Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین  البرز :  جواد یاوری در گفت و گویی  به تشریح اهداف و برنامه های معاونت تازه تاسیس پیگیری پرونده های خاص دادگستری کل استان البرز پرداخت و بیان کرد: مبارزه با جرایم خاص و خشن همواره جزو رویکردهای قوه قضائیه بوده و این رویکرد مبتنی بر این عقیده است که اعتماد عمومی از طریق برخورد قاطع و قانونمند با جرایم خشن حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی متذکر شد: رویکرد جدید قوه قضائیه در دوره تحول، تمرکز جدی بر جرایم خاص و رصد آن‌ها از زمان وقوع تا زمان ختم پرونده و اجرای کامل حکم است که معاونت پیگیری پرونده‌های خاص استان البرز نیز بدین منظور تشکیل شده تا مسیر پرونده از ابتدا تا زمان اجرای حکم را به صورت متمرکز در استان پیگیری کند.

ماموریت های معاونت
سرپرست «معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز» در خصوص ماموریت‌های این معاونت گفت: در شیوه نامه اجرایی جرایم خاص، سه دسته از جرایم قید شده است که شامل سرقت‌های مهم نظیر سرقت مسلحانه و سرقت‌های باندی؛ جرایم علیه تمامیت جسمانی از قبیل قتل، آدم ربایی و تجاوز؛ جرایم مخل آسایش عمومی همچون منازعات و درگیرهای خیابانی، قدرت نمایی با چاقو و اسلحه و مزاحمت برای نوامیس است که ممکن است حسب مقتضیات سایر جرایم نیز در دستور کار این معاونت قرار گیرد.
وی در خصوص میزان ارتباط قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز با معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز گفت: فعلا تا حدود زیادی این دو مقوله بر هم منطبق هستند بدین صورت که ابتدا معاونت پیگیری پرونده‌های خاص در دادگستری کل استان تأسیس شد و سپس برای سرپرست این معاونت، ابلاغ دبیری قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرائم خاص صادر شد تا وظایف خود را در قالب این قرارگاه انجام دهد.
فرآیند شکل گیری معاونت
یاوری با تبیین فرایند شکل گیری قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز توضیح داد: ابتدا تفاهم نامه‌ای از سوی دادگستری کل با نیروی انتظامی استان امضاء شد و پس از آن با تشکیل اولین جلسه قرارگاه، شیوه نامه‌ای جهت فعالیت قرارگاه به تصویب اعضا رسید و سپس دبیرخانه قرارگاه در معاونت پیگیری پرونده های خاص دادگستری استان البرز مستقر شد که کار خود را با رصد سامانه‌ای جرایم خاص آغاز خواهد کرد.
وی اضافه کرد: برای شروع فعالیت باید سامانه‌های قوه قضائیه و نیروی انتظامی با یکدگیر مرتبط شوند و پیگیری این جرایم به صورت متمرکز دنبال شود؛ سپس بر روند کشف، تعقیب، رسیدگی و اجرای احکام این جرایم نظارت خواهد شد.

محورهای اصلی فعالیت قرارگاه
یاوری محورهای اصلی اقدامات قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص را مبارزه سریع، قاطع و قانونمند با جرایم خاص، شناسایی و برخورد با مرتکبان این جرایم، اعمال نظارت قانونی بر روند رسیدگی به پرونده‌های خاص تا زمان اجرای کامل حکم، هماهنگی و هم‌افزایی اقدامات قانونی ضابطان و دستگاه‌های اجرایی، به کارگیری شیوه‌های پیشگیری از این جرایم و هماهنگی در  اجرای طرح‌های افزایش آسایش عمومی برشمرد.
سرپرست «معاونت پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز» تصریح کرد: البته قضات دادگستری استان عموما نسبت به این جرایم حساس هستند و برخورد شایسته را انجام می‌دهند لیکن لازم بود هماهنگی بیشتری در رسیدگی به این پرونده‌ها شکل گیرد تا به اهداف عالی بازدارندگی برای مجرمان این جرایم و تقویت احساس امنیت برای شهروندان نایل شویم.
وی با تاکید بر اینکه وقوع جرایم خاص و خشن موجب بروز احساس ناامنی و سلب اعتماد عمومی می‌شود بیان کرد: دادگستری استان البرز با تمرکز بر مقابله با این جرایم، عزم خود را در ایجاد فضای ناامن برای مجرمان نشان داده است.
یاوری متذکر شد: در قرارگاه جرایم خاص بر امور پیشگیرانه و فرهنگی نیز توجه شده است تا از تکرار جرم توسط این بزهکاران جلوگیری به عمل آید که امیدواریم از رهگذر مقابله با این جرایم، اقدامات پیشگیرانه نیز با قوت دنبال شود و شاهد کاهش بروز این جرائم باشیم.

کد خبر 1465997

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان البرز قرارگاه پیشگیری و مقابله جرایم خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی قرارگاه شعار سال در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمد راضی جلالی در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه خوزستان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر در راهبرد اصلی و محوریت شعار‌های سال را بر موضوع اقتصاد قرار داده اند.

وی افزود: از سوی مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند و در همین راستا قرارگاه تحقق شعار سال در استانداری خوزستان تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: در نشست این قرارگاه مصوب شد هر دستگاه اجرایی استان سه اولویت و کلان خود را در جهت تحقق شعار سال تدوین   و زمان بندی اجرای آنها را آن را به استانداری اعلام نمایند و این برنامه‌ها به رسانه‌ها نیز ارسال خواهد شد.

جهش تولید با مشارکت مردم 

دکتر راضی جلالی  اظهار کرد: استان خوزستان را یک  استان صنعتی و کشاورزی می‌شناسند و عمده صنایع استان مادر و دولت هستند و تعداد صنایع پایین دستی بسیار کم می‌باشد.

وی ادامه داد: باید با  توسعه صنایع پایین دستی در استان با ایجاد جهش تولید ضمن افزایش درآمدزایی و ارزآوری زمینه اشتغال در خوزستان فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد و باید موانع سرمایه گذاری  در استان برداشته شود.

دکتر راضی جلالی گفت: یکی از مصوبات قرارگاه تحقق شعار سال تسهیل در فرآیند صدور مجوزهاست و یکی از عوامل تاخیر در پاسخ به استعلامات دستگاه‌های مختلف است و مقرر شد این پاسخ‌ها در یک محدوده زمانی داده شود.

تعاونی‌ها، تجلی اقتصاد مردمی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: تجلی و مشارکت  مردم در اقتصاد و  مردمی سازی اقتصاد و تحقق شعارسال تعاونی‌ها می‌باشد.

دکتر راضی جلالی گفت: میزان تاثیرگذاری تعاونی‌ها باید ۲۵ درصد از اقتصاد کشور باشد ولی این میزان کمتر از ۵ درصد است و یکی از مشکلات تعاونی‌ها نبود بازار، تامین مالی و نداشتن مهارت‌های لازم است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ قرارگاه مهارت در استان با محوریت اداره کل فنی و حرفه‌ای شکل گرفت و براساس آن آموزش مشاغل مختلف در دستور کار قرار گرفت

بازگشت ۱۳۰ واحد راکد به چرخه تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته ۱۳۰ واحد صنعتی راکد در استان به چرخه تولید بازگشته اند.

دکتر راضی جلالی ادامه داد: یکی از علت‌های راکد شدن واحد‌های تولیدی مشکلات مالی می‌باشد که در سال‌های اخیر به دلایل تورم سرمایه در گردش کفاف مواد اولیه را نمی‌دهد.

وی بحث نقدینگی یکی دیگر از مشکلات واحد‌های راکد را بیان کرد و گفت: براساس میانگین کشوری میزان اعطای تسهیلات به منابع در بانک‌ها ۸۵ درصد است که این میزان در استان ۶۷ درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: صنایع بزرگی که در استان حضور دارند بییشتر دفاتر آنها در تهران می‌باشد و بر این اساس منابع مالی آنها در بانک‌های این شهر قرار دارد و اگر این گردش مالی در استان باشد کمک خوبی برای بانک‌های خوزستان خواهد داشت.

دکتر راضی جلالی گفت: براساس مصوبه هیات دولت بانک‌ها که از هر استان منابع خود را جمع آوری می‌کنند باید  ۵۰ درصد منابع خود را در همان استان به صورت تسهیلات هزینه نمایند.

راه اندازی دو مرکز پرتوافشانی در خوزستان 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: بیشتر کشور‌های جهان استفاده از مواد شیمیایی برای ضدعفونی کردن محصولات را ممنوع کرده اند و از واردات آن جلوگیری می‌نماید.

دکتر راضی جلالی افزود: با پیگیری‌های انجام شده دو مرکز پرتوافشانی برای ضدعفونی کردن محصولات از سوی سازمان انرژی اتمی در اهواز و دزفول راه اندازی  می‌شود که زمین این مرکز در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز مشخص و در حال نصب می‌باشد.

وی ادامه داد: فرودگاه دزفول نیز که مجوز حمل بار و مسافر را دارد محصولات صیفی جات را به مقصد کشور روسیه صادر می‌کند و در همین راستا مرکز پرتوافشانی نیز در این شهرستان نصب خواهد شد.

راه اندازی پالایشگاه خرما در خوزستان 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان  گندم و خرما را یکی از محصولات مهم کشاورزی استان که به عنوان قطب تولید در کشور می‌باشد دانست و گفت: محصول خرمای استان برای بسته بندی به سایر استان‌ها ارسال می‌شود که در این زمینه راه اندازی پالایشگاه خرما در خوزستان در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر راضی جلالی افزود: یکی دیگر از محصولات مهم استان ماهیان گرم آبی است که برنامه ریزی‌ها برای راه اندازی زنجیره‌های این محصول فراهم شده است.

 

دیگر خبرها

  • رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد
  • حجت‌الاسلام طهماسبی به سِمت ریاست کل دادگستری استان یزد منصوب شد
  • حجت‌الاسلام طهماسبی رییس کل دادگستری استان یزد شد
  • راه اندازی قرارگاه شعار سال در خوزستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • موحدی‌راد، رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان شد
  • رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان منصوب شد
  • رئیس‌ کل دادگستری سیستان و بلوچستان منصوب شد
  • رییس جدید دادگستری سیستان و بلوچستان منصوب شد
  • رشد ۳۲ درصدی اعطای مرخصی به زندانیان جرایم غیرمهم البرز