Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: چک‌های جدید از بیستم دی ماه سال جاری در اختیار مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد.

 داود محمد بیگی مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی امروز در یک نشست خبری با تشریح جزییات قانون جدید چک، از اجباری بودن ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد خبر داد و گفت: یکی از دغدغه های بانک مرکزی این است که اجرای قانون جدید چک را به شکلی پیش ببرد که کمترین چالش را در اجتماع داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عملیات ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه های اپلیکیشن پرداخت انجام خواهد شد. این مقام مسئول اظهار کرد: فرآیندهای جدیدی که مشتریان با آن روبرو هستند شامل ثبت چک، تایید چک و انتقال چک است که چک‌های قدیمی صادر شده و صادر نشده، مشمول این فرآیند سه گانه نیستند.

محمدبیگی تصریح کرد: انجام فرآیند جدید صرفاً مشمول چک هایی خواهد بود که در آینده در اختیار مشتریان قرار می گیرد که می‌توانند در سامانه های مرتبط نسبت به ثبت و استعلام آن اقدام کنند.

به گفته او، چک های فعلی نیازی به ثبت در سامانه صیاد ندارند چرا که از ۲۰ دی ماه ۹۹، چک های جدید در اختیار مشتری ها قرار خواهد گرفت که در این صورت می توانند برای ثبت و استعلام به سامانه مربوطه مراجعه کنند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و رعایت توصیه بانک مرکزی دو مزیت دارد، اول اینکه امکان رصد تعداد و مبلغ چک های برگشت خورده، صادرکننده چک برای مردم وجود خواهد داشت و دوم اینکه، دیگر نیازی به پشت نویسی چک نخواهد بود. مزیت نخست این اطمینان را به مشتری می‌دهد که چک دریافتی از درجه اعتبار مطلوبی برخوردار است.

محمدبیگی با تاکید براینکه در قانون جدید دو کانال در کنار اپلیکیشن و سامانه دیده شده است، اظهار کرد: نخست کانال شعب بانک ها که البته خیلی بهینه نیست و دوم اینکه بانک مرکزی در صدد است تا با ارسال پیامک بتواند امکان استعلام و ثبت چک را انجام دهد.

او با بیان اینکه باز هم تاکید می کنم که فعلا الزامی برای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد نیست و این موضوع اختیاری است، افزود: اعتبار صدور چک‌های جدید حداکثر ۳ سال است؛ بنابراین برای وثیقه‌های خرید کالا که نیاز به چک‌های مدت دار بیش از سه سال است، بایستی از تضامین دیگر استفاده شود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سامانه صیاد چک در سامانه چک های جدید بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۸۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خرید حضوری با موبایل و بدون کارت بانکی | جزئیات نحوه استفاده از کهربا | ببینید

دریافت 1 MB

به گزارش همشهری آنلاین، بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت و به روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز میسر شده است.

هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

کد خبر 845099 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم بانک مرکزی موبایل

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید از فروشگاه بدون کارت بانکی | چگونه از کهربا استفاده کنیم؟
  • کاهش کلاهبرداری و ارتقای امنیت با اجرای طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • آغاز خرید حضوری با موبایل و بدون کارت بانکی | جزئیات نحوه استفاده از کهربا | ببینید
  • بانک مرکزی: پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی در ۶ بانک کلید خورد
  • خدمت جدید؛ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • خبر جدید بانک مرکزی درباره حذف کارت‌های بانکی/ از این پس با این روش خرید کنید
  • چگونه موبایل جایگزین کارت‌های بانکی می شود؟ | جزئیات اجرایی شدن طرح کهربا در۶ بانک