Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@23:04:40 GMT

راه صاف برای برگشت کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۷۲۶۰

راه صاف برای برگشت کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: همیشه همینطور است، اول هر چیز را سفت و سخت می‌گیریم و بعد عادت می‌کنیم و فراموش! اوایل شیوع کرونا همه در خانه نان درست می‌کردند، روزشمار قرنطینه خانگی‌شان را به رخ همدیگر می‌کشیدند، اما کمی بعد همه‌چیز به روال عادی برگشت. داستان محدودیت‌های آذرماه هم همینطور بود، اوایل که محدودیت‌های تردد از ساعت ۹‌شب اعمال شد، تهران بعد از ساعت ۲۱ تبدیل به شهر ساکتی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم تا نارنجی شدن تهران هم کم‌وبیش قوانین منع تردد را سفت و سخت گرفتند اما درست بعد از تمام شدن محدودیت‌های دو هفته‌ای با اینکه هنوز محدودیت‌های تردد ادامه دارد دیگر کسی به محدودیت‌ها توجه ندارد، گو اینکه مردم حوصله‌شان سر رفته است. در دو، سه شب گذشته اگر به خیابان رفته باشید متوجه ترافیک عجیب و غریب خیابان‌ها در هنگام آغاز ساعت محدودیت می‌شوید که نشان از بی‌توجهی مردم به قانون منع تردد بعد از ساعت ‌۲۱ دارد. این مساله همان هشدار روزهای قبل وزیر بهداشت و دیگر کادر درمانی کشور درباره عادی‌انگاری شرایط کروناست که خود تهدید بزرگی است.

مردم حوصله‌شان زود سر می‌رود. از ماسک، از ضدعفونی‌کردن دست‌های‌شان، از فاصله اجتماعی، از مسافرت نرفتن و حالا از اینکه بعد از ساعت ۹ شب در خانه‌های‌شان باشند. حتماً کار سختی است که بعضی‌ها حاضر هستند جریمه‌اش را بپردازند اما زیر بار این محدودیت نروند. باید این شب‌ها به خیابان بروید و خودتان را به یکی از چهارراه‌ها برسانید آن وقت متوجه می‌شوید منع تردد ساعت ۹ شب بیشتر شبیه یک شوخی است. یکی از رانندگان جوان بدون اینکه مجوز حضور داشته باشد در خیابان تردد دارد می‌گوید: «چند نفری با دوست‌هایم می‌رویم پارکی، قهوه‌خانه‌ای، پول جریمه ماشین را هم با هم دنگی دونگی حساب می‌کنیم.» می‌پرسیم مگر قهوه‌خانه‌ها در این روزها باز هستند؟ می‌خندد و می‌گوید: «بیایید همین الان شما را به ۱۰‌ قهوه‌خانه باز ببرم، فقط کرکره‌های‌شان را پایین می‌کشند وگرنه در که بزنی در را برائت باز می‌کنند. اغلب شاگردهای‌شان در مغازه ایستاده‌اند مشتری را شناسایی می‌کنند خودشان کرکره را بالا می‌دهند.» می‌گوئیم اینطور دوباره وضعیت تهران قرمز می‌شود، می‌گوید: «حوصله‌مان سر می‌رود. چقدر در خانه بنشینیم. حالا اگر ما ماشین بیرون نیاوریم همه چیز درست می‌شود؟ بروند وضعیت مترو و اتوبوس‌ها را درست کنند. اینکه با خودرو شخصی بیرون بیاییم خیلی بهتر از این است که با مترو و اتوبوس تردد کنیم.»


مردم عادت کردند
راننده تاکسی‌های اینترنتی است و برای تردد در تمامی ساعات شبانه‌روز مجوز دارد. می‌گوید خیلی‌ها این دوران رفتند در تاکسی‌های اینترنتی ثبت‌نام کردند که این مجوز را بگیرند. مجتبی ۳۶ ساله است. او می‌گوید: «‌تعداد مسافران در زمان محدودیت‌های کرونایی سه یا چهار برابر شده است، وقتی هم مسافر زیاد شود قیمت‌ها بالا می‌رود و این به نفع ماست به همین خاطر تقریباً بیشتر کار می‌کنیم.» می‌پرسیم به نظر او چند شب اخیر چرا خیابان آنقدر ترافیک شده است، می‌گوید: «معلوم است! مردم دوباره عادت کردند. چند شب اول محدودیت‌ها شب‌های تهران مثل شهر ارواح شده بود. ساعت ۹‌شب به بعد تک و توک ماشین در خیابان می‌دیدید اما حالا دوباره همه‌چیز عادی شد. همانطور که گفتم خیلی‌ها رفته‌اند در تاکسی‌های اینترنتی ثبت‌نام کرده‌اند تا با مجوز آن در خیابان حضور پیدا کنند. خیلی هم راحت مجوز می‌دهند، کافی است ثبت‌نام کنی!»

شاید چیزی می‌دانند که ما نمی‌دانیم
اما بعضی از مشاغل هم که در این دوران مجوزی برای حضور بعد از ساعت ۲۱ در خیابان دارند از این وضعیت تعجب کرده‌اند.

با این اوضاع بعید می‌دانیم که وضعیت تهران همینطور نارنجی بماند و تعداد قربانیان دوباره بالا نرود. پرستاران این روزها با خواهش و گاهی پیام‌هایی با لحن التماس از مردم می‌خواهند محدودیت‌ها را جدی بگیرند.

یکی از اصحاب رسانه با انتشار تصویری از ترافیک در یکی از خیابان‌های تهران در صفحه مجازی خود نوشت: «ساعت از ۹ شب گذشته است و ترافیک بیداد می‌کند و مثلاً مقررات منع رفت و آمد تا چهار صبح برقرار است. چند حالت متصور است. یک: همه ماشین‌ها تاکسی اینترنتی شدند، دو: جریمه دویست هزار تومانی عین خیال‌شان نیست. سه: نمی‌دانند منع تردد برقرار است که بعید می دانم. چهار: چیزی می‌دانند که ما نمی‌دانیم. او در ادامه نوشت: «ما مجبوریم این ساعت تردد کنیم چون جزو مشاغلی هستیم که تحت هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شوند، چون جریان اطلاع رسانی تعطیل بردار نیست.»

گران شدن، آن هم زمان احتیاج
گران شدن هزینه تاکسی‌های اینترنتی در این دوران یکی از اتفاق‌های ناخوشایند است. چرا که درست زمانی که مردم به این خدمات احتیاج دارند قیمت آن بالا رفته است. کافی است خودتان یک بار مسیری که برای همیشه درخواست ماشین می‌کردید را امتحان کنید هزینه آن به خصوص ساعت ۹ شب به بعد حداقل ۲ برابر شده است. البته در این مورد شرکت اسنپ هیچ توضیحی ندارد جز اینکه هر وقت تقاضا بالا می‌رود هزینه‌ها هم بالا می‌رود. البته این توضیحی است که آخرین بار برای بالا رفتن قیمت‌ها داد. یکی از رانندگان اسنپ می‌گوید: «با توجه به اینکه از زمان کرونا درخواست تاکسی‌های اینترنتی مردم بیشتر شده است اما درآمد رانندگان زیاد تغییری نکرده است چون تاکسی‌های اینترنتی سعی در جذب نیروی بیشتر و بیشتر می‌کنند.» زهرا یکی از شهروندان است که می‌گوید: «من قبلاً با مترو در سطح شهر تردد می‌کردم اما با شیوع کرونا از آن جایی که خیلی نگران هستم، برای اینکه ناقل بیماری نباشم ترجیح دادم که به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با تاکسی‌های اینترنتی تردد کنم، اما هر روز با قیمت‌هایی رو به رو می‌شوم که من را شوکه می‌کند، من برای یک مسافت ۲۰ دقیقه‌ای که قبل از عید ۱۳ هزار تومان پول پرداخت می‌کردم الان باید بالای ۳۰ هزار تومان بپردازم و حتی در ساعت‌های پیک ترافیک مبلغ به بالای ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد!»

شلوغی‌ای که توجیهی ندارد!
شلوغی مترو و بی آرتی در چند روز گذشته نشان می‌دهد حتی کسانی که قصد بیرون آوردن خودروی شخصی را هم ندارند دیگر حوصله در خانه نشستن را ندارند و می‌خواهند از بازگشایی مغازه‌ها لذتی ببرند. البته شلوغ بودن این طور مکان‌ها در پایتخت طبیعی است اما شلوغی آن در روزهایی که منع تردد اعلام شده است آن هم بعد از ساعت ۹ شب اصلاً توجیهی ندارد. مترو و بی آرتی یکی از مکان‌هایی است که بهتر است در صورت ضرورت از آن استفاده کرد.

کجاست گوش شنوا؟
با این اوضاع بعید می‌دانیم وضعیت تهران همینطور نارنجی بماند و تعداد قربانیان دوباره بالا نرود. پرستاران این روزها با خواهش و گاهی پیام‌هایی با لحن التماس از مردم می‌خواهند محدودیت‌ها را جدی بگیرند. عکس‌هایی از بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها نشان می‌دهند که تقریباً تعداد بیمارها کمتر شده است و می‌خواهند مردم رعایت کنند اما کجاست گوش شنوا؟

کد خبر 5091447

منبع: مهر

کلیدواژه: تاکسی اینترنتی بهداشت ویروس کرونا مترو اتوبوس شیوع کرونا آمار کرونا صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ویروس کرونا پوستر توییتر کاریکاتور ایران لایحه بودجه اقتصاد روز دانشجو آمار کرونا شیوع کرونا تاکسی های اینترنتی بعد از ساعت محدودیت ها ساعت ۹ شب منع تردد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۷۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌ های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

به گزارش جام جم آنلاین، پلیس راه کشور با صدور اطلاعیه‌ای از محدودیت‌های ترافیکی از امروز چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت تا شنبه ۰۸ اردیبهشت ماه در جاده‌های کشور خبر داد.

محدودیت تردد موتورسیکلت

تردد موتورسیکلت از ساعت ۱۲۰۰ ظهر روز چهارشنبه تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ الی ساعت ۰۶۰۰ روز شنبه تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ از محورهای کرج- چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران- سمنان- مشهد و بالعکس ممنوع است.

تبصره: تردد موتور سیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام مأموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

محدودیت محور کرج – چالوس

تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج- چالوس کماکان ممنوع می‌باشد.

روز جمعه تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ممنوعیت تردد برای انواع وسایل نقلیه در به شرح ذیل اعلام می‌شود:

- از ساعت ۱۴۰۰ آزادراه تهران شمال اعمال محدودیت تردد برای خودروهای به مقصد چالوس انجام می‌شود.

- از ساعت ۱۵۰۰ ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) انسداد به صورت کامل.

- از ساعت ۱۷۰۰ از مرزن‌آباد به سمت تهران یک‌طرفه اجرا می‌گردد. (شمال به جنوب)

- از ساعت ۲۴۰۰ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن‌آباد مسیر دوطرفه می‌شود.

- تردد از مسیر جاده قدیم کرج چالوس تا محدوده پل زنگوله برای ساکنین و افراد محلی آزاد می‌باشد.

تبصره: تردد از مسیر جاده قدیم کرج چالوس تا محدوده پل زنگوله برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس در روزهای اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۱۲۰۰ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع می‌باشد.

محور هراز:

الف- تردد کلیه تریلرها از محور هراز کماکان ممنوع است.

ب- تردد کلیه کامیون‌ها وکامیونت‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲۰۰ الی ۲۴۰۰ روز چهارشنبه تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ و همچنین از ساعت ۰۶۰۰ الی ۲۴۰۰ روزهای پنجشنبه و جمعه تاریخ‌های ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ از محور هراز ممنوع است.

ج- در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید مأمورین پلیس راه محدودیت یکطرفه مقطعی روز جمعه تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بلعکس انجام خواهد شد.

مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با شماره تلفن ۱۲۰ و ۸۸۲۵۵۵۵۵۵ (ده خط) به طور شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و امداد رسانی احتمالی به هموطنان عزیز کشورمان می‌باشد. در سایت www.rahvar۱۲۰.ir آخرین اطلاعات ترافیکی قابل دسترس است.

شماره تلفن ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری به صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور است.

در سایت www.۱۴۱.ir آخرین اطلاعات ترافیکی قابل دسترس است.

دیگر خبرها

  • تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد
  • ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد
  • محدودیت‌ های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور
  • ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد
  • اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران
  • محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته به سمت مازندران
  • زوج و فرد از طرح ترافیک پایتخت حذف شد
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • زمان اجرای تغییرات در طرح ترافیک تهران
  • هشدار محدودیت تردد در محور کرج-چالوس