Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@15:41:27 GMT

سرما و سکته قلبی ربطی بهم دارند ؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۰۲۹۵

سرما و سکته قلبی ربطی بهم دارند ؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، زمستان ممکن است با وجود برف زیبا و غذا های داغ و خوشمزه اش سختی هایی را هم به همراه داشته باشد که معمولاً آمار ترسناکی را به جا می گذارد و آن هم افزایش سکته قلبی است. مطالعاتی در سال 2018 انجام شد، نشان می دهد که محققان آب و هوا را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که خود آب و هوا می تواند صد ها هزارمورد سکته قلبی به جای بگذارد، مخصوصاً زمانی که دمای هوا به شدت پایین است، سکته قلبی به بیشترین حد خود می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چرا سکته قلبی در فصل زمستان رواج دارد؟

علت آن اتفاقات درون بدن شماست که تغییرات زیادی در فصل زمستان روی آن انجام می گیرد. سکته قلبی معمولاً در زمستان رواج بیشتری دارد زیرا هوای سرد رگ های قلبی را تنگ و منقبض کرده، جریان فشار خون به اعضای بدن کاهش می یابد و در نتیجه خطر سکته قلبی بالا می رود اما علت این اتفاق فقط مربوط به رگ های قلبی نیست بلکه هوای سرد می تواند باعث گرفتگی رگ های خونی شود، آن ها را تنگ کند و باعث می شود که بدن تلاش کند تا بتواند دمای مرکزی را متناسب نگه دارد و همین امر فشار به رگ های خونی را افزایش می دهد و باعث گرفتگی و تنگی آن ها نیز خواهد شد.

دلیل دیگری که سکته قلبی در فصل زمستان رایج تر است، این است که عفونت های تنفسی فوقانی افزایش پیدا می کند، التهابات بدن بالا می رود و رگ ها دیگر تعادل و استقامت قبلی را ندارند و وضعیت بدتر می گردد و همین امر عاملی برای افزایش حمله و سکته قلبی خواهد شد.

احتمالا تنها چیزی که دوست ندارید در فصل زمستان به آن فکر کنید، سکته قلبی است اما متأسفانه سکته قلبی در فصل زمستان بیشترین احتمال را دارد.

چه کسانی در زمستان بیشتر دچار سکته می شوند؟

در بخش های قبلی بهداشت و سلامت خواندید که مردان دو برابر زنان دچار سکته قلبی می شوند اما پس یائسگی زنان میزان ابتلا در هر دو جنس برابر می شود. از شایع ترین عوامل ابتلا به سکته قلبی حتی در فصل سرما می توان به افزایش چربی خون، فشار خون، کاهش تحرک، چاقی، استعمال سیگار، مصرف مشروبات الکلی، استرس، قرارداشتن در معرض آلودگی هوا اشاره کرد.

سرما خود عامل ابتلا به سکته قلبی است پس افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سکته قلبی دارند، توصیه می شود در فصول سرد از تردد غیرضروری در سطح شهر و مناطق سردسیر خودداری کنند و تا حد امکان از لباس گرم استفاده کنند و بدن شان راهم گرم نگه دارند.

در فصل سرما که آلودگی هوا بیشتر است افراد دارای سابقه خانوادگی سکته قلبی و افراد دچار بیماری های مزمن بهتر است کمتر رفت و آمد کنند و حتما از ماسک استفاده نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سرما سکته قلب فصل زمستان سکته قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: زیبایی حوض‌های وسط حیاط هر سال با آمدن بهار صدچندان می‌شد و صاحب خانه دورتا دورش را با گلدان‌های سفالی و گل‌های شمعدانی چشمنواز می‌کرد. در آن روزها برای همین حوض‌های فیروزه‌ای شغلی وجود داشت که به آب‌حوضی معروف بود. آب‌حوض‌کش وظیفه داشت تا آب حوض را خالی و دیواره حوض را تمیز کند. هر سال با ‌پایان فصل زمستان و نزدیک شدن به بهار این شغل رونق بیشتری پیدا می‌کرد. چون فصل زمستان آب حوض حیاط خانه از سرما یخ می‌بست و یا با برگ‌های خشک‌شده پر می‌شد، نظافت حوض‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظافت خانه به حساب می‌آمد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آب‌حوضی علاوه بر اینکه حوض‌ها را تمیز می‌کرد، وظیفه نظافت آب‌انبار خانه‌ها را هم برعهده داشت. این شغل بیشتر به‌صورت دوره‌گردی بود. یعنی آب‌حوضی‌ها جای ثابتی نداشتند. در کوچه و خیابان‌های محله‌های تهران پیاده قدم می‌زدند و فریاد می‌کشیدند: «آب حوض می‌کشیم، آااب‌حوووضیییه» برخی از آنها البته فرش هم می‌شستند.»

بیشتر این کارگران جزو مهاجرانی بودند که از شهرهای دیگر به تهران می‌آمدند و وضع مالی خوبی نداشتند. به پیت‌های فلزی دسته‌های آهنی می‌چسباندند تا بتوانند به راحتی آب حوض را خالی کنند. اغلب آنها به‌صورت گروهی کار می‌کردند. مثلاً یکی آب حوض را خالی می‌کرد، دیگری لجن‌های کف حوض را تمیز و نفر سوم زباله‌ها را از خانه بیرون می‌برد.

نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، می‌گوید: «درباره آب‌حوض‌کش‌های تهران ضرب‌المثلی وجود دارد. این شغل از مشاغلی بود که با آب ارتباط داشت و نظافت حوض‌ها و آب‌انبارها را با مهارت انجام می‌دادند، اما از آنجا که آنها اغلب آب‌حوضی‌ها ژولیده و کثیف بودند، در میان عموم مردم چندان مورد احترام قرار نمی‌گرفتند. از طرفی، چون حوض‌ها در فصل زمستان یخ می‌بستند و یا با زباله و برگ ‌پر می‌شدند، اگر شی‌ئ گرانقیمتی مثل انگشتر و... صاحبخانه در آن می‌افتاد نمی‌توانست آن را پیدا کند و در نتیجه چشم امید داشت تا زمان تخلیه آب حوض، شیء مورد نظر توسط آب‌حوضی پیدا شود.

حدادی می‌افزاید: «آب‌حوضی‌ها هم پاچه‌های شلوار را بالا می‌دادند و پا را در آب حوض فرو می‌بردند و به آرامی راه می‌رفتند تا اگر شیئی به پایشان خورد متوجه شوند، اما متأسفانه برخی اشیای گرانقیمت پیداشده را تحویل نمی‌دادند. از این‌رو اگر فردی چندان اعمال درستی نداشت و روراست نبود به او «پاچه ورمالیده» می‌گفتند که حکایت از همان پاچه‌های بالازده آب‌حوضی‌ها در آب کثیف حوض را دارد.»

کد خبر 844272 برچسب‌ها هویت شهری خبر مهم همشهری محله

دیگر خبرها

  • خودنمایی زمستان در بهار سمیرم
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر
  • برای کاهش میزان نمک مصرفی روزانه خودتان آشپزی کنید
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید؛ سرما در راه است!
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید!/ سرما در راه
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • بارش‌ها در آذربایجان غربی ۱۴ درصد افزایش یافت