Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی استان زنجان که با سر و صدا و شور و استقبال مردم در مشارکت و پذیره‌نویسی آغاز شد، طرح پتروشیمی زنجان بود، طرحی که امید می‌رفت با راه‌اندازی آن یک طرح بزرگ دیگر به طرح‌های استان افزوده شود.

طرح پتروشیمی زنجان به عنوان تنها واحد صنعتی تولیدکننده کود اوره در شمال غرب کشور، که عملیات اجرایی آن از آذرماه ۱۳۸۵ آغاز شد، قرار بود در عرض هزار روز و یا چهار سال به بهره‌برداری برسد؛ اما با گذشت حدود 14 سال از تاریخ کلنگ‌زنی 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید وقتی محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس کلنگ‌ آغاز طرح را بر زمین زد خود نیز باور نمی‌کرد که این طرح بعد از 14 سال از آغاز پروژه به محصول نرسد و با مشکلات عدیده و بزرگی هم دست و پنجه نرم کند.

میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح ۵۰۰ میلیون دلار، شامل ۳۵۰ میلیون دلار ارزی و ۱۵۰ میلیون دلار نیز به صورت ریالی اعلام شد؛ که قرار بود ۸۰ درصد آن از سوی شرکت‌های داخلی استان و ۲۰ درصد نیز به وسیله شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین ‌شود؛ اما استقبال مردم و بخش خصوصی از اوراق مشارکت و سهام مجمتع‌های پتروشیمی در آن سال‌ها به حدی بود که سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی به حدود ۱۱ درصد کاهش یافت.

در پذیره‌نویسی سهام شرکت بنا بر اظهارات مدیرعامل وقت آن، در مجموع بیش از ۵۵۶ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت که ۷۸ درصد آن به مردم استان، ۱۷ درصد شرکت‌های دولتی و ۵ درصد به سایر سهامداران تعلق داشت.

با وجود اینکه رئیس جمهور در مهرماه ۱۳۹۳ در سفر به استان زنجان از برطرف شدن موانع استفاده از فاینانس ۲۶۵ میلیون یورویی پتروشیمی زنجان خبر داده بود، اما این موضوع تا سال ۱۳۹۷ محقق نشد؛ تا اینکه در آبان ماه آن سال، محمدرضا مدیری مدیرعامل این شرکت از عملیاتی شدن تامین مالی پتروشیمی زنجان خبر داد و گفت: که بخش نخست تامین مالی خرید تجهیزات و خدمات مهندسی طرح در قالب گشایش یک فقره اعتبار اسنادی به مبلغ حدود ۱۵۶.۷ میلیون یورو عملیاتی شده است. ۸۰ درصد اعتبار اسنادی مذکور از محل اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی و ۲۰ درصد مابقی از محل منابع شرکت به مبلغ حدود ۳۱.۳ میلیون یورو تامین شده است.

طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷، سرمایه ثبت‌شده شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، از محل آورده سهامداران، بیش از ۶ برابر افزایش یافته بود تا شرایط بهره‌مندی از منابع صندوق توسعه ملی فراهم آید.

 

روند پتروشیمی بسیار خوب و امیدوار کننده است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه با اشاره به اینکه روند پتروشیمی بسیار خوب و امیدوار کننده است، اظهار داشت: پیشرفت خوبی صورت گرفته و پیگیری‌ها برای حل مشکلات شرکت ادامه دارد.

مصطفی طاهری با بیان اینکه سهام شرکت در روزهای اخیر رشد خوبی داشته است، ادامه داد: خارج از حاشیه‌هایی که وجود دارد روند ادامه کار شرکت مثبت است.

وی با بیان اینکه با هیأت مدیره و مدیر عامل در زمینه پیگیری مشکلات شرکت جلسات خوب و مفیدی داشتیم، تصریح کرد: بحث نیازهای ارزی و خریدهای ارزی شرکت در حال انجام است.

اه‌اندازی پتروشیمی زنجان طی 2 سال آینده

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار است اگر موانع و مشکلاتی در پیش نیاید تا دو سال آینده شرکت راه‌اندازی و به تولید برسد، تصریح کرد: به گفته مدیران شرکت پیشرفت این واحد فعلا در حدود 30 درصد است.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل شرکت نیاز ارزی است، تصریح کرد: ارزی که به شرکت اختصاص یافته به دلیل کمبود ارزی بانک مرکزی دچار مشکل شده و سفارشات و خریدهای آنها فعلا به همین دلیل با مشکل روبه‌رو شده است.

طاهری در مورد تاثیر تحریم‌ها و مشکلاتی که در راه واردات دستگاه‌های مورد نیاز به مشکل خورده بود، تصریح کرد: به گفته مدیران شرکت این مشکل رفع شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اینکه باز هم پیگیر مشکلات شرکت هستیم، گفت: در هر جا که نیاز باشد برای حل مشکلات شرکت اقدام خواهیم کرد.

 مهمترین مشکل پتروشیمی زنجان تحریم‌های ظالمانه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای طرح و حل آنها از سوی مسؤولان تصریح کرد: از زمانی که شرکت صنایع پتروشیمی به نام شرکت صنایع کشاورزی وکود زنجان تغییر نام داد، شرکت مبلغ 32 میلیون یور به بانک ملی شعبه هامبورگ واریز کرد تا بتواند از 157 یورو اعتبارات استفاده کند.

محمدرضا آبی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر مبلغی حدود 108 میلیون یورو قرارداد تجهیزات لیسانس مهندسی طرح انجام شده است، افزود: تاکنون شرکت مبلغی حدود 7 یا 8 میلیون یورو هم سود بانکی پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه این پروژه یک طرح عظیم است و نمی‌شود برای آن زمانبندی خاصی را تعیین کرد، افزود: تمام تلاشی که انجام و قراردادی که بسته شده به عاملیت بانک اقدامات انجام شده بخشی از تجهیزات ساخته شده و وارد کشور شده و بخشی هم در حال ساخت و انتقال است که ان‌شاالله با تکمیل فرایند این شرکت راه‌اندازی خواهد شد.

 

مهمترین مشکل شرکت پتروشیمی تحریم‌های ظالمانه دشمنان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان مهمترین مشکل شرکت را تحریم‌های ظالمانه دشمنان برشمرد و گفت: تحریم‌ها موجب ایجاد مشکل در نقل و انتقال مالی شده و باعث شده تا این شرکت نتواند در زمان‌بندی خود به بهره‌برداری برسد.

آبی‌پور بخش عمده مشکلات را خارج از توان مدیران شرکت دانست و گفت: در صورت حل مشکلات این شرکت می‌تواند در زمان مقرر و مناسب به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه پیشرفت پروژه در حدود 30 درصد است، افزود: ان‌شاالله با ورود دستگاه‌ها و تجهیزاتی که کارهای آن به اتمام رسیده است، امیدواریم شاهد گشایش بزرگی در این شرکت باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه تامین اعتبار به موقع با روند مناسبی ادامه داشته باشد و پیمانکار خارجی هم بتواند به تعهدات خود عمل کند و تجهیزات در زمان مقرر به ایران وارد شود، می‌توان گفت این شرکت طی دو سال و یا کمتر از آن به بهره‌برداری برسد.

به هر حال مردمی که 14 سال پیش داشته‌های خود را در راستای توسعه و پیشرفت استان و شهر خود در یک طرح پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، امیدوارند تا بعد از سال‌ها شاهد راه‌اندازی این شرکت و به ثمر رسیدن سرمایه‌های خود باشند.

محمدی یکی از سهامداران شرکت با بیان اینکه با فروش طلاها همسرم و پول پس اندازی که در خانه داشتیم سهام شرکت را خریدیم، تصریح کرد: با گذشته بیش از 13 سال هنوز چیزی عایدمان نشده است.

وی با بیان اینکه شاید به غیر از سهام هر چیزی دیگری می‌خریدیم الان قیمت آن چندین برابر شده بود، تصریح کرد: در حال حاضر سهامی که صد تومان خریده بودیم هزار تومان شده است.

وی با گلایه از تعلل‌های صورت گرفته در زمینه راه‌اندازی شرکت گفت: به نظر من وعده‌های موسسین شرکت در راه‌اندازی سریع شرکت دورغ از آب درآمد.

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پتروشیمی زنجان اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی پذیره نویسی سهام شرکت بهره برداری برسد پتروشیمی زنجان صنایع پتروشیمی مهمترین مشکل میلیون یورو مشکلات شرکت راه اندازی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۹۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: تعداد ۴۱ واحد تولیدی در گستره شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سال گذشته که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده بود، راه اندازی مجدد شد.

علیرضا راشکی   بیان کرد: این واحد‌های تولیدی راه اندازی شده مجدد، واحد‌هایی هستند که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف دچار رکود و تعطیل شده و با کمک شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان و همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط به چرخه تولید بازگشتند.

وی افزود: از این تعداد واحد تولیدی ۲۷ واحد تولیدی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان و ۱۴ واحد نیز در محدوده خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه اندازی مجدد شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: این ۴۱ واحد تولیدی در زمینه‌هایی همچون غذایی، سلولزی، فلزی، غیر فلزی، شیمیایی، برق و الکترونیک فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان، ارایه تسهیلات توسط شبکه بانکی در راه اندازی مجدد این واحد‌های تولیدی موثر بوده است.

راشکی گفت: بیشتر واحد‌های تولیدی راه اندازی شده مجدد در شهرک‌های صنعتی زاهدان و جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات، پیگیری در تامین مواد اولیه از جمله صنایع بسته بندی گوشت، واگذاری واحد‌های راکد و تعطیل به سرمایه گذار جدید، بازاریابی صنایع کانی‌های غیر فلزی با توجه به طرح نهضت ملی مسکن از عوامل راه اندازی مجدد این واحد‌های تولیدی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این ۴۱ واحد تولیدی با سرمایه بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال زمینه اشتغال ۵۴۰ نفر را فراهم کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • ضرورت همکاری و یکپارچگی پتروشیمی‌ها در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • ابتکار و انجام کارهای نو سرلوحه کار مسوولان کردستان باشد
  • گلایه راه‌آهن شمالغرب از بدعهدی شرکت شهرک‌های صنعتی
  • بلاتکلیفی ۶ ساله پروژه ساخت مدرسه در اریسمان بادرود
  • پروژه پتروشیمی نهاوند منتظر تأیید کمیسیون امور زیربنایی است
  • تحقق حدود ۱۰۰ درصدی برنامه تولید پتروشیمی بندر امام
  • صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در یک‌هزاروچهارصدودو