Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@03:28:53 GMT

دوشنبه، آخرین خورشیدگرفتگی سال

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۳۴۱۲

دوشنبه، آخرین خورشیدگرفتگی سال

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی از جمله رخداد‌های طبیعی جالبی هستند که در طی سالیان عمر هر فرد رخ می‌دهند. با وجود اینکه از نظر آماری در سال ماه گرفتگی کمتر از خورشید گرفتگی رخ می‌دهد، اما به دلیل اینکه به نسبت خورشید گرفتگی، بخش زیادی از ساکنان زمین هنگام ماه گرفتگی شاهد این واقعه هستند، معمولا در خاطرات رصدی افراد، مشاهده خورشید گرفتگی کمتر از ماه گرفتگی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: خورشید گرفتگی به مراتب در پهنه کوچکتری از سطح زمین دیده می‌شود. روز دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ خورشید گرفتگی رخ خواهد داد که از نوع کلی بوده و تمام سطح خورشید توسط ماه پوشیده خواهد شد. اما همانگونه که اشاره شد در محدوده کوچکی از کره زمین این واقعه قابل مشاهده است.

عتیقی افزود: این خورگرفت به ساروس "دوره" ۱۴۲ تعلق دارد و بیست و سومین گرفت از ۷۲ کسوف این ساروس است. مدت زمان حداکثر گرفت کامل خورشید در این روز ۲ دقیقه و ۱۰ ثانیه خواهد بود. این خورشید گرفتگی در ایران قابل مشاهده نیست و از درون آب‌های اقیانوس آرام آغاز شده و پس از طی کردن کشور‌های شیلی و آرژانتین در خشکی آمریکای جنوبی، در آب‌های اقیانوس اطلس، گرفت کامل به پایان می‌رسد، اما محدوده مشاهده خورشید گرفتگی جزئی در این رخداد به مراتب وسیع‌تر بوده و در جنوب غرب آفریقا و کشور نامیبیا گرفت جزئی خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

او بیان کرد: همواره باید به خاطر داشت که برای رصد خورشید و یا رویداد خورشید گرفتگی حتما از عینک‌های مخصوص رصد خورشید و یا پالایه‌های رصد خورشید بر روی تلسکوپ و دوربین‌های تصویربرداری استفاده کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با بیان اینکه خورشید گرفتگی ۲۴ آذر ۹۹ در هیچ نقطه از کشورمان و حتی در هیچ نقطه از قاره آسیا دیده نخواهد شد مطرح کرد: آخرین خورشید گرفتگی کلی در کشورمان در ۲۰ مرداد ۱۳۷۸ خورشیدی قابل مشاهده بود که به نوعی آخرین کسوف قرن بیستم میلادی به حساب می‌آمد.

عتیقی گفت: خورشید گرفتگی کامل بعدی که در ایران قابل مشاهده خواهد بود در روز ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ خورشیدی که یک سال کبیسه است و در آستانه نوروز ۱۴۱۳ رخ خواهد داد.

او ادامه داد: خورشید گرفتگی دارای سه نوع کلی، جزئی و خورشید گرفتگی حلقوی (تنها حلقه‌ای از نور خورشید در اطراف دیسک تیره ماه مشاهده می‌شود) است.

عتیقی تاکید کرد: امید آنکه با وجود عدم غیر قابل مشاهده بودن این پدیده در کشور، علاقمندان توانسته باشند از طریق این گفت‌وگو، اطلاعات خوبی در مورد پدیده گرفت ماه و خورشید کسب کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خورشید گرفتگی کسوف و خسوف خورشید گرفتگی قابل مشاهده ماه گرفتگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۳۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترفند رفع گرفتگی لوله؛ تمیزی و خوش بو کردن سینگ ظرفشویی و روشویی توالت (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: یک روش شگفت انگیز برای باز کردن لوله سینک ظرفشویی با سه ماده خانگی (فیلم) چگونه گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرفشویی را برطرف کنیم (فیلم) نحوه تمیز کردن و رفع گرفتگی لوله آشپزخانه با این روش جالب (فیلم)

دیگر خبرها

  • مرگ تلخ ۲ مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی
  • فیلم/ برای طلوع خورشید
  • آخرین خبرها از سیل جنوب | اینجا هنوز در محاصره آب است
  • امدادرسانی به بیش از ۵۰۰۰ نفر در سیلاب سیستان و بلوچستان
  • بارش شدید باران و آب‌گرفتگی سبب فوت کودک دارابی شد
  • وسایل حفاظت فردی در کار با برق
  • کسوف کامل و دنباله‌دار؛ تصویر روز ناسا + عکس
  • ترفند رفع گرفتگی لوله؛ تمیزی و خوش بو کردن سینگ ظرفشویی و روشویی توالت (فیلم)
  • تصاویر نجومی ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل)
  • خوشه ستاره‌ای کروی Messier 3 را رصد کنید