Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار خبر دیدار پنهانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان و مایک پامپئو پیام‌هایی را با خود داشت که در متن خبر منتشر شده سفر وجود ندارد و نیاز به واکاوی برخی روابط گذشته دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، انتشار خبر دیدار پنهانی نتانیاهو با محمد بن سلمان و مایک پامپئو با وجود ظاهر دیپلماتیکش دارای زوایای متعددی بود که با رویکردی خاص برای انتقال پیام به مخاطبان متعددی طراحی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیدار سه جانبه هم پیام‌هایی برای همپیمانان غرب و هم پیامهایی برای مخالفان رویکرد غربی به همراه داشت که پیامهایی که برای بلوک غرب در خود داشت بسی بیشتر بود؛ پیامهایی که معادلات موجود در بلوک غرب را پیچیده‌تر خواهد کرد.

پیام کلی دیدار سه جانبه در شهر نئوم عربستان

اینکه این دیدار در شهر نئوم عربستان برگزار شد خود یک اقدام نمادین به حساب می‌آید. شهر نئوم به عنوان شهری که بخشی از طرح معامله قرن ترامپ بود این پیام را با خود به همراه داشت که این دیدار در راستای تأکید بر معامله قرن و استمرار آن برگزار شده است و احتمالاً ترامپ و جریان همراهش می‌خواهند بگویند از هم اکنون خود را برای 4 سال آینده آماده می‌کنند تا با حضور دوباره در پست ریاست جمهوری آمریکا مسیر ناتمام خود را در اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» تکمیل کند و در این مسیر محمد بن سلمان و نتانیاهو نیز همراهان جدی او هستند.

کسانی که علاوه بر تأکید بر معامله قرن یک وجه مشترک دیگر را دنبال کرده‌اند که آن هم مقابله با جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر محور مقاومت در منطقه است. جریانی که موجب شکست طرحهای جریان غربی در منطقه شده، آمریکا و طرفداران طرح‌های خاورمیانه‌ای آمریکا را از میدان به در کرده است.

مقابله با طرح دو دولتی دموکرات‌ها

برگزاری این دیدار با توجه به پیام کلی آن، در حقیقت ارسال یک پیام مهم برای 3 مخاطب بود. پیام اصلی این دیدار، تأکید بر معامله قرن و مخالفت با طرح دو دولتی دموکراتهای آمریکا بود. مخاطبان اصلی این پیام، حزب دموکرات آمریکا و در رأس آن «جو بایدن»، اتحادیه اروپا و تشکیلات خودگردان فلسطین هستند.

حزب دموکرات آمریکا به نمایندگی جو بایدن

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال 2017، صهیونیستها شادی زاید الوصفی از خود نشان دادند. علت اصلی این امر چند ماه بعد مشخص شد. هنگامی که دونالد ترامپ با کنار گذاشتن طرح‌های دولت‌های قبلی ایالات متحده در خصوص فلسطین یک طرح کاملا صهیونیستی را با عنوان «معامله قرن» به میدان آورد. طرح ترامپ تمامی مبانی طرح موسوم به «روند صلح خاورمیانه» را- که دولتهای قبلی آمریکا به ویژه دولت اوباما روی آن تأکید داشت- کنار گذاشت و طرح یک دولت یهودی را دنبال کرد.

با روی کار آمدن احتمالی دموکرات‌ها که حالا احتمال آن قویتر هم شده است آنها دوباره به دنبال طرح دو دولتی خواهند بود. با دیدار نتانیاهو با بن سلمان که مجری بخشی از معامله قرن و جایگزین اردن در این طرح است در حضور مایک پامپئو که به عنوان وزیر خارجه ترامپ، نماینده او در منطقه خواهد بود این پیام برای «بایدن» ارسال شد که نتانیاهو و محمد بن سلمان در کنار پامپئو خواستار «معامله قرن» هستند و با رویکرد دموکرات‌ها کاری نخواهند داشت.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا سرمایه گذار اصلی طرح دو دولتی در کرانه باختری محسوب می‌شود. این اتحادیه از ابتدای آغاز «روند صلح خاورمیانه» در سال 1991 در مادرید و اسلو میزبان نشست‌های مذاکرات سازش بوده، از آن زمان تاکنون سرمایه‌گذاری‌های دراز مدتی را در کرانه باختری انجام داده است. کمکهای سالانه اتحادیه اروپا به حکومت خودگردان فلسطین طی مدت 3 دهه گذشته براساس همان روند اتفاق افتاده است. لذا اتحادیه اروپا به هیچ وجه خواستار تغییر این وضعیت در طرح موسوم به «روند صلح خاورمیانه» نیست چرا که آن را خارج از سیاست‌ها و رویکردهای 3 دهه گذشته خود می‌بیند. رژیم  صهیونیستی در این مسیر با اتحادیه اروپا به بن بست رسیده است و طی سال‌های 2014 تاکنون از زمانی که آخرین دور مذاکرات سازش نافرجام معلق ماند، تلاش کرده است با به کارگیری اهرم‌های مختلف چون جنبش تحریم و حکم دادگاه قضایی اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی را به مسیر دو دولتی باز گرداند.

واکاوی دیدار بن سلمان و نتانیاهو-1؛ اسباب و دلایل

دیداری که در نئوم عربستان برگزار شد خواستار ارسال این پیام به اتحادیه اروپا بود که صهیونیست‌ها به هیچ وجه از دیدگاه خود در خصوص کنار گذاشتن طرح دو دولتی و اجرای «معامله قرن» دست بر نداشته، خواستار استمرار آن هستند و در این مسیر محمد بن سلمان و ترامپ و همراهانش را نیز در کنار خود دارند.

تشکیلات خودگردان فلسطین

سومین مخاطب پیام ارسالی حاصل از دیدار سه جانبه محمد بن سلمان، نتانیاهو و پامپئو، تشکیلات خودگردان است که تنها طرف مذاکراتی فلسطینی با صهیونیست‌ها به شمار می رود  و سه دهه با وعده تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه با صهیونیست‌ها مذاکره کرده است. مذاکراتی که مبنای آن، طرح دو دولتی موسوم به «روند صلح خاورمیانه» بوده است. حالا با دیداری که در نئوم عربستان انجام شد این پیام برای حکومت خودگردان نیز ارسال شده است که رژیم صهیونیستی هرگز خواستار بازگشت به مذاکرات سازش نیست و با کمک محمدبن سلمان و دونالد ترامپ تلاش خواهد کرد معامله قرنی را اجرایی کند که تشکیلات خودگردان در آن به هیچ تبدیل خواهد شد.

مقابله با توافق احتمالی با ایران

پس از انتشار خبر دیدار پنهانی مذکور، روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» مدعی شد این دیدار برای هماهنگی بین سه طرف و ایجاد یک اتحاد علیه ایران صورت گرفته است. این زاویه از این دیدار پنهانی دو پیام را برای دو مخاطب مختلف به همراه داشت:

«جو بایدن»

اول برای «بایدن» مبنی بر اینکه با هرگونه تلاش او برای رسیدن به توافقی جدید با ایران یا وارد شدن به برجام دوره اوباما مخالف بوده، قطعاً با آن مقابله خواهند کرد. رسانه‌های صهیونیستی مدعی شده‌اند نتانیاهو از همین حالا کمپینی را برای مقابله با ایجاد یک توافق جدید با ایران یا ورود مجدد آمریکا به برجام دوره اوباما تدارک دیده است. هرچند موضع جمهوری اسلامی ایران عدم ورود به توافقی جدید با ایالات متحده و عدم اجازه به بایدن برای بازگشت به برجام بدون دادن تعهد و شروط التزام به آن است اما صهیونیستها از همین حالا با فرض گرفتن اینکه بایدن قطعا با ایران توافق خواهد کرد در حال چینش مهره‌های خود هستند.

جمهوری اسلامی ایران

دوم برای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه طرفهایی که طی چهار سال گذشته در مقابله با ایران در یک جبهه قرار داشته‌اند با وجود کنار رفتن ترامپ ، قصد ادامه مسیر خود را دارند. در این میان نتانیاهو نیز در وضعیتی قرار گرفته که به دلیل پرونده‌های فساد و فشارهای اجتماعی، ممکن است در انتخابات بعدی به قدرت نرسد. بن سلمان نیز به دلیل افزایش مخالفت‌های داخلی بر روی لبه تیغ حرکت می‌کند. این به معنای آن است که سه شخصیت  شکست خورده در میدان سیاسی، برای نگاه داشتن خود در قدرت به این اقدام دست زده‌اند.

دیدار سه جانبه نتانیاهو، پامپئو و محمد بن سلمان از به وجود آمدن یک اتحاد و پیمان جدید غربی در منطقه غرب آسیا خبر می دهد که در جریان غربی هم نسبت به آن مخالفت‌های جدی وجود دارد و اکنون جدایی خود را از اتحادیه اروپا و حزب دموکرات آمریکا اعلام کرده است. در حقیقت این دیدار شکاف موجود در بلوک غرب را علنی کرد و برای جریان غربی پیامی آشکار فرستاد که خواستار رسیدن به اهدافی است که در غرب هم مشتری جدی ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو بن سلمان اسرائیل فلسطین بنیامین نتانیاهو بن سلمان اسرائیل فلسطین جمهوری اسلامی ایران روند صلح خاورمیانه تشکیلات خودگردان محمد بن سلمان دیدار سه جانبه اتحادیه اروپا نئوم عربستان دیدار پنهانی طرح دو دولتی معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی استعفای رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل پس از عملیات وعده صادق + فیلم

استعفای رئیس بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، بر خلاف رسانه های اسرائیلی و رژیم صهیونیستی بیش از آنکه به حمله طوفان الاقصی مربوط باشد، به دلیل موفقیت عملیات وعده صادق بود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش
  • پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش
  • جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین
  • ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو
  • پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!
  • پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم
  • پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو+ فیلم
  • واکاوی استعفای رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل پس از عملیات وعده صادق + فیلم
  • خانواده‌های اسرای صهیونیست: بدترین نخست‌وزیر، برو!
  • رقابت نیازمند و میرزازاد برای جدال برابر پرسپولیس