Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@17:09:10 GMT

سرنوشت سهام های عرضه اولیه دولتی در بورس

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۹۸۹۴

ساعت 24 - بررسی معاملات در صندوق دارا یکم و پالایش یکم نشان می‌دهد شرکت‌های حقوقی تمایل چندانی به خرید این نمادها ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری که از چندین سهام و چندین دارایی تشکیل شده اند، دارای محاسباتی با عنوان NAV هستند که سرمایه گذاران باید براساس این محاسبات برای انجام معامله تصمیم گیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازار سرمایه ایران، ETFها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا بسته مانند سهام در بورس معامله می‌شوند، سهام آن‌ها با ارزش بازار معامله می‌شود که می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر از NAV باشد. این موضوع این امکان را برای معامله‌گران ETF فراهم می‌کند که بتوانند به موقع چنین فرصت‌های خوبی را بیابند.

 ETFها مشابه با صندوق‌های مشترک، روزانه NAV خود را نیز در پایان بازار برای گزارش‌دهی محاسبه می‌کنند. علاوه بر این‌، آن‌ها همچنین NAV روزانه چند بار در دقیقه را آنلاین محاسبه و منتشر می‌کنند. اما برای انجام معامله سرمایه گذاران باید با دو مفهوم NAV صدور و NAV ابطال آشنا باشند. در گذشته گزارشی با عنوان «NAV چیست و چگونه محاسبه می شود؟» جهت آشنایی با مفهوم کلی NAV منتشر شده است.

NAV صدور چیست؟

NAV صدور به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای صندوق پرداخت می‌کنند. کارمزد معامله نیز در این مبلغ محاسبه می‌شود و به همین دلیل، NAV صدور اندکی بیشتر از NAV هر واحد است. NAV صدور بر اساس ارزش خالص دارایی در روز بعد از ثبت درخواست خرید محاسبه می‌شود.

NAV ابطال چیست؟

NAV ابطال به مبلغی گفته می‌شود که دارنده واحد صندوق در ازای فروش کسب می‌کند. با توجه به کسر شدن کارمزد معامله، قیمت NAV ابطال از NAV هر واحد کمتر خواهد بود. NAV ابطال بر اساس ارزش خالص دارایی در روز بعد از ثبت درخواست فروش محاسبه می‌شود.به زبان ساده اگر سرمایه گذار تصمیم به نقدکردن سرمایه اش بگیرد، قیمت واحدها به صورت NAV ابطال محاسبه خواهند شد.همانطور که گفته شد قیمت هر واحد با فرض کسر هزینه‌های مربوطه مشخص می‌شود، یعنی هزینه‌ی کارمزد و معاملات فروش محاسبه شده و از ارزش خالص هر واحد کسر می‌شود بر این اساس معمولا NAV ابطال کمتر یا مساوی NAV هر واحد می‌شود.به عبارت دیگر، قیمت نمادها باید مطابق با NAV صدور و ابطال واحدها تعیین شده و متناسب با تغییرات آن‌ها نوسان می‌کند. با اینکار این اطمینان برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود که می‌تواند پول خود را با کسر هزینه منطقی معاملات و بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار و قابلیت نقدشوندگی سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق، دریافت نماید.

معامله ETF های دولتی

در سال جاری دولت جهت تامین کسری بودجه خود دست به افتتاح دو صندوق ETF با عنوان دارا یکم و پالایش یکم زد. صندوق دارا یکم شامل شرکت های بیمه ای و بانکی که دولت هنوز سهام دار آن بود، عرضه شد. پالایش یکم نیز شرکت های پتروپالایشی به مردم واگذار شد.ما این صندوق‌ها در عمل هیچ یک بازارگردان ندارند یا بهتر است گفته شود، بازارگردانی با منابع مالی مناسب جهت معامله ندارند.

مطابق با آخرین NAV ابطالی که برای این دو صندوق محاسبه شده است، هر دو این صندوق ها در روز های گذشته، پایین از NAV محاسبه شده در حال معامله بوده اند. این یعنی در صورتی که خریداران بخواهند واحدهای این صندوق ها را به دولت بازگردانند، می توانند عدد بالاتری را به دست بیاورند. اما نکته جالب در خصوص خرید و فروش سهام این صندوق ها به جایی باز می گردد که شرکت های حقوقی اصلا تمایلی به خرید واحدهای این صندوق ندارند.بررسی دقیق روند این نمادها، نشان می دهد شرکت های حقوقی کمتر از 2 درصد معاملات روزانه، خریدار این صندوق ها بوده اند. معامله پایین تر از NAV ابطال نشان می دهد عده ای از خریداران این صندوق ها که حداقل 2 ماه منتظر بازگشایی این نمادها بوده اند، حاضرند بدون کسب سود، آن را واگذار کنند.

دارا سوم در راه است

عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی، درخصوص صندوق داراسوم، گفت: صندوق داراسوم که مرکب از باقیمانده سهام دولت در سه بانک صادرات، ملت و تجارت است، در آینده ای نزدیک به مردم واگذار می شود.تجربه دارا یکم که در روز بازگشایی تقریبا 134 درصد سود نصیب خریداران کرد و تا 220 درصد سود نیز پیش رفت، خرید دارا دوم را برای سهامداران جذاب کرد. اگرچه روند نزولی بازار سرمایه باعث شد از این صندوق استقبال پرشوری اتفاقا نیفتد و عملا درصد پایینی از سهام این صندوق فروش رفت. اما پالایش یکم با 13 درصد سود بازگشایی شد و بعد از سود آن به 4 درصد کاهش یافت. این مساله باید برای تصمیم گیران برای واگذاری دارا سوم که از نمادهای بانکی هستند، نمی تواند تجربه موفقی باشد و ممکن است تعداد افراد بسیار کمتری خریدار واحدهای دارا سوم باشند.دولت باید پیش از آنکه دارا سوم را عرضه کند، مشکل بازارگردانی این صندوق ها را حل کند تا تجربه خرید این صندوق ها را برای مردم شیرین کرده تا بتواند سهام باقی مانده این شرکت ها را واگذار کند.مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من تعداد زیادی سوژه در خصوص انجام معاملات دارا یکم و پالایش یکم زیر NAV ابطال با عناوین «صندوق دارا یکم، آقای سازمان بورس»، «چرا  (nav) دارایکم اشتباه محاسبه شده است؟»، «سهام پالایش یکم چگونه محاسبه شده است؟»، «چرا ارزش سهام دارایکم افزایش نمی‌یابد؟»، «دارایکم بازارگردان ندارد»، «الزام به بازارگردانی صندوق دولتی دارایکم»، «اعمال تخفیف ۳۰٪ پالایش یکم» و «خرید etfها مساوی با نابودی سرمایه است» داشته اند و خواستار پیگری این مساله شده اند.صندوق‌های ETF دولت زیر NAV معامله می‌شوند/ سرنوشت دارا سوم چه خواهد شد؟به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری که از چندین سهام و چندین دارایی تشکیل شده اند، دارای محاسباتی با عنوان NAV هستند که سرمایه گذاران باید براساس این محاسبات برای انجام معامله تصمیم گیری کنند.

در بازار سرمایه ایران، ETFها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا بسته مانند سهام در بورس معامله می‌شوند، سهام آن‌ها با ارزش بازار معامله می‌شود که می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر از NAV باشد. این موضوع این امکان را برای معامله‌گران ETF فراهم می‌کند که بتوانند به موقع چنین فرصت‌های خوبی را بیابند. ETFها مشابه با صندوق‌های مشترک، روزانه NAV خود را نیز در پایان بازار برای گزارش‌دهی محاسبه می‌کنند. علاوه بر این‌، آن‌ها همچنین NAV روزانه چند بار در دقیقه را آنلاین محاسبه و منتشر می‌کنند. اما برای انجام معامله سرمایه گذاران باید با دو مفهوم NAV صدور و NAV ابطال آشنا باشند. در گذشته گزارشی با عنوان «NAV چیست و چگونه محاسبه می شود؟» جهت آشنایی با مفهوم کلی NAV منتشر شده است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: صندوق های سرمایه گذاری سرمایه گذاران برای انجام معامله محاسبه می شود صندوق ها پالایش یکم صندوق دارا محاسبه شده دارا یکم دارا سوم NAV ابطال شرکت ها NAV صدور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۹۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

  هشدار مهم به بانک مرکزی

هر اسکناس دلار امروز چقدر قیمت خورد؟

شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست

آیا محدودیت دامنه نوسان روی بازار اختیار معامله تأثیر گذاشته است؟

پرتقاضا ترین نمادها در آخرین روز معاملات هفته

مجمع امید ۱۴۰۳ | چه میزان سود تصویب شد؟ | چه زمانی سود امید پرداخت می‌گردد؟

کدام شرکت های مهم مجمع افزایش سرمایه برگزار می کنند؟

 

 

 

دیگر خبرها

  • مردم به جای سرمایه گذاری در بانک؛ نفت بخرند!
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت