Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@10:22:19 GMT

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۵ سال اخیر

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۲۹۶۳

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۵ سال اخیر

پروانه اصلانی درباره پیش بینی بازار مسکن اظهار کرد: تا زمانیکه متغیر‌های اثرگذار بر بخش مسکن را نشناسیم و از آن‌ها مطمئن باشیم نمی‌توانیم درباره اقتصاد مسکن و تحولات قیمتی اظهارنظر کنیم.

وی افزود: امروز با حضور خبرنگاران جلسه‌ای داشتیم و متغیر‌های اثرگذار را بررسی کردیم. اگر انتظارات تورمی، قیمت ارز و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کنترل شود نوسانات بازار مسکن همسو با نرخ ارز کاهش خواهد یافت. شوک‌های بازار ارز هم راستا با بازار مسکن است. قیمت مسکن با مقداری تاخیر همان رفتار بازار ارز را تکرار می‌کند.

وی ادامه داد: برای پیش بینی قیمت مسکن باید اول ابتدا پیش بینی کنیم که بازار ارز چگونه خواهد بود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، اظهار کرد: بنابراین قیمت مسکن در کوتاه مدت ثابت و در بلندمدت کاهش خواهد یافت.

اصلانی با بیان این که قیمت مسکن طی ۵ سال اخیر بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: نمی‌توان مسکن را از اقتصاد جدا دانست، اما دو موضوع قیمت و نیاز خانوار وضعیت مسکن را غیرقابل تحمل کرده است.

وی تاکید کرد: مسکن کالایی نیست که بتوان آنرا از سبد خانوار حذف کرد، اگر کالای دیگری گران شود خانوار‌ها می‌توانند آنرا از سد مصرفی خارج کنند.

اصلانی با اشاره به این که بورس مسکن محلی برای تامین سرمایه ساخت مسکن است، تصریح کرد: برای بازکردنِ گره مسکن هیچ راهی جز راه اندازی بازار سرمایه نیست، این بازار ابزار مناسب برای تامین مسکن را در اختیار دارد.

وی از رونمایی اوراق استاندارد سلف مسکن در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: یکی از راه‌های حفظ ارزش سرمایه‌های مردمی خرید این اوراق است و وابستگی به سیستم بانکی را کاهش می‌دهد.

وی همچنین با بیان این که قیمت ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفت: بر این اساس برای هرمترمربع ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است، ولی تعدیل‌هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آن‌ها اصابت می‌کند.

دلالان عامل افزایش قیمت مسکن

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان نیز اظهار کرد: رشد قیمت‌های مسکن طی یکسال اخیر رشد غیرقابل پیش بینی و کاذب بود که دلیل عمده آن سوداگری و ورود دلالان بوده است. این‌ها هر چه توانستند خرید انجام دادند و کنترل قیمت‌ها در دست آن‌ها بود.

وی با اشاره به این که بحث مالیات بر خانه‌های در کشور مطرح است، افزود: از سوی دیگر بحث تغییر دولت مطرح است و این مسئله باعث شد تا دلالان مقدار خودشان را جمع کنند.

وی بیان کرد: در واقع احتکار مسکن وارد بازار مسکن شد و دلیل عمده کاهش قیمت مسکن همین بوده است.

وی افزود: البته هنوز قیمت کاذب را در بازار مسکن داریم، نسبت به سال گذشته ۱۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی حباب قیمت مسکن را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: یکی عوامل موثر در قیمت مسکن، زمین است که حدود ۶۰ درصد را شامل می‌شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مسکن قیمت مسکن بازار مسکن پارسی خبر بازار مسکن قیمت مسکن پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۲۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اول اردیبهشت ماه جاری، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیأت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر این اساس کالاهایی مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف چای از این لیست است.

در این راستا مسعود طاهری کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند. یکی از فعالان صنعت چای در این زمینه گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می‌شود.

طاهری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هر یک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

طاهری با اشاره به محدودیت‌های وارد شده به صنعت چای در یک سال و نیم گذشته، گفت: مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش‌های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای دچار خدشه نشود.

کد خبر 6086510

دیگر خبرها

  • دلار با کاهش تنش‌های سیاسی برمی‌گردد/ عده‌ای برخلاف منافع ملی بازار ارز را بهم می‌زنند
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • قیمت نفت نزولی شد
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی