیدکنندگان این صنعت است که به همین علت تولیدکننده خام فروشی کرده و سود چندانی نداشته و واسطه‌ها سودجویان واقعی هستند در حالی که اگر صنایع تبدیلی باشد تولید افزایش یافته و استقبال بیشتری خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع شد
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع است
  • ورود سگ‌ها به بوستان‌ها ممنوع است
  • برخورد سخت در انتظار اماکن و باشگاه های ورزشی مختلط و متخلف در خصوص تصویربرداری و انتشار در فضای مجازی 
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد
  • واردات خودرو در رفت و برگشت ۱۰۶ ساله/ ۲۰ هزار خودرو در انتظار ورود به کشور
  • جهش تولید در دل روستا‌/ تولید ۶ هزار تن لوله و ۵ هزار ماشین آلات در روستای کوچک
  • ضرورت ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صنعت نوغانداری بابل
  • نشاندار شدن ۱۹۴۳ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت گیلان