Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@15:27:20 GMT

پایان فصل زعفران با حسرت کشاورزان

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۹۰۲۹

پایان فصل زعفران با حسرت کشاورزان

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: برداشت زعفران در سال زراعی جاری در حالی به پایان رسید که دیگر طلای سرخ، رنگ و بویی از طلا ندارد و کشاورزان قیمت پایین این محصول را متناسب با سختی‌ها و تلاش برای آن نمی‌دانند.

مشکلات متعددی از جمله رشد چندبرابری هزینه‌های کارگری، قیمت پایین و … باعث شده تا این این ادویه ارزشمند که علاوه بر خواصش، طعم غذاها را هم ماندگار می‌کند، این روزها به سمتی حرکت کند که شاید ماندگاری اش در سال‌های آینده با تردیدها و چالش‌های جدی مواجه شود و بهره‌برداران این محصول ارزشمند به سمت کشت‌های جایگزین ترغیب شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار همه این مسائل و مشکلات، خام فروشی هم یکی از تهدیدهای جدی پیش روی زعفران است؛ تهدیدی که حتی مقام معظم رهبری شهریورماه امسال در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت بر آن تاکید کردند و فرمودند: «یکی از مشکلات ما همین است که ما موادّ خام را بدون فرآوری و بدون اینکه ارزش افزوده‌اش را برای کشور خودمان، برای سرمایه‌دار خودمان، برای کارگر خودمان فراهم بکنیم، می‌فرستیم خارج. سنگ معدنی قیمتی ما می‌رود خارج، آنجا فرآوری می‌شود و فروخته می‌شود........ یا فرض بفرمائید خاک جزیره هرمز این خاک باارزشی که جزیره هرمز دارد زعفران جنوب خراسان، خرمای مناطق گرمسیری. خب خرمای ایران واقعاً بی‌نظیر است.»

شرایط خاص برداشت محصول زعفران باعث شده تا مشکلات بیشتری برای بهره‌برداران آن ایجاد شود؛ زعفران در یک بازه زمانی حداکثر دو هفته‌ای گل می‌دهد که با توجه به برداشت دستی آن، نیاز به نیروی کارگر فراوانی است و از طرفی به دلیل اینکه سریع فاسد می‌شود، باید به سرعت کلاله یا همان قسمت قرمز رنگ آن، جدا و خشک شود. اینها بخش از مشکلاتی است که موجب می‌شود تا کشاورزان با قیمت پایین اقدام به خام فروشی گل زعفران کنند و حتی عده‌ای که خودشان زعفران را برداشت و خشک می‌کنند، برای تأمین هزینه‌های انجام شده، محصولشان را به سرعت به فروش برسانند.

افزایش هزینه‌های کارگری

پیرمرد روستایی که سال‌هاست به کشاورزی مشغول است در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: زعفران را نمی‌شود در زمین گذاشت و باید حتماً جمع شود، برای همین مجبور هستیم برای برداشت و پرکردن (جداسازی کلاله) از کارگر استفاده کنیم که دستمزدهای آنها امسال خیلی زیاد شده بود.

محمدرضا کریمی افزود: ما به روز و نقد هزینه‌های کارگری مختلف را طی سال می‌دهیم اما مجبور هستیم محصول را یا با قیمت پایین بفروشیم یا ماه‌ها بعد پول آن را دریافت کنیم.

سود اصلی زعفران در دست دلالان

کشاورز دیگر: در گفتگو با خبرنگار مهر با اینکه مراحل برداشت زعفران سخت است ولی سود اصلی آن را دلالان به دست می‌آورند، اظهار کرد: کشاورزان به دلیل محدود بودن زمان برداشت، نبود نیرو و هزینه‌های بالای کارگری، گل‌های زعفران را با قیمت پایین در سر مزرعه به فروش می‌رسانند.

یحیی علیپور افزود: معمولاً قیمت زعفران در فصل برداشت پایین می‌آید و وقتی محصول از کشاورزان خریداری می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد و فقط رنج و زحمت‌کشی آن برای کشاورز باقی می‌ماند.

کشاورز دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: الان دیگر کشت محصول زعفران صرفه اقتصادی ندارد چراکه از طرفی هزینه‌های کارگری بالا رفته و از طرف دیگر قیمت آن افزایش نیافته است.

علی اکبر حسن‌زاده افزود: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت زعفران به نسبت قیمت آن بالا است و اگر الان زمین‌ها رو شخم بزنیم و با محصولات دیگری جایگزین کنیم، صرف دارد.

کاهش ۳۰ درصدی برداشت زعفران در گناباد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گناباد در گفتگو با خبرنگار مهر، به کاهش ۳۰ درصدی برداشت زعفران در این شهرستان نسبت به سال زراعی گذشته اشاره و اظهار کرد: میزان برداشت زعفران در شهرستان گناباد از ۱۲ تن در سال زراعی گذشته به ۱۰ تن طی امسال کاهش یافته است.

علیرضا حسین‌زاده افزود: نوسانات دمای هوا در فصل کاشت و برداشت زعفران، خسارت‌های سرما و یخبندان در زمان برداشت گل زعفران و آفات و بیماری‌های این محصول از جمله مسائلی بود که موجب کاهش تولید زعفران در سال زراعی جاری شد.

۳۵۰۰ هکتار زعفران در گناباد

وی ادامه داد: با توجه به کم آب طلبی محصول زعفران، کشت این محصول همواره مورد استقبال کشاورزان این منطقه قرار داشته و هم اکنون ۳۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گناباد زیر کشت این محصول قرار دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گناباد بیان کرد: با وجود افزایش هزینه‌های این محصول از قبیل دستمزد کارگران و قیمت کودهای عالی و قیمت و دستمزد ماشین آلات، قیمت زعفران امسال نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته است.

حسین‌زاده تصریح کرد: با وجود تولید زعفران مرغوب در گناباد و با هدف کاهش مشکلات و پیشگیری از خسارت کشاورزان به دلیل کاهش قیمت این محصول، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی زعفران در دو گزینه پوشال مرغوب به قیمت هر کیلو ۱۱۰ میلیون ریال و نگین مرغوب به قیمت هر کیلو ۱۳۰ میلیون ریال کرده و خرید زعفران تولیدی در شهرستان‌های گناباد و بجستان در مرکز خرید گناباد در دست انجام است.

دستمزد ۳۱۰ میلیارد ریال برای هزینه‌های کارگری

حسین‌زاده، با بیان اینکه ۱۰ تن محصول زعفران امسال از برداشت حدود ۹۰۰ تن گل زعفران تولید شده است، گفت: برای فرآیند برداشت و جداسازی کلاله زعفران در فصل زراعی امسال ۲۶ هزار و ۵۰۰ روز کاری انجام شده که بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۳۱۰ میلیارد ریال برای دستمزدهای کارگری این مراحل پرداخت شده است.

وی بیان کرد: ۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

پیش بینی خرید یک تن زعفران توسط مرکز خرید حمایتی در گناباد

رئیس اداره تعاون روستایی گناباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سال گذشته یک تن زعفران توسط مرکز خرید حمایتی در گناباد از کشاورزان خریداری شد، افزود: پیش بینی می‌شود با وجود کاهش ۳۰ درصدی برداشت زعفران در این شهرستان، به مقدار سال گذشته این محصول از کشاورزان خریداری شود.

مهدی رضازاده با بیان اینکه ۳۰ درصد مبالغ خرید زعفران بعد از تأیید آزمایشگاه و ۷۰ درصد بقیه بعد از سه ماه به کشاورزان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: مبالغ خرید زعفران کشاورزان گنابادی طی پارسال تا میزان پنج کیلوگرم تا اردیبهشت ماه امسال پرداخت شد و مقادیر بالاتر به دلیل حجم زیاد خرید ۷۰ تنی زعفران خریداری شده در استان خراسان رضوی، بعد از انجام فرآیند آزمایش‌ها، کمی به تأخیر افتاد.

وی اظهار کرد: با توجه به رعایت بهتر روش‌های پاک کردن و شیوه‌های خشک کردن و جمع آوری زعفران توسط کشاورزان، بیشتر زعفران عرضه شده در حد استاندارد است و زعفران کمتری برگشت خورده است.

شرایط خاص کاشت، داشت و به ویژه برداشت زعفران که نیازمند تحمل سختی‌های زیادی توسط کشاورزان است در کنار بروز خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه همچون سرمازدگی و …، نبود نیروی کارگری در زمان برداشت، افزایش هزینه‌های کود، کارگری و… و قیمت پایین این محصول موجب دلسردی و بی رغبتی کشاورزان شده که این امر سرمایه‌گذاری در این حوزه را با چالش‌ها و تهدیدهای جدی روبرو کرده است.

توجه بیشتر به مشکلات زعفران کاران و جلوگیری از خام فروشی این محصول استراتژیک، می‌تواند ضمن حفظ بازارهای جهانی، جایگاه آن در صادرات غیرنفتی کشور را ارتقا دهد.

کشاورزان امیدوارند که پایان فصل برداشت زعفران در سال زراعی جاری، آغازی بر توجه و برنامه‌ریزی بیشتر برای این محصول ارزشمند باشد که در غیر این صورت، زعفران دیگر برای کشاورزان رنگ و بویی نخواهد داشت!

کد خبر 5094604

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری گناباد کشاورزان مشکلات کشاورزی ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر آیت الله یزدی شیوع کرونا گرگان کرمانشاه شهرکرد محدودیت های کرونایی شهرستان کرج تبریز آلودگی هوا لیگ برتر فوتبال ایران گفتگو با خبرنگار مهر برداشت زعفران هزینه های کارگری شهرستان گناباد محصول زعفران سال زراعی قیمت پایین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۹۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت زعفران نجومی شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار زعفران ایران سال‌هاست، رها شده است و متولی مشخصی ندارد. برهمین اساس هم همواره سهم اندکی از سود کلان فروش زعفران نصیب کشاورزان ایرانی می‌شود. موضوعی که اخیرا دوباره از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است. البته این بار طبق اعلام شورای ملی زعفران این سود نصیب فروشنده زعفران و صادرکننده هم نمی‌شود؛ بلکه نصیب افرادی ناشناس با پول‌های سیاه و کثیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش ۱۶ درصدی صادرات زعفران

علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران می‌گوید: کشاورز شش ماه پیش زعفران را به قیمت بسیار ارزان یعنی هر کیلو ۳۰ میلیون تومان به کسانی که با پول‌های بادآورده تجارت می‌کنند، فروخته‌اند و آنها همان زعفران را با نرخ هر کیلو ۱۱۰ میلیون بفروش می‌رسانند. به نقل از ایلنا حسینی می افزاید: این افراد فروشنده، صادرکننده این کالا نیستند. حتی خراسانی هم نیستند. اینان برخی افراد گمنام هستند که با پول سیاه، بادآورده و کثیف زعفران را در انبارهای خود جمع‌آوری کرده و اکنون عوامل این افراد آرام‌آرام این محصولات را با قیمت‌های نجومی وارد بازار می‌کنند و اینگونه القا می‌کند که زعفران در بازار دچار کمبود و کسادی شده است.

او با تاکید بر اینکه این وضعیت به نفع آینده زعفران ما نیست می‌گوید: هیچ نهادی هم نظارت نمی‌کند که محتکرینی که چندین تن زعفران را در انبارهای خود دارند و بازار را اداره می‌کند چرا اینگونه عمل می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه ایران تنها تولیدکننده زعفران دنیا نیست؛ می افزاید: این وضعیتی که اکنون در داخل ایجاد شده سیگنالی برای رقبای منطقه‌ای و کشورهایی است که قابلیت افزایش تولید زعفران را دارند و وارد میدان می‌شوند و این قطعا به ضرر کشاورزی ما خواهد بود.

قاچاق زعفران آزاد

شرایط نابسامان زعفران فقط به قیمت های نجومی آن در بازار بر نمی‌گرده. چندی اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اعلام کرده بود که حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود.

در این میان دولت صادرکنندگان زعفران را مجبور می‌کند آن طور که می‌خواهد و به قیمتی که می‌خواهد ارز را بازگردانند؛ در غیر این صورت آنها را جریمه می‌کند.

این درحالی که صادرکنندگان زعفران فقط می‌خواهند، ارز حاصل از صادرات زعفران را با قیمت توافقی به فروشند تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند.

طبق اعلام شورای ملی زعفران در سال گذشته بیش از ۲۰۰ تن زعفران در بازار داشتیم و به همین میزان هم از سال‌های گذشته در انبارها باقی مانده بود.

کد خبر: 1228215 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • قیمت زعفران نجومی شد
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز