Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@16:58:30 GMT

شیرکوه زیستگاه گونه های جانوری ارزشمند

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۱۱۷۵

شیرکوه زیستگاه گونه های جانوری ارزشمند

خبرگزاری آریا - پناهگاه حیات وحش شیرکوه زیستگاه گونه‌های جانوری ارزشمندی مانند پلنگ و گربه پالاس است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، نیره پورملائی مدیر کل محیط زیست استان یزد کوهستان شیرکوه را مهمترین کانون تنوع گونه گیاهی استان برشمرد و گفت: پناهگاه حیات وحش شیرکوه با مساحت 43000 هکتار نگینی سبز در قلب کویر گرم و سوزان یزد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پور ملائی افزود: این پناهگاه زیستگاه گونه‌های جانوری ارزشمندی مانند پلنگ، گربه پالاس، قوچ و میش، کل و بز، کاراکال، کفتار و زیستگاه گونه‌های اندمیکی از جمله زیبا موش شیرکوه، سه گونه پروانه و همچنین کفشدوزک شیرکوه است.
این مقام مسئول در مورد آمار تخلفات کشف شده پناهگاه حیات وحش شیرکوه درطی یک سال گذشته گفت: 9 پرونده تخلف شکار صید و 7 قبضه سلاح کشف شد که 4 قبضه آن سلاح غیر مجاز بوده و 14 متخلف نیزدستگیر شدند.
وی درباره مهمترین اقدامات انجام شده طی دوسال گذشته هم بیان کرد: سطح حفاظتی منطقه شیرکوه به پناهگاه حیات وحش پس از گذشت 18 سال از سوابق حفاظتی منطقه ارتقا یافت.
پورملائی ادامه داد: همچنین توافق با سازمان صمت جهت عدم صدور مجوز معدنی جدید و عدم تمدید پروانه بهره برداری معادن (اعم از فلزی و غیر فلزی) در پناهگاه شیرکوه، برق رسانی به پاسگاه محیط بانی لاشیرکوه پس از گذشت 46 سال از تأسیس پاسگاه، تدوین پروپوزال ثبت پناهگاه حیات وحش شیرکوه به عنوان ذخیره گاه زیست کره در سازمان ملل و پیگیری جهت تحقق آن در صورت تأمین اعتبارنیز از جمله این اقدامات بوده است.
وی تکمیل و تجهیز پاسگاه محیط بانی نیر، بهسازی و تجهیز پاسگاه محیط بانی بادگز، تأمین اعتبار لازم به منظور احداث پاسگاه لاشیرکوه معادل 1000 میلیون ریال، خرید یک دستگاه خودرو کمک دار (فوتون) برای تقویت حفاظت فیزیکی پناهگاه، خرید یک دستگاه موتورسیکلت کاوازاکی جهت گشت و کنترل منطقه و بررسی حد و حدود مستثنیات واقع در پناهگاه حیات وحش شیرکوه و برنامه ریزی جهت ساخت تابلو‌های تعیین کننده حدود پس از تأمین اعتبار لازم را از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه برشمرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پناهگاه حیات وحش شیرکوه زیستگاه گونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد

محمود شکیبا روز پنجشنبه  گفت : پرنده قرقاول به عنوان یک گونه حمایت شده در حاشیه جنگل‌های پهن برگ در گلستان زیست می‌کند و پراکندگی آن از غرب استان حوزه شهرستان بندرگز تا شرق استان پارک ملی گلستان به طول ۲۰۹ کیلومتر در بوته زارهای تمشک، زمین‌های کشاورزی و باغات و حاشیه جنگل‌هاست.

وی با اشاره به اینکه همه ساله در استان گلستان دوبار سرشماری قرقاول انجام می‌شود، گفت: یک بار آن در فصل بهار و آغاز جفت گیری این گونه در زمانی که جنس نر شروع به آوازخوانی در زیستگاه می‌کند بر اساس ثبت صدا و مشاهده مستقیم و بار دوم فصل پاییز بعد از برداشت محصولات کشاورزی با توجه به پوشش مناسب گیاهی منطقه، از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست گلستان افزود: با توجه به پراکنش قرقاول در استان و پایش مستمر و ثبت آمارها می‌توان زیستگاه‌های حساس این گونه حمایت شده را هر ساله شناسایی و برای حفاظت و حراست از آنها برنامه ریزی و زیستگاه‌های مهم و حساس در حوزه استحفاظی شهرستان‌ها را مشخص و برای آنها سایت‌های سرشماری تعیین کرد.

شکیبا بیان کرد: سرشماری قرقاول با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی تا ۱۰ خرداد در پارک ملی گلستان، کلاله (منطقه شکار و تیراندازی ممنوع عزیز آباد)، منطقه جنگلی شش آب رامیان، مینودشت (منطقه شکار و تیراندازی ممنوع نیشاک و منطقه حفاظت شده لوه)، علی آباد کتول، کردکوی، بندرگز و گرگان انجام می‌شود.

وی افزود: نتایج آخری سرشماری حاکی از زیست ۶۰۶ عدد قرقاول در مناطق مختلف استان گلستان دارد که انتظار می‌رود با توجه به وضعیت بارندگی مناسب چند ماه اخیر جمعیت آنها افزایش یابد.

قرقاول گونه‌ای از تیره ماکیان است که بیشتر در جنگل‌های مرطوب و بوته زارهای تمشک و گاهی درختان پهن برگ آشیانه سازی می‌کند، جمعیت این گونه منحصر بفرد از زیبایی خیره کننده برخوردار است.

قرقاول نر با سری به رنگ سبز براق، پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز گلی، گوش پرهای کوتاه و بدن به رنگ قرمز گلی با رگه‌های سیاه موج دار از قرقاول ماده که به رنگ قهوه‌ای خاکستری رنگ بوده، متمایز است.

قرقاول نر ۸۵ سانتی متر و ماده ۶۰ سانتی متر با احتساب دم طول داشته و به واسطه دم بلند و رنگین و راه رفتن باشکوه از سایر ماکیان متمایز است.

به گفته شکیبا، این روزها با خروج پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی که برای زمستان گذرانی ۶ ماهه مهمان گلستان بودند، شاهد حضور پرستوها، چلچله‌ها و بادخورک‌های مهاجر برای زادآوری در استان هستیم که با توجه به علاقه زیاد مردم به آنها به راحتی در مناطق مسکونی مانند پشت بام، حیاط خانه‌های مردم و یا لای دیوارها و تپه‌های بلند لانه گزینی می‌کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست گلستان افزود: مردم همکاری خوبی در حمایت از این پرندگان دارند و در مدت ۶ ماهه حضور آنها کمترین تلفات را شاهد هستیم.

انواع مرغابی‌ها، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های پرندگان مهاجری هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن می‌شوند و انواع گنجشک‌سانان، سلیم‌ها، چنگرها و کاکایی‌ها به عنوان پرندگان بومی در استان زادآوری می‌کنند.

استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان ، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان ، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.

دیگر خبرها

  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • تیمار و رهاسازی چهار گونه جانوری در طبیعت میاندشت جاجرم
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست