Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس، چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک، دو خودروی نسبتا محبوب و پرفروش در کلاس سدان‌های جمع‌وجور بازار ایران به شمار می‌روند که به دلیل قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به مدل‌های کره‌ای نظیر هیوندای النترا و کیا سراتو، توانستند در بازار خودرو ایران سری در میان سرها برآورند.

دذر این گزارش  به مقایسه چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک با دنا پلاس توربو اتوماتیک خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از شروع مقایسه، لازم است هرکدام از این دو خودرو را در قالب چند سطر به حضورتان معرفی کنیم.

  معرفی چری آریزو 5 توربو

نخستین نشانه‌های حضور چری آریزو ۵ در سبد محصولات کمپانی چری از سال ۲۰۱۴ بروز کرد. در این سال، کمپانی چینی مذکور یک محصول مفهومی تحت عنوان کانسپت آلفا را در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآورد. سال بعد نیز کانسپتی دیگر تحت عنوان آلفا ۵ به‌عنوان پیش‌درآمدی بر نسخه واقعی آریزو ۵ در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۵ به بازدیدکنندگان نمایش داده شد. به هر صورت، تولید نمونه‌های واقعی چری آریزو ۵ از سال ۲۰۱۶ و با دو نوع موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی یا توربوشارژ (E4T15B) آغاز شد.

سال ۹۵ زمان مناسبی بود تا شرکت مدیران خودرو (نماینده رسمی کمپانی چری در ایران) اقدام به عرضه چری آریزو ۵ با پیشرانه تنفس طبیعی کند؛ اما گویا عملکرد فنی این سدان چینی مورد رضایت مشتریان نبود و شور و شوق فراوانی بین هواداران محصولات چری در ایران ایجاد نمی‌کرد.

از همین‌رو، مدیران‌خودرویی‌ها تصمیم به تغییر دایره مدیریت بازی گرفتند و نسخه توربوشارژ چری آریزو ۵ را به‌عنوان برگ برنده خود در رقابت با محصولات مشابه وارد میدان کردند. به این ‌ترتیب، چری آریزو ۵ توربو از سال ۹۶ تاکنون مهمان سفره خودرویی ما ایرانی‌ها است و حتی با وجود تحریم‌ها، قصد ترک بازار کشور را ندارد.

معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک

سوگلی ایران خودرو که قیمت بالای آن در ابتدای عرضه حواشی فراوانی با خود داشت و سروصداهای زیادی پیرامون آن ایجاد شد، چیزی جز نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو نیست. جعبه‌دنده شش‌سرعته‌ اتوماتیک این خودرو آن‌چنان گران‌قیمت بود که شوک نسبتا عجیبی به بازار خودروی کشور و البته افکار عمومی مشتریان وارد آورد. این گیربکس پرحاشیه و ناخلف، از سال ۹۹ با دنا پلاس توربو همراه شد تا در اوج تحریم‌ها، شرکت ایران خودرو به علت ارائه یک مدل جدید و نیز تلاش‌ در زمینه خودکفایی و عدم وابستگی به کمپانی‌های خارجی، در ارایه تولیدات جدید به خود افتخار کند.

 البته این گیربکس ۶ سرعته تولید داخل نیست و توسط شرکت DAE چین ساخته شده است. ایران خودرو نیز هیچ داعیه‌ای نسبت به داخلی‌بودن جعبه‌دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک ندارد و صرفا آن را متناسب با عملکرد پیشرانه ef7 توربوشارژ تنظیم کرده و روی گران‌ترین محصول ملی خود قرار داده است.

مقایسه طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک با آریزو ۵ توربو

دنا پلاس توربو یکی از محبوب‌ترین تولیدات ایران خودرو به شمار می‌رود که ازقضا میان جوانان نیز استقبال مناسبی از آن به عمل آمده و بیش از همه اسپرت سواران جوان را نسبت به‌ ظاهر مهیج و تهاجمی خود خرسند ساخته است؛ تاحدی که غبار تعصب مقابل چشمان این افراد را پوشانده است و اجازه دیدن نقاط ضعف طراحی و ناهماهنگی‌های فراوان موجود در بدنه دناپلاس توربو را نمی‌دهد؛ اما چه روی این خودرو تعصب داشته باشید و چه خیر، وقتی‌ با دیده انصاف به این نواده سمند بنگرید، می‌توانید ناهماهنگی‌های چهره، نمای جانبی و قسمت عقب خودرو را بیش‌ازپیش مشاهده کنید.

طراحی چراغ‌های اصلی و جلوپنجره، حالتی هندسی و ستیزه‌جویانه دارند؛ اما از لحاظ تطابق با سایر المان‌های بدنه، امتیاز بالایی کسب نمی‌کنند. فریم پنجره درب عقب نیز گرچه مهیج به نظر می‌رسد، اما به‌طرزی عجولانه و نامناسب نسبت به نسخه معمولی دنا و سمند تغییر شکل یافته و نوعی اعوجاج بصری را در این قسمت پدید آورده است. طراحی سپر و چراغ‌های عقب نیز سنخیت چندانی با نمای جلو ندارند.

اما در سمت دیگر این میدان، با نواده یکی دیگر از محصولات قدیمی بازار ایران (ام وی ام ۵۳۰) مواجه هستیم که برخلاف حریف ایرانی، کوچک‌ترین تشابهی به اجداد خود ندارد. چری آریزو ۵ توربو از لحاظ طراحی توانسته است هم شاخصه‌های اسپرت جوان‌پسند را در خود مستتر کند و هم سلایق خانواده‌ها را به طور کامل مدنظر قرار دهد. آریزو ۵ توربو در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک، بسیار حرفه‌ای‌تر طراحی شده است و اثری از ناهماهنگی دیداری شاخص در بدنه آن مشاهده نمی‌شود. بر همین اساس و به‌ دور از هرگونه منش متعصبانه، می‌توان رقیب برآمده از سرزمین اژدها را برنده مقایسه چری آریزو ۵ توربو با دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی ظاهری قلمداد کرد.

مقایسه طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک با  چری آریزو 5 توربو 

در زمینه طراحی داخلی، هر دو خودرو جلوه‌هایی تقریبا خوشایند و به‌روز را از خود به نمایش می‌گذارند؛ اما با این حال، هنوز هم حریف چینی از طراحی به‌مراتب حرفه‌ای‌ و جالب‌توجه‌تر در بخش‌هایی هم‌چون داشبورد، غربیلک فرمان و کنسول کیلومترشمار پشت فرمان برخوردار است. البته احتمال دارد برخی مشتریان طراحی ساده اما متناسب کنسول میانی دنا پلاس را به آریزو ۵ ترجیح دهند که یکی از علل این امر، می‌تواند حالت نه‌چندان زیبای دریچه‌های تهویه در جوانب پنل مالتی‌مدیا باشد.

گرچه سطح کیفی متریال کابین آریزو ۵ نسبت به دنا پلاس اندکی برتری از خود نشان می‌دهد، اما این میزان اختلاف کیفیت چندان هم مشهود نیست. در مورد گنجایش کابین، باید گفت که هر دو رقیب چینی و ایرانی حاضر در این مقایسه، فضایی نسبتا قابل‌قبول را برای کاربران خود به ارمغان آورده‌اند؛ اما فاصله محوری بیشتر در محصول ایران خودرو سبب شده است تا دنا پلاس توربو نسبت به حریف چینی خود مقداری جادارتر به نظر برسد. این برتری در بخش صندوق‌عقب بیشتر محسوس است؛ چراکه صندوق‌عقب دنا پلاس توربو اتوماتیک، فضایی معادل ۵۰۰ لیتر را به وسایل سرنشینان اختصاص داده است؛ اما چری آریزو ۵ توربو تنها ۴۳۰ لیتر حجم در اختیار کاربران می‌گذارد.

 در پایان مقایسه‌ آریزو ۵ توربو با دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی داخلی، باید گفت این دو خودرو بسیار به هم نزدیک هستند؛ اما حریف چینی با اختلاف اندک می‌تواند برنده این قسمت باشد.

مقایسه فنی چری آریزو ۵ توربو با دنا پلاس توربو اتوماتیک

 هر دو خودروی حاضر در این مقایسه از معدود سدان‌های نسبتا اقتصادی موجود در بازار کشور هستند که به پیشرانه پرخوران یا توربوشارژ مجهز شده‌اند. محصول ملی ایران خودرو، پیشرانه ۱.۷ لیتری ef7 توربوشارژ را به خدمت گرفته تا ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را به‌واسطه گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی DAE به چرخ‌های جلو ارسال کند. شتاب و چالاکی دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک، مقداری کمتر و حدود 11 ثانیه ارزیابی ‌شده است.

از طرف دیگر، رقیب چینی نیز از توانی تقریبا مشابه دنا پلاس توربو اتوماتیک سود می‌برد و اختلاف چندانی با حریف ایرانی خود از لحاظ توان فنی ندارد؛ خروج ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت به‌همراه ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور از این پیشرانه هم‌سان با نمونه موجود در چری تیگو ۷، سبب شده است تا آریزو ۵ توربو بتواند ظرف مدت زمان ۹.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند.

البته در چری آریزو ۵ توربو، برخلاف تیگو7، یک گیربکس سی وی تی جهت انتقال نیرو به چرخ‌های جلو با پیشرانه کوپل شده است و همین امر می‌تواند یکی از دلایل کاهش چابکی آریزو 5 نسبت به تیگو 7 تلقی شود. به‌عنوان جمع‌بندی، باید اظهار داشت که هر دو اتومبیل توان فنی نسبتا مشابهی را در اختیار می‌گذارند؛ اما آریزو 5 توربو اتوماتیک با اختلاف کم، می‌تواند از رقیب ایرانی خود پیشی بگیرد.

مدل خودرو

دنا پلاس توربو اتوماتیک

چری آریزو 5 توربو

چراغ

چراغ‌های دی‌لایت، چراغ مه‌شکن در بخش جلو و عقب، چراغ نئون در جلو، نورپردازی داخلی و چراغ مشایعت

چراغ مه‌شکن عقب، چراغ هالوژن در جلو، دی‌لایت، چراغ بدرقه

سیستم های مالتی‌مدیا

سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB ، sd کارت

سیستم صوتی با بلندگوهای جلو وعقب و قابلیت پشتیبانی از USB – MP3 – iPod -MirrorLink – SD card، نمایش‌گر صفحه کیلومتر – نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان

صفحه‌نمایش

۷ اینچی لمسی

لمسی ۷ اینچی

آینه

آینه‌های جانبی تاشونده برقی

آینه‌های جانبی برقی

سیستم هشداردهنده

سنسور پارک عقب

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر

تهویه مطبوع

سیستم تهویه اتوماتیک + دریچه تهویه عقب

اتوماتیک

صندلی

صندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی، ایزوفیکس صندلی

 صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی 6 و 4 حالته، روکش چرمی، ایزوفیکس صندلی

شیشه

شیشه‌های برقی، سانروف

شیشه‌های برقی، سانروف

سایر امکانات

باز کردن درب صندوق عقب از داخل، کروز کنترل، سیستم قطع سوخت خودکار، دوربین عقب

کروز کنترل، کنترل توقف در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت، دوربین عقب

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: دنا پلاس توربو اتوماتیک توربو اتوماتیک توربو با دنا پلاس چری آریزو ۵ توربو آریزو 5 توربو ایران خودرو چری آریزو 5 دو خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۲۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

قیمت خودروهای ایران خودرو

خودرو

قیمت بازار (تومان)

قیمت نمایندگی (تومان)

وانت آریسان (ارتقاء) 447,000,000 413,713,000
سورن پلاس موتور XU7P 653,000,000 464,891,400
سورن پلاس (فول) 765,000,000 توقف تولید
سورن پلاس (ارتقاء) 785,000,000 توقف تولید
سورن پلاس دوگانه‌سوز 827,000,000 توقف تولید
دنا پلاس (تیپ 1) 844,000,000 توقف تولید
دنا پلاس (6 سرعته) 874,500,000 558,150,000
دنا پلاس توربو 6 سرعته (ارتقاء) 974,000,000 در حال انتظار ...
دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقاء) 1,098,000,000 ---
دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) 1,227,000,000 699,939,000
پژو پارس 680,000,000 445,742,300
پژو پارس سفارشی 714,000,000 455,197,000
پژو پارس سفارشی ELX 758,000,000 523,963,000
پژو پارس TU5 872,000,000 480,500,000
پژو 207 موتور TU3 (ارتقاء) 691,000,000 در حال انتظار ...
پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک (ارتقاء) 788,000,000 در حال انتظار ...
پژو 207 دنده‌ای برقی (ارتقاء) ناموجود در حال انتظار ...
پژو 207 دنده‌ای پانوراما (ارتقاء) 848,000,000 504,695,000
پژو 207 اتوماتیک (ارتقاء) 942,000,000 ---
پژو 207 اتوماتیک پانوراما (ارتقاء) 1,040,000,000 609,740,000
رانا پلاس (ارتقاء) 646,000,000 457,241,000
رانا پلاس پانوراما (ارتقاء) 721,000,000 در حال انتظار ...
تارا دستی (ارتقاء) 821,000,000 توقف تولید
تارا دستی V1 879,000,000 586,932,000
تارا اتوماتیک V2 985,000,000 ---
تارا اتوماتیک V4 1,225,000,000 689,115,000
هایما اس 5 ( S5 ) جدید 1,498,000,000 993,000,000
هایما اس 7 ( S7 ) 1,698,000,000 1,032,908,000
هایما اس 7 ( S7 ) صندوق برقی 1,730,000,000 ---
هایما 8 اس ( 8S ) 1,954,000,000 1,225,732,000
هایما 7X 1,800,000,000 1,496,000,000
پیکاپ فوتون . بنزینی (اتوماتیک) 2,560,000,000 1,885,000,000
پیکاپ فوتون . دیزل 1,860,000,000 1,540,650,000
شاین مکس بنزینی 2,065,000,000 1,647,755,000

منبع: اقتصاد ۲۴

tags # ایران خودرو سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • قیمت روز انواع خودرو در بازار +جدول
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردبیهشت ۱۴۰۳
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳