Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  مهدی اسحاقی، دانش آموخته دکترای فیزیک در این وبینار با ابراز ناراحتی بابت محروم شدن از نعمت وجود پروفسور کیاست پور، تاکید کرد یاد و خاطره این استاد بزرگ نجوم از خاطر علاقه‌مندان پاک نمی‌شود.
 او به فعالیت‌های پروفسور کیاست پور در ترویج علم اشاره کرد و گفت: سال ۷۴ اولین نمایشگاه نجوم و اختر شناسی با همکاری ایشان و به همت شهرداری اصفهان در باغ غدیر برگزار شد و شور وشوق زیادی در علاقه‌مندان به ستاره شناسی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته او، تاسیس مرکز نجوم ادیب باعث شد دانشگاهیان در وقت آزاد به این مرکز آمده و اطلاعات خود را در اختیار علاقه‌مندان بگذارند و عموم مردم نیز بدون محدودیتی در این مرکز حضور پیدا کنند و با اهل دانش ارتباط داشته باشند.
این مدرس نجوم به نقش موثر پروفسور کیاست پور در بحث ترویج علم اشاره و بیان داشت: وی با وجود مشغله دانشگاهی زیاد در کلاس‌های مرکز نجوم ادیب تدریس می‌کرد و با علم فراوان خود علاقه‌مندان به نجوم و اخترشناسی را سیراب می‌کرد و این مرکز نیز از همان زمان پشتوانه علمی خوبی پیدا کرد.
اسحاقی به سوابق علمی دکتر کیاست پور اشاره کرد و گفت: تحصیلات وی از دانشگاه تهران آغاز شد و مدرک دکترای خود را از آمریکا دریافت کرد و در این کشور مشغول به تدریس شد و در بحث تاسیس رصدخانه آموزشی و یک آسمان نما که نماد کار ترویجی است، مشارکت داشت.
او  ادامه داد: پروفسور کیاست پور در دهه ۵۰ با درجه استادی به کشور بازگشت و تمام تمرکزش را بر روی آموزش مربیان و اساتید دانشگاهی گذاشت و دانشجویان را برای آموزش تخصصی تشویق کرد. ایشان سابقه ۴۲ ساله آموزشی داشت و تمام هم و غمش بر روی پرورش دانشجویان بود و بعد از بازنشستگی نیز هفته‌ای دو بار در دانشگاه حضور می‌یافت.
به گفته اسحاقی، پروفسور کیاست پور از سال ۷۰ با مجله نجوم همکاری می‌کرد و همواره بر کشف و پرورش استعداد نوجوانان علاقه‌مند به نجوم و اخترشناسی تاکید داشت.  
تکنیک‌های فضایی و خدمات فضاپایه  
سیاوش ایران پور با موضوع تکنیک‌های فضایی و خدمات فضاپایه دومین سخنران وبینار بود که تاکید کرد پروفسور کیاست پور علاوه بر علاقه مندی زیاد به این موضوع دغدغه نیز پیدا کرده بود.
‌این مدرس علوم فضایی دانشگاه اصفهان ادامه داد: پروفسور کیاست پور بر انتشار این موضوع در جامعه و بین تصمیم گیرندگان تاکید داشت، زیرا وی معتقد بود که می‌توان از تکنیک‌های فضایی برای بالا بردن سطح زندگی یک جامعه استفاده کرد.
به گفته او، در تکنیک‌های فضایی (سنجش از راه دور)، دانش به دست آوردن اطلاعات درباره یک شی، منطقه یا پدیده به وسیله تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده، با استفاده از دستگاه یا تکنیکی که تماس فیزیکی با شی منطقه ندارد، مورد بحث قرار می‌گیرد.
شهرام صالحی از شاگردان  با اشاره به کنفرانس فیزیکی که در سال ۶۶ برگزار شد، اظهار کرد: رئیس انجمن فیزیک ایران در این کنفرانس پیشنهاد فعالیت‌های بین دانشگاهی را مطرح کرد و در ادامه نیز من که دانشجوی دکتر کیاست پور بودم، خواستار ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف برای کار مشترک در زمینه فیزیکی و کیهان شناختی شدم.
او  ادامه داد: پروژه اثر هم گرانشی تحت سرپرستی پروفسور کیاست پور به انجام رسید و علم هم گرایی نیز توسط ایشان پیشنهاد و مصوب شد و از آن زمان این نام به یادگار ماند.
به گفته صالحی، در میان نظام‌های فکری، ریاضیات جایگاه ویژه‌ای دارد، از بسیاری لحاظ ریاضی یک هنر است، در حالی که زبان علم نیز هست، گرچه در قسمت اعظم ریاضی می‌توان تاثیرات خارجی را یافت، با این حال بخش عمده خلاقیت آن انگیزه درونی دارد.
صالحی در ادامه توضیحات خود به تعریف اثر همگرایی گرانشی پرداخت و گفت: اگر یک کهکشان پرجرم میان خط دید ما و یک اختروش دور دست قرار بگیرد، میدان گرانشی کهکشان پرتو‌های نور اختروش را منحنی می‌کند، این انحراف به گونه‌ای است تصویری کاملا مجزا از خود اختروش در آسمان دیده می‌شود، در واقع می‌توان گفت که این کهکشان پرجرم با همگراییدن پرتور‌های نور و منحرف کردن آن‌ها به طرف مرکز خود، درست مانند یک عدسی اپتیکی عمل می‌کند، از این جهت این کهکشان پرجرم را عدسی گرانشی و این اثر را اثر عدسی گرانشی یا اثر همگرایی گرانشی می‌نامند.
به گفته این استاد دانشگاه، اثر همگرایی گرانشی وقتی رخ می‌دهد که دو جسم در فاصله‌های متفاوتی از یک ناظر دریک خط دید در فضا قرار بگیرند، تابش جسم دورتر توسط میدان گرانش جسم نزدیک‌تر خم می‌شود، همانند انحراف نور در جو زیرین زمین که این خمیدگی یک سراب کیهانی ایجاد می‌کند.
انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اختر شناسی مرکز نجوم ادیب علم نجوم علاقه مندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تست شخصیت شناسی | با تست اندازه انگشت کوچک ببینید عشقتان چه فکری درباره شما دارد؟

در دنیای گسترده شخصیت و خودشناسی، راه‌های متعددی برای کشف اینکه چگونه خودمان را درک می‌کنیم و دیگران ما را چگونه می‌بینند، وجود دارد. یکی از کنجکاوترین و کم‌معمول‌ترین راه‌ها برای انجام این کار، از طریق ویژگی‌های فیزیکی است که ظاهراً با نحوه وجود ما ارتباط دارد.

این مورد در مورد اندازه انگشت کوچک ما است که با توجه به این تست شخصیتی که در زیر با شما به اشتراک می‌گذارم، ارتباط مستقیمی با نحوه دید دوستانمان از ما دارد. اگرچه ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما برخی معتقدند که طول یا شکل انگشت کوچک شما می‌تواند چیز‌های جالبی را در مورد شخصیت شما آشکار کند. جرات دارید به اشتراک بگذارید؟

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به تصویر اصلی یادداشت نگاه کنید و با توجه به سه گزینه نشان داده شده در مسابقه به اندازه صورتی خود پاسخ دهید. به یاد داشته باشید، شخصیت یک ساختار پیچیده است که تحت تأثیر عوامل بی‌شماری قرار دارد و ویژگی‌های فیزیکی ما تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که هستیم. با این حال، کاوش در زوایای مختلف، حتی غیرعادی‌ترین آنها، می‌تواند راهی سرگرم‌کننده و آشکار برای یادگیری بهتر در مورد خود و نحوه نگاه دیگران به ما باشد.

اندازه انگشت کوچک شما بر اساس گزینه‌های نشان داده شده در تصویر چقدر است؟ بسته به پاسخ شما، این تست شخصیت نشان می‌دهد که دوستان شما چگونه شما را می‌بینند.

آیا انگشت کوچک شما شبیه تصویر ۱ است؟

آیا صورتی شما هم قد وسط انگشت حلقه شماست؟ اگر این گزینه را انتخاب کردید به این معنی است که شما فردی حساس و با قلب بزرگ هستید. شما به راحتی صبر خود را از دست نمی‌دهید و دوستانتان شما را تحسین می‌کنند، زیرا اغلب در موقعیت‌های خطرناک پشتیبان هستید. شما توانایی طبیعی در ارائه توصیه‌های خوب در لحظات حساس دارید و از مشاجره با عزیزان خود متنفر هستید، زیرا با لحظات شدید متولد شده اید. این ارتباط عمیق با احساسات شما را به فردی تبدیل می‌کند که در مواقع ضروری بتوانید به او وابسته باشید.

آیا انگشت کوچک شما شبیه تصویر ۲ است؟

آیا رنگ صورتی شما زیر وسط انگشت حلقه است؟ اگر چنین است، این نشان می‌دهد که شما فردی بسیار محتاط و خجالتی هستید، به خصوص با کسانی که کاملاً نمی‌شناسید، زیرا می‌ترسید خود را همانطور که در مقابل آنها هستید ابراز کنید. این مهم است که شروع به ارزش گذاری برای خود کنید، زیرا شادی ممکن است از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر باشد. اجازه ندهید عدم اعتماد به نفس شما را کنترل کند یا شما را به موقعیت‌هایی سوق دهد که نمی‌توانید با آرامش از پس آن برآیید، که می‌تواند باعث استرس شود. دانستن ارزش خود به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

آیا انگشت کوچک شما شبیه تصویر ۳ است؟

اگر رنگ صورتی شما از وسط انگشت حلقه شما بالاتر است، به این معنی است که در زندگی و فعالیت‌های روزانه خود فردی بسیار جذاب و شاد هستید. شما با شخصیت خود جلب توجه می‌کنید. شما انرژی خوبی از خود ساطع می‌کنید، همه اطرافیان خود را آلوده می‌کنید و باعث می‌شوید در حضور شما احساس راحتی کنند. در گردهمایی با دوستانتان، شما زندگی مهمانی هستید و هیچ کدام را از دست ندهید، زیرا شما یکی از افراد مورد تقاضا در لیست مهمانان هستید. این توانایی برای زنده کردن هر رویدادی، شما را به یک همراه مورد نیاز در هر مناسبت اجتماعی تبدیل می‌کند.

منبع: مکتوب‌نامه

tags # شخصیت شناسی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه‌های علمی یادروز سعدی
  • تست شخصیت شناسی | با تست اندازه انگشت کوچک ببینید عشقتان چه فکری درباره شما دارد؟
  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • تست شخصیت شناسی شانس: یک خورشید را انتخاب کنید و ببینید چقدر خوش شانس هستید
  • سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • نگاهی به سفر نخستین انسان به فضا در باشگاه نجوم آیاز
  • تست شخصیت شناسی: با انتخاب یک سگ ببینید که چه زخم عاطفی مانع شادی شما می‌شود
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی