Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - نماینده ولی فقیه در همدان گفت: ساماندهی و نگهداری استاندارد از کتب خطی و نادر استان در مجموعه‌های مختلف از جمله کتابخانه حوزه علمیه آیت الله آخوند از دیگر اقداماتی است که انتظار در دستور کار مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور داریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی صبح امروز  در دیدار با مدیرکل  مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با با قدردانی از فعالیت‌های مرکز اسناد همدان در نزدیک به 3 دهه فعالیت مستمر آن در استان و جمع آوری و نگهداری اسناد با ارزش تاریخی در این مرکز اظهار داشت: اسناد و عکس‌های تاریخی، اسناد هویت هر جامعه و بیانگر تحولات اجتماعی و سیاسی و نقش رجال و علماء و بزرگان در برهه‌های سرنوشت‌ساز کشورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نقش روحانیون و علماء در دگرگونی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، گفت: اگر از اسناد و مدارک فعالیت‌های مربوطه خوب نگهداری نشود، بی‌گمان دشمنان و تفرقه افکنان در پی تفسیر تاریخ به نفع خود خواهند رفت و واقعیت‌های تاریخی را به شکلی که منافع آنها را تأمین کند، روایت خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه نگهداری از اسناد و به قولی میراث مکتوب کشور، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این مسئولیت خطیر به عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و به تبع آن مدیریت غرب کشور به مرکزیت همدان است، عنوان کرد: حضور مدیریت اسناد غرب کشور در همدان، امتیاز بزرگی برای استان است که باید مورد توجه و حساسیت مسئولان قرار گرفته و تاریخ پژوهان از این فرصت به نحو شایسته استفاده کنند.

وی با تأکید بر لزوم گسترش فیزیکی و کالبدی ساختمان این مرکز، مطرح کرد: فضای فعلی جوابگوی فعالیت‌های متنوع و گسترده این مرکز با تحت پوشش داشتن فعالیت 5 استان غرب کشور نیست و به نظر می‌رسد واگذاری یکی از ساختمان‌های دولتی برای برطرف شدن بخشی از مشکلات آن، ضروری و فوری است.

آیت الله شعبانی گفت:  ساماندهی و نگهداری استاندارد از کتب خطی و نادر استان در مجموعه‌های مختلف از جمله کتابخانه حوزه علمیه آیت الله آخوند از دیگر اقداماتی است که ما از این مرکز انتظار داریم.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز با اعلام اینکه  مرکز اسناد همدان مأمنی برای نگهداری و صیانت از 13 هزار  سند تاریخی روحانیون استان است، اظهار داشت: بخشی از 5 میلیون برگ سند موجود در آرشیو مرکز اسناد همدان، مربوط به فعالیت و حضور اجتماعی و سیاسی روحانیون و علماء همدان از دوره قاجار تا عصر حاضر است.

وی  با اشاره به اینکه  بیش از 13 هزار برگ سند و عکس تاریخی مربوط به روحانیون و طلاب استان از دوره قاجار تا عصر حاضر در این مرکز و 30 هزار و 150 برگ منابع تاریخی مربوط به روحانیون استان، در آرشیو ملی ایران نگهداری می‌شود، افزود:  تصویر علماء و روحانیون از قاجار تا عصر حاضر، مکاتبات ساواک در مورد روحانیون و مشخصات تعدادی از روحانیون مجاهد و سرشناس، حضور روحانیون در وقایع اجتماعی و تاریخی ملی و محلی، حضور روحانیون در مبارزات انقلابی و سال های دفاع مقدس، گزارش موقوفات و نظارت روحانیون بر درآمد و هزینه موقوفات و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تعدادی از روحانیون در دوره پهلوی از جمله این اسناد است.

انجام فیپای استان‌ها به مراکز استانی کتابخانه ملی واگذار شدارائه خدمات در شیفت شب کتابخانه ملی از سر گرفته شدامکان سفارش و تحویل نسخه دیجیتال آثار در کتابخانه ملی فراهم شد

میثاق گودرزی با بیان اینکه روحانیت از دیرباز نقش سازنده و درخور توجهی در پیشرفت و توسعه بنیادین مبانی علمی و پژوهشی داشته است، عنوان کرد: مصداق بارز این مدعا آیت‌الله آخوند ملا علی معصومی همدانی(ره) است که به گواهی اسناد در تأسیس دانشگاه بوعلی همدان و توسعه پایدار فرهنگی استان نقش قابل توجهی داشته‌اند.

وی افزود: در شرایط کنونی نیز یک بار دیگر در بزنگاه تاریخ این منطقه، صیانت از اسناد هویتی و توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی این کهن دیار نیازمند حمایت و یاری علمای رسالتمند است.

انتهای پیام/742/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اسناد و کتابخانه ملی مرکز اسناد آیت الله غرب کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۵۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بابایی کشتلی بعدازظهر پنجشنبه در نشست مشترک معاون مرکز تحقیقات برنج کشور و جمعی از مسئولان این مرکز تحقیقاتی با اشاره به اهمیت رشد تولید به ویژه در عرصه کشاورزی برای تحقق شعار سال، گفت: امنیت پایدار غذایی با رشد و توجه به مراکز تحقیقاتی میسر می‌شود و در این عرصه حوزه کشاورزی از اهمیت بالقوه و راهبردی برخوردار است.

وی افزود: مازندران به دلیل برخورداری از مواهب الهی از استان‌های مهم در عرصه تولید کشاورزی محسوب می‌شود و باید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نام گرفته است شاهد رشد تولید محصولات مهم و راهبردی کشاورزی در کشور باشیم.

مدیرکل دیوان محاسبات خواستار توجه و اهمیت بخشیدن به حوزه تحقیقات شد و تصریح کرد: دورنمای توسعه با توجه به زیرساخت‌های حوزه تحقیق و عملی شدن دستاوردهای پژوهشی و عینیت بخشی به آن محقق می‌شود و لذا مسئولان باید در این عرصه نگاه و توجه جدی و ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران بر اساس آمار رتبه نخست تولید برنج کشور را داراست انتظار از مرکز تحقیقات برنج با برخورداری از پژوهشگران موفق ومجرب حفظ روند رو به رشد و ساری شدن دستاوردها در عرصه عمل و اجرا است.

کد خبر 6088645

دیگر خبرها

  • همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • (تصاویر) مرکز نگهداری و اشتغال معتادان
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • ضرب الاجل دستگاه قضایی به متولیان ساماندهی جاده های نهاوند
  • رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک