Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  مهدی نیازی، کارشناس صنعت حمل و نقل و قائم مقام شرکت آریا‌دیزل در خصوص آخرین وضعیت طرح کلید به کلید که مربوط به نوسازی کامیون‌های فرسوده ایران است به خبرنگار ما می‌گوید: «شورای اقتصاد در اسفند سال ۱۳۹۶ مصوبه‌ای را در خصوص قانونی که سال ۹۴ در به تصویب رسیده بود را به‌عنوان طرح جایگیزین نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل جاده‌ای را مطرح کردند که بر اساس این طرح به دولت این اجازه را دادند که حدود ۱۰ میلیارد دلار را به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرسوده تخصیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا دولت خود را مکلف کرد که ۵۰ درصد از قیمت این کامیون‌ها را تقبل کند این بدان معنا است که در واقع کامیون‌ها با نصف قیمت در اختیار رانندگان گذاشته می‌شود.»
او در همین خصوص ادامه می‌دهد: «دلیل تصویب چنین لایحه‌ای این بود که مجموع ناوگان تجاری ایران که در حدود ۳۴۵ هزار دستگاه است و حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از این تعداد که ۲۵ درصد کامیون‌ها را تشکیل می‌دهند، بالای ۵۰ سال عمر دارند و این باعث مشکلات جدی برای صنعت تولید کامیون شده است، زیرا میانگین عمر یک کامیون بر اساس استاندارد‌های جهانی ۷ سال برآورد شده است، ولی همانطور که مشاهده می‌کنیم در ایران حدود ۲۵ درصد از سامانه حمل‌ونقل جاده‌ای کاملا فرسوده هستند که همین موضوع نگرانی‌های فراوانی در حوزه مصرف سوخت، ایمنی جاده‌ای، کیفیت حمل و نقل و ... را به همراه دارد.»
نیازی با اشاره به مصرف سوخت کامیون‌های فرسوده اضافه می‌کند: «بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص مصرف سوخت کامیون‌های فرسوده به برخی کامیون‌هایی بر خوردیم که بالای ۸۰ سال سن دارند. بر همین اساس یک کامیون ۵۰ ساله در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۵۰ لیتر گازوییل مصرف می‌کند در حالی که کامیون‌های جدید به‌صورت میانگین در همین مقدار مسافت حدود ۳۰ تا ۳۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند و اگر این مقدار سوخت را در تعداد کامیون‌های از دور خارج شده ضرب کنیم به عدد بزرگی بر می‌خوریم و خسارتی که از مصرف سوخت این کامیون‌ها به کشور می‌رسد بسیار زیاد است. می‌بینیم که اگر این طرح اجرایی شود دولت می‌تواند با در نظر گرفتن صرفه‌جویی در سوخت بودجه مورد نظر را تامین کند.»

قائم مقام شرکت آریا دیزل در مورد وضعیت تولید کامیون بعد از تحریم‌ها اضافه می‌کند: «این طرح به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که تحریم‌ها به وجود آورد باعث شد که بسیاری از شرکت‌ها نتوانند ساختار را به نوعی برنامه‌ریزی کنند که بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و در این خصوص آریا دیزل به‌عنوان تنها شرکتی که در بخش خصوصی توانست به تولید خود در سخترین شرایط ادامه دهد. در این طرح مبالغی را برای تولید ۳ هزار دستگاه کامیون به ما اختصاص دادند که در این خصوص ارز مورد نظر را برای تولید تنها ۲۲۰ دستگاه به ما پرداخت کردند که با این تعداد نمی‌توان در طرح کلید به کلید به موفقیتی دست پیدا کرد و با بالا رفتن قیمت‌ها رانندگان هم قدرت خرید کامیون‌های جدید را نخواهند داشت از همه این‌ها مهم‌تر ما به‌عنوان تولید کننده نگرانی‌هایمان در مورد تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران هر روز بیشتر می‌شود، زیرا هنگامی که نتوانیم قطعات مورد نیاز را برای تولید تهیه کنیم همه چیز رو به تعطیلی خواهد رفت با این شرایط تهیه مواد و قطعات اولیه عملا غیر ممکن خواهد بود.»
او با تاکید بر برنامه‌ریزی بانک مرکزی در تخصیص ارز به این طرح می‌گوید: «بانک مرکزی به دلیل تحریم‌ها با محدویت‌هایی روبه‌رو است، ولی با این شرایط می‌بینیم ارز را به برخی از کالا‌هایی که برای شهروندان اساسی محسوب نمی‌شود تخصیص می‌دهند این در حالی است که اگر این ارز‌ها را در راه تولید کامیون‌ها خرج می‌کردند هم به تولید داخلی کمک می‌کردند و هم به وضعیت اشتغال اهمیت داده می‌شد و اقتصاد کشور را زنده نگاه می‌داشتد. به نظر می‌آید که توازنی برای تخصیص ارز در کشور وجود ندارد. امیدواریم بانک مرکزی با کمک وزارت صمت به این مشکلات رسیدگی کند و موانع را بر طرف کند. مردم به همه کالا‌ها نیاز دارند، ولی واقعیت این است که اقتصاد کشور در جاده‌ها و به وسیله کامیون‌ها حرکت می‌کند و در این خصوص تنها خواسته ما این است که در تخصص ارز به صنایع و واردات توازنی وجود داشته باشد و صنعت تولید کامیون‌ها که سال‌هاست در ایران وجود دارد نادیده گرفته نشود.» لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بانک مرکزی تحریم واکسن کرونا قیمت خودرو آیت الله یزدی انتخابات 1400 رجب طیب اردوغان تولید کامیون کامیون ها مصرف سوخت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۸۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع تمام قد حامی لایحه عفاف و حجاب از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد /با قدرت جلوی کشف حجاب را بگیرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، که از حامیان لایحه عفاف و حجاب است، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری، با قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی در اجرای طرح «نور» و برخورد با هنجارشکنی ها گفت: نمایندگان در مدت عمر باقی مانده مجلس نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی ادامه داد: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد. از زحمات سرادار رادان و زیر مجموعه‌اش تقدیر می‌کنیم و ان شاءالله با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

نقدعلی گفت: همچنین رییس مجلس گزارش کمیسیون درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب را امضا کند تا شورای نگهبان مرحله نهایی را برای ابلاغ طی کند و این لایحه کمک کار نیروی انتظامی نهادهای امنیتی و بسیج و مردم شود.

وی در تذکر دیگری بیان کرد: مشکلات ارزی و معیشتی به مردم فشار وارد می‌کند. مردم فکر می کنند ما در مجلس اطلاعی از وضعیت معیشتی آن‌ها نداریم. انتظار می‌رود جلسه ویژه‌ای به بررسی این مشکلات تشکیل شود تا مردم بدانند ما در مورد موضوع معیشت و مباحث ارزی دغدغه داریم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898218

دیگر خبرها

  • ۱۱۸ هزار لیتر سوخت قاچاق در میرجاوه توقیف شد
  • توقیف ۱۱۸ هزار لیتر سوخت قاچاق در میرجاوه
  • دفاع تمام قد حامی لایحه عفاف و حجاب از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد /با قدرت جلوی کشف حجاب را بگیرید
  • تاکید قالیباف بر اتفاق‌نظر دولت‌ومجلس برای مشکلات ارزی
  • قالیباف : مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده
  • تاکید رئیس مجلس بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی
  • تاکید قالیباف بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی
  • توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است
  • پورابراهیمی: مجلس به دنبال اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است
  • کمربندی ۱۵ خرداد شهرکرد در آستانه تکمیل شدن