Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص انتصاب مدیر جدید شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن گفت: این موضوع ارتباطی به ما ندارد و آن را از مدیران مرتبط بپرسید.

محمدرضا حیدری، امروز ۲۴ آذرماه در یکصدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به روز پژوهش، اظهار کرد: یکی از اجزاء ضروری و غیرقابل اجتناب رشد و توسعه فراگیر، متوازن و کارآمد، حرکت بر مدار تحقیق و پژوهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد فناوری‌، داده‌ها و تجربه‌های بشری این الزام را ایجاد می‌کند تا حرکت در مسیر توسعه وسیع و کارآمد، مبتنی بر تجربیات بشری و دانش‌ روز باشد؛ چراکه این امر موجب صرفه‌جویی در منابع مالی و زمانی می‌شود.

وی ادامه داد: در مدیریت شهری، این مسأله از اولویت بیشتری برخوردار است. شورای شهر مدیریت شهری به عنوان حوزه تقنینی و شهرداری به‌عنوان مدیریت اجرایی باید پیوسته پژوهش‌ را به معنای واقعی خود، در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنند؛چراکه دوره روش‌های آزمون و خطا به پایان رسیده و شرایط اجتماعی، اقتصادی و جامعه نیز چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. یکی از تاکیدات شورای پنجم نیز حرکت به سمت مطالعات کاربردی و مطالعاتی است که به تصمیم‌سازی‌های شورای شهر کمک می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به روز حمل‌ونقل، عنوان کرد: یکی از اجزاء مهم و اساسی حرکت شهر، حمل‌ونقل است. مدیریت شهری در دو حوزه ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات در بخش حمل‌ونقل فعالیت می‌کند که خوشبختانه نتایج بسیاری خوبی نیز به همراه داشته و تلاش‌های ارزشمندی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی درحال انجام است.یکی از سیاست‌های شورای پنجم، توسعه حمل‌ونقل پاک است. بخش‌ها و دستگاه‌های مختلفی همچون پلیس راهور در خصوص حمل‌ونقل پیوسته در کنار مدیریت شهری بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند.

حیدری در ادامه با اشاره به روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری، عنوان کرد:  مقابله با بروز خشونت از روش‌های مختلفی چون پرداختن به شرایط اقتصادی و اجتماعی، برآورده شدن نیازهای قانونی و مشروع شهروندان و ... میسر است. جدای از این موضوعات، بحث‌های تربیتی و اجتماعی نیز از دیگر علل موجب خشونت است که باید به آن پرداخته شود. متاسفانه برخی از اقشار اجتماعی ما، همچون زنان و کودکان به ناحق بیشتر از دیگران در معرض خشونت هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: این مسأله موضوع اجتماعی و ضروری است که باید به آن پرداخته شود. مدیریت شهری نقش خود را در قالب ایجاد زیرساخت‌ها و حاکم کردن شرایط مناسب و فضای آرامش در شهر تلاش می‌کند اما نهادهای دیگر نیز باید رسالت خود را انجام دهند تا جهان، کشور، شهر، محله و خانواده‌ای عاری از خشونت داشته باشیم.

حیدری با اشاره به روز پرستار، تاکید کرد: پرستار یک مفهوم ژرف و عام اجتماعی است که در کنار کادر زحمت‌کش و خدوم درمان، تمامی همسران جانبازان پس از دفاع مقدس، فرزندانی که در راستای وظیفه دینی و انسانی خود نقش پرستاری نسبت به والدین دارند و مادرانی که فرزند معلول خود را نگهداری می‌کنند را نیز شامل می‌شود. درعین حال در این روز بیشتر مرسوم است که به پرستاران بخش بهداشت و درمان تبریک بگویند. پرستاران این سرزمین در طی حدود یکسال اخیر، در حوزه کرونا به معنای واقعی فداکاری کرده‌اند و برخی از آن‌ها جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و شهید حوزه سلامت شدند. مدیریت شهری مشهد نیز به پاس تلاش‌هایشان، طرح ویژه‌ای برای تقدیر از پرستاران درنظر گرفته که به زودی اجرا خواهد کرد.

وی درخصوص شب یلدا، گفت: متاسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با شرایط متفاوتی از سنوات قبل روبه‌رو هستیم. باید از دورهمی‌های مرسوم در این شب پرهیز کنیم. براساس آمار ۵۱ درصد ابتلاء افراد به کرونا ناشی از دورهمی‌های مختلف است. پس از اعمال محدودیت‌های اخیر، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا از ۴۵۸ نفر در روز به ۲۴۸ نفر کاهش یافته است. این عدد یعنی حفظ جان ۵۰۰۰ نفر از هموطنان ما در ۲۰ روز گذشته که آمار بسیار بالایی است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: هموطنان و شهروندان مشهدی باید بدانند که این شرایط بسیار ناپایدار است و اگر رعایت نکنیم ممکن است آسیب‌های جدی‌تری وارد شود. امیدوارم مردم همراهی لازم را داشته باشند. باید بدانیم که این سنت باستانی را در سال‌های پیش‌رو نیز می‌توان برگزار کرد. با رعایت همگانی بدون شک می‌توان نوروز شیرین‌تری را پیش رو داشته باشیم.

اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده کاهش اختیارات نظام شورایی را به همراه دارد

حیدری در خصوص تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی در باب اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بیان کرد: اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از تصویب مجلس توسط شورای نگهبان نیز به تایید رسیده است که این قانون تنها کاهش اختیارات نظام شورایی را به همراه دارد. دو قوه مقننه و مجریه همزمان درحال تضعیف نظام شورایی هستند. این درحالی است که براساس روح قانون اساسی، نظام شورایی باید با توجه به اقتضائات محلی و اقتصادی محیط خود تصمیم‌گیری کند، نه اینکه تصمیم‌گیری برای نرخ عوارض و منابع و ... آن را وزارت کشور تعیین کند. این مسأله با اصل تمرکززدایی و روح قانون اساسی در  نظام شورایی مخالف و مغایر است.

وی افزود: تجربه نشان داده  که مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف به دنبال تقویت و تفویض اختیار به نظام شورایی نیست. مصوبه اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز میراث مجلس گذشته است. البته از این مجلس انتظار دیگری داشتیم؛ چراکه رئیس و بخش زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این دوره تجربه کار شورایی و مدیریت شهری را دارند اما آن‌ها بدون کم‌ و کاست نظرات مدنظر شورای نگهبان را اعمال کردند که خروجی آن را شاهد هستیم.

عوارض حمل‌ونقل هوایی حذف شده ولی عوارض سفرهای زمینی همچنان برقرار است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: ما از مجلس توقع داشتیم که به نظرات اصلاحی خود اصرار و در مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن دفاع کند. در این مصوبه اصلاحی اتفاقات دیگری هم افتاده که با روح عدالت اجتماعی ناسازگار است. براساس این مصوبه، عوارض حمل‌ونقل هوایی حذف شده ولی عوارض سفرهای زمینی همچنان برقرار است. اقشار با توانایی مالی بیشتر  باید پرداخت عوارض حمل‌ونقل هوایی را بدهند یا فردی که از حمل‌ونقل زمینی استفاده می‌کند؟ عوارض کدام یک باید حذف می‌شد؟

چرا گردشگران و زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند از پرداخت عوارض معاف می‌شوند؟

حیدری تاکید کرد: شهر زیارتی مثل مشهد که از محل عوارض مردم اداره می‌شود، به ویژه در زمان‌های پیک زائر و مسافر چگونه باید هزینه‌های خود را تامین کند؟ از محل عوارض پرداختی شهروندان؟ چرا گردشگران و زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند از پرداخت عوارض معاف می‌شوند؟

حذف عوارض از سفرهای هوایی مغایر با شعارهای مجلس انقلابی است

وی با اشاره به حذف عوارض برخی از عوارض مربوط به مراکز اقامتی، تشریح کرد: ما نقش میزبانی و خادمی خود را ایفا می‌کنیم ولی ابزار لازم در این زمینه نیز باید فراهم شود. در غیر این صورت مشهد دچار فقر شهری خواهد شد؛ چراکه با وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین، به اندازه کافی مشکلات دارد. عدم اخذ عوارض از سفرهای هوایی که بیشتر اقشار توانمند از آن استفاده می‌کنند، مغایر با شعارهای مجلس انقلابی است. موضوع عوارض از مالیات کاملا جداست. دولت می‌تواند هر تصمیمی که تمایل دارد برای مالیات بگیرد ولی عوارض شهری در اختیار مدیریت شهری است.

مصوبه اخیر مجلس دست‌درازی دولت به منابع مالی شهرداری‌هاست

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: عوارض‌ سوخت، کالا، شماره‌گذاری خودرو و گمرک و ...  به منزله حق‌الناس است. سوال ما اینجاست که چرا تنها ۱۲ درصد از این منابع باید در اختیار شهرداری قرار گیرد و ۸۸ درصد در اختیار وزارت کشور؟ فقهای شورای نگهبان باید نسبت به این مسأله حساسیت داشته باشند. مصوبه اخیر مجلس دست‌درازی دولت به منابع مالی شهرداری‌هاست. این تصمیم آینده مدیریت شهری را با بحران مواجه می‌کند. از یک سو می‌گویند که برای شهرها باید منابع مالی پایدار تعریف کرد و از سوی دیگر چنین تصمیماتی اتخاذ می‌کنند. ما هم مخالف تراکم‌فروشی هستیم ولی منابع مالی مورد نیاز برای مشهدی که روزانه ۱۳۰ میلیاردتومان هزینه دارد، از کدام منبع باید تامین شود؟ این تصمیم یا شهرها را به سمت فقر خواهد برد یا شهرها را به سمت مقروض شدن می‌برد که بعدا دولت باید بار و مسئولیتش را به دوش بکشد.

وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی قانون‌شکنی کرده است

حیدری اظهار کرد: براساس قانون، بررسی و تایید طرح‌های هادی و تفصیلی شهرها برعهده مدیریت شهری است ولی درحال حاضر وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی قانون‌شکنی کرده و تیم پژوهشی را مامور تهیه طرح تفصیلی کرده است. تیمی که فاقد صلاحیت و شاخص‌های مورد نیاز برای فعالیت به‌عنوان مشاور تهیه طرح تفصیلی دارد. تهیه طرح باید از مسیر شهرداری و شورای شهر باشد، در غیر این صورت غیرقانونی است. شورای شهر و شهرداری است که باید پاسخگوی شهروندان باشد پس باید نسبت به تایید طرح و ارائه نظرات خود طبق قانون اقدامالت انجام گیرد.

طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم  باید توسط مدیریت شهری تهیه شود

وی ادامه داد: از استاندار می‌خواهم که مانع از ادامه این روند غیرقانونی شود. طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز همچون دیگر حوزه‌های هفت‌گانه طرح تفصیلی که برخی از آن‌ها به تایید شورای شهر نیز رسیده است باید توسط مدیریت شهری تهیه، تایید و به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود. چنین تصمیم‌هایی تضعیف‌کننده نظام شورایی است که متاسفانه در حوزه تقنینی و اجرا نیز به وضوح دیده می‌شود. بسیاری از مصوبات شورای شهر که به تصویب و تایید هیات تطبیق رسیده است، بعضا مورد تفسیر قرار می‌گیرد و یا متوقف می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: ما تاکید داریم که شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، در سطح ملی برای اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده و استاندار خراسان رضوی در سطح اجرایی باید به موضوع روند قانونی بررسی طرح‌های تفصیلی ورود کنند تا این عارضه و رفتار غیرقانونی در مشهد شکل نگیرد.

انتصاب مدیر جدید شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن به ما ارتباطی ندارد

همچنین محمدرضا حیدری در انتهای این جلسه و در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایسنا در خصوص انتصاب جدید مدیر شرکت عمران و مسکن سازان، اظهار کرد: این موضوع ارتباطی به ما ندارد. این موضوع را از مدیران مرتبط بپرسید. 

وی درخصوص عدم امضاء صورت جلسه این انتصاب توسط شهرداری و آستان قدس، عنوان کرد: من در جریان جزییات این انتصاب نیستم از شهرداری سوال کنید. موضوع به ما ارتباطی ندارد.

حیدری در خصوص طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم، خاطرنشان کرد: روند قانونی طرح تفصیلی این است که طرح به شورا بیاید. اگر غیر از این طی شود از نظر ما روند قانونی نیست و شورا در آن مشارکت نخواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص لایحه خرید اتوبوس هیبریدی، بیان کرد: در لایحه ۳۰۰ اتوبوس عنوان شده بود اما شورا به دلیل دغدغه‌هایی که در خصوص موضوع، سرمایه گذاری سنگین این کار و کارهای مشاوره‌ای آن داشت، فعلا قرار بر این شد که تنها ۱۰ دستگاه اتوبوس خریداری شود. این کار سرمایه گذاری بسیار سنگینی دارد. بعد از انجام کارهای مطالعاتی و تکمیل منابع دیگر اتوبوس‌ها، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری می‌شود. کار شورا این است که لوایح به شورا آمده را براساس صرفه و صلاح مردم بررسی و آن چه که به نفع مردم است را به تصویب برساند.

حیدری در خصوص لایحه حمایت از کادر درمان، گفت: شورای شهر یک مصوبه‌ای را قبلاً در شورا به تصویب رسانده بود که براساس آن مدیریت شهری از کادر درمان خط مقدم کرونا در شهر مشهد تقدیر کند. ما شهرداری را مکلف کردیم که آمار و اطلاعات را بررسی کند. این کار در شرف انجام است. شهرداری اطلاعات را به کمیسیون‌های شورا آورده و موضوع در حال بررسی است. ان شاء الله بعد از جمع بندی نهایی، لایحه آن به صحن علنی خواهد آمد و جزییات آن مشخص خواهد شد.این تقدیر به شکل مادی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شورای شهر مشهد اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مجلس شورای اسلامی بافت پیرامونی حرم اشاره به روز شورای نگهبان نظام شورایی مدیریت شهری طرح تفصیلی مسکن سازان منابع مالی شورای شهر حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۷۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اجرای مرحله سوم پروژه‌های زودبازده در دستور کار شهرداری قرار گرفته و برای هر محله ۱۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌ شده است. - اخبار استانها -

فاطمه سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد با بیان اینکه شورای ششم، شورای مردم‌محور بوده و سیاست‌های ابلاغی خود به شهرداری را هم بر اساس همین نگاه تدوین کرده است، گفت: یکی از جلوه‌های تحقق این رویکرد، تعریف پروژه‌های زودبازده بوده که طی دو سال گذشته اجرایی شده است.

وی افزود: خوشبختانه پیشرفت پروژه‌های زودبازده یک به 100 درصد رسیده و میانگین پیشرفت پروژه‌های زودبازده 2 هم حدود 70 تا 80 درصد برآورد شده که گام موثری در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات شهرداری در محلات حاشیه شهر و هدف بازآفرینی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه اجرای پروژه‌های زودبازده یک و دو رضایتمندی عمومی خوبی را در سطح جامعه ایجاد کرده است، افزود: براساس همین اهمیت، وارد مرحله سوم پروژه‌های زودبازده در سال 1403 می‌شویم.

سلیمی تصریح کرد: امسال برای هر محله هدف، 15 میلیارد تومان و در سرجمع 1200 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم که همچون گذشته، با نظر و خواست ساکنان و شوراهای اجتماعی محلات هزینه خواهد شد.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های پروژه‌های زودبازده 3، پیش‌بینی امکان تعریف و اجرای پروژه‌های کلان‌تر با تجمیع اعتبار مصوب است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر
  • حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است
  • واگذاری ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد 
  • انتصاب دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری
  • حال و هوای بارگاه ثامن الائمه(ع) در چهارشنبه زیارتی
  • ورود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان مشهد
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان سال
  • تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد
  • انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران
  • انتصاب جدید در صنعت برق/ مدیرعامل مدیریت شبکه برق منصوب شد