Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار سرمایه پس از ۳ ماه ریزش در دهه آخر آبان ماه به کمترین میزان خود رسید و پس از آن شروع به رشد کرد.

در این مدت بازار به دلایل مختلف با نوسانات زیادی همراه بوده است. این مساله را می‌توان بیشتر به تجربه‌ای که هم سازمان بورس و هم سهامداران حقیقی و هم حقوقی‌های بازار از رشد شاخص در ماه‌های ابتدایی سال به دست آورده بودند، مرتبط دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بورس که در ۳ ماه قرمزپوش شدن بازار، متهم ردیف اول جهت اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و نادرست بود، در ۲۰ روز گذشته سعی کرده است، کمترین تغییرات را در مقررات بازار سرمایه اعمال کند. ثبات در وضعیت بورس طی این مدت و ایجاد کمترین تغییرات در قوانین بورس توانسته سهامداران خرد را متقاعد کند که بورس همچنان یک گزینه جذاب برای سرمایه گذاری است.

سهامداران حقیقی از رفتار هیجانی دست کشیده‌اند

از دیگر سو، سهامداران حقیقی نیز پس از رشد شاخص در 5 ماه ابتدایی سال و کسب سود فراوان، زمانی که بازار وارد فاز اصلاح شد، متوجه شدند رفتار هیجانی نه تنها نمی‌تواند سود آنها را زیاد و تضمین کند، بلکه این رفتار در بلند مدت می‌تواند آنها را متضرر کند.

عدم تشکیل صف‌های خرید و فروش  سنگین برای نمادهایی که ارزندگی آنها به لحاظ تکنیکال و بنیادی به اثبات نرسیده است، می‌تواند این مساله را نشان دهد که سهامداران خرد و حقیقی تجربه خوبی را کسب کرده‌اند و می‌توان از آنها رفتاری با هیجان کمتر را در آینده بازار شاهد بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی سهامداران که تنها برای کسب سود وارد بورس شده بودند و از ماهیت نوسانی و افت و خیزهای آن بی‌اطلاع و یا کم اطلاع بودند، از بازار خارج شده و به نظر می‌رسد، بلندمدتی‌ها و یا افراد با نگاه بلندمدت در بازار باقی مانده اند.

شرکت‌های حقوقی  نیز در مدت اصلاح بازار که بارها و بارها با نوسان گیری بازگشت بازار به حالت عادی را به تاخیر انداخته بودند، با ورود مجلس و قوه قضائیه به بازار سرمایه و کنترل آن از زاویه‌های مختلف مخصوصا برخورد با متخلفان، تا حد زیادی در حال انجام وظیفه ذاتی خود جهت کنترل بازار و کسب سود معقول از آن هستند.

بازارگردان‌ها در همه نمادها فعال شده‌اند؟

البته نباید از تصمیم درست سازمان بورس برای اجرای قانون در مورد معرفی بازارگردان توسط همه نمادهای بورسی گذشت. این تصمیم سبب شده است که نمادهایی که بازارگردان معرفی کرده‌ اند، از قفل شدن در صف‌های خرید و فروش خلاص شوند. یعنی این بازارگردان‌ها با انجام معامله در سهام خود حجم معاملات را افزایش داده و این می‌تواند آینده بورس را تضمین کند.

این که هوز تعدادی از ناشران، بازارگردان معرفی نکرده‌اند، جای سوال دارد و سازمان بورس باید با این شرکت‌ها مطابق با قانون برخورد جدی انجام دهد.

روزهای منفی بازار به دلیل عرضه اولیه‌ها

طی روزهای گذشته بازار سرمایه با یک عقب نشینی مواجه بوده است؛ این مساله به دلیل کنترل رشد غیررسمی بازار توسط سازمان بورس از طریق ساماندهی بازارگردان‌ها و شروع عملیات عرضه اولیه سهم‌ها بوده است. سازمان بورس سعی کرده است، از طریق این دو مدل رشد بازار را کنترل کند. طی دو هفته گذشته بورس با سه عرضه اولیه همراه بوده است. نمادهای چخزر، وکبهمن و بوعلی سه شرکتی بوده‌اند که طی هفته گذشته و این هفته با عنوان عرضه اولیه وارد بورس شده‌اند. نمادهای وکبهمن و بوعلی در کنار یکدیگر حدود 1 میلیون تومان نقدینگی نیاز داشتند که این مساله طی دو روز گذشته حجم عرضه را نسبتا بالا برده و سبب کاهش شاخص شده است.

به عبارت دیگر، در گذشته سهامداران جهت خرید عرضه اولیه‌ها از بیرون، پول به بازار می‌‌آوردند؛ اما عرضه‌‌های فعلی باعث خروج پول از بازار سرمایه و فروش سهم‌‌ها می‌‌شود و تاثیر منفی بر بازار می‌‌گذارد.

سود بانکی عامل موثر بر تصمیم سهامداران حقیقی

نگاه سهامداران به تصمیمات بانک مرکزی در مورد تعیین نرخ سود نیز یکی از دلایلی است که بازار سرمایه در دو روز گذشته گارد منفی به خود گرفته است. طبق اعلام بانک مرکزی نرخ سود کاهش چندانی نخواهد داشت. همین مساله سبب شده است که سهامداران بین بازگشت پول‌ها به بانک‌ها جهت کسب سود تضمین شده و یا سرمایه‌گذاری در بورس کمی دچار تردید شده و همین موضوع نیز عرضه‌ها را طی روزهای گذشته تقریبا افزایش داده و این مساله نیز خود را در منفی شدن شاخص نشان داده است.

به هر حال در این زمینه باید گفت: بازار سرمایه بعد از افت ۴۵ درصدی، در حال ورود به فاز صعود است، اما همه عوامل دست به دست هم داده است، تا این فاز صعودی نه مانند گذشته بی محابا باشد و نه اصلاح آن مانند چند ماه گذشته افراد را دچار زیان کند. روند متعادل و نوسان‌های درست در بازار سرمایه پس از یک رشد قابل توجه و یک ریزش ویران کننده می‌تواند نوید روزهای خوبی را به سهامداران صبور و افرادی که برای بلند مدت وارد بورس شده‌اند، بدهد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس سازمان بورس عرضه اولیه بازار بورس بازار سرمایـه بازار بورس عرضه اولیه سهامداران حقیقی بازار سرمایه سازمان بورس عرضه اولیه کسب سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۳۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس کاهشی شد

امروز شاخص بورس کاهش بیش از ۱۱ هزار واحدی را تجربه کرد که به عقیده کارشناسان،‌ این نوسان زودگذر است و تالار شیشه‌ای در میان‌مدت خود را بازیابی می‌کند.

به گزارش ایسنا، پس از پاسخ سپاه پاسداران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، بازار سرمایه کاهش را تجربه کرد و به نظر می‌رسد اثرات هیجانی این رخداد غیراقتصادی باعث افزایش فشار فروش در بورس شد. البته سازمان بورس با تشکیل جلسه اضطراری دامنه نوسان در بازار سرمایه را به یک درصد کاهش داده که این تصمیم تا سه روز اجرایی خواهد شد.

به هر ترتیب، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دومین روز هفته ۱۱ هزار و ۱۹۳ واحد کاهش پیدا کرد و به رقم دو میلیون و ۱۹۶ هزار و ۷۷۶ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۲۶۷۷ واحد در عدد ۷۲۳ هزار و ۵۳۹ واحد ایستاد.

تعداد معاملات روز یکشنبه بورس، بیش از ۹۰ هزار فقره بود که تقریبا یک چهارم روزهای گذشته محسوب می‌شود. ارزش معاملات امروز نیز به ۳۱۵۰ میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار بورس ـ یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

فملی، فولاد، فارس و وغدیر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. هم‌چنین فملی، فولاد، ذوب و وبملت از نمادهای پرتراکنش بوددن که همگی منفی شدند.

فرابورس ایران هم روز یکشنبه ۱۲۹ واحد افت کرد و شاخص آن در عدد ۲۴ هزار و ۶۴۵ واحد ایستاد.

تعداد معاملات امروز فرابورس نیز با ۵۰ هزار فقره تقریبا یک چهارم  روزهای گذشته بود. ارزش معاملات فرابورس ۹۲۷۷ میلیارد تومان بود.

شگویا، هرمز، زاگرس و بپاس از نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند. هم‌چنین فزر، کرمان، فصبا و بگیلان از نمادهای پرتراکنش بودند که بجز فزر سایر نمادها منفی شدند.

اما درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه فردین آقابزرگی ـ کارشناس بورس - با اشاره به رشد ۴۶۰۰ برابری شاخص بورس در ۲۷ سال گذشته اظهار کرد: با وجود تنش‌هایی که طی حدود سه دهه گذشته رخ داده هیچ بازاری به اندازه بورس بازدهی نداشته است. نوسان اخیر نیز زودگذر خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، پیش‌بینی کرد که به زودی تاثیر عوامل غیراقتصادی بر بازار سرمایه از بین خواهد رفت و بعید است بحران در سطح بین‌المللی ادامه پیدا کند. به نظرم بورس در میان‌مدت خود را بازیابی می‌کند و در یک فرآیند کلی در مسیر رشد قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سهامداران برای خرید کدام نمادها صف کشیدند؟
  • جلیقه نجات بورس
  • سود ۲۰۰ درصدی به سهامداران این نماد بورسی رسید!
  • سهامداران نگران نباشند/ بورس مقصد سرمایه‌ها می‌شود
  • بورس در روز پس از «وعده صادق» /امیدواری سهامداران در دقایق پایانی افزایش یافت
  • بورس قرمز شد
  • بورس کاهشی شد
  • بورس ریخت؛ سهامداران همچنان ناامید هستند
  • فرار بزرگ سهامداران بورس
  • تخلیه رشد بهاری بورس