Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه در مصر و لیبی می‌گویند که امارات هفته پیش به میزان زیادی سلاح در اختیار همپیمانش در لیبی، یعنی «خلیفه حفتر» فرمانده تشکیلات موسوم به «ارتش ملی لیبی» قرار داده است و این اقدام در چارچوب روند جدید آرایش نظامی در این کشور صورت گرفته است.

به نوشته پایگاه خبری «العربی الجدید»، به گفته این منابع، احتمال دارد که هدف از این اقدام جهش از روی رایزنی‌های سیاسی جاری میان طرف‌های مختلف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این منابع، مصری‌ها از این وضعیت ناراضی و نگران هستند و امارات نیز با آن درباره تداوم تحرکات ترکیه در لیبی، به ویژه پس از آنکه آنکارا در دوره قبل، نیروهایش را در لیبی تقویت کرد، موافق است و این امر مستلزم تحرکات جدید در این کشور برای کنترل مجدد توازن قدرت است.

العربی الجدید با اشاره به توافق نظامی اخیر طرف‌هایی لیبیایی،نوشت: ترکیه هنوز به صورت کامل کنترل سه پایگاه نظامی در لیبی را برعهده دارد که عبارتند از: معیتیقة، مصراتة  و الوطیة. در مقابل روسیه نیز بر پایگاه‌های شرقی با هماهنگی حفتر کنترل دارد و این امری است که مصر را ناراضی کرده است. 

از سوی دیگر، منابع آگاه نزدیک به شرق لیبی می‌گویند که یک گروه از شبه‌نظامیان تحت فرمان حفتر، محموله جدید سلاح از امارات دریافت کرده‌ که شامل سامانه‌های پدافندی، موشک‌انداز و پهپاد است و سامانه‌های موشکی ساخت اروپا در این محموله به نیروهای حفتر تحویل شده است.

نشست مهم امنیتی و نظامی در امارات با حضور دو پسر حفتر

به گفته آنها، اخیرا یک نشست در سطح مقامات بلندپایه با حضور دو پسر حفتر در امارات برگزار شد و طی آن «طحنون بن زاید» رئیس شورای امنیت ملی امارات نیز حضور داشت و توافق شد که به منظور مقابله با هرگونه توافق سیاسی احتمالی برخلاف میل امارات در لیبی، شبه‌نظامیان در شرق لیبی به سلاح‌های جدید مجهز شوند و توانایی نظامی آنها در مرحله آتی ارتقاء یابد.

سفر ناگهانی حفتر به مصر

منابع مصری نیز می‌گویند که امور طی روزهای گذشته بسیار پیچیده بود و بعید است که به زودی توافق سیاسی جدیدی در لیبی حاصل شود. به گفته آنها، حفتر یک‌شنبه پیش به صورت غیرعلنی به مصر سفر کرد و قرار است طی سفری سه روزه با سرتیپ «ایمن بدیع» هماهنگ‌کننده کمیته مصری مسئول پرونده لیبی، سرتیپ «خالد مجاور» رئیس اطلاعات نظامی و در نهایت سرتیپ «عباس کامل» رئیس کل سرویس اطلاعات مصر که به همراه «عبدالفتاح السیسی» به پاریس سفر کرده، دیدار کند.

به گفته این منابع، برداشت‌های خاصی درباره صحنه کنونی لیبی که طی مرحله گذشته، مصر و امارات به میزان زیادی از آن دور شده بودند، وجود دارد. در حال حاضر قاهره تلاش دارد پیش از ورود «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید، نقش خود در لیبی را پررنگ‌تر و به حداکثر برساند. لذا پیش‌بینی می‌شود که طی روزهای آتی، مناطق تماس در خطوط درگیری لیبی به منظور تحمیل معادلاتی جدید، داغ‌تر شود.

پیشتر خبرگزاری آناتولی(+) با اشاره به اینکه نیروهای تحت فرمان حفتر حاضر به اجرای توافق نظامی طرفهای لیبیایی نیستند، نوشت: شرط این توافق، خروج نیروهای حفتر از خطوط درگیری در محور «سرت-الجفره» است. این در حالی است که نیروهای وابسته به حفتر و نیروهای خارجی بار دیگر به غرب و جنوب سرت بازگشته‌اند.

«ابراهیم بیت المال» فرمانده اتاق عملیات سرت و الجفره وابسته به دولت وفاق ملی لیبی هم خبر داد که نیروهای وابسته به حفتر در جنوب و غرب سرت، تحرکات زیادی دارند و نیرو و سلاح زیادی در این منطقه گردآوری کرده‌اند این نیروها از شرق به سمت غرب حرکت کردند و این احتمال وجود دارد که حفتر، نقض عهد کرده و در توافق ۵+۵ خلل ایجاد کند.

به گزارش آناتولی، اعزام نیروی نظامی به خطوط تلاقی با این توافق در تضاد است؛ زیرا هدف از این توافق، کاهش تنش در لیبی است. البته آنچه باعث نگرانی ارتش دولت وفاق ملی شده، گزارشهای رسانه‌ای است که نشان می‌دهد حفتر به سامانه‌های موشک‌انداز مجهز شده است.این سامانه‌های موشکی مدرن «MLRS» نام دارد. احتمالا امارات این سامانه را در اختیار حفتر قرار داده است. این سلاح نشان می‌دهد که حفتر خود را برای یک دور جدید از درگیری آماده می‌کند؛ هر چند در ژوئیه گذشته در غرب لیبی شکست خورد.

بحران لیبی و درگیری میان دولت وفاق ملی با شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، به محلی برای درگیری‌های نیابتی میان میان مصر، امارات از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر تبدیل شده است. همزمان با امضای تفاهمنامه همکاری نظامی-امنیتی دریایی میان آنکارا و طرابلس و ارسال تجهیزات نظامی از ترکیه به لیبی، دولت‌های امارات و مصر نیز کمک‌های تسلیحاتی خود از خلیفه حفتر را افزایش داده‌اند.

دولت وفاق ملی اخیرا اعلام کرد که به همه نیروهای نظامی خود دستور آتش‌بس فوری و توقف تمام عملیات جنگی و نظامی داده است. آتش‌بس پیشنهادی و اعلامی دولت وفاق ملی شامل غیرنظامی کردن مناطقی از سرت و الجفره می‌شود.

انتهای پیام/م

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مصر لیبی ترکیه امارات دولت وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش نیروهای امداد و نجات به دنبال صدور هشدار نارنجی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان امداد و نجات، بابک محمودی اظهار داشت: هشدار سطح نارنجی شماره ۸ سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید و رگباری باران- وزش شدید باد صادر شد.

وی افزود: در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، استان‌های جنوب اردبیل، شرق و جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، مرکزی، همدان، اصفهان، قم، غرب سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و گیلان، این سامانه بارشی فعال است.

محمودی بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه نیز استان‌های مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تحت تأثیر این سامانه بارشی قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه تیم‌های امدادی و عملیاتی در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند گفت: امکانات لازم برای پیشگیری یا مقابله با حوادث احتمالی در پی این هشدار در نظر گرفته شده است.

کد خبر 6084768 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • چرا اردنِ «هاشمی» مخالف تسلیح کرانه باختری است؟
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • رای مثبت پارلمان تاجیکستان به خرید پهپاد از ترکیه
  • نیروهای واکنش سریع به دنبال تاسیس دولت در غرب سودان
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک
  • لفاظی مجدد نتانیاهو علیه مقاومت فلسطین
  • آماده باش نیروهای امداد و نجات به دنبال صدور هشدار نارنجی