Web Analytics Made Easy - Statcounter

پدیده‌ها در هر زمینه‌ای حس و حال تازه‌ای به آن اتمسفر می‌دهند، در موسیقی وقتی یک ترانه یا خواننده ظهور می‌کند، ناگهان همه فرم‌های قبلی رنگ می‌بازد و همه سمت کار تازه می‌روند، در سینما جوری دیگر، در فوتبال هم  مدل خودش. پدیده فوتبالی می‌تواند یک بازیکن باشد، یک تاکتیک جدید، یک مربی و تفکراتش، یک شعار یا یک کار جدید مثل اوت انداختن‌های نادر محمدی بازیکن جوان تیم پیکان که به این فوتبال بی‌روح و بی‌هیجان ما حس و حال تازه‌ای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از نادر محمدی اوت‌اندازهای زیادی بودند که پرتاب‌های خوبی داشتند، اما محمدی دفاع راست پیکانی‌ها با آداب خاصی اوت را پرتاب می‌کند. پرتاب‌های او از هفته اول مورد توجه قرار گرفت، اما این هفته و در بازی با گل‌گهر یک پرتاب بلند داشت که بعد از طی کردن مسافت زیاد و برخورد با نوک انگشت علیرضا حقیقی دروازه‌بان گل‌گهر وارد دروازه شد. یعنی یک اتفاق بی‌سابقه و خاص در فوتبال ایران و جهان که شاید تا سال‌ها مشابه آن رخ ندهد. نادر محمدی  حین پرتاب شتاب خاصی به توپ می‌دهد. پرتاب‌های او دورخیزهای عجیب و غریب دیگر اوت‌اندازها را ندارد اما با پشتکی خاص همراه است که باعث می‌شود نیروی جالبی به توپ وارد شود و تشخیص مسیر توپ و نقطه فرودش به‌خاطر موج توپ خیلی دشوار باشد.

حالا در فوتبال یخ زده ما که فقط بیانیه‌نویسی و اتهام زنی در آن می‌بینیم و بس، تاکتیک تیم‌ها بازی درگیرانه در میانه میدان و داوری‌ها هم در نوع خودش روی اعصاب هواداران است می‌توانیم به اوت دستی‌های پسر خوش اخلاق پیکان دلخوش باشیم. البته اگر بخواهیم پدیده‌های امسال لیگ را در همین هفته‌های ابتدایی مشخص کنیم غیر از نادر ، گزینه‌های دیگری هم داریم، مدیرانی که هنوز خالی می‌بندند، مربیانی که قبل از بازی از رقابت جوانمردانه می‌گویند و به‌هم گل می‌دهند و حین بازی روی روان هم اسکی می‌روند و آخر بازی با مصاحبه‌های آن چنانی از خجالت هم درمی‌آیند. در نهایت داوری‌ها هم که دیگر جای بحثی نمی‌گذارد. بنابراین عجیب نیست از اوت‌های متفاوت نادر محمدی به وجد بیاییم. اوت‌هایی که نمونه ناقصش را میلاد محمدی در جام‌جهانی انجام داد و حسابی سوژه رسانه‌های خارجی شد. در این پرونده سراغ اکبر میثاقیان رفتیم که به‌خاطر اوت‌های بلندش به اکبر اوتی معروف بود. غیر از گپ با اکبرآقا با خود نادر محمدی هم صحبت کردیم. علی علیزاده مهاجم سابق پرسپولیس و استقلال هم قول گفت‌وگو داد اما گویا مشغله مانع آن شد. در این پرونده خواندنی همراه ما باشید.


برد اوت‌هایم از «علی علیزاده» بیشتر است


گفت‌وگو با «نادر محمدی» که یکی از عجیب‌ترین گل‌های این هفته لیگ‌برتر را به ثمر رساند (مجید حسین زاده | روزنامه‌نگار)


مدافع جوان پیکان، بازیکنی است که در این فصل به خاطر شیوه خاص و البته هیجان‌انگیز پرتاب اوتش مورد توجه فوتبال دوستان قرار گرفته است. در بازی این هفته پیکان در برابر تیم صدرنشین گل‌گهر، گل دوم پیکان روی پرتاب اوت استثنایی نادر محمدی و اشتباه فاحش علیرضا حقیقی به ثمر رسید تا این پیکان باشد که اولین شکست صدرنشین جدول لیگ‌برتر را در سیرجان رقم می‌زند. به همین بهانه و در ادامه با این بازیکن، گفت‌وگویی داشتیم که
خواهید خواند.
 
  توپ را مستقیم فرستادم به سمت دروازه
این بازیکن درباره این که آیا در لحظه پرتاب اوت تصورش را می‌کرده که توپش به طور مستقیم و بدون دخالت بازیکنان تیم خودش وارد دروازه حریف شود، می‌گوید: «در لحظه پرتاب اوت، آقا مهدی تاتار گفت که توپ را مستقیم بفرست به سمت دروازه. بعضی اوقات توپ رو به قصد داخل محوطه جریمه برای استفاده بازیکنان تیم‌مان می‌فرستم اما این‌بار، مستقیم فرستادم به سمت دروازه. بعد از ارسال توپ، آقای حقیقی هم اشتباه کرد و خوشبختانه توپم گل شد.»
 
  در رده امید در 14 بازی 11 پاس گل دادم
او درباره این که آیا تیمش باز هم از روی این تاکتیک به گل خواهد رسید یا نه، می‌گوید: «من زمانی که در رده امید بازیکنان پیکان بودم، از این گل‌ها خیلی زیاد زدم که حتی مثل همین دفعه، مستقیم گل شده است اما در لیگ‌برتر، این اولین گلی بود که مستقیم از روی پرتاب اوت زدم. باید بپذیریم که پرتاب اوت کاملا تبدیل به یک تکنیک شده است و خود آقای تاتار هم بارها گفته که این یک تکنیک است و باید نهایت استفاده را از آن ببریم.»
 
در تمرینات روی جاگیری مهاجم‌ها کار می‌کنیم
مدافع پیکان درباره این که در تمرینات چقدر روی پرتاب اوت کار می‌کنند، می‌گوید: «در تمرینات بیشتر روی جاگیری مهاجم‌ها کار می‌کنیم. من که برای پرتاب اوت، تمام توانم را می‌گذارم اما جاگیری بچه‌های دیگر تیم خیلی در موثرتر شدن این اوت‌ها تاثیرگذار خواهد بود که تلاش می‌کنیم با تمرین و تمرکز بیشتر، زهر پرتاب اوت‌هایم را بازی به بازی بیشتر کنیم.»
 
  پشتک زدنم سرعت توپ را بیشتر می‌کند
او درباره اصرارش برای پشتک زدن قبل از پرتاب اوت که حرکتش را خاص‌تر کرده است، می‌گوید: «من قبل از ورود حرفه‌ای به دنیای فوتبال، ژیمناستیک کار می‌کردم. حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای ژیمناستیک کار کرده‌ام و الان مربی این رشته ورزشی هستم. این حرکتی که قبل از پرتاب اوت انجام دادم هم از تاثیر فعالیتم در همین رشته است. به طور کلی، ژیمناستیک یک ورزش زیباست و این پشتکی که قبل از پرتاب توپ می‌زنم، حرکتم را هیجان‌انگیزتر می‌کند. در ضمن برای پرتاب‌های بلند معلق می‌زنم تا توپ با سرعت حداکثری به همبازیانم برسد.»
 
  الگویی برای پرتاب اوت ندارم

«محمدی» درباره این که در مقایسه با دیگر اوت‌اندازها، خودش را چطور ارزیابی می کند و این که آیا الگویی برای این کار دارد یا نه، می‌گوید: «نه، من الگوی خاصی ندارم. البته پرتاب اوت‌های من را همیشه با آقای علی علیزاده مقایسه می‌کنند ولی به نظر خودم اوت‌های من، بردش یعنی مسیری که طی می‌کند نسبت به بقیه اوت‌اندازها بیشتر است.»
 
  دوست ندارم فقط به خاطر پرتاب اوت‌هایم دیده شوم
او درباره پربازدیدشدن ویدئو و عکس‌های منتشر شده از گل اخیرش در شبکه های اجتماعی، می‌گوید: «اصلا خوشم نمی‌آید که فقط به خاطر پرتاب اوت‌هایم دیده شوم. پست من در بازی دفاع است، هم دفاع وسط، هم دفاع راست و هم هافبک راست. من در این سه پست بازی می‌کنم و تا حالا هم گل زده ام، هم بهترین بازیکن زمین شدم و هم در تیم منتخب هفته قرار گرفتم. البته در فوتبال به این شناخته می‌شوم که اوت پرتاب می‌کنم و در این کار مهارت خوبی دارم. یک مدافع باید ویژگی هایی نظیر قدرت بازی خوانی، نظم، سرعت، قدرت سرزنی و مهارت در تحلیل بازیکنان حریف داشته باشد و بتواند از عقب زمین مانند یک پاسور با هر دوپا بازی سازی کند. امیدوارم توانمندی و زحمات یک بازیکن زیر سایه یک ویژگی او قرار نگیرد.»
 
اوت از کرنر و شوت خطرناک‌تر است
اکبر میثاقیان که خیلی‌ها در فوتبال او را با لقب «اکبر اوتی» می‌شناسند از دلایل مهم شدن اوت در فوتبال امروزی می‌گوید

«در زمینه پرتاب اوت جوان خوب و بااستعدادی است و پرتاب‌هایش را از قبل هم دیده بودم»، این اولین جمله‌ای است که اکبر میثاقیان در گفت‌وگو با ما درباره زننده خاص‌ترین گل این هفته لیگ برتر می‌گوید. اکبر میثاقیان در زمانی که فوتبال بازی می‌کرد، لقب اکبر اوتی را از سوی هواداران فوتبال به خود اختصاص داد و دلیل این لقب پرتاب‌های دست بلند او بود. در ادامه با او در همین باره و این که آیا پرتاب اوت‌های خودش را بهتر می‌داند یا علی علیزاده یا نادر محمدی، گفت‌وگویی داشتیم.
 
   «نادر محمدی»، کابوس مدافعان حریف می‌شود
میثاقیان درباره پرتاب اوت‌های نادر محمدی و گلی که این هفته به ثمر رساند، می‌گوید: «این پسر را که با پشتک توپ‌ها را روی دروازه حریف ارسال می‌کند، از قبل هم دیده بودم و می شناختم. این حرکتش خیلی فشار به خط دفاعی تیم مقابل می‌آورد چون تقریبا از هرجای زمین حریف این کار را انجام می‌دهد و این ترسی در دل بازیکنان تیم مقابل به وجود می‌آورد که نباید اوت بدهند. او به نوعی برای تیم های حریف به کابوس تبدیل شده و این خودش روی کیفیت خط دفاعی تیمی که با آن بازی دارند، تاثیر خواهد گذاشت.»
 
     «یورگن کلوپ» هم روی اوت برنامه‌ریزی می‌کند

سرمربی باسابقه فوتبال کشورمان درباره تبدیل شدن اوت به یک تاکتیک تاثیرگذار برای رسیدن به گل می‌گوید: «پرتاب اوت، خودش یک راه برای رسیدن به گل است. فقط مربوط به ایران هم نیست، در تمام کشورهای دنیا که صاحب سبک در فوتبال هستند، روی اوت برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. اوت هم جزو تاکتیک‌های امروز دنیای فوتبال شده است. یورگن کلوپ زمانی یک کمک مربی در کنار خودش آورده بود که به بازیکنانش پرتاب اوت یاد بدهد تا با مهارت بیشتری از این فرصت استفاده کنند.»
 
   پرتاب اوت با دست نسبت به شوت دقیق‌تر است

«اوت‌ها خطرناک‌تر از کرنر و حتی شوت است چون توپی که با دست روی دروازه فرستاده می‌شود، مواج‌تر است»، این بازیکن سابق که خودش در پرتاب اوت تبحر داشته می‌افزاید: «الان همین توپی که روی دروازه علیرضا حقیقی آمد و گل شد، کاملا موج‌دار بود. وقتی توپ را با دست به سمت هدف می‌اندازید نسبت به شوتی که با پا زده می‌شود، دقیق‌تر است. برای همین با دست می‌توان به طور دقیق‌تر نشانه‌گیری کرد ولی با پا، این دقت قابل دسترس نیست. اوت هدفمندتر است برای همین اوت در فوتبال امروزی خیلی مهم شده است و البته هر تیم و بازیکنی نمی‌تواند نهایت بهره را از آن ببرد. اوت هم مثل ضربه‌ایستگاهی، شوت، کرنر و... خودش نیاز به تمرین و یادگیری یک سری مهارت‌ها دارد تا خطرناک شود و حتی مثل گلی که در این هفته دیدیم، نتیجه را به نفع یک تیم تغییر دهد.»
 
     من از وسط زمین اوت را به محوطه جریمه می‌انداختم
او در پاسخ به این سوال که به نظرش بهترین اوت‌انداز فوتبال ایران از بین خودش، علی علیزاده و نادر محمدی کیست، این‌طور پاسخ می‌دهد: «من خودم زمانی که در ابومسلم بازی می‌کردم - حتما شنیده‌اید که اوت‌های خیلی خوبی می‌انداختم - یادم هست که تیم‌های حریف می‌گفتند که ما حاضریم کرنر بدهیم ولی اوت، نه. آن زمان در ورزشگاه تختی من از وسط زمین اوت را به محوطه جریمه می‌انداختم. این کار شگردم بود.  شاید نشنیده باشید اما سال 53، 54 در ابومسلم تیم‌مان در بین 16 تیم در جدول شانزدهم بود. بعدش که یک مربی رومانیایی به تیم اضافه شد، در همان فصل اوت‌های من نزدیک به 16 بار روی گل‌هایی که به ثمر رسید تاثیر مستقیم داشت و تیم‌مان در آخر فصل، چهارم شد. درباره این که کدام یک از سه نفری که گفتید در پرتاب اوت بهترند به نظر من، همه‌مان در دوران خودمان خوب بودیم. پرتاب اوت‌های من در 30 سال پیش، علی علیزاده در 15 سال پیش و این روزها هم نادر محمدی، هرکدام‌شان در دوران خودشان جذابیت داشته و دارند. الان هر زمان یک نفر پرتاب اوت می‌بیند یاد من، علیزاده و... می‌افتد، این هم یک توانمندی است که باید بیشتر به آن توجه شود.»
 
اظهارنظر جالب رکورددار پرتاب اوت در گینس
درباره میلاد محمدی

رویال دالاپ با رعایت تمام نکات قانونی در فوتبال، می‌تواند توپ را به اندازه نصف طول زمین فوتبال پرتاب کند. او می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های بدنی فوق‌العاده‌اش توپ را به اندازه 47.98 متر پرتاب کند که برابر با طول پنج اتوبوس پارک شده در کنار یکدیگر است. با این کار رویال توانست در سال 2010 نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند و هنوز این رکورد شکسته نشده است. او هم اکنون در لیگ برتر انگیس به عنوان مربی پرتاب اوت فعالیت می‌کند. جالب است که او بعد از معروف شدن پرتاب اوت «میلاد محمدی» در جام‌جهانی 2018 در بازی برابر پرتغال، گفت: «سرعت او خیلی کم بود. موقعیت خنده‎داری شکل گرفت. برای پرتاب اوت با پشتک، او به کمی دل و جرئت نیاز داشت اما من خوب می‌دانم این سخت‎ترین کار در فوتبال است.»
بیشتر بخوانید:النصر بیخیال پرسپولیس نمی‌شود

253 251

کد خبر 1464689

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: باشگاه پیکان لیگ برتر بیستم اکبر میثاقیان پرتاب اوت علی علیزاده نادر محمدی برای پرتاب اوت های من اکبر اوتی لیگ برتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی

یحیی گل‌محمدی، سرمربی سابق پرسپولیس که در نیم‌فصل از این تیم جدا شد، در آستانه پیوستن به باشگاه تراکتور تبریز است. این موردی است که طرفین آن را تأیید کرده‌اند، ولی تا زمان نگارش این مطلب، هنوز قراردادی رسمی منعقد نشده است. تراکتوری‌ها که در انتظار روی کاغذ آمدن این توافق هستند، فعلا حمید مطهری، دستیار سابق یحیی در پرسپولیس را به‌عنوان سرمربی موقت معرفی کرده و امیدوارند یحیی را به‌زودی به‌عنوان سرمربی دائمی روی نیمکت داشته باشند.

تراکتور در شرایطی به سمت یحیی گل‌محمدی چرخیده که پیش از این با پاکو خمس اسپانیایی، در لیگ برتر به‌عنوان یکی از تیم‌های مدعی فعالیت می‌کرد. با‌این‌حال و طبق گزارشی که رسانه‌های اسپانیایی نوشته‌اند، جدال موشکی ایران با اسرائیل، باعث شد تا این مربی با سفارش سفارت اسپانیا در ایران، تبریز را ترک کند و برود. اگرچه در روز‌های نخست پس از این جدایی عنوان شد که تراکتور به دنبال یک سرمربی کارنامه‌دار خارجی است، ولی رفته‌رفته این ذائقه تغییر کرد و یحیی گل‌محمدی تبدیل به گزینه نخست این تیم تبریزی شد.

با‌این‌حال، درباره فعالیت یحیی در تبریز شایعاتی به راه افتاده است. مهم‌ترین آن‌ها این است که این مربی به واسطه مشکلات غیرفوتبالی که برگرفته از التهابات اجتماعی سال گذشته است، فعلا اجازه فعالیت در تراکتور را ندارد. این موضوعی است که روز گذشته خبرگزاری مهر هم به آن پرداخته و در بخشی از گزارشش درباره یحیی گل‌محمدی نوشته است: «مذاکرات مدیران تراکتور با یحیی گل‌محمدی به مراحل پایانی رسیده است، اما برای نهایی‌شدن توافق، سرمربی سابق پرسپولیس باید مسائلی را که از گذشته برایش ایجاد شده است، برطرف کند. این موضوع به اتفاقات غیرفوتبالی مربوط می‌شود و سرمربی مد‌نظر تراکتور باید بتواند این مشکل را حل کند». این در حالی است که پیش از آن، هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل تراکتور هم با ابراز امیدواری برای حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت تراکتور گفته بود: «مشکل یحیی با کمک خودش حل می‌شود».

هم‌زمانی این اخبار و اظهارنظرها، بسیاری را به یاد ماجرای کریم باقری انداخته است. کریم که سال‌ها در پرسپولیس به‌عنوان مربی مشغول فعالیت بود، فرصتی برای تمدید قرارداد با پرسپولیس پیدا نکرد. او بعد‌ها در گفتگو با پژمان جمشیدی به وضوح از این گفت که نهاد‌های بیرونی اجازه فعالیت او در فوتبال را نداده‌اند.

مشابه با چنین اتفاقی، درباره جواد نکونام، سرمربی استقلال نیز رخ داد؛ زمانی که او می‌خواست هدایت استقلال را بر عهده بگیرد، عنوان شد ممنوع‌الفعالیت است و باید مشکلش را حل کند. بعد‌ها مشخص شد که برخی از پست‌های اینستاگرامی او مشکل تلقی شده است. نکونام طبق گزارشی که خبرگزاری فارس نوشته، آن پست‌ها را پاک کرد، عذرخواهی کرد و مشمول عفو رهبری شد. چنین شد که هافبک سابق تیم ملی فوتبال ایران توانست به‌عنوان سرمربی استقلال به کار ادامه دهد.

درباره یحیی هم به‌تازگی چنین شایعاتی به راه افتاده، ولی نکته شایان تأمل، مصاحبه گل‌محمدی با «ورزش سه» است که شایعات به‌وجود‌آمده را تکذیب کرده. او گفته همیشه آماده خدمت‌کردن به جوانان کشور است. گل‌محمدی در ابتدا با تأیید مذاکرات با باشگاه تراکتور گفته است: «من هیچ مشکلی برای کارکردن ندارم. با تراکتور مذاکرات زیادی داشتم. من بازیکن و مربی این تیم بودم و روز‌های خوبی را همراه با مردم تبریز گذراندم. شهر تبریز و هواداران تراکتور را خیلی دوست دارم و باید از این فرصت استفاده کرده و از لطفی که هواداران تراکتور در این چند روز به من داشتند، تشکر کنم. من عاشق کار‌کردن در کشورم هستم و همیشه آماده خدمت به جوانان کشورم خواهم بود».

با‌این‌حال، اینکه چرا در صورت نبود موانع غیرفوتبالی، یحیی هنوز قراردادش را به صورت رسمی با تراکتور منعقد نکرده، موضوع مبهمی است. موردی که البته گل‌محمدی برای آن دلیل دیگری هم دارد؛ «به دلیل مشکلات شخصی از باشگاه زمان خواستم تا به آن‌ها رسیدگی کنم». البته افراد مذکور تنها چهره‌های شاخص فوتبال ایران نیستند که گهگاهی با شایعات ممنوع‌الفعالیتی روبه‌رو می‌شوند؛ علی دایی، اسطوره فوتبال ایران هم سال‌هاست با این شایعه دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. دایی در آخرین گفت‌وگویش درست مثل یحیی عنوان کرده که هیچ منعی برای فعالیت به‌عنوان سرمربی در فوتبال ایران ندارد. او گفته است ممنوع‌المعامله شده است، ولی ممنوع‌الفعالیت در حوزه فوتبال نیست.

دیگر خبرها

  • خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!
  • شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی
  • خاطره کمک‌داور دربی: با تیر پشت پایم را زدند!
  • خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا
  • داوران بازی‌های جام حذفی مشخص شدند
  • 10 استادیومی که از آنها یک نام و هزار خاطره مانده!
  • فوتبال دستی با ورژن جدید (فیلم)
  • پدیده فصل گذشته دروازه‌بانی آماده چالش با استقلال
  • آذرباد: برتری پرگل برابر تراکتور به خاطره‌ها پیوست/ کسب سهمیه آسیا سخت شده است
  • بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها