Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با مطالعه بر روی زیست خلیج گرگان علاوه بر شناسایی ۲ گروه زئوپلانکتونی در ۱۸ ایستگاه‌ نمونه برداری مورد مطالعه دریافتند که به دلیل ورود مواد مغذی و رشد بی رویه علف‌های دریایی، انباشته شدن این علف‌ها تبدیل به یکی از موانع عمده تبادل آب میان خلیج گرگان و دریای خزر شده که این امر کاهش سطح آب در این خلیج را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا رضا رهنما از محققان مرکز اقیانوش شناسی دریای خزر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی – نوشهر در وبینار راهکارهای پایداری خلیج گرگان در شرایط کاهش تراز آب، تغییر اقلیم و فعالیت‌های انسانی که امروز برگزار شد، با اشاره به مطالعات زیست شناسی در خلیج گرگان، گفت: این مطالعات در فصل بهار ۱۳۹۸ پس از وقوع سیلاب و نیز در اردیبهشت ماه سال جاری در قالب طرح مطالعات جامع نجات بخشی خلیج گرگان انجام شد.

وی با بیان اینکه مطالعات زیست شناسی بر روی "فیتوپلانکتون‌ها"، "زئوپلانکتون‌ها"، "کفزیان"، "علف‌های دریایی" و "پوشش گیاهی" انجام شد، اظهار کرد: مطالعات ما نشان داد که در کل ایستگاه‌های مورد مطالعه در فصل بهار فیتوپلانکتون گونه  (Prorocentrum micans)  دارای بیشترین تعداد بود (۱۴۳ میلیون فرد در متر مکعب) و کمترین تعداد فیتوپلانکتون متعلق به گونه Euglena SP (یک میلیون فرد در متر مکعب) می‌شود.

به گفته این محقق در فصل تابستان نیز گونه فیتوپلانکتون Exuviaella Cordata دارای بیشترین فراوانی و گونه Actinoctclus کمترین فراوانی را داشته است.

رهنما اضافه کرد: بر اساس نتایج به دست آمده در مجموع ۲ گروه زئوپلانکتونی در ۱۸ ایستگاه‌ نمونه برداری شده شناسایی شدند که شامل "پاروپایان و مراحل لاروی بالانئوس" می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به نتایج به دست آمده از بررسی بر روی علف‌های دریایی در خیلج گرگان، خاطر نشان کرد: تغییرات ایجاد شده در فون گیاهی و نیز فلور جانوری خلیج گرگان در سالیان گذشته در نتیجه ورود کنترل نشده مواد مغذی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و نیز مصارف خانگی و صنعتی صدمات زیاد را بر پیکره این گستره آبی وارد کرده است. یکی از مثال‌های این افزایش کنترل نشده سطح مواد مغذی، رشد و ازدیاد علف‌های دریایی از سال ۱۳۹۰ است که به یکی از معضلات عمده در این خلیج تبدیل شده است.

به گفته این محقق، رشد بسیار زیاد این گیاهان آبزی در سطح خلیج گرگان و به خصوص در مدخل ورودی خلیج به دریا یکی از موانع عمده تبادل آب و در نتیجه کاهش سطح آب ورود از طریق دریای خزر به خلیج است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علف دریایی پژوهشگاه اقيانوس شناسي درياي خزر خلیج گرگان علف های دریایی خلیج گرگان دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۶۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات یک قطعه لاک پشت سبز در میناب

مریم احسان پور رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: لاک پشت سبز نجات یافته ۱۲۶ کیلوگرم وزن، یک متر طول و ۹۲ سانتیمتر عرض داشت.

بر اساس تقسیم بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) لاک پشت پوزه عقابی در فهرست جانداران به شدت در معرض انقراض قرار دارد.

پنج گونه از هشت گونه لاک پشت دریایی موجود در جهان در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند که در این بین دو گونه لاک پشت پوزه عقابی و سبز بیشترین فراوانی را در هرمزگان دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • آغاز رزمایش دریایی آمریکا-فیلیپین با حضور ۱۷ هزار نیروی نظامی
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • بالاگرفتن اختلافات میان مقامات تل‌آویو برسر تبادل اسرا
  • بالاگرفتن اختلافات داخلی میان مقامات تل آویو درباره تبادل اسرا
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان
  • پکن میزبان مقامات ارشد دریایی ۳۰ کشور
  • نجات یک قطعه لاک پشت سبز در میناب