Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت با تأکید بر اینکه صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت عملی است، گفت: افزایش تولید نفت حق ایران است و برای افزایش آن از کسی اجازه نمی‌گیرد.

به گزارش قدس آنلاین، بیژن زنگنه، در آیین آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: با آغاز حفاری فاز 11 پارس جنوبی، نشان دادیم کار در صنعت نفت با وجود تحریم ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوران تحریم، توسعه صنعت نفت هرگز متوقف نشد و حتی صادرات نفت با وجود شدیدترین تحریم‌های ترامپ ادامه یافت.

وی اضافه کرد: امیدوارم روزی که گزارش عملکرد این دوران را می‌دهیم مردم از ما راضی باشند.

زنگنه با اشاره به اینکه فشارافزایی یکی از اهداف ما در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی بوده است گفت: پس از آنکه پیمانکاران خارجی از پروژه کنار رفتند همکاران ما مطالعات فشارافزایی را انجام دادند و هم‌اکنون مطالعات آن پایان یافته است.

وی تاکید کرد: به‌زودی قرارداد ساخت چند کمپرسور و توربین با شرکت ایرانی اوتی‌سی امضا می‌شود و نشان دادیم کار در صنعت نفت با وجود تحریم ادامه دارد.

زنگنه اشاره‌ای هم به تولید گاز کشور کرد و افزود: تولید گاز کشور به روزانه هزار میلیون مترمکعب رسیده است، اما مصرف با توجه به فصل سرد سال افزایش یافته است از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

وی با اشاره به مصوبه دولت برای بهینه‌سازی مصرف گاز گفت: پیش‌بینی شده است 33 درصد جمعیت زیر پوشش گاز، گازبهای آنها صفر شود.

وزیر نفت تاکید کرد: گاز با شرایط سختی به‌دست می‌آید بنابراین اسراف آن واقعا بی‌انصافی است.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون 95 درصد مردم از نعمت گاز استفاره می‌کند گفت: ضروری است کار اکتشافی را در حاشیه پارس جنوبی تقویت کنیم و همکاران ما آن را پیگیری می‌کنند.

زنگنه اضافه کرد: امیدواریم شرکت نفت، گاز پارس و شرکت پتروپارس، توسعه میدان گازی بلال و فرزاد را زودتر آغاز کنند.

صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت عملی است

وزیر نفت با تأکید بر اینکه صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت عملی است، گفت: افزایش تولید نفت حق ایران است و برای افزایش آن از کسی اجازه نمی‌گیرد.

بیژن زنگنه پس از آیین آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در لایحه بودجه 1400 قابل تحقق است، افزود: اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان به‌دلیل تحریم کم شده است تأمین شود، صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت تحقق‌یافتنی است.

اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان به‌دلیل تحریم کم شده است تأمین شود، صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت تحقق‌یافتنی است.

وی با بیان اینکه به‌عنوان وزیر یک دستگاه، هرگز کاری را که نمی‌توانم انجام دهم نمی‌گویم و برای خود تعهد ایجاد نمی‌کنم، تصریح کرد: صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت عملی است و بازار آن هم وجود دارد و به نظر من قیمت نفت هم کاهش نمی‌یابد.

وزیر نفت ادامه داد: معتقدم اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت نفت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه شده است. باید دید عاقبت تحریم‌ها چه خواهد شد، فعلاً نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.

زنگنه درباره اینکه در شرایط کنونی که در اوپک بحث کاهش تولید مطرح است، چطور ممکن است ایران تولیدش را اضافه کند و اوپک اجازه این کار را بدهد، گفت: اجازه نمی‌خواهد، افزایش تولید نفت حقمان است و بازار آن وجود دارد، ما برای افزایش تولید از کسی اجازه نخواهیم گرفت، اما باید صبر کرد.

وی به این پرسش که در صورت بازگشت آمریکا به برجام آیا با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره خواهید شد؟ افزود: بگذارید برگردد؛ بعد.

زنگنه با اشاره به مصوبه دولت درباره رایگان شدن گازب‌های حدود 33 درصد از مشترکان خانگی از ابتدای دی‌ماه امسال، گفت: بار مالی تأمین این طرح کمتر از 400 میلیارد تومان است و بیشتر نمی‌شود و به ما گفته شده است که پس از 6 ماه می‌توانیم برای جبران آن پیشنهادهایی به دولت ارائه کنیم.

وزیر نفت تأکید کرد: این هزینه ممکن است از مشترکانی که مصرف بالاتری دارند جبران شود، البته امکان دارد دولت چنین طرحی را هم تصویب نکند؛ 400 میلیارد تومان هم در هزینه‌های کلان انرژی کشور رقم بزرگی نیست.

زنگنه با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور، افزود: خواهشی که از مردم دارم این است که اسراف نشود و به حد نیاز مصرف کنند، خانه‌ها را به حدی گرم نکنند که پنجره‌ها باز شود، اگر موتورخانه‌ها را هم تعمیر و بهینه‌سازی کنند، ما با سازوکاری که در نظر گرفتیم مبلغ آن را پرداخت می‌کنیم، به این دلیل که اتلاف انرژی زیادی از طریق موتورخانه‌ها انجام می‌شود. با این حال اگر صرفه‌جویی شود ما هم ناچار به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم شد.

پیش‌فروش مطلق در لایحه بودجه نیست، نوشته شده است «فروش اوراق مالی یا پیش‌فروش»، این هم سازوکاری است و اگر مجلس تصویب کرد دولت هم می‌تواند اجرایی کند.

وی با اشاره به نشست آینده کمیته نظارتی اوپک‌پلاس، گفت: آن‌ها وضع مراعات‌ها (رعایت سهمیه ها) را بررسی می‌کنند و تصمیم‌گیرنده نیستند؛ فقط درباره نحوه مراعات اعضا گزارش می‌دهند. مراعات هم در مجموع خوب بوده و آنچه بعضی اعضای اوپک به حق انتظار داشتند این است که کشورهایی که در ماه‌های گذشته تولید خود را به اندازه کافی کاهش ندادند، تا مارس 2021 به اندازه آن مقدار کاهش دهند و این مهم‌ترین کاری است که کمیته نظارتی باید درباره آن گزارش دهد.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که پیش‌فروش 70 هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در بودجه 1400 از چه طریق امکان‌پذیر است؟ تصریح کرد: پیش‌فروش مطلق در لایحه بودجه نیست، نوشته شده است «فروش اوراق مالی یا پیش‌فروش»، این هم سازوکاری است و اگر مجلس تصویب کرد دولت هم می‌تواند اجرایی کند.

زنگنه درباره توسعه میدان‌های جدید گازی و نفتی، گفت: فعلاً برنامه‌ای برای توسعه میدان‌های جدید نداریم. در بخش گاز تمرکز ما روی میدان‌های بلال، فرزاد، پارس جنوبی و کیش است و در بخش نفت، غرب کارون، جفیر، سپهر و میدان‌های ایلام است.

پتروپارس چند ماه پیش جکت را نصب کرد، دکل مستقر و امروز حفاری چاه نیز آغاز شد که کار بهره‌برداری از این میدان از پنچ حلقه چاه آغاز می‌شود و با سکوی آماده‌ای که در اختیار داریم نصب می‌شود و خط لوله دریایی کوتاهی هم کشیده می‌شود

وی درباره آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، ادامه داد: در نیمه نخست سال 96 قراردادی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بستیم که سه ضلع داشت، توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) و شرکت پتروپارس ایران که توتال با تحریم آمریکا از این قرارداد خارج شد، سهم آن به سی‌ان‌پی‌سی‌آی منتقل شد و آن هم بعد خارج شد و کار به‌عهده پتروپارس گذاشته شد.

وزیر نفت گفت: پتروپارس چند ماه پیش جکت را نصب کرد، دکل مستقر و امروز حفاری چاه نیز آغاز شد که کار بهره‌برداری از این میدان از پنچ حلقه چاه آغاز می‌شود و با سکوی آماده‌ای که در اختیار داریم نصب می‌شود و خط لوله دریایی کوتاهی هم کشیده می‌شود؛ آن‌ها قول دادند که زمستان سال آینده روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز به شبکه تزریق می‌شود، این فاز پالایشگاه ندارد، فشارافزایی دارد که آن هم بیش از نصف هزینه 4 میلیارد دلاری قرارداد را دربرمی‌گیرد.

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری درباره تمدید قرارداد گازی با ترکیه، افزود: فعلاً همین را انجام می‌دهیم. ان‌شاءالله دوستان دولت بعد برای تمدید آن وقت دارند.

امسال برای نخستین بار در لایحه بودجه تبصره‌ای گذاشتیم که به شرکت‌های تابع وزارت نفت اجازه می‌دهد 800 میلیارد تومان از منابع داخلی خود برای توسعه فعالیت‌های فناورانه، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها هزینه کنند، چه به‌صورت کمک بلاعوض و چه با دادن تسهیلات.

وی با تأکید بر توسعه پارک‌های علم و فناوری در کشور، گفت: سرمایه‌گذاری پارک فناوری ری انجام می‌شود و هم‌زمان تأسیس مراکز نوآوری آن در دانشگاه‌ها (نفت، تهران، شریف، امیرکبیر، شیراز و ...) در حال پیگیری است. از سویی امسال برای نخستین بار در لایحه بودجه تبصره‌ای گذاشتیم که به شرکت‌های تابع وزارت نفت اجازه می‌دهد 800 میلیارد تومان از منابع داخلی خود برای توسعه فعالیت‌های فناورانه، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها هزینه کنند، چه به‌صورت کمک بلاعوض و چه با دادن تسهیلات.

وزیر نفت با بیان اینکه پتروپارس هم یک شرکت دانش‌بنیان است که توانایی مدیریت و پیشبرد پروژه را دارد، تصریح کرد: در مجموع شرکت‌های اکتشاف و استخراج همه از منظر دانش‌بنیانی بررسی شدند، نه از نظر داشتن سرمایه و تجهیزات و امکانات. اکنون نیز پیرو سخنان اخیر رهبری که فرمودند توسعه صنعت نفت و گاز با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال شود، در حال تهیه سندی هستیم که به‌زودی تقدیم دولت و ایشان می‌شود که این کار با جدیت بیشتری دنبال شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیژن زنگنه صادرات نفت صادرات روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی بشکه نفت عملی لایحه بودجه میلیارد تومان افزایش تولید وزیر نفت دانش بنیان برای توسعه صنعت نفت پیش فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوال مسابقه هفدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اجرای طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها» که در ایام ماه مبارک رمضان در سطح کشور به اجرا درآمده است، روزانه مسابقه‌ای پیامکی در استان کردستان اجرا می‌شود.

سوالات این مسابقه پیامکی به صورت چهار جوابی است که علاقمندان به شرکت می‌توانند با ارسال عدد گزینه صحیح به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۹۸۸ در این مسابقه شرکت کنند.

روزانه به پنج برگزیده این مسابقات به قید قرعه ۵ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.

سوال روز هفدهم:

کدام آیه مبارکه، به جامعه صالحی که مؤمنین بنا می‌کنند و در آن امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد اشاره می‌کند؟

۱_ آیه ۳۹ سوره یوسف

۲_ آیه ۱۵۰ سوره نساء

۳_ آیه ۲ سوره بقره

۴_ آیه ۴۱ سوره حج

کد خبر 6063985

دیگر خبرها

  • تناقض آشکار ترکیه در ادامه تجارت با رژیم اسراییل
  • سوال مسابقه هفدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توان به‌سوی صادرات بنزین حرکت کرد
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • ۱۰۷ درصد برنامه صادرات ۱۴۰۲ در کردستان محقق شد
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • پتانسیل خفته انرژی سبز در ایران بیدار شد
  • افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۴